På Leicaskolan har jag lärt mej att för lång fixering fräter på filmskiktet...
Hur länge sedan var det? ;-) Jag undrar om de verkligen skriver ut tider som kan pajja filmen, och fixet är säkert inte uppbyggt av exakt samma kemikalier som förr.
Och vad tror du man gör om man sätter svart- och vitpunkt i skannerprogrammet. Jo, man gör exakt samma operation i skannerprogramvaran som man gör om det sker senare i bildbehandlingsprogrammet. Så det enda som händer om man gör det i skannerprogrammet är att man förlorar möjligheten att kontrollera utseendet med den kurvjustering som man behöver göra.
Jag är helt med på detta, OM det nu är 100% säkert att skannern faktiskt använder samma genomlysningsstyrka både för negativ och positiv film. Vet vi att så är fallet? Det vore ju annars ett utmärkt och enkelt sätt att råda bot på den negativa filmens "ihoptryckta" omfång.
Och om du skulle expandera framkallningen så mycket att man fick ett densitetsomfång som motsvarar den som skannern kan hantera, då ska du alltså upp i ett Dmax på 3,5-4,5. Få svartvita filmer som klarar av detta. En lösning är ju då att skaffa en skanner med ett sämre omfång, ett som skulle fylla ut histogrammet bättre ;-)
Ja, faktum är väl att omfånget hos skannern ställer till mer skada än nytta med en negativ film i så fall. Det är som att använda en A/D-omvandlare för musik som klarar så och så många decibel och har bitdjupet X, till omvanling av musik som bara har hälften av den dynamiken. Då kastar man ju bort massor av det digitala omfånget efter att konverteringen skett. Man vill ju sprida bitarna över så stor del som möjligt av den analoga informationen.
Det har alltså inget med skannerns efterbehandling att göra. Filmen klarar säkert mycket högre exponering (i alla fall Tmax 100 som jag använt), men skannern tycks ändå inte förmå att lysa genom de hårdast svärtade ytorna.
Att man skulle få posterisering stämmer inte överens med min erfarenhet, och vi har skannat 1000-tals svartvita neg, ofta ganska gamla neg med mycket varierande kvalitet. Kolla t ex Gunnar Smolianskys bilder på Mariatorgets T-banestation.
Nä, det har inte jag heller sett. Men några av bilderna har blivit väldigt brusiga eftersom jag har tvingats använda en väldigt brutal kurva för att få fram någorlunda stuns i bilden.
Mängden framkallningsämne i 1,5 dl konc. D76 räcker givetvis till att framkalla lite mera än en film, men den räcker inte till att framkalla 2 filmer. Prova själv så kommer du att bli varse att det är omöjligt att få fram tillräcklig täthet i två filmer som framkalls i 1,5dl D76 utspädd 1+3, hur lång tid eller hur hög temperatur du än har. Överframkallning av en film räcker det ändå till, men det är ju inte önskvärt att få för täta och kontrastrika negativ eller hur?
Nejdå, men jag funderade på om man inte kan använda exakt så mycket framkallare som behövs istället, och låta filmen stå tills framkallaren är "slut" istället för att bry sig om en exakt tid. Det verkar ju vara det folk gör när de utför stående framkallning med Rodinal. Vad temperaturen har för betydelse förstår jag inte riktigt heller om processen stannar av sig självt när de aktiva ämnena är slut. Det kanske blir onödigt kornigt om det är för varmt?
Jag tror bestämt jag ska inhandla lite Rodinal, för allt som skrivs om den verkar passa min smak
Plus-framkallning är ju inte samma sak som överframkallning, det går åt ungefär lika mycket framkallningsämne för att få normal täthet/kontrast i filmerna oavsett om temperaturökning/alt tidsförlängning krävs. Man strävar ju efter normal täthet i negativen i de flesta fall.
Men det verkar betyda att D-76 1+1 är en onödigt dryg spädning, eftersom det påverkar så mycket vilken tid man framkallar filmen. Man kanske kan spä 1+2 istället och dubbla tiden? Jag vågar inte prova;-)
-------------------------------
Jag har nu lagt vantarna på en helt bisarr kamera förresten. Jag skulle inte köpt Mamiyan om jag visste om att den här fanns också. En Fujica GM670, alltså en mätsökarkamera med 6x7-format. Den är groteskt stor, men ganska lätthanterlig. Väldigt fin sökare har den också, men korrigering för utsnitt över fokusspannet
Fick med en säck med gammal utgången film också, som jag ska leka lite med. Frågan är om man behöver kompensera tider och sånt för det. De äldsta rullarna är från 2003, men har legat i frysen tror jag. Det är svartvitt av olika sort och en del dia.