Annons

Exempel på inskannad film sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådär, ett stycke V700 inhandlat:) Äntligen kan jag sluta fundera. Nu återstår "bara" att lära mig hur man skannar. I eftermiddag ska jag framkalla ytterligare en film, så att jag har något färskt att börja med.

Kul, och jag tror att du kommer att finna att 700:an räcker väldigt långt. Nu är det bara att klippa till på en storformatare också 8" x 10", då snackar vi upplösning och bildkvalitet ;)
 
Kul, och jag tror att du kommer att finna att 700:an räcker väldigt långt. Nu är det bara att klippa till på en storformatare också 8" x 10", då snackar vi upplösning och bildkvalitet ;)
Jag har just provskannat en första bild, och även om det ser rätt lovande ut så måste jag nog försöka komma förbi den eländiga programvarans (Silverfast SE) försök att automatisera allt. Vilket tycks rätt svårt. Sen kan jag direkt säga att filmhållarna är ren skit. Filmen blir knappast plan. Mina neg är i och för sig rätt rejält kurviga, men det tycker jag mig ha sett att de brukar vara.

Det blir manualläsning ikväll;-) Något jag ser direkt är att kornet nu faktiskt syns (om än mjukt), vilket det inte gjorde med min hobbyduplikator.
 
En spontan fråga till er som äger en skanner och har erfarenhet av filmhållare.

Jag har enbart läst att filmhållare, oavsett märke, är dåliga. Utan att ha sett några i verkligheten, kan jag inte bedöma om det vore svårt att göra egna.

Är konstruktionen i kombination med funktionaliteten så komplex att det är knepigt att få till det på egen hand?
 
Jag har just provskannat en första bild, och även om det ser rätt lovande ut så måste jag nog försöka komma förbi den eländiga programvarans (Silverfast SE) försök att automatisera allt. Vilket tycks rätt svårt. Sen kan jag direkt säga att filmhållarna är ren skit. Filmen blir knappast plan. Mina neg är i och för sig rätt rejält kurviga, men det tycker jag mig ha sett att de brukar vara.

Det blir manualläsning ikväll;-) Något jag ser direkt är att kornet nu faktiskt syns (om än mjukt), vilket det inte gjorde med min hobbyduplikator.

Ett tips är att lägga negativen i press i negativarken. Jag brukar ha dom i press över natten efter det att dom torkat och åkt in i arken.
 
Nu får du inte bara klippa av tråden utan fortsätta ett tag och berätta om dina framsteg i konsten att skanna svv neg.
 
En spontan fråga till er som äger en skanner och har erfarenhet av filmhållare.

Jag har enbart läst att filmhållare, oavsett märke, är dåliga. Utan att ha sett några i verkligheten, kan jag inte bedöma om det vore svårt att göra egna.

Är konstruktionen i kombination med funktionaliteten så komplex att det är knepigt att få till det på egen hand?
Det finns tydligen bättre filmhållare att köpa. Det knepiga där är nog att justera höjden så att fokus kommer rätt, men med tanke på hur liten skillnad det är i skärpa mellan hörn och mitt på de negativ jag just skannat, så räcker skärpedjupet uppenbarligen väldigt långt för att täcka uselheter. Därmed kan man ju också ifrågasätta hur viktig filmhållaren är, men kikar man på testet jag länkade till nyss så kan det tydligen göra skillnad.
När jag skannar mina svartvita negativ i färg ser jag att det blir en del kromatisk aberration kring kanter med hög kontrast. Det gissar jag beror på att filmen inte ligger precis i skärpeplanet.

Själva filmhållaren är faktiskt som ett jävla skämt. Smäckiga, gjutna plastdetaljer som är riktigt rackliga. Men det är inte byggkvaliteten som är problemet, utan inpassningen av filmremsorna.

Ett tips är att lägga negativen i press i negativarken. Jag brukar ha dom i press över natten efter det att dom torkat och åkt in i arken.
Tack för tipset! Det ska jag helt klart prova. Jag tänkte framkalla en film här strax, eller så väntar jag tills imorgon förmiddag. Det är antagligen lämpligt att pressa filmen ganska snart efter att den torkat ytligt, kan jag tänka mig.

Just nu försöker jag förstå varför jag bara får 8 bitar per kanal när jag skannar i färg, enligt flera tidigare råd i tråden. Vart tog de 48 bitarna (16 per kanal?) vägen? Skannar jag i svartvitt ("HDR") får jag 16 bitar, men det är ju bara en kanal. Kanske bättre ändå?
Vidare saknas en del inställningsmöjligheter som påstås finnas enligt manualen. ICE till exempel, hittar jag inte alls. Antar att jag vill stänga av det om det går.

Nu får du inte bara klippa av tråden utan fortsätta ett tag och berätta om dina framsteg i konsten att skanna svv neg.
Nejdå Sten! Självklart följer vi upp det här grundligt:)
 
En spontan fråga till er som äger en skanner och har erfarenhet av filmhållare.

Jag har enbart läst att filmhållare, oavsett märke, är dåliga. Utan att ha sett några i verkligheten, kan jag inte bedöma om det vore svårt att göra egna.

Är konstruktionen i kombination med funktionaliteten så komplex att det är knepigt att få till det på egen hand?

Filmhållaren till min Acer Scanwit (film- och diaskanner för småbild inköpt 2001 eller 2002) är rätt hygglig men har dåligt lås så den skruvar jag ihop med en plåtskruv så att negativen håller sej på plats. Den skannern ställer in skärpan väldigt omständigt vid varje skanning.

Canon 8800F (flatbäddsskanner inköpt 2009) har lite ricklig hållare för mellanformat tycker jag, småbild har jag inte provat. Där har jag haft en svart pappbit som stöd i mellanrummet mellan två rutor för att förbättra planhållningen. Jag funderar på att en göra något mera gedigen modifiering i plast eller metall.
 
Nu kör jag en batch-skanning av de 24 bilder jag får plats med på filmhållaren, och filmens buktighet är minst en halv millimeter. Detta är helt oacceptabelt som jag ser det. Det finns nämligen inga "tvärslår", utan filmen hålls bara i ytterkanterna, men utan att frammatningshålen används. Hade tvärslår funnits hade jag å andra sidan missat lite av bilderna eftersom M6:an verkar ge nån millimeter mer per ruta än 24x36, och detta behåller jag gärna.
Autofunktionen för att hitta filmrutorna funkade däremot rätt bra, men jag valde att efterjustera varje "hittad" ruta så att jag får med allt ända ut i kanten. Det tog å andra sidan inte mer än ett par minuter för 24 bilder.

Nu kör jag 16 bitar svartvitt med nån slags förbehandling anpassat till T-Max, vilket gav rätt bra resultat nyss. När jag provade att skanna i färg och sen vända på bilden i Photoshop var jag tvungen att slita något hysteriskt i spakarna för att få någorlunda bra resultat.

Snabbt går det inte, men då kan jag passa på och dricka lite fulvin så länge;-) Ska nog installera Epsons eget program sen, för om jag vill slippa autofunktioner så verkar det av allt att döma mer lättjobbat. Återkommer senare!

Tillägg: På de två första testrutorna fick jag bara ett endaste litet dammkorn, så jag tror det kommer att funka bra att bara försiktigt torka av remsorna med en mjuk duk och se till att glasytorna i skannern är rena (vilket de ju i nuläget är eftersom den är flång ny).
 
Nu kör jag en batch-skanning av de 24 bilder jag får plats med på filmhållaren, och filmens buktighet är minst en halv millimeter. Detta är helt oacceptabelt som jag ser det. Det finns nämligen inga "tvärslår", utan filmen hålls bara i ytterkanterna, men utan att frammatningshålen används. ....
Har locket på skannern någon annan funktion än bakgrund vid skanningen? Om inte, går det möjligen att fixa en glasbit som passar för att lägga ovanpå filmen för att få den jämn?
 
Hahaha ... och det betyder?

Rapplig dårå? :)

Vilket jag för övrigt håller med om - som av en händelse har jag lånat precis en likadan scanner idag och sitter och fifflar lite med här. Neghållarna gör i princip inget för att sträcka ut mina kurviga negativ.

Scannern verkar kompetent i sig, programvaran Silverfast långt ifrån användarvänlig eller intuitiv men något slags resultat blir det. Tyvärr verkar inte mina negativ från ett första försök att framkalla film själv igår hålla så hög kvalitet att jag kan säga något alls om hur bra upplösningen blir. :(
 
Jag behöver ett svenskt slanglexikon. Eller något verk över regionala uttryck. :)

Vad pratar ni om?
Ricklig. Riktig känner jag igen.
Bänglig. Bånglig, ja.
Rapplig. Ah, du menar rappakalja. Ja, det stämmer nog.

Jag tror att antingen beror ordvalen här på innehåll i pavor liknande den Martin sitter och tömmer just nu, eller så är det bara rappakalja. ;-)
 
Vad pratar ni om?
Ricklig. Riktig känner jag igen.
Bänglig. Bånglig, ja.
Rapplig. Ah, du menar rappakalja. Ja, det stämmer nog.

Jag tror att antingen beror ordvalen här på innehåll i pavor liknande den Martin sitter och tömmer just nu, eller så är det bara rappakalja. ;-)

Rappakalja är kanske lite orättvist, men dialektal rotvälska kanske? ;)

Nåväl, men neghållarna är "inte av högsta mekaniska kvalitet", för att uttrycka sig diplomatiskt. "Rena skräpet" kanske är lite långt att gå, men med tanke på priset på apparaten så hade man nog önskat sig lite högre standard på de ingående detaljerna också. Funkar kanske bättre med icke-buktande negativ - även om fokus eventuellt inte påverkas så fick jag inte riktigt styrsel på mina som jag hade önskat, och såg lite av rutorna på ena sidan av en remsa vid scanningen.

För övrigt hade åtminstone jag inte druckit något innan det förra inlägget. ;) Nu tänker jag däremot vingla ut med hunden och sedan gå och sova ruset av mig.
 
Jag retades bara. :)
Men nu lyckönskar jag dig i de fortsatta skanningarna.

Ska bli intressant att följa dig och Martin.
 
Jag har just provskannat en första bild, och även om det ser rätt lovande ut så måste jag nog försöka komma förbi den eländiga programvarans (Silverfast SE) försök att automatisera allt. Vilket tycks rätt svårt. Sen kan jag direkt säga att filmhållarna är ren skit. Filmen blir knappast plan. Mina neg är i och för sig rätt rejält kurviga, men det tycker jag mig ha sett att de brukar vara.

Det blir manualläsning ikväll;-) Något jag ser direkt är att kornet nu faktiskt syns (om än mjukt), vilket det inte gjorde med min hobbyduplikator.

Hej, ett litet tips för att få plana negativ är att efter filmen torkat helt så klipp inte i sär den med det samma utan rulla i hop den löst i en ring och lägg den i en öppen plastpåse ett par dagar, sedan kan den klippas i remsor som blir mycket planare än om man klipper den direkt..
Negativhållaren, till min Nikon filmskanner LS1000, är glaslös av metall, den håller negativen tillräckligt plana vid skanningen, belysningen i LS1000 består av dioder som inte blir särskillt varma, det bidrar också till all negativen hålls plana under skanningen.
/Sten-Åke
 
Oroa dig inte, det är svårt att ta språkliga pikar på fel sätt från någon med din signatur. ;)

Men nu lyckönskar jag dig i de fortsatta skanningarna.

Ska bli intressant att följa dig och Martin.

Det ska bli intressant att följa Martin, själv har jag inte material med tillräckligt hög teknisk kvalitet (än) för att varken dra nytta av eller utröna scannerns förmodat stora potential. Råkade bara på en av samma modell som diskuterades här, så jag blev intresserad av att prova lite och lånade hem den ett tag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.