Annons

Evighetsfrågan: Fel färg, View>Proof hjälper

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag får den här frågan alldeles för ofta. Och jag hittar inget generellt svar. Kan ingen reda ut det för mig.

* Bilden visas snedvriden i färgerna i Photoshop.

* Användaren väljer View>Proof Colors (satt till proof monitor rgb).

* Nu syns färgerna rätt.

Vad är det egentligen användaren har gjort med sitt Photoshop/Windows? Och hur blir man av med det enklast.
 
moderskeppet skrev:
Vad är det egentligen användaren har gjort med sitt Photoshop/Windows? Och hur blir man av med det enklast.

Eftersom man med Monitor RGB visar bilden utan färghantering är det antagligen så att de har sin färginställning inställd så att en arbetsfärgrymd tilldelas bilden när de öppnar den. Om det då är fel färgrymd blir ju färgerna fel. Om man aktiverar funktionen Fråga vid Öppna så kommer ju Photoshop att visa en dialogruta där man kan ta ställning till vilken färgrmd som man bör använda.

Stefan
 
Om man istället får konstigaa resultat när man sätter View Proof -> Monitor RGB då? Jag får mattare färger då. Resultatet blir precis så då jag konverterat bilden till sRGB och tittar på den i webbläsaren. Har provat att spara med sRGB profilen och utan. Alltid samma resultat. Skärmen är kalibrerad men jag hade samma problem innan också.
 
feriksson skrev:
Om man istället får konstigaa resultat när man sätter View Proof -> Monitor RGB då?
Det visar väl mest att din profilering gjort nytta. När du visar Monitor RGB visar du det resultat som du skulle fått om du inte hade en skärmprofil.

Stefan
 
På det sättet. Googlade en del igår och då ramlade jag på det här med Windows RGB skulle vara ge exakt samma resultat som man när konverterat bilden till sRGB och tittar på den i browsern. Vilket den förvisso gör, men resultat är så nedrans dassigt att jag misstänkte problem.
 
Efter att ha testat lite så verkar det som om bilder där jag dragit en hel del i vibrance reglaget i lightroom är de som får problem när det konverteras till sRGB. Är det för att färgerna kommer allt för långt från sRGB's rymd?
 
feriksson skrev:
Efter att ha testat lite så verkar det som om bilder där jag dragit en hel del i vibrance reglaget i lightroom är de som får problem när det konverteras till sRGB. Är det för att färgerna kommer allt för långt från sRGB's rymd?

Om du ligger i en större färgrymd, som tex Adobe RGB, och sedan drar på färgmättnaden så kommer alltfler färger utanför det omfång som sRGB kan hantera. När du sedan konverterar till sRGB blir alla dessa färger lite platta och onyanserade. Justera bilden med sRGB som softproof-inställning istället.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.