Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Etik & moral??

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Vad vill du att David skall säga? Att dina bilder går att ladda ner är ju inte en egenskap hos fotosidan, det är en egenskap hos webben i sig. Det finns ju inget fotosidan kan göra åt den saken.

Faktiskt trodde jag att Fotosidan bestämt den egenskapen för att värna om bilderna...

Jag har skrivit sånt som publicerats.
Trotts min ordblindhet.0)
Jag vill fan inte att nån tar min själ och ändrar på den utan att jag får vara med.
Och min bild är min.
Säg hur jag ska göra den bättre men själ den inte.
-Anders

Det är väl i grund och botten så att jag bör vara väldigt tacksam för att någon vill göra mina bilder bättre eftersom jag knappast kan göra det själv efter att få skriftliga tyckanden??!!!!

För övrigt tycker jag att David kan säga själv vad han tycker eller??...

Nej nu har jag gjort mej tillräckligt obekväm...fortsätt om ni har lust..Själv tycker jag mej inte få något närande ur debatten...mer tärnade.

Carola..

Nu har vi ju inte tagit del av det mejl som har gett upphov till denna diskussion. Men vad jag har förstått så har en person laddat ned en av dina bilder utan att fråga. Vidare har han enligt sig själv låtit förbättra bilden och sedan kontaktat dig. Förmodligen i all välmening, utan onda avsikter.

OM avsikten var att sno din bild tror jag inte han hade kontaktat dig alls faktiskt. Som sagt, kontakten var nog i all välmening.

Eftersom det är tillåtet att ladda ned bilder från webben - om det inte är i publiceringssyfte - så ser jag inget fel i det som skett. Kan förstås hålla med om att det hade varit angenämare om personen ifråga hade kontaktat dig innan hemladdningen av bilden gjordes.

Hur som hellst tycker jag det hela trots allt är att göra en höna av en fjäder. Förstår att det kan kännas trist när någon inte tycker ens bild duger och måste på och "förbättra"..men denna "någon" har faktiskt tagit sig tid att ge dig tips på en förbättring av bilden. Ta det till dig..eller strunta i det. Det finns inte så mycket annat att göra..

Anders, vilken lag säger att man måste lägga upp sina bilder här. Personligen har jag inget behov av att få kritik av nån jag inte har en relation till på något sätt. För mig räcker det inte med den "kontakt" som internet ger utan jag föredrar en "fysisk" kontakt med den som ska bedömma mig. Kanske är det också så att mitt dåliga självförtroende gör att jag inte tar kritik så bra och därför håller mig ifrån betygssituationer.

Och Carola, jag förstår om du inte uppskattar att andra kan spara ner dina bilder men så är det tyvärr på internet.

Mycket väsen för ingenting

Personligen laddar jag inte ned andras bilder. Har tillräckligt jobbigt med mina egna.
Men en sak är säker - det är inte olagligt, om man inte använder dem i andra sammanhang.
Själv hade jag blivit smickrat om någon ville göra sig besväret att ladda ned någon av mina bilder. Så jag kan inte förstå uppståndelsen.
Alla ni som har en motsatt uppfattning, har ni aldrig någonsin spelat in musik på kassettband istället för att köpa skivan? Inte heller bränt en CD-skiva?

Lång tråd det här...

En bit från ursprungsfrågan.. Men jag har en fråga åt alla er som verkar förfärade av att någon kan tänkas ladda ned er bild och utnyttja den för att lära sig ngt..

Ni är väldigt petiga med moral och etik i just det här ämnet när det är "ni" som står på "fel sida"! Men samtidigt värnar ni om att få fotograefera vad som helst för eget bruk utan att fråga... (rätta mig om jag har fel!)

Om någon lagt ned tid på mina bilder o skickat en modifierad variant hade jag nog tackat för förslaget!

Sist men inte minst så är det väl visst tillåtet att kopiera och publicera bilder (med copyrightägare och ursprungskälla) som andra tagit? Annars är där ett par tusen olagliga exjobb vid Lunds Universitet!

/Linus

Hur skulle det vara om man hade en speciell plats för kritikbilder där det var fritt fram att ge visuella förslag på ändringar?

Anders: vad menar Du med lagvrängare, när det inte finns någon lag emot?
Och en sak till: Ta gärna mina bilder, vad de kan ha för nytta för Dig är mig en gåta.
Alla som lägger ut en bild på webben får ta "risken" att någon ta den.
Sedan är det en annan sak om någon vill göra pengar på ens bilder, men även det är en risk man får ta. Finns mycket värre saker här i världen.
Och ytterligare en sak till, varför är vissa rädda om sina egna bilder, när man samtidigt har spelat in andras musik på band? Och det är inte heller olagligt om man inte spelar musiken offentligt.
Är det oetisk? Nej!

Senast ändrad:
jimh skrev:
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad som upprör, jag tycker det låter snällt om någon vill ta sig tid att exemplifiera vad en bildbearbetning kan åstadkomma.

Det kan ju bara "snällt" om man efterfrågar hjälp, men det uppfattar jag på Carola som om hon inte gjort. Men om man gör det oombedd är det bara plumpt. Ett sätt att ge kritik till bilden, ja. Men plumpt.

IMHO

mvh Janne

Speedy skrev:
Väldigt mycket gnäll bara för att ngn ville vara hjälpsam.

Jag reagerar på ditt ordval "gnäll" och skulle önska att du motiverar det. Reagerar Carola fel? Har hon inte "rätt" att känna sig kränkt av det som skett? Vilken signal sänder denna "hjälpsamma" människa ut genom sitt sätt att agera?

Och hur vet du att syftet var att vara "hjälpsam"? I mina ögon verkar det snarare som om någon ville visa "Titta vad j-la duktig jag är! Jag klarar t.o.m. att fixa till dina dåliga bilder!"

mvh Janne

En sak till Anders: Om Du tar mina bilder och "pillar" med dem som Du skrev ovan för att få dem som Du vill, så blir de bara sämre och då är de ju inte mina bilder längre. :<)
Alltså ingen skada skett.
Och som sagt, mycket väsen för ingenting.

Loj skrev:
Jag reagerar på ditt ordval "gnäll" och skulle önska att du motiverar det. Reagerar Carola fel? Har hon inte "rätt" att känna sig kränkt av det som skett? Vilken signal sänder denna "hjälpsamma" människa ut genom sitt sätt att agera?

Och hur vet du att syftet var att vara "hjälpsam"? I mina ögon verkar det snarare som om någon ville visa "Titta vad j-la duktig jag är! Jag klarar t.o.m. att fixa till dina dåliga bilder!"

mvh Janne

Varför skulle man göra det?!

jimh skrev:
Tänk över den här parallellen. Om jag skulle publicera dikter på en webbplats för poesi och fick ett e-brev från en annan deltagare som löd så här: "Din dikt var fin, men den innehöll massa stavfel. Jag körde den genom Words stavningskontroll, se i den bifogade filen hur det blev."

Det finns författare, som medvetet använder grammatiska fel och stavfel som en del av den kreativa processen, liksom det finns musiker som medvetet bryter mot gängse hamoniregler - bl.a. för att provocera fram en reaktion. Gör man som i ditt exempel missar man ju den poängen helt.

Det är ju ingenting som säger att det den "hjälpsamme" vill korrigera inte är ett medvetet kreativt uttryck.
Jag för min del är ofta starkt tveksam till överdrivet lutande horisonter. Men jag skulle aldrig komma på idén att plocka ned en sådan bild, rätta upp den i PS och maila den till fotografen och påstå att jag "förbättrat" den.

Förväxla inte hjälpsamhet med total avsaknad av hyfs och vett...

mvh Janne

Loj skrev:
Ja, det är just det. Varför gör man så?

Kändes bara som du antog att han gjort så.. men jag kanske missat något inlägg! Håller med om att det var lite oklokt och plumpt av honom att bara maila en bild utan att fråga om han fick testa att ändra den.. (oavsett om det redan var gjort!). /L.

Anders:

Ett sidospår bara... frågar du alltid alla som är med på dina fotografier? ..eller det kanske inte är samma sak?

Jag tycker att du bara är dum Anders. Om du inte förstår att du ger folk rätten att ladda ned bilder för personligt bruk när du publicerar dom, borde du låsas in så att du inte gör skada. Att du sedan skriker ordet "etik" tills du blir hes gör inte saken bättre!

För att förtydliga: När man publicerar en bild ger man alla rätten till att ladda ned och använda bilden för personligt bruk. När en person väl har fått den rätten behöver denna inte, vare sig lagligt, moraliskt eller etiskt längre fråga om lov en extra gång!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar