En spontan fråga till er som äger en skanner och har erfarenhet av filmhållare.
Jag har enbart läst att filmhållare, oavsett märke, är dåliga. Utan att ha sett några i verkligheten, kan jag inte bedöma om det vore svårt att göra egna.
Är konstruktionen i kombination med funktionaliteten så komplex att det är knepigt att få till det på egen hand?
Det finns tydligen bättre filmhållare att köpa. Det knepiga där är nog att justera höjden så att fokus kommer rätt, men med tanke på hur liten skillnad det är i skärpa mellan hörn och mitt på de negativ jag just skannat, så räcker skärpedjupet uppenbarligen väldigt långt för att täcka uselheter. Därmed kan man ju också ifrågasätta hur viktig filmhållaren är, men kikar man på testet jag länkade till nyss så kan det tydligen göra skillnad.
När jag skannar mina svartvita negativ i färg ser jag att det blir en del kromatisk aberration kring kanter med hög kontrast. Det gissar jag beror på att filmen inte ligger precis i skärpeplanet.
Själva filmhållaren är faktiskt som ett jävla skämt. Smäckiga, gjutna plastdetaljer som är riktigt rackliga. Men det är inte byggkvaliteten som är problemet, utan inpassningen av filmremsorna.
Ett tips är att lägga negativen i press i negativarken. Jag brukar ha dom i press över natten efter det att dom torkat och åkt in i arken.
Tack för tipset! Det ska jag helt klart prova. Jag tänkte framkalla en film här strax, eller så väntar jag tills imorgon förmiddag. Det är antagligen lämpligt att pressa filmen ganska snart efter att den torkat ytligt, kan jag tänka mig.
Just nu försöker jag förstå varför jag bara får 8 bitar per kanal när jag skannar i färg, enligt flera tidigare råd i tråden. Vart tog de 48 bitarna (16 per kanal?) vägen? Skannar jag i svartvitt ("HDR") får jag 16 bitar, men det är ju bara en kanal. Kanske bättre ändå?
Vidare saknas en del inställningsmöjligheter som påstås finnas enligt manualen. ICE till exempel, hittar jag inte alls. Antar att jag vill stänga av det om det går.
Nu får du inte bara klippa av tråden utan fortsätta ett tag och berätta om dina framsteg i konsten att skanna svv neg.
Nejdå Sten! Självklart följer vi upp det här grundligt