Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eventuellt en återgång till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Sugen

PENTAX K5 verkar extremt bra, mycket bättre en Nikon D7000, SONY 580 och CANON EOS 60D
måste säga att jag är lite sugen på den om det blir ett bra pris i mellandagarna. Någon som kan rekommendera ett riktigt skarpt objektiv ( helst med zoom ) ? Tänker inte vänta på
NIKON D400 eftersom SONY s 24 mp sensor inte är någon höjdare ( mycket brus ).

K5

Ja... K5 är en riktigt trevlig bekantskap.
Huruvida de sänker priset dramatiskt i mellandagarna låter jag vara osagt, men visst....oavsett vad är det en prisvärd kamrat jag håller mycket kär.
Nu använder jag bara fasta objektiv, skarpa och till ett överkomligt pris.
Det är ingenting du överväger, några fasta skarpa gluggar?
Det finns fina begagnade till priser som inte avskräcker.
Annars har du väl Tamrons 28-75 som både är billig, och har goda omdömen överlag.

PENTAX K5 verkar extremt bra, mycket bättre en Nikon D7000, SONY 580 och CANON EOS 60D
måste säga att jag är lite sugen på den om det blir ett bra pris i mellandagarna. Någon som kan rekommendera ett riktigt skarpt objektiv ( helst med zoom ) ? Tänker inte vänta på
NIKON D400 eftersom SONY s 24 mp sensor inte är någon höjdare ( mycket brus ).

Hej.
Köp K5an med 18-55 WR så du får väderskyddat hela utrustningen. Mycket bra kit-objektiv.
Komplettera med Limited-gluggar.
Mvh Pär

Pentax DA* 50-135/2.8 är snorskarp, tycker jag. Men du kanske fiskar efter en normalzoom?
Kika på den här länken, en jämförelse mellan DA* 16-50 samt Tamrons och Sigmas 17-50.

http://www.pentaxforums.com/reviews/pentax-16-50-vs-sigma-tamron-17-50mm/introduction.html

Pentax´s nya lilla 35´a skall vara bra också, mycket bang for the bucks där.

18-135´an har jag inga erfarenheter av alls, men verkar vettig.

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-18-135mm-F3.5-5.6-ED-AL-IF-DC-WR.html

Annars DA Limited-serien, och FA LImited såklart, makalösa.

Nu har jag hunnit testa även 35/2,8 och denna är ju helt makalöst bra även den. Måste säga att limitedgluggarna väcker ett perverst habegär till liv, men det är väl syftet med dem också. :)

Men, ni som har gluggen, är det korrekt uppfattat att objektivlocket inte går att få på med filter monterat? Känns ju onekligen korkat isf...

Nu har jag hunnit testa även 35/2,8 och denna är ju helt makalöst bra även den. Måste säga att limitedgluggarna väcker ett perverst habegär till liv, men det är väl syftet med dem också. :)

Men, ni som har gluggen, är det korrekt uppfattat att objektivlocket inte går att få på med filter monterat? Känns ju onekligen korkat isf...

Jag använder ett snap-on lock från Pentax som går alldeles utmärkt att få dit även med filtret på, inte orginallocket. Jag vill minnas att det blir för tajt.

Dra ut motljusskyddet så det täcker filtret. Då får man på locket, dock med en lite högre risk att locket trillar av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar