Annons

Ett I-lands problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Saken är den att jag har ett litet problem. Jag håller på att planera lite inför en Mc-resa till Marocko som är tänkt att genomföras nästa (v)år och jag vet inte hur jag skall göra med fotoutrustningen. Till saken hör att jag har en DSRL kamera (Nikon D800E) samt en uppsättning gluggar (15, 28, 50 och 100 mm) samt stativ, filter och you name it.

Till saken hör att mina erfarenheter från den Mc-resa jag gjorde i Europa -14, visar på att det är minst sagt omständligt att försöka fota i samband med Mc-åkande, så tillvida att det är inte optimalt att knalla omkring i Mc-ställ, samt att ta fram stativ och rigga grejerna (för jag gillar att använda stativ), ta bild(-erna), packa grejorna, bara för att några hundra meter längre fram, upptäcka något nytt som man vill avbilda, och för den sakens skull, upprepa proceduren.

Behöver jag nämna att det var mobilen som användes mest ;-) ?

Nu till själva I-landsproblemet. Det tar emot att inte använda de grejor som jag lagt ner lika mycket pengar på, som det skulle kosta att köpa en ny bil (även om det inte är den dyraste bilen, men ändå) samtidigt så gör mina erfarenheter sig påminda om att om jag tar med mig alla grejerna, så kommer jag bara att använda mobilen.

Därför går jag nu i funderingarna, om jag skall skaffa mig något som ligger mellan DSLR-utrustningen och mobilen, utan att behöva lägga ytterligare en förmögenhet och som samtidigt är mycket smidigare än DSLR-kameran, men som levererar bättre bildfiler än mobilen.

För att ge en fingervisning om vad jag funderar över (men som ev. faller bort, p gr av avsaknaden av sökare) är en sådan här. Man måste säga att relationen mellan pris/prestanda är ganska imponerande, eller hur !?

Så, hur tycker ni att jag skall göra/vad skall jag satsa på enligt era bedömningar utifrån problembilden (!) ?

Jag har en Sony RX100 som komplement till den stora systemaren. Den ger riktigt bra bilder med samma format som en DSLR (3:2). Jag har även en sådan coolpix 130 som du länkar till. Den är OK under vattnet men inte så bra som RX100. Den saknar också skydd för objektivet.

Med generation 3 och 4 av RX100 får du med en liten sökare också. Kan vara guld värt när det är solsken och det är det ju när man kör MC. Panasonic har en variant med mer zoom men ett steg ljussvagare optik, TZ100, men den har jag ingen egen erfarenhet av.

//Med generation 3 och 4 av RX100 får du med en liten sökare också. Kan vara guld värt när det är solsken och det är det ju när man kör MC.
Det förefaller vara en synnerligen kompetent kompakt, men priset skiljer sig en aning från den cybershot AW 130 som jag länkade till också 😄😄😉.

Hade tänkt att köpa en kamera som komplement i det prissegmentet som AW 130 ligger i, s a s. Det känns inte motiverat att lägga (ytterligare) ~10 000:- på fotoutrustning, när jag redan har en utrustning som kostat mig xxx xxx:- 😉. Men jag tackar för tipset iaf.

RX100 finns i fyra olika generationer med olika prisnivåer, de finns fortfarande att köpa alla fyra. Originalet är nog inte så mycket dyrare än nikon-kompakten numera.

Jag har en sony rx 100 IV som komplement, men en kompakt är alltid endast ett komplement, vill man ha "riktiga" bilder så är det din D800 som gäller.

Jag skulle rekommendera om du kan vänta att ta en koll på Nikons DL serie som, kommer snart, kanske DL-24-85. Dom har tyvärr blivit lite försenade, men dom är nog riktigt bra köp.

(...) vill man ha "riktiga" bilder så är det din D800 som gäller.
Jo, så är det nog, men då återkommer vi till ursprungsproblematiken. Dessutom är jag rädd för att få in sand i framförallt gluggarna, då dom inte är vädertätade.
Jag skulle rekommendera om du kan vänta att ta en koll på Nikons DL serie som, kommer snart, kanske DL-24-85. Dom har tyvärr blivit lite försenade, men dom är nog riktigt bra köp.
Har kollat lite på den kameran som du hänvisar till, men jag tycker fortfarande att det är för mycket pengar (jämfört med AW 130) och dessutom saknar den GPS, vilket jag tycker är ett stort plus, jämfört med AW 130, som har inbyggd GPS, då jag slipper hålla reda på var bilderna är tagna, samt att den är väderskyddad.

Dessutom måste man köpa en separat sökare till DL, vilket medför en kostnad om ytterligare 1500:-

Men jag är tacksam för återkoppling, så ni som läser denna tråden får gärna fortsätta. Om någon som har en AW 130 och använt(-der) den, så får ni gärna komma med lite feedback och bilder (tagna ovan vatten, framför allt).
;-).

Jag har ett lite annat tips än att köpa en kompaktkamera: använd din spegelreflex.

På 1990-talet gjorde jag några MC-resor och hade med mig en spegelreflexkamera (en Canon EOS 100, om jag minns rätt) samt ett par objektiv. Jag hade en tankväska som var lagom stor att stoppa en rätt kantig kameraväska av axelremstyp i. Kameraväskan låg ner i tankväskan och tankväskan öppnades med blixtlås på kortsidan mot föraren, så jag behövda bara öppna blixtlåset, öppna kameraväsklocket och sen dra ut kameran när jag ville fotografera. Jag gjorde förstås aldrig så medan jag körde, men det gick bra att stanna och sitta kvar på hojen och ta bilder.

En vädertätad zoom kanske skulle vara smidigast för en resa av den typen? Alternativt en 35mm-glugg som motsvarar brännvidden i de flesta mobiltelefoner, D800E med 35mm utan stativ skulle väl inte vara så mycket mer komplicerat att plocka fram än mobiltelefonen skulle jag tro (Tamrons senaste 1.8-alternativ är ju som bekant vädertätat). Antar då att du inte använder stativ med mobiltelefonen och således borde klara dig utan även med en DSLR med motsvarande brännvidd.

Är det portabilitet du är ute efter även gällande stativet kan jag varmt rekommendera GorillaPod Focus vilken följer med mig på alla resor. Den är beroende av miljön för att få lite höjd men är på det stora hela en god kompromiss i mitt tycke.

Jag har ett lite annat tips än att köpa en kompaktkamera: använd din spegelreflex.

På 1990-talet gjorde jag några MC-resor och hade med mig en spegelreflexkamera (en Canon EOS 100, om jag minns rätt) samt ett par objektiv. Jag hade en tankväska som var lagom stor att stoppa en rätt kantig kameraväska av axelremstyp i. Kameraväskan låg ner i tankväskan och tankväskan öppnades med blixtlås på kortsidan mot föraren, så jag behövda bara öppna blixtlåset, öppna kameraväsklocket och sen dra ut kameran när jag ville fotografera. Jag gjorde förstås aldrig så medan jag körde, men det gick bra att stanna och sitta kvar på hojen och ta bilder.
Först och främst vill jag tacka er tappra själar som orkar att ge mig nya och olika förlag på lösningar för "problembilden (!)", det betyder mycket för mig.

Jag har en tankväska, men förvarar kamerautrustningen i en av "korvlådorna" på sidan om hojen. Jag är livrädd att det skall hända något om jag skulle lägga mig på endera sidan, av i huvudsak två skäl;

1) Kameran (eller någon av gluggarna) skulle gå sönder, vilket blir dyrt, och
2) Sedan är fotandet (med systemkameran) över för min del, under den resan.

Dessutom vill jag gärna ha möjligheten att GPS-tagga bilderna, så jag vet vad området/platsen heter där bilderna är tagna. Det underlättar en del, när man skall ge en beskrivande text till en bild som man vill publicera (på nätet, t ex.) ;-).

Naturligtvis är jag medveten om att att det finns en extern GPS-adapter att köpa till min kamera, men jag tycker inte det är intressant av flera anledningar, och för att nämna ett skäl, så är det för att man då måste hålla en lucka öppen (för att ansluta adaptern) vilket ökar risken för att det (framförallt) skall komma in sand i kameran. Jag (vi) har för avsikt att åka ut i öknen också, och sand tenderar att ta sig in (nästan) var som helst.

Dessutom är det så här; Om (när) jag använder min systemkamera, så vill jag använda stativ (för framförallt landskapsbilder). Varför ? Anledningen är att jag upplever att jag tar mer tid på mig, (och är noggrannare) när jag använder stativ. Dessutom vill jag använda stativ för att i möjligaste mån få så skarpa bilder det bara är möjligt. Detta förfarande tar tid, och jag resen inte ensam. Eftersom jag inte reser ensam, blir jag stressad om jag vet med mig att jag har någon som väntar på att jag skall bli "klar" och inte blir det lättare, om scenariot upprepar sig (kanske med korta intervall) :))).

När jag var ute på min Europaodyseé -14 hade jag som bekant systemkameran med mig, och använde (nästan) uteslutande min mobilkamera. Därav anledningen till varför jag vill ha en kompakt som tar bra bilder och är smidig att ta upp och lägga ner i fickan igen. Kanske det blir en Sony RX 100 IV i slutändan ändå, det är inte aktuellt med avspark förrän om nästa (v)år , som sagt, och kanske har priserna droppat lite tills dess.

Ett annat alternativ som dykt upp i huvudet, är någon av Fujis varianter (ni vet 100X etc. och allt vad dom heter), men det kanske inte är någon riktig "kompakt" ?

En vädertätad zoom kanske skulle vara smidigast för en resa av den typen?
Absolut !! Men jag har fasta gluggar i fyra brännvidder, bara för att slippa kompromissa (allt för mycket) med bildkvalitén. Därav anledningen till varför jag köpte just fasta gluggar ;-).
D800E med 35mm utan stativ skulle väl inte vara så mycket mer komplicerat att plocka fram än mobiltelefonen skulle jag tro (Tamrons senaste 1.8-alternativ är ju som bekant vädertätat)
Så sant, men jag får hänvisa dig till mina funderingar kring detta i inlägget ovan (så jag slipper upprepa mig än en gång).
RaZman/ sa:
att du inte använder stativ med mobiltelefonen (...)
Så är det ju, men mobilen är väl vad man kan kalla för en kompromiss, minst sagt. Vad jag önskar är något som ligger mittemellan, s a s.
Är det portabilitet du är ute efter även gällande stativet kan jag varmt rekommendera GorillaPod Focus vilken följer med mig på alla resor. Den är beroende av miljön för att få lite höjd men är på det stora hela en god kompromiss i mitt tycke.
Nja, jag har ett Sirui N2205-X, som är tillräckligt kompakt (och stabilt) för att jag skall ta med mig det.

Jag har en tankväska, men förvarar kamerautrustningen i en av "korvlådorna" på sidan om hojen. Jag är livrädd att det skall hända något om jag skulle lägga mig på endera sidan
Oavsett vilken sorts kamera du tar med dig måste det väl då vara betydligt bättre att förvara kameran i tankväskan än i en sidoväska? En av de senare får ju agera deformationszon vid en omkullkörning.

Oavsett vilken sorts kamera du tar med dig måste det väl då vara betydligt bättre att förvara kameran i tankväskan än i en sidoväska? En av de senare får ju agera deformationszon vid en omkullkörning.
Nja, det kan man kanske tro, men korvlådornas tål en hel det stryk, fråga mig gärna hur jag vet ;-).

Bilagor

• 20140821_141232.jpg
    20140821_141232.jpg
    425.1 KB · Visningar: 48
Ett annat alternativ som dykt upp i huvudet, är någon av Fujis varianter (ni vet 100X etc. och allt vad dom heter), men det kanske inte är någon riktig "kompakt" ?

Kan absolut rekommendera någon av Fujis kameror, jag har själv gått över mer och mer från Nikon till Fuji, till och med sålt av en del gluggar för att kunna köpa Fujis grejer.

Jag köpte till att börja med en X-pro1 med deras 18 mm objektiv när 2:an kom mest för att testa och se om jag gillade kameran. Dröjde inte länge innan min Nikon blev kvar hemma och Fujin fick följa med.

Jag upplever inte någon direkt skillnad i bildkvalité mellan Fuji och Nikon när det kommer till RAW, har en D750.
Dessutom är Fujis jpg bilder nått i särklass, vilket jag inte tror du får med dom andra kompakterna :).

Väntar du tills i höst så tror jag att många av Fujis kameror kommer att sjunka i pris då dom släpper nya modeller.

Lycka till med resan!

Fast en tankväska tar nog sällan mot några smällar alls (och om den gör det har man nog större problem än en trasig kamera). Jag har min Sony A6000 och objektiv i en Givi tankväska som fästs i en snabbfäste jag skruvat fast runt tanklocket, och det är klart smidigaste sättet när jag vill stanna och fotografera. Mitt Benrostativ får plats i toppboxen, och vill jag kan jag använda hojen som stativ (har RAM-mount monterat för GPS och telefon, och har en liten kula med vanlig stativgänga); det blir ett riktigt stabilt stativ med tanke på hojens tyngd (fast inte så lättflyttat).

GPS-taggningen gör jag med loggen från min Garmin GPS som jag importerar till Lightroom och låter programmet autotagga bilderna (det gäller bara att se till att kamerans klocka går rätt).

Bilagor

• BMW R1150RS_2016-05-28.jpg
    BMW R1150RS_2016-05-28.jpg
    83.1 KB · Visningar: 48
  • Garmin Zümo 590lm on BMW R1150RS_2016-05-28.jpg
    Garmin Zümo 590lm on BMW R1150RS_2016-05-28.jpg
    99 KB · Visningar: 48
Nja, det kan man kanske tro, men korvlådornas tål en hel det stryk, fråga mig gärna hur jag vet ;-).
Det ser ändå ut som att tankväskan är det säkraste stället för kameran (i hård konkurrens med toppboxen bak). :)

Beträffande alternativ kamera så bör du kanske fundera lite på hur stort zoomomfång du behöver i en kompaktkamera. Det vore tråkigt om du är van vid att ta bilder med långt tele med din spegelreflex och den nya kompaktkamera inte räcker till. Motsvarande gäller åt andra hållet i brännviddsomfånget, men kanske inte lika mycket. Det är oftast lättare att backa några meter för att få med mer i bilden än att gå många meter framåt för att få huvudmotivet större.

Fast en tankväska tar nog sällan mot några smällar alls (och om den gör det har man nog större problem än en trasig kamera).
Med närmare eftertanke, så har du en poäng där.
(har RAM-mount monterat för GPS och telefon, och har en liten kula med vanlig stativgänga); det blir ett riktigt stabilt stativ med tanke på hojens tyngd (fast inte så lättflyttat).
Jag har också (nyligen) gått i fundringaran på att skaffa mig ett sådant där RAM-mount (till mobilen) även om mobilen är kopplad till GPS-en. Men vad är det för kula du talar om, som har stativgänga, är det en egen konstruktion, eller finns det som tillbehör ?

Att det inte skulle vara lättförflyttat, är väl ändå sanning med modifikation ;-).

GPS-taggningen gör jag med loggen från min Garmin GPS som jag importerar till Lightroom och låter programmet autotagga bilderna (det gäller bara att se till att kamerans klocka går rätt).
Nu blev jag intresserad. Hur går man tillväga då ?

F ö kul att du också kör en Bumse ;-).

För att försäkra sig mot misstag på det områden (t.ex. att glömma att ställa om kameraklockan vid tidszonbyte) så kan man ta en bild på GPS-skärmen som visar klockan (och kanske en sådan bild varje dag för att kompensera för om kameraklockan driver mycket). Om man gör det till rutin så kommer man garanterat att ha möjlighet att tagga korrekt.

Det är en kula från RAM-mount (bara en liten kula med stativgänga) som är kompatibel med alla deras armar och fästen. Finns på Clas Ohlsson för 80:- eller nåt sånt.

För att få in GPS-data exporterar du först ditt spår från garmin Basecamp (eller det program du använder) som en GPX-fil och sedan importerar du den filen till kartmodulen i Lightroom. När filen är laddad kan du markera de bilder du vill tagga och välja att autotagga dem efter tidpunkt. Jättelätt och fungerar bra!

Edit: denna kula är det: http://www.clasohlson.com/se/Adapter-med-kameragäng-Ram-Mounts/38-6933

Senast ändrad:
För att försäkra sig mot misstag på det områden (t.ex. att glömma att ställa om kameraklockan vid tidszonbyte) så kan man ta en bild på GPS-skärmen som visar klockan (och kanske en sådan bild varje dag för att kompensera för om kameraklockan driver mycket). Om man gör det till rutin så kommer man garanterat att ha möjlighet att tagga korrekt.

Det är ett mycket bra tips, eftersom GPS:en visar rätt tid och det går att justera tidsavvikelser när man taggar bilderna i Lightroom.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto