stefohl
Aktiv medlem
Tack för tipsen Stefan! Ovärdeligt när man inte har någon vettig ände att börja i Din kurva ser väldigt mycket ut som den jag jobbade fram, fast min är inte lika "snäll".
Kan jag nog tänka mig, denna kurva var rätt mesig
Jag sätter svart- och vitpunkt i samma kurva som jag sedan använder för kontrasten. Genom att alt-klicka på trianglarna när du aktiverat respektive pipett kan du se var du hittar svart- och vitpunkt. Men lämna utrymme när du sätter svart- och vitpunkt. Jag lämnar ofta svartpunkten vid ett värde på 90 %, för att sedan trycka ner den till 96-98% med kurvan.Bör man klippa ner omfånget genom att sätta svart- och vitpunkt (eller i närheten) innan man gör kurvan förresten? Då kanske man kan återanvända kurvan utan större justeringar, för flera bilder. Det är ju rätt mycket "tomrum" i kanterna när man skannar "rått".
Det är inte en reflex av ljuset i neghållaren? Vet att jag har haft sådana problem med en del påsiktsskannrar och fått mattera hållaren för att få bort detta. Men då borde det ju synas med båda programmen.Nu fipplar jag lite med Epson Scan igen, och mycket riktigt går det att välja den ram man själv vill. Lite förvirrande beskrivning av de valbara klickbara rutorna bara. En sak som slår mig dock, är att bilderna får en "skugga" på vänstra sidan, utanför den tunna svarta kant som filmhållaren ger. Kan det vara nån slags spegling i glaset? Vi snackar ungefär 5% av bildbredden. Ingenting som stör i själva bildrutan, men det ser konstigt ut och syntes inte med Silverfast, vad jag minns.
Det är detta som är nackdelen med Epson Scan, bilden processas rätt mycket även när du tror att du inte gör det. Och även när jag stängde av exponeringsautomatiken verkar det som om den gjorde sådana anpassningar. Eftersom jag vill att skannerprogrammet alltid ska arbeta likadant för att jag ska kunna använda en skannerprofil på rätt sätt så har jag slängt bort Epson Scan från min V750:a. Använder Vuescan istället.För övrigt ger Epson Scan en ganska "färdig" bild när man väljer 16 bitars gråskala; väldigt mycket snällare än Silverfast med sitt färdiga filmval utan justeringsmöjligheter.
Stefan