Makten
Aktiv medlem
Hej Sten-Åke, jag tror du får läsa lite noggrannare;-) Jag har fått bra resultat, men inte alltid. Och i det senaste fallet beror det inte på skannern utan på mjukvaran, i kombination med att jag överframkallade filmen något.Hej igen, tycker det är konstigt att Du inte får något bra resultat med din skanner, Riksförbundet Svensk Fotografi har en Epson flatbäddsskanner som kostade ca 3000:- den ger i alla fall skapliga skanningar av 24X36 dian, gick bra att använda till digitala bild -program som visas med Digital projektor på rätt stor duk.
Jag förstår faktiskt inte heller. Ibland blir bilden rättvänd och ibland är den fortfarande negativ, trots att jag använder funktionen med filmval. Det måste vara någon bugg i mjukvaran.Förstår inte heller när Du skriver att Du inte får bilderna rätt utan måste "Vända" dom.
När Du skannar med Silverfast från negativ så väljer Du det, det finns ju flera filmsorter där att välja mellan, jag tycker Tri-X blir bäst när jag väljer HP-5, det finns ju också val av olika motiv man kan välja mellan som ger lite olika graditioner vid skanningen.
Jag använder bilderna för webben, och de behandlas då annorlunda mot om de ska skrivas ut. Exempelvis kan det vara extra viktigt att skärpa och minska bilderna i flera steg för att de ska "hålla" med såpass få pixlar som sen finns kvar. Det må låta bakvänt, men av allt att döma fungerar det likadant som med filer från en digitalkamera, där högsta möjliga upplösning i originalet ger bäst resultat i minskat format. Så jag föredrar att skanna i ganska hög upplösning, så länge det inte medför några nackdelar.Min LS1000 ger som max 2800 ppi och det använder jag sällan, det blir om jag skannar en del av ett negativ.
Det finns ju också en kvalitetsinställning att göra i programmet , prova med lite olika, jag använder 1,5 tycker jag sällan skannar med högre upplösning är 675 dpi för en A4 storlek på bilden, det blir filer på ca. 30 Mb. eller lite mer. och sådana filer tycker jag ger bilder med bra detalj och kornskärpa.
/Sten