Det står att garantin gäller i hela EU. Det står inget om att man måste ha köpt den på plats mm.
Då är det väl tillverkaren (= Tamron i Japan)som ska kontaktas, eftersom det uppenbart är så att importören själv får stå för servicekostnader i Sverige.
Självklart att dom då inte ska slanta sånt dom inte sålt.Butiken som sålt ska givetvis ha svaret på hur service ska ordnas.Är ju också självklart, enda som kan "upphäva" det är om fabrikanten Tamron genom dokument bifogat optiken har förbundit sej stå för kostnaden.Har dom det ska det framgå av dokumentet hur kostnaden ska betalas, dvs
har svenska importören
ÄNDÅ ansvaret att slanta, trots dom inte sålt, ja då ska dom ju göra det...
Gemensamma marknaden i Europa kan ju sägas gälla i samma grad åt båda hållen:
Då den som köper på ett visst ställe (visst land) (för att spara pengar) också rimligtvis borde skicka till säljaren för service, istället för att "kasta" den kostnaden på en svensk importör som inte har ett skit med köpet att göra.
En annan sak om Tamron står för service till utföraren av denna service, oavsett var i Europa köpet gjorts.
(Hur det lagligen är i detta fall vet inte jag, jag säger bara vad jag tycker är rimligt)
Att tillverkaren borde stå för gemensam Europaservice tycker jag är absolut rimligt; så borde det vara!
Isåfall borde ju svenska importören heller inte ha nåt som helst att vinna på att inte ta emot objektivet ifråga...förutom det rent lagliga och moraliskt riktiga i ett sånt fall skulle dom ju då ha både kostnaden täckt och en nöjdare Tamronägare, som kanske tom skulle handla "hemma" nästa gång...(?)