Annons

Europagarantin på Tamron-objektiv gäller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

aragorn

Aktiv medlem
Tydligen så gäller inte Europagarantin om man beställer från ett annat EU-land men den gäller om man är där och köper den direkt över disk. Fick reda på det av den lokala service-butiken och dom verkar vara säkra på sin sak. Skulle nämligen behöva skicka in mitt nyinköpta objektiv, men då jag beställt från Tyskland så kan jag tydligen inte skicka den till den lokala service-butiken. Nån som har erfarenhet från det här och kan jag slippa skicka tillbaka det till Tyskland på nåt sätt?
 
Tydligen så gäller inte Europagarantin om man beställer från ett annat EU-land men den gäller om man är där och köper den direkt över disk. Fick reda på det av den lokala service-butiken och dom verkar vara säkra på sin sak. Skulle nämligen behöva skicka in mitt nyinköpta objektiv, men då jag beställt från Tyskland så kan jag tydligen inte skicka den till den lokala service-butiken. Nån som har erfarenhet från det här och kan jag slippa skicka tillbaka det till Tyskland på nåt sätt?

Jag misstänker att du har missförstått saken. Är det inte så att optiken du har beställt möjligtvis kan vara en gråimporterad glugg?
Det kan väl ändå inte ha någon betydelse för garantin HUR man väljer att handla.

/K
 
Jag misstänker att du har missförstått saken. Är det inte så att optiken du har beställt möjligtvis kan vara en gråimporterad glugg?
Det kan väl ändå inte ha någon betydelse för garantin HUR man väljer att handla.

/K

Nä den är inte gråimporterad, jag har europagaranti på den. Tycker också det låter märkligt med detta men dom envisas. Skulle gärna vilja ha detta utrett ordentligt. Här är förresten deras påstående:

"För att du ska kunna använda dej av garantin så måste du vända dej dit där du har köpt objektivet.
För att Europa garantin ska gälla så måste man ha varit i landet och köpt objektivet på plats, inte ha beställt det. Så vi kan tyvärr inte hjälpa dej med detta problem som en garantiservice men du kan skicka in det hit och själv betala för servicen."

Låter sjukt att det skulle vara så. Ljuger dom för mig?
 
Här är mer av vad dom skrev när jag frågade varför det var så här och vart man kan läsa om denna regel:

"Den svenska importören betalar inte för service på objektiv han inte sålt.
Det är inte Tamron som betalar garantiservicen utan det är importören i varje land som står för det.
Vi har fått dom direktiven från den svenska importören att man måste ha varit i landet för att garantin ska gälla.
Din Garanti gäller i det landet du har köpt objektivet."

Så varför har man europagaranti överhuvudtaget om detta stämmer? Helt värdelöst ju.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att Du kan behöva skicka tillbaka grejorna till dit Du köpt de eftersom den svenska ÅF inte ska behöva stå för kostnaderna.
Kontakta Din butik i första hand och hör vad de rekommenderar.
Det kan ju vara så att de betalar för reparation i Sverige i stället för att betala transport OCH reparation.

Du kan ju trösta Dig med att Du ändå sparat pengar på att köpa utomlands.

/Peter


Nä den är inte gråimporterad, jag har europagaranti på den. Tycker också det låter märkligt med detta men dom envisas. Skulle gärna vilja ha detta utrett ordentligt. Här är förresten deras påstående:

"För att du ska kunna använda dej av garantin så måste du vända dej dit där du har köpt objektivet.
För att Europa garantin ska gälla så måste man ha varit i landet och köpt objektivet på plats, inte ha beställt det. Så vi kan tyvärr inte hjälpa dej med detta problem som en garantiservice men du kan skicka in det hit och själv betala för servicen."

Låter sjukt att det skulle vara så. Ljuger dom för mig?
 
"Man måste ha varit i landet för att garantin ska gälla"..?

Vilket jävla enfaldigt dravel. Har dom Europagaranti eller inte? Låter som en jävligt billig ursäkt för att slippa reparationer. Alldeles för billig för att vara seriös!
Har dom aldrig hört talats om EU med öppen gränshandel och internethandel öht.

Hoppas på en lång tråd, som du senare kan skicka dom länken till.

/K
 
Ja dom hänvisade mig till http://www.kameraservice.se som i sin tur sa det här om garantin.
Jaha, dags att ringa Konsumentverket då (och maila butiken i Tyskland samtidigt). Fast jag hade nog ringt Focus igen och skällt lite på dem och försökt få ett skriftligt bevis för att de står för kostnaden oavsett vad Kameraservice säger.

Men jag håller med Kenneth, det låter mest som en dålig ursäkt för att slippa betala.
 
För att Europa garantin ska gälla så måste man ha varit i landet och köpt objektivet på plats, inte ha beställt det.

Det här svaret är minst sagt märkligt. Antingen har man väl Europagaranti eller också inte.

/K
 
Tydligen så gäller inte Europagarantin om man beställer från ett annat EU-land men den gäller om man är där och köper den direkt över disk. Fick reda på det av den lokala service-butiken och dom verkar vara säkra på sin sak. Skulle nämligen behöva skicka in mitt nyinköpta objektiv, men då jag beställt från Tyskland så kan jag tydligen inte skicka den till den lokala service-butiken. Nån som har erfarenhet från det här och kan jag slippa skicka tillbaka det till Tyskland på nåt sätt?

Amen hallå? Det är väl för sjutton inte femtio-talet vi lever?
 
Jag håller helt med Keckax, antingen har man Europagaranti eller så har man det inte. Vad står det egentligen på ditt garanti-dokument?
 
Det står att garantin gäller i hela EU. Det står inget om att man måste ha köpt den på plats mm.

Då är det väl tillverkaren (= Tamron i Japan)som ska kontaktas, eftersom det uppenbart är så att importören själv får stå för servicekostnader i Sverige.

Självklart att dom då inte ska slanta sånt dom inte sålt.Butiken som sålt ska givetvis ha svaret på hur service ska ordnas.Är ju också självklart, enda som kan "upphäva" det är om fabrikanten Tamron genom dokument bifogat optiken har förbundit sej stå för kostnaden.Har dom det ska det framgå av dokumentet hur kostnaden ska betalas, dvs har svenska importören ÄNDÅ ansvaret att slanta, trots dom inte sålt, ja då ska dom ju göra det...

Gemensamma marknaden i Europa kan ju sägas gälla i samma grad åt båda hållen:
Då den som köper på ett visst ställe (visst land) (för att spara pengar) också rimligtvis borde skicka till säljaren för service, istället för att "kasta" den kostnaden på en svensk importör som inte har ett skit med köpet att göra.
En annan sak om Tamron står för service till utföraren av denna service, oavsett var i Europa köpet gjorts.

(Hur det lagligen är i detta fall vet inte jag, jag säger bara vad jag tycker är rimligt)

Att tillverkaren borde stå för gemensam Europaservice tycker jag är absolut rimligt; så borde det vara!
Isåfall borde ju svenska importören heller inte ha nåt som helst att vinna på att inte ta emot objektivet ifråga...förutom det rent lagliga och moraliskt riktiga i ett sånt fall skulle dom ju då ha både kostnaden täckt och en nöjdare Tamronägare, som kanske tom skulle handla "hemma" nästa gång...(?)
 
Senast ändrad:
Det står att garantin gäller i hela EU. Det står inget om att man måste ha köpt den på plats mm.

I så fall tycker jag att du har ett bra case. Tamron får väl se till att leva upp till sina garantiåtaganden. Ge inte upp, Focus Trading får ju själv se till att de får betalt från Tamron Europe för garantikostnader för de objektiv som de inte sålt själv, men väl är inköpta i Europa. Annars har man ju ingen Europagaranti, helt enkelt.
 
Då blev jag bara lite nyfiken på hur det är med Canons och Nikons världsgarantier? Såvida det inte är gråimport, kan man alltså få sina garantireparationer här i sverige oavsett var man köpt det?

Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt. Europagaranti borde ju vara just Europagaranti...

Sorry för lite off topic!
 
Börjar bli riktigt trött på det här. Focus Nordic skriver:

"Det är Kameraservice som ansvarar för Garanti service på Tamron.
Så de måste veta."

Jaha, så varför står Focus Nordic som ansvarig distributör på Tamrons eu-sida? Alla försöker visst bara skylla ifrån sig ansvaret, och Kameraservice verkar ju helt inkompetenta, så vad gör man?
 
Då blev jag bara lite nyfiken på hur det är med Canons och Nikons världsgarantier? Såvida det inte är gråimport, kan man alltså få sina garantireparationer här i sverige oavsett var man köpt det?

Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt. Europagaranti borde ju vara just Europagaranti...

Sorry för lite off topic!

Kamerahusen har Europagaranti, men resten av produkterna har världsgaranti, under förutsättning att det inte är gråimport.

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.