Annons

Etik & moral??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Carola

Jag vill inte anklaga någon, men jag förstår heller inte fullt ut var vi är på väg....

Är det målet eller medlet vi pratar om?

Målet
=====
Målet har fotosidan definierat, det kan varken du eller jag bestämma, möjligen påverka på sikt.

Målet är att bilderna man lägger upp skall vara av sådan art att man vill veta om den går att göra bättre och hur i så fall. (målet) Enig?

Medlet
======
Då återstår om man kan lägga värdering i hur den som ger kritiken använder för metod (medlet) Enig?.

Juridiken
=========
Enda anledningen till att påstå att nerladdningen bryter mot nått är om man i medlemsvillkoren för fotosidan uttryckligen förbjuder en medlem att ladda ner en bild för att titta på den, ev arkivera för privat bruk.


Moral/Etik
==========
Där kan jag inte tillföra nått, du har rätt i din syn och jag respekterar den. Själv så har jag inte nått att komma med här, annat än att jag anser att nerladdning för det som framkommit hitintills inte platsar under denna rubrik i min värld.


Roine
 
Nej att jämföra med kassörkan var att överdriva..men jag känner en viss frustration över att så få inte reagerar över att bilder laddas hem utan "lov" och görs om...

Nu ger jag upp för ikväll..Hoppas iaf att fler skriver vad dom tycker och jag hoppas att jag inte är ensam om att tycka att ( som jag sagt massor med gånger) en fantastisk sait som denna skulle hålla lite högre etik och moral hos sina medlemmar.

*en rätt besviken* Carola
 
roinek skrev:
Enda anledningen till att påstå att nerladdningen bryter mot nått är om man i medlemsvillkoren för fotosidan uttryckligen förbjuder en medlem att ladda ner en bild för att titta på den, ev arkivera för privat bruk.
Jag tror inte att rätten till kopiering för enskilt bruk kan avtalas bort. Däremot så kan Fotosidan uppmuntra att man frågar fotografen om lov innan man gör kopior för enskilt bruk.
 
Att ladda ned en bild från webben och sedan lägga ut den på en annan hemsida (oavsett om man uppger fotograf) är olagligt och därmed straffbart. Upphovsrättslagen gäller här såväl som för annan bildanvändning. Men det är mycket svårt att skydda sig mot bildstöld på webben. Har man tur kanske man upptäcker att ens bilder finns någonstans och då kanske man kan "sätta åt" tjuven.

Att ladda ned en bild här på fotosidan för att sedan "förbättra den", och kontakta fotografen för att visa vad man menar, tycker jag är ok om man därefter slänger bilden. Har själv gjort så vid något tillfälle och då blivit positivt bemött av den jag laddat ned bilden från. Detta förfaringssätt är inte olagligt eftersom jag inte använder bilden i något annat syfte. Däremot kan man fråga sig om det inte är olagligt att ladda ned bilden, skriva ut den och sedan sätta den på väggen hemma?

Vill man inte att ens bilder ska kunna användas för tryck eller utskrift så bör pixels- och filstorleken begränsas. Då blir det också svårare för en som vill använda den i collage eller för vidare manipulationer. En del har klagat på mina egna bilder, att de varit för små. Men av ovanstående anledning lägger jag inte upp dem större. Jag tycker också att det är lättare att bedöma en bild när den inte är för stor och när man kan se hela bilden utan att behöva scrolla med musen eller dra i sidled. En bild som täcker hela skärmen kräver också att man backar minst en meter ytterligare, utöver normalt ögon-skärmavstånd, för att kunna få ett bra tittavstånd. När du t.ex ser en 24x30 bild på en fotoutställning så ser du den bäst på ca 1 1/2m avstånd och inte precis inpå som vid datorn.

Att ladda ned bilderna i det syfte som du menar (att erbjuda någon sin tjänst att förbättra dem) är säkert inte olagligt så länge man inte trycker dem, lägger ut dem på webben el. dyl. Behåller man dem i datorn utan att använda dem finns det nog ingen lag som kan hindra det. Sedan kan man tycka vad man vill om det moraliska i förfarandet. Lägger vi ut bilder på webben kan vi inte hindra varken det ena eller det andra. Här är vi alla utlämnade åt surfarens egna goda/dåliga
omdöme. Men givetvis gör du rätt i att reagera när du tycker att någon betett sig klantigt! Det skulle jag också gjort.

Hälsn, Nils.
 
Att fråga före är väl en fin tanke.
Jag skulle heller inte vilja att nån TOG min bild och gjorde om den utan vidare. Kränkande skulle det kännas. Att inte veta varför och speciellt som Carolas fråga som tycks vara självklar för datorfreeken....Hur det kan komma sig?.
Men nu vet vi ju det!.
Jag kan förstå Carola mycket väl.
Men det torde nog vara i all välmening det är gjort.
Men att man inte frågat först är oansvarigt.
Det borde t o m sättas som regel här.
-Anders
 
Hej igen.
Såg att Pingo skrev:

"Eftersom du har publicerat och offentliggjort ditt verk, har var och en rätt att framställa enstaka kopior av din bild. Det är ju det som är det underbara med upphovsrättslagen. Du har ju själv utnyttjat den rättigheten när du tog bilden ”Järnpojken”. I flera länder är faktiskt såna avbildningar olagliga."

/Pingo

Frågan är om det inte är olagligt även i Sverige. Återgivning av konstverk på bild är strängt reglerat i en ny lag från ca 1-2 år tillbaka. Yrkesverksamma konstnärer har bl.a därför bildat föreningen BUS (motsvarighet till musikens STIM) med uppgift att driva in ersättningar från dem som publicerar bilder på konstverk i alla dess former. Det är inga småsummor det kostar att t.ex lägga ut en bild på webben föreställande ett konstverk. Gå in på hemsidan www.bus.se och kolla!

Jag vet detta eftersom jag är med i ett projekt där BUS-medlemmars konstglas ska återges på bild i bokform. Kostnaden för bokens utgivare beräknas till 30 - 40 000 kr enbart för att bilderna ska kunna visas i boken och det är nu tveksamt om boken över huvud taget blir av, såvida vi inte får ett specialavtal om betalning till BUS allteftersom boken säljs?

Hälsn, Nils.
 
Är det ingen annan som tycker att det är otroligt ohyfsat att begära att folk ska avstå från sina lagliga rättiheter?
 
Ja jag kan ju inte annt än att gå in igen efter att ha läst era mail...Har jag någonsin sagt att något varit olagligt???..Vad jag vill påskina är att vi här borde kunna låta varandras bilder vara...Jag blir snart galen..har ni läst vad jag skrivit ???

OM man nu känner en sån enorm lust att förändra andras bilder..varför inte ta egna som är som man själv vill????...eller är det så att bilder som man ser ute i cybern är verk av människor som tillsammans försökt förändra bilder till det yttersta????

Jag blir verkligen enormt kritisk till bilder i fortsättningen...kan man överhuvudtaget gissa sej till orginalet???
 
Det är många här som tillåter att man går in och pillar på deras bilder..gör om dom.
Inte jag.
Men varför kan ni gå med på det.
Att få en kommentar är en fin sak men att ändra en annans bild tycker jag inte ens skulle falla mig in. Det är ju inte till nån nytta för nån.
Det är väl bättre tala om för den som har bilden hur man tycker den skall vara. Och sen lära den personen hur man gör om den, om han/hon nu inte kan det.
Att bara ta bilden är ju att ta livet av en annans förmåga. Att ta av en människa dess självförtroende.
-Du kan inte göra det här själv...jag gör det åt dig.
Är det inte förbannat dumt.
-Anders
 
Jag vädjar till Fotosidan att ge sin åsikt i denna fråga...Tror faktiskt vi är en hel del som funderar....eller??...iaf vet jag att bakom ridån så händer saker..
 
Vill du veta vart Fotosidan.se står i frågan finns det en knapp längst upp på sidan "om oss", där finns även en undermeny som heter "kontakta oss".

Vill du inte att någon ska ladda hem dina bilder så tycker jag inte att du ska lägga upp dessa på nätet överhuvudtaget.

Väldigt mycket gnäll bara för att ngn ville vara hjälpsam.

/Tobbe
 
Okej Tobias...Då vet vi att är man nöjd om sina bilder och lite rädd om dom så laddar man inte upp dom här...Min tro var annat men nu vet vi..kanske inte vore så dumt om ni skrev det också för oss som är lite väl godtrogna..

Dock stolt över att "ha gnällt" över saker som jag tyckte vara smått självklara.Men men...
 
Abraur skrev:
Varör har du inga bilder här Tobias.
-Anders

Därför att jag har kört analogt tills för bara någon vecka sedan.+ Att som det ser ut nu jobbar jag 12-13 timmar varje dag, kör en fotobutik i princip helt själv och den lilla tid jag har över vill jag spendera med min flickvän.

Räcker det som anledning?
 
Hej,
Det finns inget som hindrar att man laddar ner en bild från nätet inklusive fotosajter så länge man inte mångfaldigar den eller använder den så att säga externt.
Det finns alltså inget som hindrar att man laddar hem en bild för att träna bildhantering i Fotoshop, så länge man behåller bilden och resultatet strikt för sig själv.
Som någon annan sa, bara att se på bilden innebär att den finns lagrad på hårddisken temporärt.
Själv laddar jag ibland ner bilder för att kunna se dem i större format på skärmen eftersom de oftast bli byttesmå om man har inställt på hög upplösning.
Erbjudantet är svårare att bedöma utan att veta den exakta formuleringen. Men jag kan inte så något hindre för att maila någon och säga att jag kan göra din bild bättre om du vill...
Mvh
Vic
 
redrosie skrev:
Okej Tobias...Då vet vi att är man nöjd om sina bilder och lite rädd om dom så laddar man inte upp dom här...Min tro var annat men nu vet vi..kanske inte vore så dumt om ni skrev det också för oss som är lite väl godtrogna..

Dock stolt över att "ha gnällt" över saker som jag tyckte vara smått självklara.Men men...

*Jag tycker gott man kan ladda upp bilder här, MEN laddar man upp sina bilder i kategorin bildkritik så tolkar iaf jag det som att man vill ha lite tips på hur de kan bli bättre. Skulle så inte vara fallet så kan väl du förklara vad funktionen är till för.

*Ni? Vilka är dessa Ni du pratar om?


MVH
Tobbe
 
redrosie skrev:
Jag vädjar till Fotosidan att ge sin åsikt i denna fråga...
Vad vill du att David skall säga? Att dina bilder går att ladda ner är ju inte en egenskap hos fotosidan, det är en egenskap hos webben i sig. Det finns ju inget fotosidan kan göra åt den saken.
 
Min första konstlärare i sjunde klass ändrade och lade ofta till när man till exempel skissade fram en komposition. Jag lärde mig mycket på det men när man höll på med ett "skarpt" verk lade han sig aldrig i. För mig är en kritikbild här som en skiss som ska vändas, vridas och analyseras fullt ut så fotografen förhoppningsvis lär sig nått i processen. Om nån sen använder skrift eller visar visuellt på eventuella förbättringar tycker jag personligen är oväsentligt så länge det görs öppet och på ett ärligt sätt.
 
Tänk över den här parallellen. Om jag skulle publicera dikter på en webbplats för poesi och fick ett e-brev från en annan deltagare som löd så här: "Din dikt var fin, men den innehöll massa stavfel. Jag körde den genom Words stavningskontroll, se i den bifogade filen hur det blev."

Då har jag som jag ser det några alternativ.

a) Jag svarar "Dra åt helskotta, jag skriver som jag vill."
b) Jag svarar "Aha, det tipset stjäl jag av dig. Nu skall jag mala alla mina texter genom Word."
c) Jag svarar "I fortsättningen skickar jag mina texter till dig för korrektur, du får x kronor per ord."

Men jag misslyckas helt med att föreställa mig hur jag skulle få det till att brevskrivaren gjort något fel. Eller hur diktplatsens upphovsmän skulle kunna förhindra det att ske flera gånger annat än genom att inte publicera mina texter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.