Annons

Eventuellt en återgång till Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Funderar på, efter några år med Canon och Nikon, att gå tillbaka till Pentax efter att ha sålt av i princip all utrustning. Detta då, hur bra än D700 och 5dmk2 än var, var de enligt mig för stora och otympliga för att jag skulle orka släpa med dem och då faller ju så att säga syftet med utrustningen. Jag har således inte hittat hem ännu. :)

Efter att ha klämt på en K5:a blev jag stormförtjust och har börjat fundera på att eventuellt införskaffa en sådan. Storleken är perfekt och av det jag läst på nätet får den ju enbart lovord. Dock gnager det lite i bakhuvudet eftersom det känns som en investering i Pentax är lite av en återvändsgränd, å andra sidan ser jag inga direkta alternativ och i fullformatsvärlden har jag som sagt redan varit och vänt så det lockar inte (för stort och otympligt).

Vad gäller objektiv funderar jag på två olika varianter:

(1) K5, 16-45/4, 35/2,8 macro, 70/2,4 samt 100/2,8 macro. Det som känns meningslöst är ju två macron, så ev skulle ju 35:an kunna ersättas mot något annat (dock inte varianten i plast). Detta alternativ ger ju den storleksmässigt smidigaste utrustningen och Pentax limitedgluggar lockar oerhört. Nackdelen är dock ideliga objektivbyten.

(2) K5, 16-50/2,8 samt 50-135/2,8 samt på sikt ev 35/2,8 macro när jag vill ha lite att släpa på.

Spontant känns paket 2 som smidigt och inte alltför otympligt, men jag blir orolig när jag på nätet läser om alla 16-50/2,8 samt 50-135/2,8 där fokusmotorn lägger av. Gäller det än idag eller har Pentax lyckats åtgärda dessa brister?

Vad tycker ni och hur hade/har ni resonerat?

Har varit Pentax trogen sedn sent 70 tal men hade en period av tveksamhet i somras då jag starkt övervägde att skicka iväg alla Pentax grejor och byta till Canon men så jämförde jag med K-5 och insåg att den hade allt som Canon hade och lite till, men i ett nättare format och med vädertätning som passar mig bra som tillbringar mycket tid i båtar och i naturen så jag skaffade en K-5 och jag ångrar mig inte en sekund ;-)

Utifrån Dina val av optik så gisasr jag att djur och fågelfoto inte är Din grej (det är min dock) men jag skulle köra på paket 2 ändå och Du kommer inte att bli besviken på K-5.an iaf oavsett vilken optik Du väljer ;-)

Har varit Pentax trogen sedn sent 70 tal men hade en period av tveksamhet i somras då jag starkt övervägde att skicka iväg alla Pentax grejor och byta till Canon men så jämförde jag med K-5 och insåg att den hade allt som Canon hade och lite till, men i ett nättare format och med vädertätning som passar mig bra som tillbringar mycket tid i båtar och i naturen så jag skaffade en K-5 och jag ångrar mig inte en sekund ;-)

Utifrån Dina val av optik så gisasr jag att djur och fågelfoto inte är Din grej (det är min dock) men jag skulle köra på paket 2 ändå och Du kommer inte att bli besviken på K-5.an iaf oavsett vilken optik Du väljer ;-)

Hej, Bo.

Nej, natur- och fågelfoto är inte min grej, i sådana fall hade det nog varit smartast att stanna kvar i Canonlägret. ;)
Mest blir det väl porträtt, arkitektur och resefoto som lockar.

Tack för ditt svar.

FA 35/2 är för dyr nu, annars en fin glugg.
Jag brukar ofta använda FA 43/1,9 limited för
porträtt, läs:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-43mm-F1.9-Limited-Lens.html
Men verkar ha blivit dyr i höst...
Förhoppningsvis tillfälligt pga jordbävningar.

Prismässigt och skärpan är mycket bra på
Sigma 17-50/2,8 och Tamrons variant,
men du kanske inte gillar 3e parts.
Har själv Sigma 18-50/2,8 som är riktigt skarp
och har makro läge. Har även Pentax DA 16-50/2,8
som är lite stor med motljusskyddet, men med kvickshift
och härligt med ljudlös AF.

Dom flesta DA gluggar har kvick shift som innebär att du
efter autofokusering kan vrida på fokusringen
om du vill justera...

Så jag föreslår DA 16-50/2,8
DA 70/2,4 och DFA 100/2,8 med tanke på nuvarande priser.
Kanske smartare nu(inför vintern) med DA 50-135/2,8,
makro är nog intressantare till sommaren.

Hej.

Jo, 16-50/2,8 samt 50-135/2,8 ligger väl närmast till hands, men jag oroar mig som sagt efter att ha läst att motorerna klappar ihop allt som oftast. Har, pga prisskillnaden, tänkt att köpa dessa i utlandet men undrar om garantin gäller även i Sverige, eller om gluggen måste skickas tillbaka till inköpslandet?

Priset på FA 35/2 är ju rent av löjeväckande, även i utlandet.

Hej.

Jo, 16-50/2,8 samt 50-135/2,8 ligger väl närmast till hands, men jag oroar mig som sagt efter att ha läst att motorerna klappar ihop allt som oftast. .

Mitt första 16-50/2,8 hade kass fokusmotor redan i leveransen. Fick ett nytt som lade av efter någon månad, fick det nyligen servat av Kameraservice. Funkar klockrent nu, även om det inte hårdtestats. 50-135/2,8 har jag aldrig haft problem med och det är ca två år gammalt nu.

"Jo, 16-50/2,8 samt 50-135/2,8 ligger väl närmast till hands, men jag oroar mig som sagt efter att ha läst att motorerna klappar ihop allt som oftast."

Mitt första 16-50/2,8 hade kass fokusmotor redan i leveransen. Fick ett nytt som lade av efter någon månad, fick det nyligen servat av Kameraservice. Funkar klockrent nu, även om det inte hårdtestats. 50-135/2,8 har jag aldrig haft problem med och det är ca två år gammalt nu.

Ah, låter ju bra (det sistnämnda alltså). Ingen som vet hur det ligger till med garanti på pentaxprylar köpta i Europa?

Ah, låter ju bra (det sistnämnda alltså). Ingen som vet hur det ligger till med garanti på pentaxprylar köpta i Europa?

Jag fick detta svar från Kungsör när jag tänkte köpa ett DA 300 i England:
"Om du får Europagarantisedel och kvitto så har du 1 års garanti i Sverige, men tänk på att konsumentköplagen gäller inte. Om du köper den i Sverige så har du 2års garanti och kan även hävda 3 års reklamationsrätt."

För min del så var 2 års garanti mer värt än de 2500 kr jag skulle tjäna, så jag köpte i Sverige
Fast du ska ju köpa fler grejer så då handlar det ju om mer pengar, se till att du får Europagarantin bara...

edit: När jag chattade med warehouseexpress ang. ovanstående fick jag till svar att grejerna var av " UK stock with UK warranty" men att det förmodligen skulle gå att ordna en EU garantisedel om jag angav detta vid beställningen, fast eftersom jag nu inte köpte något där så är jag ju inte helt hundra =oP

Tack för svaret. :)

Reagerade dock på garantitiden, är den alltså 2 år på pentaxpinaler köpta i Sverige?

K5

K5 är min vän i alla lägen, blixten får ligga då jag kan använda denna sköna kamrat i närmast alla lägen med naturligt ljus. Paket två ser ut att vara närmast min vision men... jag har personligen två FA 35/2 i min lyckosamma ägo (två hus, K5 och backupkameran k200D med denna sköna lins monterat). Båda dessa gluggar köpta här på Fotosidan Köp/sälj till överkomligt pris. Pentax är närvarande i min vardag, det byter jag inte bort.

Jo, det är små, fasta gluggar som lockar med Pentaxen. Det andra alternativet känns som mer allsidigt men då tappar jag fördelen med just storleken. Svårt det här.

K5 med objektiv

Jag har K5 och är jättenöjd med den, trots att Pentax programvaror inte funkar på min Mac, nu kör jag med Aperture och det funkar bra.

Jag har 50-135an och det är utan tvekan en glugg som jag kan rekommendera. Jag tycker att den är bra map på optiskt prestanda, fin boke osv. Jag ser det även som en enorm fördel att objektivet inte förändrar storlek vid fokusering och zoomning. Att det är vädertätat är ett absolut krav eftersom jag vill ha med kameran i båten när det blåser ute. Jag köpte mitt ex 2007 och min motor har tröttnat så det är dags för reparation. Ska höra med verkstan om den nya motorn har genomgått en omkonstruktion så att livslängden blir lite längre. Köpte även plast 35an i samband med köpet av K5an och den är bra valuta för pengarna tycker jag ok inget DA* men ändå. Jag tycker även att det vädertätade kit objektivet är bra.

När det gäller K5 tycker jag att man kan plocka ut mycket mer ur RAW filerna än man kunde med K10 map exponeringsomfång. Möjligen kan jag uppleva ljusmätningen som vimsig och ibland får jag överexponerade bilder m ca 1-2 steg. Är förmodligen inte fel på kameran utan jag som gör ngt fel som jag inte behövde tänka på m K10an. Husets storlek är en tillgång och det är robust.

Lycka till med ditt köp.

Kan bara hålla med, är grymt nöjd med min K5:a.

Pentax-gluggar är ofta tämligen välbyggda oavsett om de är limited eller ej. Vill dock gärna slå ett slag för Tamrons 90-makro-glugg, helt makalöst bra.

Avslutningsvis, dissa inte Pentax "plast-35:an", innan du provat den. Visst, det är inte samma "känsla" när man tar i den, som i övriga metalgluggar, men kvalitén på korten kan man inte klaga på, särskilt inte för den pengen. Oslagbar prestanda relativt priset.

Japp, har haft Tamrons 90:a och håller med, men med tanke på den "lilla" prisskillnaden kör jag nog på Pentaxvarianten och får bättre byggkvalitet samt wr.

Egentligen samma med 35:an eftersom det bara skiljer ca 1' mot limitedmacrot. Den tusenlappen tar jag för att slippa plastbajonett. ;)

Japp, har haft Tamrons 90:a och håller med, men med tanke på den "lilla" prisskillnaden kör jag nog på Pentaxvarianten och får bättre byggkvalitet samt wr.

Egentligen samma med 35:an eftersom det bara skiljer ca 1' mot limitedmacrot. Den tusenlappen tar jag för att slippa plastbajonett. ;)

Mnja, jag håller både med och inte. Att jag köpte Tamron 90 istället för Pentax 100-macrot berodde inte på priset, men på att den presterat bättre rent optiskt i många tester. Sedan håller jag självfallet med om byggkvalitén etc i övrigt, dvs att den är bättre i Pentaxen.

Vad gäller plast-35:an vs 35 limited-macrot kostar plast-35:an 1890:- vs macro-gluggen som kostar 5195:- på Cyberphoto, så nu vet jag inte om vi pratar om olika objektiv här eller om vi har gått i olika skolor då det snarare skiljer 3305 kr och inte blott en tusing? Men du kanske kikat omkring på web-shoppar i utlandet?

Att jag själv köpte plast-35:an var för att jag ville ha en fast lins och det var en bra "andra" instegslins, till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Jag var i det läget inte ute efter en macro-lins i den brännvidden, vilket jag däremot senare var när jag köpte Tamron 90, dvs en macro-glugg.

Japp, kollar priser i utlandet då det skiljer för mkt för att jag skulle handla på hemmaplan. Räknar med att spara åtminstone 6' och det får jag ju en extra glugg för. Hade skillnaden varit kanske max 2', skulle jag föredragit att handla på hemmaplan.

Var dock lite för snabb då det skiljer 1,5' och inte 1' mellan 35:eek:rna, men anser ändå att det är värt skillnaden. Att Tamronet är bättre rent optiskt visste jag inte - har ännu inte gått på djupet med att läsa tester. Dock har jag för mig att det i ett gammalt ex av Foto lyftes fram att Tamronet var bättre, men då var det Pentax gamla 100 som testades. Huruvida optiken är densamma som den nya wr har jag dock ingen aning om. ;)

Pentax Limited gluggarna är VÄLDIGT exklusiva i Sverige av någon anledning. Jag är smått sugen på en DA15, vilken kostar ca 7500 (enligt prisjakt, pixmania undantagen) i Svedala.
Från cameranu Holland hamnar jag på ca 6000.
Import från USA ca 5300:-
För boende i usa drygt 3700:- (510$ + deras "moms")

7500 känns inte som ett klipp direkt :(

Pentax Limited gluggarna är VÄLDIGT exklusiva i Sverige av någon anledning. Jag är smått sugen på en DA15, vilken kostar ca 7500 (enligt prisjakt, pixmania undantagen) i Svedala.
Från cameranu Holland hamnar jag på ca 6000.
Import från USA ca 5300:-
För boende i usa drygt 3700:- (510$ + deras "moms")

7500 känns inte som ett klipp direkt :(

Nej, och kontentan blir ju att man, även om man hellre skulle gynna den inhemska handeln, köper sina pinaler i utlandet istället alternativt har så gott om pengar att man inte behöver bry sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar