Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett försök att skaka liv i "Analoga Mörkrummet"...

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Gruppen ANALOGA MÖRKRUMMET för en borttynande tillvaro, kanske är det likadant med andra grupper? Jag gick ur de grupper jag var med i för lite sedan då jag tyckte det var för lite enagagemang och aktivitét. Men nu är det ju populärt med grupper igen (?), så jag gör ett försök att återvända till mörkrumsgruppen och försöka skaka liv i den. Har lämnat in en ansökan om medlemskap, får se om den godkänns?

Jag har också några idéer om hur den ska kunna utvecklas. För det första tycker jag att det skulle vara intressant med en mera utförlig beskrivning av tillvägagångsättet och vilka material mm som använts. Det fält för beskrivning av bilden som finns direkt under tycker jag lämpar sig utmärkt för det. Där tycker jag också man kan lägga in om kamerautrustningen etc. Då ser man ju allt väsentligt direkt under bilden istället för att behöva klicka sig fram i flikar vid sidan om den. Jag har gjort så under följande bild som ni kan kolla och se ungefär hur det kan se ut. Där har jag också lagt in en egen kommentar om hur scanningen av bilden blev.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2308199.htm

Jag har också en idé (som kom från en annan medlem i gruppen tidigare men inte blev något av), där vi gör en portfolio med kopior som vi skickar runt mellan medlemmar som är intresserade. Man kan ha portfolion i t.ex en vecka var och sedan skicka den vidare till nästa. Varje gång man får den så lägger man in minst en ny kopia, och om/när den blir för stor tar man bort den av sina kopior som funnits med längst när man lägger i en ny.

Ja det var lite tankegångar om hur vi ska kunna få liv i den här gruppen igen. Kom gärna med fler idéer eller synpunkter på mina.
Hälsn, Nils.

Det låter intressant. Just att man skriver hur man gjort och hur man tänkt när man framställt mörkrumskopiorna är nog mycket nyttigt. Det kan nog lära oss analognördar att hitta nya tillvägagångssätt och inspirationskällor.

Det vore nog också väldigt bra om man i gruppen ställde högre krav på kommentarerna. Det är ju trist om vi bara ger varandra "Snygg bild"-kommentarer. Jag tror även att ett "skriv minst en kommentar för varje ny bild"-konceptet är nyttigt.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

...Det vore nog också väldigt bra om man i gruppen ställde högre krav på kommentarerna. Det är ju trist om vi bara ger varandra "Snygg bild"-kommentarer. Jag tror även att ett "skriv minst en kommentar för varje ny bild"-konceptet är nyttigt.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Håller med om att minst en kommentar per inlagd bild är bra, även att man kanske utvecklar något system där bilden kommenteras utifrån andra aspekter än teknik, t.ex komposition, känsla-innehåll etc.

Förresten vet du om det finns någon gruppvärd? Henning Sjögren (numera Klasén) har varit tidigare tror jag, men han har inte synts till här på ett tag?

Jag har ytterligare en fundering: Om det nu kan bli verklighet av en portfolio med medlemmarnas kopior som vi skickar runt, när den börjar bli lite tjockare kanske det kan vara dags att ordna någon form av utställning av bilderna (eller de som vi väljer ut)? I Göteborg kan man hyra Fotokompaniets lokal för ett par tre tusenlappar under en månad t.ex. Visserligen får man säkert boka minst 1-2 år i förväg men så lång tid kan det ju ta innan vi fått ihop bilder. Uppsala Fotografiska Sällskap har också ett galleri där man kan ställa ut till en billig penning. Själv förfogar jag också över en utställningsyta på mitt jobb i Skruv där vi kan ställa ut gratis. Där får plats kring 40 bilder om de inte är kopierade på större papper än 30x40cm. Ja, det var ännu en tanke jag fick för att utveckla gruppen.

Jag tycker idén med utförligare egna kommentarer kring bilden är bra. Dessutom är dina tankar om en vandrande portfolio också bra även om den kräver mer av deltagaren, men det är ju utvecklande.
/Jan

Jag tycker idén med utförligare egna kommentarer kring bilden är bra. Dessutom är dina tankar om en vandrande portfolio också bra även om den kräver mer av deltagaren, men det är ju utvecklande.
/Jan

Tack för dina synpunkter! Ja en vandrande portfolio kräver ju inte så mycket mer än att man lägger i sin bild och betalar portot på ett par tior. Givetvis också att man gör lite bilder i mörkrummet, men om vi blir så få som 4-5 stycken så behöver det inte bli mer än någon bild per månad. Blir vi fler så blir grundkravet ännu mindre, och har man inget nytt att lägga i kan man ju ta någon gammal bild som ligger och "skräpar". Sen får vi även lägga ihop till någon slags portfoliomapp och det kan ju bli någon hundring per skalle eller så.

Det vore jättekul med en ökad aktivitet i gruppen. Jag håller med om att en utförlig beskrivning till alla bilder som läggs upp är intressant och utvecklande. Jag tycker det vore kul om man på något sätt kan bifoga en negativ-scan eller en "rak" arbetskopia till varje publicerad bild, så att övriga i gruppen kan inspireras eller diskutera kring kopieringsförfarandet.

Portfolier tycker jag verkar kul, men här gäller det att hitta en form som passar alla. Det vore tråkigt om man i praktiken blir utesluten att deltaga i utbytett.ex pga av att man inte har tid att framställa ett visst antal kopior på given tid.

Ett alternativ till portfolier är att cirkulera negativ mellan de som är intresserade, och sedan jämföra de olika kopior som skapats ur samma negativ.

Det vore jättekul med en ökad aktivitet i gruppen. Jag håller med om att en utförlig beskrivning till alla bilder som läggs upp är intressant och utvecklande. Jag tycker det vore kul om man på något sätt kan bifoga en negativ-scan eller en "rak" arbetskopia till varje publicerad bild, så att övriga i gruppen kan inspireras eller diskutera kring kopieringsförfarandet.

Portfolier tycker jag verkar kul, men här gäller det att hitta en form som passar alla. Det vore tråkigt om man i praktiken blir utesluten att deltaga i utbytett.ex pga av att man inte har tid att framställa ett visst antal kopior på given tid.

Ett alternativ till portfolier är att cirkulera negativ mellan de som är intresserade, och sedan jämföra de olika kopior som skapats ur samma negativ.

Intressant idé med att bifoga även en negscan eller rak arbetskopia! Det skulle ju vara kalas. Och det funkar ju med nuvarande system att man kan lägga in en ny bildfil och behålla den gamla. Verkligen smart att du kom att tänka på det. Jag gör ju själv i regel så att jag kör en kopia rakt av för att se vad som behöver göras, om jag inte gör stora bilder. Och visst kan det gå fint att vara med i den vandrande portfolion även om man inte är så produktiv. Men något bör man ju bidra med i alla fall. Och sen behöver det ju inte vara nya kopior utan man kan ta från arkivet också. Och som jag skrev innan, blir vi bara så få som 4-5 stycken så räcker det med cirkus en bild per månad.

Ja de här låter ju kul , det är vad jag behöver !! en spark i baken =)
har vatt slö med påde foto och kopierandet =/

här va många bra ideer , en vandrande portfolio låter ju perfekt
,tänk att lägga upp kopior och jämföra med sina egna alster ,
jag tänker då på hur svärta och lyster ser ut
även då är det bra med lite info om kopian

Ja de här låter ju kul , det är vad jag behöver !! en spark i baken =)
har vatt slö med påde foto och kopierandet =/

här va många bra ideer , en vandrande portfolio låter ju perfekt
,tänk att lägga upp kopior och jämföra med sina egna alster ,
jag tänker då på hur svärta och lyster ser ut
även då är det bra med lite info om kopian

Kommer direkt från mörkrummet där några nyfotade och nykopierade bilder ligger i sköljen. Fint att du också är med på idéerna, Benny! Jag sätter nu upp en lista här i forumet för dom som vill delta i en vandrande portfolio. Fyll på med ditt eget namn, så får vi se hur stort intresset är.

Vandrande portfolio i mörkumsgruppen:

Nils Bergqvist

Om ni kollar på den här bilden som jag nyss laddat upp...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2326152.htm

...så ser nu hur det kan se ut med Henriks eminenta förslag om att ladda upp även råkopian, alltså belyst rakt av utan någon skuggning/efterbelysning.

Och påminner även om att fylla på med ditt namn om du är intresserad av vandrande portfolio:

Vandrande Portfolio:

Nils Bergqvist

Eftersom min ansökan om nytt medlemskap i mörkrumsgruppen inte behandlats än, kan jag inte skriva på klotterplanket där för tillfället. Kanske skulle någon annan vänlig själ som är medlem vilja lägga in en blänkare om att vi försöker få ihop några medlemmar som kan ha en vandrande portfolio, och att man kan fylla på med sitt namn här i forumet vid intresse?

Intresserad av vandrande portfolio i mörkrumsgruppen:

Nils Bergqvist

Påminnelse!
Eller är det här helt ett helt hopplöst företag? Missat/glömt det hela? För nog borde det gå att skrapa ihop åtminstone 4-5 stycken till en vandrande bildmapp? Nog för att en del mörkrumsbildmakare lämnat fotosidan, men några finns det kvar ändå. Det finns ju i alla fall 139 medlemmar i gruppen fortfarande (140 när jag kommer med igen).

Den nya funktionen där gruppvärden kan skicka ut meddelande till alla i gruppen skulle jag själv behöva använda nu. Om det finns någon gruppvärd för närvaran vet jag inte, men om någon administratör läser detta kan ni kanske kontakta mig så att jag kan göra ett massutskick? Det ska väl inte vara något som hindrar?

Är också intresserad att vara med. Bra initiativ tycker jag.

Nils Bergqvist
Jan Beide
Benny Persson
Mikael Johansson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar