Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eventuellt en återgång till Pentax
- Trådstartare Pippo
- Start datum
leff44
Medlem
Jepp, inte alls lätt. Lutar mot 21/3,2 ändå, 15 är för vidvinkligt för mig. Den ska å andra sidan vara bättre...
Pentax DA-21/3,2 limited är mycket bra jag har en, den är optiskt och mekanisk i hög klass
den sitter på min K-5 den mesta av tiden liten och kompakt är den
x-country
Aktiv medlem
Ville bara tala om att det blev en K5:a ändå efter en del velande fram och tillbaka. Måste säga att jag är mycket nöjd med huset då det inger en härlig kvalitetskänsla men i ett smidigt format, till skillnad från de Nikon och Canon jag haft tidigare. Inbyggd bildstabilisering med alla objektiv känns ju inte helt fel det heller.
Dock har jag ändrat mig en del vad gäller vilka gluggar som ska införskaffas. För att behålla det smidiga med kameran och därmed det som jag tycker är Pentaxens stora fördel, funderar jag istället på följande:
77/1,8 (redan köpt)
35/2,8 macro
Däremot kan jag inte bestämma mig vad gäller det vidvinkliga. Velar mellan 16-45/4 (pga det smidigare formatet), 16-50/2,8, 17-70/4, Tamron 17-50/2,8 eller kanske t.o.m. 21/3,2.
Mest sugen är jag på 21/3,2, men har läst att skärpan inte är i topp. Vad säger expertpanelen?
Hej! Vad kul att du valde Pentax.
Jag har haft 35 Macro Ltd och jag har både DA21 och DA*16-50. DA21 har en användbar brännvidd och den är skarp.
bildexempel
Det kan hända att DA*16-50 inte är den skarpaste linsen eller att den har andra mindre bra egenskaper men för mig är den suvverän. Tycker att bilderna jag framkallar blir riktigt fina. Använder den mycket inomhus och till landskap.
Men det är just Pentax limited-linser som är det fina med systemet.
Men missa för guds skull inte DA*50-135. Vilken skapelse!
Pippo
Aktiv medlem
Jodå, Pentaxen var den som låg mig varmast om hjärtat. Har tröttnat på stora åbäken jag aldrig orkar ta med mig ändå, hur bra de än presterar. K5:an är kompakt, tyst och grymt snygg.
Förutom den köpta 77:an har jag nu även beställt 21/3,2 ltd samt 35/2,8 ltd. Ska känna på den utrustningen först så får vi se om den behöver kompletteras på sikt.
50-135/2,8 fanns med i den ursprungliga köpplanen tillsammans med 16-50/2,8, men då hade jag ju ändå köpt på mig stora prylar jag inte orkar släpa runt på. SDM-skrivelserna på nätet avskräckte väl en del de med. Men vem vet, jag kanske köper en sådan senare?
Nästa inköp lutar åt en Domke F6 för att ha med mig prylarna i. Den ser ut att matcha utrustningen väl vad gäller retroutseende.
Förutom den köpta 77:an har jag nu även beställt 21/3,2 ltd samt 35/2,8 ltd. Ska känna på den utrustningen först så får vi se om den behöver kompletteras på sikt.
50-135/2,8 fanns med i den ursprungliga köpplanen tillsammans med 16-50/2,8, men då hade jag ju ändå köpt på mig stora prylar jag inte orkar släpa runt på. SDM-skrivelserna på nätet avskräckte väl en del de med. Men vem vet, jag kanske köper en sådan senare?
Nästa inköp lutar åt en Domke F6 för att ha med mig prylarna i. Den ser ut att matcha utrustningen väl vad gäller retroutseende.
F.Eliasson
Aktiv medlem
Jodå, Pentaxen var den som låg mig varmast om hjärtat. Har tröttnat på stora åbäken jag aldrig orkar ta med mig ändå, hur bra de än presterar. K5:an är kompakt, tyst och grymt snygg.
Jag kuskade runt i Tyresta Nationalpark hela dagen igår med K-7´an, DA 21 samt DA*50-135. Båda helt fantastiska glas. Så himla tung är inte telet, jag har varit mycket i fjällen med den också. Det som väger är ju batterigreppet. Men man vill gärna den där extrakrämen och ergonomin.
Gimbal
Aktiv medlem
Förutom den köpta 77:an har jag nu även beställt 21/3,2 ltd samt 35/2,8 ltd.
Någon har spenderbyxorna på sig tror jag.
Har du hittat något bra ställe (dvs med humana priser) att köpa ifrån?
Pippo
Aktiv medlem
Jaha, då har jag plockat ut gluggen och snabbtestat den. Något säger mig att denna lilla pärla kommer att sitta som fastlimmad på kameran. Första testbilderna ser mycket bra ut.
Återkommer inom kort när jag hunnit testa den lite mer, men har en jobbresa som måste avklaras först.
Vill också passa på att ge butiken, srsmicrosystems, en stor eloge. Reptilsnabba på att svara och skickade gluggen med världsgaranti. Kommer definitivt att handla från dem igen.
Återkommer inom kort när jag hunnit testa den lite mer, men har en jobbresa som måste avklaras först.
Vill också passa på att ge butiken, srsmicrosystems, en stor eloge. Reptilsnabba på att svara och skickade gluggen med världsgaranti. Kommer definitivt att handla från dem igen.
Pippo
Aktiv medlem
Japp, gluggen är definitivt en keeper och jag är mycket nöjd. Fattar inte riktigt varför det har klagats på kantskärpan då jag inte ser någon större skillnad mot centrum av bilden, som enligt min mening är knivskarp. Fattar inte varför jag inte bytte tillbaka till Pentax och dessa underbara limitedgluggar tidigare.
F.Eliasson
Aktiv medlem
Att registrera sig på PayPal tar bara några minuter och du slipper ju lämna ut ditt kortnr hela tiden. Har använt det i flera år och det fungerar smidigt.
Håller med, Paypal är mkt bra och smidigt. Och 21´an med
x-country
Aktiv medlem
Jag har nog tagit närmare 80 procent av alla mina bilder med 21:an sedan jag köpte den -97. Grattis!
Du menar väl ändå att du köpte den 07? ;-)
>>> Press Release
Håller för övrigt med om att det är en fantastisk liten lins.
Bilagor
jido
Aktiv medlem
Du menar väl ändå att du köpte den 07? ;-)
>>> Press Release
Håller för övrigt med om att det är en fantastisk liten lins.
Undo. 2007 skulle det stå så klart