Annons

Ett I-lands problem.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte funnit att de nyare generationerna RX100 är så pass mycket bättre än originalet att det motiverar en uppgradering. Jag har provat min fars RX100mk4 och jämfört med min mk1. Lite bättre men inte så mycket. Det skiljer mycket mer mellan kameratyper med olika storlek på sensorn än årsmodeller.
Hej igen och tack för ditt tålamod :))) !! Jag har varit inne på DxO mark och gjort en jämförelse på tre av de tillgängliga modellern, och precis som du påpekar, är skillnaden högst marginell mellan RX, RXII och RX III och RX IV.

Den största skillnaden (som jag uppfattade det) mellan RX III och RX IV var att RX IV hade betydligt högre högsta slutarhastighet (1/32000 s.), jämfört med 1/2000 s. på dom andra, men den kanske viktigaste skillnaden för mig, att den har sökare, (som dessutom täcker till 100%).

Vad jag förstått har kameratillverkarna gått ifrån inbyggd GPS till att använda wifi och en smartphones GPS istället. Det kan man tycka vad man vill om men kanske tillräckligt enkelt i praktiken. Sony har en app för ändamålet med synk av telefon och kamera.
Själv tycker jag det verkar att krångla till det.

Eftersom det inte är någon panik hade jag väntat ut RX100mk5 som säkert släpps i sommar och köpt en tidigare generation billigare när den är ute. Brukar vara så att de tidigare generationerna hoppar ner ett pinhål när den nya kommer.
Absolut !! RX IV skulle kunna sitta fint (om inte RX V kommer med något man-bara-måste-ha) =0 !!


Jag kan lite senare ta samma bild med AW130, RX100 och D810 och skicka om du vill. Just nu går det inte dock då AW130 befinner sig i röda havet och RX100+ D810 på väg till spetsbergen. De sammanstrålar först i mitten av juli.
Det skulle jag uppskatta väldigt mycket, och som sagt, ingen brådska här. Låt mig dock påminna om, att tanken är att en kompakt skall ersätta/komplettera mobilen och inte tävla med en fullformatare ;-). Därav anledningen till att jag tycker att AW130 är en så´n bra kompromiss, inte minst med tanke på vad man får för pengarna (GPS, undervattenskamera mm, mm), dessutom till ett synnerligen attraktivt pris).
 
Rx100

När jag skulle fylla 50 funderade jag på att byta systemkamera. Men då började jag att tänka på samma sätt som när folk kommer och frågar "du som fotograferar så mycket vilken kamera ska jag köpa?".
Den självklara inledningen på svaret är "en som du har med dig för den kan ta bilder". Så jag följde min egen rekommendation och köpte den då bästa kompakten som fanns då RX100 samt svor på att den alltid skulle finnas i fickan. Alltid!
Ett par år senare så finns den fortfarande i fickan, alltid!
Reflektioner jmf med min Nikon system. Bildkvalitén är fantastisk. Jag tar mycket fler bilder jmf med tidigare och framför allt en hel del som jag skulle missat om de skulle tagits med Nikon.
En sammanfattning: jag tror inte du skulle bli missnöjd med bildkvalitén från RX100. Du kommer att ta fler bilder. Men precis som jag skulle du med RX100 sakna sökare och GPS.
Köpte en Nikon AW120 i studentpresent till dottern för ett par år sen. Bildkvalitén är riktigt bra men framför allt har den sökare och GPS. Och du kan spola av damm under kranen. Hon rider så den blir skitig.

Om du som jag köper en kompletterande kamera så kommer du att ta fler bilder OM du alltid har den med dig. Och den finns kvar efter din resa. Och den tar liten plats. Och Din Nikon finns kvar.

När jag tar min Nikon och går ut, då är det 100% fokus på att fotografera. Men i 99% av min totala tid så är den inte med. Men min RX100 är alltid med och min mobiltelefon iPhone 6, men RX100 tar sååå mycket bättre bilder (kvalitén alltså).

Spännande förslag med Garmin och Lightroom.

Lycka till med ditt val!
 
Det du beskriver är ju ett vanligt dilemma under mc-åkandet. Jag har provat en hel del lösningar, bl.a. RAM- mount (vilket är ett superbt system, här finns det mesta att köpa http://www.monteraallt.nu/ram-mount ).

Men nu är det slut på testandet. Systemkamera m tbh är nerpackade i sidoväskan och på bröstet sitter en Olympus Tough-4 (liknande egenskaper som Nikon AW130, stötsäker, dammtät, vattentät, wifi, GPS, mikroläge etc dvs fullproppad med funktioner plus skaplig bildkvalitet)i hållaren "Sport Holder". ( https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CSCH123o ). Supersmidigt och enkelt.

Så gjorde jag.

Och varför Olympusen istället för Nikon AW130. Svar; huvudsakligen för att Olympusen klarar att ta RAW.

Jämförelse mellan dessa kameror här;

http://cameradecision.com/compare/Nikon-Coolpix-AW130-vs-Olympus-Tough-TG-4

Lycka till med ditt val!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    37.6 KB · Visningar: 124
Senast ändrad:
(...) Så jag följde min egen rekommendation och köpte den då bästa kompakten som fanns då RX100 samt svor på att den alltid skulle finnas i fickan. Alltid!
Ett par år senare så finns den fortfarande i fickan, alltid!
Det är också min tanke, faktiskt. Jag har (ett antal ggr) funderat i banorna om att köpa en kamera som alltid är med, alltid ! Till skillnad från dig (hitintills) så har jag landat i slutsatsen att jag har ju faktiskt det, i mobilen ! Dessutom får fodralet som mobilen sitter fast i, agera som plånbok (med bl.a körkort), så den är alltid med. Alltid !!.

Men...även om mobilen levererar hyfsat bra bilder (för det gör den, tycker jag) så är handhavandet allt annat än smidigt. Därför har jag gått i funderingarna (sedan lång tid tillbaka), att skaffa en liten och smidig kamera, som alltid kan vara med, och då har jag tänkt i banorna runt en av Fujis käcka och högpresterande kameror, men återigen, det blir för mycket pengar, därför varför nöja sig med en glugg, (när man kan ha flera ?)
Reflektioner jmf med min Nikon system. Bildkvalitén är fantastisk. Jag tar mycket fler bilder jmf med tidigare och framför allt en hel del som jag skulle missat om de skulle tagits med Nikon.
Och det är just detta som är ett av de skäl som gör att jag vill ha en kompletterande kamera (som tar bra bilder), jag kommer (sannolikt) att ta fler bilder, och då inte minst som du också skriver, bilder som du skulle missat, (bilder som jag vet att jag missar) om jag bara har Nikonen (och mobilen).
En sammanfattning: jag tror inte du skulle bli missnöjd med bildkvalitén från RX100. Du kommer att ta fler bilder. Men precis som jag skulle du med RX100 sakna sökare och GPS.
Nej, jag är helt enig med dig, jag är nu fullständigt övertygad om att jag inte skulle bli missnöjd med de bildfiler en RX100XX levererar, men stötestenen är istället avsaknaden av en sökare, så utifrån det kan man utesluta RX100 och RX100 II.
Köpte en Nikon AW120 i studentpresent till dottern för ett par år sen. Bildkvalitén är riktigt bra men framför allt har den sökare och GPS. Och du kan spola av damm under kranen. Hon rider så den blir skitig.
Ja, inte är bilderna sämre än vad jag får ur min mobil i vart fall, utifrån vad jag kan se av de bilder Frode länkat till. Men inte har den sökare ? Tror du slant på tangentbordet där ;-). AW 130 är en uppgradering, men skillnaden ligger inte i den optiska prestandan, utan man kan ändra iso mellan (jag tror det var) 125-6400. På AW 120 är det ett fast iso på 125 (?) Rätta mig gärna om jag har fel. Dessutom var det någon mer detalj som skiljde de bägge åt (men jag minns inte vad). Sedan kostar AW 130 mindre än föregångaren, det gör inte saken sämre ;-).
Om du som jag köper en kompletterande kamera så kommer du att ta fler bilder OM du alltid har den med dig. Och den finns kvar efter din resa. Och den tar liten plats. Och Din Nikon finns kvar.
Om jag köper en kompletterande kamera, så kommer den att vara med. Alltid !! Varför skulle den inte vara kvar efter min resa ?
När jag tar min Nikon och går ut, då är det 100% fokus på att fotografera.Men i 99% av min totala tid så är den inte med.
Eniga !! Därför kommer jag (nästan aldrig) ut och fotar något, jag jobbar (nästan) jämt. Och är jag ledig är jag inte sällan för trött för att orka ge mig ut.
Men min RX100 är alltid med och min mobiltelefon iPhone 6, men RX100 tar sååå mycket bättre bilder (kvalitén alltså).
Ja, det är väl där jag kommer att landa, så småningom, men med skillnaden att jag har en android och inte en apple ;-).
Lycka till med ditt val!
Inte så svårt egentligen. Det får bli en AW130 och en RX100 (III,IV eller V). Sedan är jag sugen på ett perspektivkontrollobjektiv (ett sådant Nikon kallar för PC-E XX). Dessutom var förslaget om ett 24-70 inte helt fel heller...

Ooouah, somebody, help me, jag har drabbats av uppgraderingsjävulen !!
En Exorcist, hjäääälp =0 !!
 
Det du beskriver är ju ett vanligt dilemma under mc-åkandet. Jag har provat en hel del lösningar, bl.a. RAM- mount (vilket är ett superbt system, här finns det mesta att köpa http://www.monteraallt.nu/ram-mount ).

Men nu är det slut på testandet. Systemkamera m tbh är nerpackade i sidoväskan och på bröstet sitter en Olympus Tough-4 (liknande egenskaper som Nikon AW130, stötsäker, dammtät, vattentät, wifi, GPS, mikroläge etc dvs fullproppad med funktioner plus skaplig bildkvalitet)i hållaren "Sport Holder". ( https://www.cyberphoto.se/info.php?article=CSCH123o ). Supersmidigt och enkelt.

Så gjorde jag.

Och varför Olympusen istället för Nikon AW130. Svar; huvudsakligen för att Olympusen klarar att ta RAW.

Jämförelse mellan dessa kameror här;

http://cameradecision.com/compare/Nikon-Coolpix-AW130-vs-Olympus-Tough-TG-4

Lycka till med ditt val!
Tac för det och tack för länkarna !! Skall titta på Olympusen (har f ö varit inne och tittat på en sådan tidigare). Att den klarar av RAW gör ju saken inte sämre. Sedan måste jag säga att jag gillar RAM-mount systemet, men det uppstår ett annat problem (för mig) om jag skulle göra som dig, och det är att jag (ytters sällan) kör omkring med ryggsäck (eller någon ting i fickorna öht) i händelse av en vurpa, då det skulle kunna leda till ytterligare komplikationer, om man har en ryggsäck och/eller prylar i fickorna.

Tack för tipset i alla fall !!

Edit: Ser att Olympusen har en del fördelar över Nikonen (och en del nackdelar, naturligtvis), men jag kan konstatera att den är också ~1 000 :- dyrare än Nikonen (om man inte köper den utomlands, på nätet, förstås, men då är det det här med garanti/service etc.). Sedan är det ju så, att det enda den fattige har gott om, är ont om pengar ;-).

Ja, det blir till att lägga pannan i djupa veck, det är en sak som är säker.
 
Låt mig dock påminna om, att tanken är att en kompakt skall ersätta/komplettera mobilen och inte tävla med en fullformatare ;-). Därav anledningen till att jag tycker att AW130 är en så´n bra kompromiss, inte minst med tanke på vad man får för pengarna (GPS, undervattenskamera mm, mm), dessutom till ett synnerligen attraktivt pris).
Men den saknar väl sökare?
 
Köp en Gopro (eller liknande fast billigare) och montera på hjälmen. Då blir det svårt att missa bildtillfällen. ☺
 
Det förefaller som att utfallet blir till Olympusens favör, faktiskt. Får se om det blir någon prisjustering nedåt, tills dess att jag sticker iväg, så till vida att dom inte kommer ut med en TG-5 (gud förbjude) =0 !!
 
Nej, jag är inte heller så pigg på att åka omkring med saker på kroppen eller i fickorna. Men ibland får det bli så.

Nu blev jag dock lite inspirerad av diskussionen och gav mig ut i garaget för lite skapande. Målsättningen var att på något sätt fästa kameran på hojen med lätt och smidig åtkomst. Eftersom jag har en del RAM-mountgrejor så fick det bli basen. Jag använde också Olympus' "sport holder".

Jag sågade till en aluminiumplåt som bockades. Bredden på plåten anpassades till baksidan på sport holdern. Borrade ett 6 mm hål och fäste en RAM-mountkula med invändig gänga och en, till lämplig längd, avsågad 1/4-tumsskruv ("stativgänga") på den kortare tungan på plåten.
Borrade även ett 4 mm hål i ovankanten på plåten för att fästa den i sport holdern med en liten karbinhake så den inte kan glida av uppåt.

Sedan fäste jag en RAM-kula på styret med en u-klämma. Och sedan en liten kort arm, som kan justeras, mellan kamerahållaren och styret.

Jag blev ganska nöjd med resultatet. Kameran sitter säkert och är också lätt att ta loss. Det är också väldigt lätt att ta med sig hela "paketet" med både kamera och hållare om man vill fästa det i bältet, på ryggsäcksrem etc. Eftersom kameran är vattentät så kan den sitta där i ur och skur.

Se bilder här; https://spark.adobe.com/page/qEVhd/
 
Nej, jag är inte heller så pigg på att åka omkring med saker på kroppen eller i fickorna. Men ibland får det bli så.

Nu blev jag dock lite inspirerad av diskussionen och gav mig ut i garaget för lite skapande. Målsättningen var att på något sätt fästa kameran på hojen med lätt och smidig åtkomst. Eftersom jag har en del RAM-mountgrejor så fick det bli basen. Jag använde också Olympus' "sport holder".

Jag sågade till en aluminiumplåt som bockades. Bredden på plåten anpassades till baksidan på sport holdern. Borrade ett 6 mm hål och fäste en RAM-mountkula med invändig gänga och en, till lämplig längd, avsågad 1/4-tumsskruv ("stativgänga") på den kortare tungan på plåten.
Borrade även ett 4 mm hål i ovankanten på plåten för att fästa den i sport holdern med en liten karbinhake så den inte kan glida av uppåt.

Sedan fäste jag en RAM-kula på styret med en u-klämma. Och sedan en liten kort arm, som kan justeras, mellan kamerahållaren och styret.

Jag blev ganska nöjd med resultatet. Kameran sitter säkert och är också lätt att ta loss. Det är också väldigt lätt att ta med sig hela "paketet" med både kamera och hållare om man vill fästa det i bältet, på ryggsäcksrem etc. Eftersom kameran är vattentät så kan den sitta där i ur och skur.

Se bilder här; https://spark.adobe.com/page/qEVhd/
Tyckte jag var ett betydligt bättre sätt att ha kameran lättillgänglig, än att ha den monterat på en ryggsäck (som man förväntas använda sig av, i samband med sporthållaren), om man sitter på järnhingsten. Fint att man kan vara sin egen "handy-man", så man slipper köpa allt som man tycker sig/upplever att man bör ha i sin ägo.

Tidigare har jag inte reflekterat över det olämpliga i att ha saker i fickorna på mc-stället, men efter att ha tagit del av vad ett par som råkade ut för en olycka, och som berättade om det på BMW-klubben Sverige, så slutade jag med att ha saker i fickan.

För att göra en lång historia kort, så blev det så, att kvinnan i tråden som omnämnts, blev av med (en del av (?)) ett ben, p gr av en infektion som uppstod då en nyckel hade trängt in i benet i samband med en Mc-olycka =0 !!

Därefter kör jag hädanefter utan någonting i fickorna.
 
GPS-spårning

Jag har ingen GPS i någon kamera (förutom i jobbmobilen) och använder istället följande metoder:
Om man råkar ha en cykeldator eller sportklocka med GPS så funkar de också bra att tanka ur GPX-filer till Lightroom för positionering av fotoplatserna. Så länge kamerans klocka är synkad med GPS-tiden (det finns också separata GPS-trackers för ändamålet). Gemensamt är att de har bättre batteritider än mobilen med GPS påslagen.

Det brukar även gå hyfsat bra att dra och släppa bilderna i efterhand på kartan i Lr om man gör det när man fortfarande minns var man varit. Ibland hjälper Google Maps Photos. Om man vet ungefär var man varit kan man hitta foton tagna av samma vy med GPS-koordinater, förutsatt att den fotografen placerat bilden rätt på kartan.

Angående kameraval så skulle jag gärna ta med en RX100 för bildkvalitén men är tveksam till om den är tillräckligt robust med tanke på stötar, damm, vibrationer, sandkorn, väta etc. Det är det utskjutande objektivet som känns rackigt som på många andra kompakter. En actionkamera kan vara kul som komplement, men den tar ju inga kvalitetsbilder direkt. Sedan får man väga in risken att bli av med utrustningen.
 
Jag har ingen GPS i någon kamera (förutom i jobbmobilen) och använder istället följande metoder:
Om man råkar ha en cykeldator eller sportklocka med GPS så funkar de också bra att tanka ur GPX-filer till Lightroom för positionering av fotoplatserna. Så länge kamerans klocka är synkad med GPS-tiden (det finns också separata GPS-trackers för ändamålet). Gemensamt är att de har bättre batteritider än mobilen med GPS påslagen.
Har GPS på hojen, så det problemet är eliminerat.
Det brukar även gå hyfsat bra att dra och släppa bilderna i efterhand på kartan i Lr om man gör det när man fortfarande minns var man varit. Ibland hjälper Google Maps Photos. Om man vet ungefär var man varit kan man hitta foton tagna av samma vy med GPS-koordinater, förutsatt att den fotografen placerat bilden rätt på kartan.
Jobbig metod om man har många bilder bara, (och är utrustad med teflonminne ;-)).
Angående kameraval så skulle jag gärna ta med en RX100 för bildkvalitén men är tveksam till om den är tillräckligt robust med tanke på stötar, damm, vibrationer, sandkorn, väta etc. Det är det utskjutande objektivet som känns rackigt som på många andra kompakter. En actionkamera kan vara kul som komplement, men den tar ju inga kvalitetsbilder direkt.
Återigen, så är jag ute efter något annat än mobilkameran. Är övertygad om att en actionkamera tar bättre bilder än den, (av de listade AW 130 och TG-4 ;-)), alternativt en RX100XX (med de tillkortakommandena som du räknar upp).

Aaah, alltid dessa kompromisser :))) !!
Sedan får man väga in risken att bli av med utrustningen.
Jag åker inte utan försäkring på grejorna.
 
Har inte last hela tråden. Men kom ihåg att prova kameran med handskar på. Tråkigt när on-knappen är så liten att man inte prickar den med handskar...
Knäppt måånga bilder från hojen i farten. En del missar så klart, men manga fina bilder också. Som inte skulle blivit tagna alls annars.
 
På min bumse har jag som sagt löst detta ilandsproblem med en tankväska och RAM-mount (eller vanliga kameraväskan i en packbox. Nu kommer jag nog att bli tvungen att lösa problemet igen då jag troligen skaffar ytterligare hoj med tre boksväver i namnet (fast från något sydligare breddgrader än München) - den är inte riktigt gjord för tankväska (eller väskor över huvud taget) :)
 
På min bumse har jag som sagt löst detta ilandsproblem med en tankväska och RAM-mount (eller vanliga kameraväskan i en packbox. Nu kommer jag nog att bli tvungen att lösa problemet igen då jag troligen skaffar ytterligare hoj med tre boksväver i namnet (fast från något sydligare breddgrader än München) - den är inte riktigt gjord för tankväska (eller väskor över huvud taget) :)
Den är måhända inte orange, va😒😨.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.