Annons

Eventuellt en återgång till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller plast-35:an vs 35 limited-macrot kostar plast-35:an 1890:- vs macro-gluggen som kostar 5195:- på Cyberphoto, så nu vet jag inte om vi pratar om olika objektiv här eller om vi har gått i olika skolor då det snarare skiljer 3305 kr och inte blott en tusing? Men du kanske kikat omkring på web-shoppar i utlandet?

Att jag själv köpte plast-35:an var för att jag ville ha en fast lins och det var en bra "andra" instegslins, till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Jag var i det läget inte ute efter en macro-lins i den brännvidden, vilket jag däremot senare var när jag köpte Tamron 90, dvs en macro-glugg.

Viktigt att poängtera är också att 35ltd i vissa situationer ( t ex svag belysning inomhus) kan jaga fokus (från närgräns till oändlighet) vilket kan vara störande för en del. Det är en makrolins utan fokuslimiter. Men tackvare närgränsen så kan man också få väldigt trevliga perspektiv i makro som man inte får med t ex en 50 eller 100 millimetare.

Ska du fota porträtt så köp en FA 77 ltd eller DA* 55 1,4. DA 70 ltd ska också vara bra till det, men har inte sett lika mkt av det.

Har hört (på pentaxforums) att det förmodligen är designen i 16-50 och 50-135 som gör att motorn går sönder eftersom den nästan aldrig går sönder i andra SDM-objektiv. Kan ju vara något att tänka på om du är intresserad av andra. Jag köpte själv sigmas 50-150 2,8 och tycker den är riktigt bra. 150mm 2,8 croppat motsvarande 200mm är klart skarpare än 50-200wr någonsin blir i 200mm.

da-l 35 2,4 är en budgetvariant av fa 35 2,0. Skillnaden är att elementen är lite mindre. Tester jag har sett visar att det är väldigt nära fa 35 i prestanda samt att det fångar något mer ljus än f2,4 borde göra. Hade lätt köpt det om jag inte haft fa 35.

Mitt vanliga set är k-7, 16-45 f4, fa 35 och sigma 50-150. Förut använde jag mest gamla manuella objektiv på k-7an, men köpte en eos 5d till dem och det funkar mkt bättre.

Gillar du aps-c och fasta objektiv är Pentax förmodligen det bästa systemet! Dock är priserna hutlösa i Sverige, men det är ju bara köpa från EU.

Hmmm, nu blir ångesten än värre. Att enbart köra på Pentax fasta gluggar blir för dyrt (även om det är det sexigaste alternativet). Bara 77:an ligger väl i samma härad som 50-135/2,8. Men å andra sidan är det ju inte så kul att köpa gluggar som tydligen går sönder i ett, särskilt som de tar bra betalt för dem. Tyvärr är det dock de som lockat mig mest eftersom de täcker de brännvidder jag behöver i ett hyfsat smidigt format med wr. Särskilt då 50-135/2,8. Alternativ till Pentax verkar det ju inte heller finnas om jag då inte skulle köra på Sigmas variant, men efter att samtliga Sigmagluggar jag ägt har felfokuserat, kommer jag aldrig mer att köpa ngn glugg gjord av dem.

Pentax 17-70/4 har jag också kikat på, men den har ju fått lika mycket ris som ros vad jag kan se. Någon här som har ngt att säga om denna?

Hjärtat säger Pentax, men hjärnan börjar tyvärr styra mig mot Nikon igen eftersom utbudet är ganska litet och priserna höga. Håller dessutom inte grejerna så...

Fasta gluggar

Personligen kan jag bara tänka mig fasta gluggar, det är där jag vill vara.
Jag förstår ditt dilemma, men varför köpa allt på en gång?
Dessutom, det dyker upp intressanta objekt med jämna mellanrum på Köp/sälj.

Personligen kan jag bara tänka mig fasta gluggar, det är där jag vill vara.
Jag förstår ditt dilemma, men varför köpa allt på en gång?
Dessutom, det dyker upp intressanta objekt med jämna mellanrum på Köp/sälj.

Nja, pengarna finns ju visserligen, men jag är inte längre villig att lägga hur mkt som helst på fotoutrustningen utan vill ligga på en mer "rimlig" nivå. Särskilt som det går att få en likvärdig utrustning om än inte lika sexig som K5 med limitedgluggar.

Jar börjat kika lite på Tamron också som jag alltid gillat, men vill ju ha sdm... Snacka om I-landsproblem. ;)

Jag går i valet o kvalet
ska lägga ner mc åkningen o satsa mer på foto
Vet inte om jag ska investera i en K5a eller om jag ska göra ett systembyte i sådanna fall ska jag gå över på Nikon.
Tycker att det är på tok för dåligt utbud av objektiv o så är alla tillbehör som blixtar o så svindyra till Pentax.Sämst tycker jag det är med normaloptiken där man kan få fina objektiv till både Canon o Nikon orginal i båda fallen med bra ljusstyrka 1,8 under 2000 spänn men vad erbjuder Pentax där om inte ett objektiv helt i plast med 2,4 istället inte särskilt ljustarkt med andra ord.ja det är 35mm jag tänker på.

Jag går i valet o kvalet
ska lägga ner mc åkningen o satsa mer på foto
Vet inte om jag ska investera i en K5a eller om jag ska göra ett systembyte i sådanna fall ska jag gå över på Nikon.
Tycker att det är på tok för dåligt utbud av objektiv o så är alla tillbehör som blixtar o så svindyra till Pentax.Sämst tycker jag det är med normaloptiken där man kan få fina objektiv till både Canon o Nikon orginal i båda fallen med bra ljusstyrka 1,8 under 2000 spänn men vad erbjuder Pentax där om inte ett objektiv helt i plast med 2,4 istället inte särskilt ljustarkt med andra ord.ja det är 35mm jag tänker på.

Man kan också vända på argumentet och se att Canons närmaste motsvarighet till plast 35an kostar ca 40% mer, och Nikons närmaste ca 60% mer.

Vad gäller 50mm så finns ju 1.4or att jämföra mellan dem, där är Nikons billigast och Canons kostar ca 10% mer, Pentaxen igen ca 25% mer.

Men om du försöker komma undan billigt så är väl ändå begagnatmarknaden det bästa valet? Dessutom blir ju objektivutbudet mycket större om man kollar på begagnat.

ja jag har inte bestämt mig riktig än men om det skulle bli nikon så kanske det blir nån motsvarighet till d300 kanske har hört att det kanske ska komma nån ersättare har även sneglat på d700 o det skulle va kul med fullformat.
Jo men tycker ändå det är synd att Pentax ska vara så dyrt.Har ju bara plåtat med Pentax hela mitt liv så det svider ju såklart.Men tredjepartstillverkare verkar ju inte prioritera Pentax så högt heller längre. Anledningen att jag köpte Pentax digitalt var för att jag tänkte använda gamla objektiv men det har jag inte gjort blev lite besviken att man måste provexponera för att kunna ställa in en korrekt exponering när man ändrat bländaren.

Ok ja det är ju märkligt.
Funderar på den här generalagenten dom har nu?Har Pentax haft dem länge?För dom verkar ju ha tappat mycket på alla butiker för det är ju inte många som för Pentax i sina butiker.Bor i trakten av Norrköping och vad jag vet så är det bara Media markt och en Fujibutik som har haft dem.Resten av de stora jättarna har inte haft Pentax.Men när jag var på Mediamarkt förra gången så hade dom inga K-5or o inga objektiv framme bara några k-r kameror förut har dom ändå haft ganska mycket objektiv framme o så.Trist.

Anledningen att jag köpte Pentax digitalt var för att jag tänkte använda gamla objektiv men det har jag inte gjort blev lite besviken att man måste provexponera för att kunna ställa in en korrekt exponering när man ändrat bländaren.

Hej.

Använder du inte Av-knappen för att få en korrekt slutartid vid manuell bländare?

Mvh Pär

Det jag inte gillar är att jag måste trycka på en knapp för att den ska exponera korrekt.
Tex om ett motiv dyker upp snabbt så ska man mäta o hålla på tycker att det borde vara som på de äldre kamerorna att mätaren reagerar direkt på bländarinställningen.

Det jag inte gillar är att jag måste trycka på en knapp för att den ska exponera korrekt.
Tex om ett motiv dyker upp snabbt så ska man mäta o hålla på tycker att det borde vara som på de äldre kamerorna att mätaren reagerar direkt på bländarinställningen.

Är det sån skillnad mot K10:an? Den fungerar utmärkt med Av eller M och gamla objektiv, om man innan ändrar i menyn att den skulle acceptera bländarring (heter kanske nåt liknande). jag har inget minne av att jag fick lov att ändra något/mäta före varje bild, men har inte använt den på länge. Är sugen på en K-5 för att använda Pentaxobjektiven igen, men i så fall får det nog vara...
Hälsn Maria

Det är samma som på K10d, tryck grön knapp för mätning i manuellt läge. Så ja, man "måste" mäta innan man skjuter om ljusförhållandena har ändrats sedan föregående exponering.

Det gör att de manuella objektiven kan vara lite knöliga att använda om sekunden det tar att trycka på den gröna knappen saknas. Å andra sidan hinner man troligen inte heller ställa skärpan i en sådan hektisk situation.

Vet inte om detta går att göra på de tidigare modellerna men i alla fall K-7/K-5 fungerar det på. Jag använder inte den gröna knappen för att ställa in tiden med manuella objektiv, utan istället nedbländning med på/av spaken vilket gör att man får ljusmätning kontinuerligt och kan mäta av en scen och ställa in tiden (samtidigt om man är smidig med fingrarna, eller så efter att man släppt spaken). Fungerar bättre än gröna knappen och blir mer som de gamla kamerorna, men med den skillnad att sökaren blir mörk under mätning om man bländar ned mycket.

Tycker som Per att de verkligen borde återinföra full funktionalitet med manuella objektiv, i alla fall på de mer påkostade husen. Den gamla fattningen (med full funktionalitet) fanns i produktion fram till 2005 så det borde inte vara svårt att återinföra den, gissar att Pentax vill sälja nya objektiv samtidigt som de vill skylta med att ha lång bakåtkompatibilitet.

Den varianten har jag inte provat men det kräver väl också att man har ställt in kameran till optisk förhandsgranskning, (eller vad det heter). Bara som en påminnelse i fall någon vill prova och det inte funkar.

Ville bara tala om att det blev en K5:a ändå efter en del velande fram och tillbaka. Måste säga att jag är mycket nöjd med huset då det inger en härlig kvalitetskänsla men i ett smidigt format, till skillnad från de Nikon och Canon jag haft tidigare. Inbyggd bildstabilisering med alla objektiv känns ju inte helt fel det heller.

Dock har jag ändrat mig en del vad gäller vilka gluggar som ska införskaffas. För att behålla det smidiga med kameran och därmed det som jag tycker är Pentaxens stora fördel, funderar jag istället på följande:

77/1,8 (redan köpt)
35/2,8 macro

Däremot kan jag inte bestämma mig vad gäller det vidvinkliga. Velar mellan 16-45/4 (pga det smidigare formatet), 16-50/2,8, 17-70/4, Tamron 17-50/2,8 eller kanske t.o.m. 21/3,2.

Mest sugen är jag på 21/3,2, men har läst att skärpan inte är i topp. Vad säger expertpanelen?

Haha, jodå, har funderat på den med men den faller bort pga priset. Brännvidden täcker jag dock in med macrot, även om jag vet att den är segare i fokuseringen. Vidvinkelbiten är jag dock fortfarande osäker på...

Jag sitter i ungefär samma sits, har 70 och 35 limited, och funderar på 15 eller 21. Men jag tvekar också på att de inte verkar lika skarpa som 35'an eller 70'an enligt de tester jag sett. Vore tråkigt att lägga ut de pengarna (för de är ju inte direkt billiga) på en fast glugg om den både är långsam och suddig. Å andra sidan finns det alltid några som hävdar att deras 15 eller 21 minsann är ruskigt skarp.

Svårt detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar