Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Europagarantin på Tamron-objektiv gäller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ställde frågan, för att jag hade planer att köpa från utlandet, men valde att handla i Sverige efter deras svar.
 
Jag ställde frågan, för att jag hade planer att köpa från utlandet, men valde att handla i Sverige efter deras svar.

Ah okej. Tycker det bör vara fler som kontaktat dom efter att ha köpt från utlandet. Men tydligen inte eftersom dom fortfarande jävlas. Är det inte så vanligt med utlandsköp?
 
Jag mailade Kameraservice i går kväll och skrev följande:

Hej!
Jag har noga följt diskussionen om garanti på Tamron på Fotosidan.se den
senaste tiden och är lite förbryllad. Enligt vad som sägs där reparerar
ni inte tamronobjektiv som är köpta inom EU förutom om de är köpta i
Sverige. Stämmer detta och är det enligt gällande EU-lag? Jag är mycket
intresserad eftersom jag funderar på att skicka efter ett Tamron
17-50/2.8 (mellanversionen med AF-motor men utan VC) från Holland.
Hälsningar
Eva


Detta är det svar jag fick i morse:

Hej
Vi har senaste dagarna fått nya direktiv från Tamron & nu får även betalt för det som är köpt utanför Sverige. Så det går bra att skicka hit sådant som är köpt från andra länder.
Tänk bara på att om du beställer ett objektiv från utlandet så har du bara ett års garanti & de svenska konsument köplagarna gäller inte.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning


Jag tog bort namnet under avskedshälsningen.
Av detta tycker jag mig förstå att garantin gäller, men varför ett års garanti?
 
Jag mailade Kameraservice i går kväll och skrev följande:

Hej!
Jag har noga följt diskussionen om garanti på Tamron på Fotosidan.se den
senaste tiden och är lite förbryllad. Enligt vad som sägs där reparerar
ni inte tamronobjektiv som är köpta inom EU förutom om de är köpta i
Sverige. Stämmer detta och är det enligt gällande EU-lag? Jag är mycket
intresserad eftersom jag funderar på att skicka efter ett Tamron
17-50/2.8 (mellanversionen med AF-motor men utan VC) från Holland.
Hälsningar
Eva


Detta är det svar jag fick i morse:

Hej
Vi har senaste dagarna fått nya direktiv från Tamron & nu får även betalt för det som är köpt utanför Sverige. Så det går bra att skicka hit sådant som är köpt från andra länder.
Tänk bara på att om du beställer ett objektiv från utlandet så har du bara ett års garanti & de svenska konsument köplagarna gäller inte.
Ha en bra dag!
Med vänlig hälsning


Jag tog bort namnet under avskedshälsningen.
Av detta tycker jag mig förstå att garantin gäller, men varför ett års garanti?

Undrar om det kan vara mitt mail till Tamron Europa som satte fart på detta :) Skrev ett ganska långt mail till dom angående detta och sen hörde jag inget på ett tag och sen helt plötsligt så skrev dom att garantin skulle gälla och att jag skulle bli kontaktad av servicestället i Sverige.
 
Fick tillbaka objektivet idag och nu funkar det perfekt. Nöjd till slut men det är ett jäkla kämpande ibland alltså.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.