Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Etik & moral??

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste tyvärr gå och lägga mig nu.
Men tro inte att mitt orföråd förminskas för det.
;0) -Anders
 
eller om du fortfarande tycker att bilden är som den du ville fånga när du stod där i skogen mitt i regnet?! Det måste ju ändå vara upp till den som tagit bilden om de vill ta åt sig av kritiken!? DÅ känns det dumt att man blir påkastad de förändringar på felaktigheter man själv inte tycker finns!

Varför laddar man upp en bild till ett kritikalbum om man inte vill ha kritik på bilden?!

Allvarligt talat, Jag tycker att du gnäller väldigt mycket, när allt personen i fråga ville var att göra en god gärning! Visst, det hade varit hövligt att fråga först, men han snodde ju inte bilden av dig! Han ville visa dig hur han tyckte att bilden skulle göra sig bättre.
Vad är fel i det? (Innan nån börjar skrika om att jag inte har läst diskussionen, det har jag visst det! Alla 8 sidor)

Om man inte på en fotosait får ha bilderna "i fred" för ens egna medlemmar på samma sait..Är inte det lite lågt???

Som sagt, snodde han bilden för at göra profit på den? Nej!

När det gäller andra situationer så händer det ju att man visar hur man menar. Vad gör att det är så otroligt fel och omoraliskt att visa sin åsikt när det gäller bildkritik? han har ju inte försökt tvinga dig att använda den versionen av bilden?

Om du nu inte vill att folk ska kunna ladda ner dina bilder så tycker jag att du ska ta bort dom från nätet! Om du bara är ute efter att visa upp dina bilder, ladda inte upp dom till ett kritikalbum. Du är ju guldmedlem, du kan ju ladda upp dom till utställningsalbum! Om någon då laddar ner en bild, ändrar, och skickar till dig för att visa hur han/hon tycker att den skulle ha varit bättre, ja är det omoraliskt. Då har du inte bett om att få kritik.

Jag tycker synd om den stackars sate som gjorde sig omaket för att i all välmening visa sin åsikt om hur bilden skulle kunna varit bättre.

Jag ber om ursäkt om jag låter ohövlig, men jag förstår verkligen inte varför man behöver göra sånt väsen för så lite.

Och du anders, är du full eller?
 
jag kan förstå din reaktion till viss del carola, men jag tror du ska fråga dig själv vad det är som gör att du känner dig kränkt. så länge personen inte snor bilden så tillvida att han/hon liksom sprider den, eller utger sig själv för att vara fotografen eller så, så är det ju fortfarande din bild eller hur? personen har ju inte sagt att denne har rätt att göra precis vad den vill med din bild, den har tagit sig rättigheten att ladda ner den, jobba med den och erbjuder dig att ta del av det. det positiva är väl att personen är ärlig, även om jag till viss del kan förstå att du känner dig kränkt, så tror jag inte att personen avsåg att kränka dig. det kan vara himla svårt att ge kritk åt bilder ibland utan att "ha dem i sin hand" s.a.s precis som när man själv jobbar med sina bilder då provar man ju sig fram. jämför och så. detta betyder inte att man anser sig ha rätten att använda sig utav bilden. att man tar ifrån dig den. det är fortfarande du som är fotografen och det är din bild.


själv har jag varit med om att människor frågat mig om jag velat ta del av deras förslag vad gäller min poesi. ibland har jag velat ibland inte.
 
Det va´en hetsig disskussion så här på nattkröken. Jag vill bara säga att lägger man ut bilder på webben så kan ju alla använda dom - det vet man ju. f.ö skulle jag bli både smickrad och lite undrande om någon gjort om mina bilder - jag tror inte dom går att förbättra - att dom är så bra dom kan bli (för mig) - men smaken är olika, så om nå´n vill vara snäll att försöka förbätta - JA TACK !
ps jag skulle aldrig ge mig på att förändra någons bilder utan att vederbörande bett mig.
 
ariadne skrev:
det kan vara himla svårt att ge kritk åt bilder ibland utan att "ha dem i sin hand" s.a.s precis som när man själv jobbar med sina bilder då provar man ju sig fram. jämför och så.

För mej är då det självklara alternativet då att man inte ger kritik.Man måste ju faktiskt inte ge på alla bilder.

Kan man inte verbalisera det man tycker och om det är så väldigt viktigt att man ger kritik på den bilden så är väl ändå det mest logiska att man frågar om man får göra ett försök med bilden??..Ja iaf för mej är det det mest logiska eftersom det visar respekt för personen i såväl ägande av bilden som kunnande i bildhantering.

Nåväl..intressant höra tankar runt detta.Jag är faktiskt väldigt förvånad över att det verkar vara så acceptabelt att man gör om andras bilder utan att ha godkännande av ägaren.
Men man lär så länge man lever.
Ett gemensamt intresse verkar inte hänga ihop med större respekt,vilket jag trodde.


(verkar som om jag steg upp när andra gick i säng)
 
Godmorgon Carola och alla andra,

Carola, jag hoppas att din insikt rörande nedladning av bilder på fotosidan inte skrämmer iväg dig från fotosidan.

Om du tycker det känns tungt med att folk laddar ned bilder och kanske pillar med dem så ha förtröstan över att i så gott som alla fall görs det med avsedd respekt, i all välmening och utan ont syfte (alla större communities på nätet råkar ut för anarkister som infiltrerar dem ibland). Det goda syftet från mina medfotografer här på fotosidan räcker för mig och jag hoppas det ska räcka för andra entusiaster också.

Mvh Richard
 
"För mej är då det självklara alternativet då att man inte ger kritik.Man måste ju faktiskt inte ge på alla bilder. "

okej, men där är vi nog olika.
själv kan jag inte se felet i att ladda hem någon annans bild om syftet inte är att sprida den, eller utge sig att vara fotografen eller nåt sånt. alltså, jag kan förstå din känsla, det är din bild, men jag skulle nog ifrågasätta min känsla, dvs varför jag blir så upprörd. det handlar ju inte om stöld i det här fallet eller hur? men hur som helst, vi reagerar olika, men du är väl med på att denne persons syfte troligen var gott? gör inte det nån som helst skillnad?


"Kan man inte verbalisera det man tycker och om det är så väldigt viktigt att man ger kritik på den bilden så är väl ändå det mest logiska att man frågar om man får göra ett försök med bilden??..Ja iaf för mej är det det mest logiska eftersom det visar respekt för personen i såväl ägande av bilden som kunnande i bildhantering. "

jag har tagit mig friheten att ladda hem bilder, bara för en kort stund, provat vissa ändringar, och sedan kastat bilden och sedan givit kritik. borde jag ha frågat innan? alltså nej, jag tycker inte det. jag har liksom inget dåligt samvete för det, eftersom jag inte gjort något fel. varken lagligt eller etiskt tycker jag. om jag skulle sno den och säga att det är min bild är det ju en helt annan femma. men jag kan inte säga vad jag gjort för etiskt fel om jag gör det i detta goda syfte.

"Nåväl..intressant höra tankar runt detta.Jag är faktiskt väldigt förvånad över att det verkar vara så acceptabelt att man gör om andras bilder utan att ha godkännande av ägaren. "

om nån laddar hem min bild av ett gott syfte, inte för att stjäla den så kan jag inte bli upprörd över det. men sån e jag
 
"Kan man inte verbalisera det man tycker och om det är så väldigt viktigt att man ger kritik på den bilden så är väl ändå det mest logiska att man frågar om man får göra ett försök med bilden??..Ja iaf för mej är det det mest logiska eftersom det visar respekt för personen i såväl ägande av bilden som kunnande i bildhantering."

men du, på vilket sätt visar jag inte respekt mot dig om jag laddar hem din bild till låns en stund, och sedan slänger den. på vilket sätt har jag kränkt dig? vilken skada har jag gjort dig?
är inte ute efter att anklaga dig nu eller så, du får naturligtvis reagera hur du vill
 
one more thing,

sen kan jag hålla med dig om att det kanske känns mer naturligt att göra så med de man känner, man vet liksom att de inte skulle ta illa upp. men vi är nog olika där. för vissa är det no big deal, kan inte fatta att det skulle kunna skada, och en del tycker det är ohyffsat. men det där är ju svårt att veta.

jag vet att jag är tjatig med mina metaforer men jag tänker mig det är ungefär som att någon vill göra mig glad och vill ge mig en blombukett. vad personen inte vet är att jag är jätteallergisk mot blommor. så det blev ju inte så lyckat. men syftet var ändå gott.
 
Jag har noterat att alla tycker att det helt okay att ladda ned/banda andras musik, men vissa har den uppfattningen att sådant är förkastligt när det gäller bilder.
Sedan är jag mycket "imponerad" över Anders' diskutionsteknik. :<(
 
En viktig aspekt i diskussionen är att bilderna vi visar här på fotosidan är i låg upplösning.
Det gör mig inget om folk laddar ner en sådan bild från mig då jag ju fortfarande är den ende som har "originalbilden" i hög upplösning.
Bra bilder i hög upplösning vill jag dock inte lägga ut fritt.
 
Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Jag har noterat att alla tycker att det helt okay att ladda ned/banda andras musik, men vissa har den uppfattningen att sådant är förkastligt när det gäller bilder.
Håller med dig Wolfgang, men det handlar nog om att 95% av all musik som laddas ner på nätet ändå har stora multinationella skivbolag bakom sig som tjänar stora pengar iallafall.
Det känns inte lika moraliskt fel att göra det som att sno en bild från en enskild fotograf.
 
Hej

Har vi inte missat lite av vad jag tor Carola menade från början nu:
Det är väl ingen som snott nån bild i den bemärkelsen att man tagit den, lagrat den för att njuta av den på samma sätt som tex musik i det Carola beskrev.

Var inte grejen principen att ladda ner, ändra, i syftet att ev hjälpa till på ett sätt som för Carola känns fel/omoraliskt etc.

Det i kontrast till det jag skriver om vad är egentligen syftet med kritiksidan och är medlen överordnat/underordnat målet

Roine
 
Calle S skrev:
Det känns inte lika moraliskt fel att göra det som att sno en bild från en enskild fotograf.

Det är just det här personen INTE har gjort! Bilden är inte stulen utan bara nedladdad och "förbättrad" i "undervisningssyfte". Att sno en bild och använda den i kommersiella sammanhang är naturligtvis omoraliskt.

Sedan håller jag med Torsten i sin förundran vad vad man ska med en lågupplöst liten webbild till!? Den går inte göra så mycket med förutom att då använda den på andra sajter. Som Torsten också säger..originalbilden har du fortfarande kvar och den är ju inte förändrad.

Eftersom det nu inte är olagligt att ladda ned bilder för eget bruk och att det dessutom var i all välmening så tycker jag att du ska lägga det hela åt sidan. Vad vi blir kränkta av är ju olika från person till person.
 
Jag har gjort en rejäl storstädning i den här tråden och tagit bort inlägg med språk och personpåhopp helt under all kritik. Skärpning nu ni som känner er träffade!
 
forstheim skrev:
Det är just det här personen INTE har gjort! Bilden är inte stulen utan bara nedladdad och "förbättrad" i "undervisningssyfte".
Jag skulle inte uppskatta att någon laddade ner min bild och "förbättrade" den i "undervisningssyfte", hur lagligt det än är.
Det är min bild, och den petar man inte på.

forstheim skrev:
Att sno en bild och använda den i kommersiella sammanhang är naturligtvis omoraliskt.
Sant, jag antar att det var ju just det Wolfgang menade och som jag svarade på och gav min tes angående skivindustrin.
 
Jag är också imponerad av Wolfgangs disskusionsteknink.Ha ha.
Måste ändå få säga det eftersom han nu varit så snäll med mig. Eller?
-Anders
 
Calle S skrev:
Jag skulle inte uppskatta att någon laddade ner min bild och "förbättrade" den i "undervisningssyfte", hur lagligt det än är.
Det är min bild, och den petar man inte på.


Jag kan förstå själva känslan bakom det hela..att någon laddar ned ens bild och sedan presenterar bilden i en förbättrad version. Jag kan förstå att man kan känna sig lite kränkt av det..eller iallafall att man känner att "duger inte mina bilder som de är". Men man måste ju också skilja på vad som är tillåtet att göra och vad ens egna personliga känslor säger. Speciellt när det hela är tänkt som en hjälpande sak och inte att sno några bilder. Lite ödmjuk tycker jag ändå man kan kosta på sig att vara.

Vad man uppskattar och inte uppskattar att någon annan gör är som sagt olika från person till person.
 
forstheim skrev:
Jag kan förstå själva känslan bakom det hela..att någon laddar ned ens bild och sedan presenterar bilden i en förbättrad version. Jag kan förstå att man kan känna sig lite kränkt av det..eller iallafall att man känner att "duger inte mina bilder som de är"..
Kränkt eller inte; det är fortfarande min bild. Och den ger man fasiken i.

forstheim skrev:
Lite ödmjuk tycker jag ändå man kan kosta på sig att vara.
...och i den ödmjukheten borde inkludera att man frågar innan man laddar ner någon annans bild och börjar peta med den.
Tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.