Annons

Etik & moral??

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Niklas!

Egentligen tycker jag att när man blir medlem så skulle det kanske finnas en liiiten rad att Här är varje bild ens egen och vi respekterar det...Är det en dum idé eller?
 
Nej, bilderna är INTE skydde mot nedladdning.

Hur tror du bilden dyker upp i din dator?

Det finns minst 4 sätt att kringgå ”högerklickspärren”.

/Pingo
 
jamen bara för att man kan komma runt den biten Anders.Innebär det att det är fritt fram??...det är DET jag menar med etik och moral.

Huuga..känner mej lite upprörd :eek:)
 
Det SKALL inte behövas någon sådan spärr!
Tror problemet är litet här men förstår om de som blir drabbade är förbannade!
 
Finns bilden på nätet kan du aldrig stoppa att ngn tar den. Det är den enkla biten.

Etiskt är min bild min.

Moraliskt så måste man få svaret på frågan varför man har laddat ner den.
För att sitta och mysa över hur bra den är.
För att ha en vacker bakgrundsbild.
För att föra den vidare?
För att påstå att den är min? Perfekt för dumstruten om man blir påkommen.
För att sälja? Blir du påkommen här så kan du aldrig mer sälja en bild trovärdigt.

Eller kanske bara för att ha ett stort inspirationsbibliotek.
Ja den där bilden... Hur var den ljussatt nu igen? Hur stod den modellen?

Vissa delar är förbjudna, övriga mer eller mindre tillåtna/möjliga.
 
Men varför inte fråga innan??

Jag är inget helgon.Har laddat hem bilder utan att fråga men sedan jag fått ett fotointresse så frågar jag vederbörande innan.Och vi som finns här på Fotosidan tycker jag borde ha en sån moral?
 
Jag laddar också hem bilder emellanåt.
Jag ser det som en beundran och ngt jag gör för att kunna titta så att jag lär mig ngt.

Skulle aldrig komma på tanken att hävda att en bild är min som inte är det.
 
redrosie skrev:
Fick ett mail i min mailbox där jag erbjöds få mina egna bileder hemsickade och "förbättrade" av en annan medlem här på fotosidan.

Jag reagerade rätt häftigt och tyckte att det var helt fel av den personen att ladda hem mina bilder utan att fråga mej.Och att sen förändra dom också...

Du äger dina egna bilder, du har upphovsrätten. Den som laddar ner dina bilder har gjort sig skyldig till ett brott, såvida du inte tillåter detta. Du bestämmer vad andra får göra med dina bilder.

Man får inte ladda ner andras bilder, man får inte förändra dem - om inte innehavaren av upphovsrätten uttryckligen givit sitt medgivande om att detta är OK.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Pingo skrev:
Nej, bilderna är INTE skydde mot nedladdning.

Hur tror du bilden dyker upp i din dator?

Det finns minst 4 sätt att kringgå ”högerklickspärren”.

/Pingo

Det jag var ute efter var inte att det tekniskt går att komma åt bilden. Visst kan jag ta en skärmdump eller leta igenom mina temporära filer
men i det fallet har jag troligen börjat med det uppenbara och enkla (att spara bilden som vanligt) för att när det inte går gjort mig omaket att ta en skärmdump eller börja grotta bland en million jpeg filer på min engen burk.

Då handlar det inte om obetänksamhet utan att man sett meddelanderutan men inte tyckt att det gäller en själv.
 
Att fråga innan man laddar hem en bild oavsett hur litet och harmlöst syftet är tycker jag kan kännas lite för högt siktat. Nedladdning i sig tycker jag inte är något omoraliskt(Hoppas jag inte blir avstängd för detta :)).
Det är väl inte nedladningen i sig folket bakom fotosidan har som syfte att stävja med nedladningsförsvårande åtgärder, utan i huvudsak missbruk av bilderna i form av otillåten publicering och liknande?

Att fråga innan man manipulerar bilden och skickar den till fotografen tycker jag dock man kan kräva.

"Varför inte fråga innan??" (gällande nedladdning)
Jag och jag gissar att många med mig är blyga och om jag tror/tycker mitt syfte med nedladdningen är harmlöst besparar jag mig gärna den biten att fråga. Är jag tveksam om om någon kan ta illa upp ska jag naturligtvis bemöda mig att fråga.

Även om jag i grund och botten anser att det är omoraliskt att bryta mot en lag eller regel försöker jag häldre att se till konsekvenserna av mitt handlande. På samma sätt som om ingen drabbas av att jag går mot röd gubbe så ser jag inget ont i om jag skulle spara ner ett porträtt och ritar mustach och horn på modellen för mitt eget nöjes skull. Gör jag det däremot för att jag tycker illa om modellen, och kanske till och med visar resultatet för någon , har jag definitivt gått för långt. Återigen bara min lilla åsikt.

Hursom helst, i och med denna tråden förstår jag att även nedladdningen i sig av många ses som kränkande och får respektera detta och kommer att fråga i fortsättningen.

Rörande försvårande av nedladning så verkar detta bero på vilken webbrowser man har. I min Mozilla browser under Linux får jag inte ens en uppmaning att kontakta fotografen innan nedladdning när jag högerklickar för att spara en bild.

Med vänliga hälsningar från en intet ont menande
Richard
 
Jan:

Förstår inte riktigt vad du menar. Det finns betydligt enklare sätt att ”plocka” en bild, än att ta en skärmdump eller leta bland temp-filerna. Tänk på att det bara är Explorer som har högerklicksspärr, alla övriga webbläsare jag har på min pc funkar höger-klick-> spara.

Carola:
Det är inte olagligt att ladda ned bilder för eget bruk. Det är inte olagligt att förändra ”andras” bilder under konstnärligfrihet. Att publicera andras bilder är däremot en helt annan sak. Vill man inte att mänskor skall ladda ner ens egna bilder, så skall man inte publicera dem på webben.

Sen kan man alltid ha olika åsikter om etik och moral. Själv brukar jag mer förundras över alla tips om skattebrott, momsfusk samt piratkopiering av program, som finns i forumen på Fotosidan.

/Pingo
 
Carola! Jag håller MED Dej, jag tycker ochså det är, inte så lite', lågt att "tafsa på" andras bilder/foto:n. Det är HELT O'kay med råd/tips i "bokstavsform" men att gå den "konkreta vägen": NEJJ!!!
Stå på Dej, annars gör nå'n annan det!
PS. Det finns ALLTID, åtminstone e-n, risk med att lägga ut bilder/foto:n "så här". DS.
 
Pingo skrev:
Jan:
..Tänk på att det bara är Explorer som har högerklicksspärr, alla övriga webbläsare jag har på min pc funkar höger-klick-> spara...
..

Det har du rätt i, en förhastad slutsats från min sida. Ska man ha en policy här borde den alltså stå någonstans istället. Därmed inte sagt att jag tagit ställning för om man ska ha det eller inte.
 
Tjaa..finns ju inte mycket man kan göra mer än att önska att vi iaf här på Fotosidan kan låta varandras bilder ligga ifred..
Är det för mycket begärt?

Vi finns ju här pga ett gemensamt intresse.Istället för att göra om andras bilder..Varför inte försöka fota nåt liknande själv och DÅ göra den enligt sin egen smak..DET kan man iaf inte klandras för.
 
Förstår din reaktion!

Jag förstår din reaktion, Carola, och jag håller fullkomligt med dig. Om någon laddar hem dina bilder och erbjudeer dig !"förbättringar" på dem vittnar det om dåligt omdöme. Jag uppfattar den handlingen som ytterst kränkande.

mvh Janne
 
Carola

Var frågan du fick från denne av kommersiell natur, dvs att denne vill ha betalt?

Jag förstår din reaktion, men jag vill ändå pressa frågan hur man tolkar fotosidans ide med bildgalleriet:

Konstruktiv kritik, innefattar det även att visa hur? Det är väl det vi pratar om?

Jag har full förståelse för din ståndpunkt och respekterar det, men själv tar jag emot all hjälp jag kan få för att komma framåt åt nått håll.

Föreslog tex för att tag sedan att FS skulle försöka få till ett sätt där vi kan få sån "hjälp" du utsatts för, men då främst beskäring, då kan vi kanske lösa även denna situation, lägger man bilder "där" så är det fritt att ändra.



Roine
 
Nej det var inte så utan nog menat som en hjälp i all välmening.Hade nog tagit det så också om jag fått en förfrågan om jag ville ha hjälp innan...Dock tror jag inte jag nappat.

Ja om man kunde lägga bilder på ett speciellt ställe för det ändamålet då vore det ju en helt annan sak..Då har man ju gett sitt medgivande redan.

Själv tycker jag att det inte jag själv kan göra med mina bilder det ska inte heller göras..Men smaken är ju som sagt som baken..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.