Annons

Etik & moral??

Produkter
(logga in för att koppla)
redrosie skrev:


Jag reagerade rätt häftigt och tyckte att det var helt fel av den personen att ladda hem mina bilder utan att fråga mej.Och att sen förändra dom också...

Nu vill jag höra vad ni andra tycker.



~ Carola

Jag tycker du överreagerar. Rent tekniskt har man laddat ner bilden i och med att man tittar på den överhuvudtaget. Personen i fråga ville förmodligen bara ge dig tips om hur han tycker att bilden skulle bli bättre och eventuellt briljera lite. Inget att bry sig om tycker jag.
 
Hej Carola

Tackar för svaret. Tycker dock inte du överreagerat, du står ju för din åsikt och färdigt med det. Det är ju också så att du står för din bild, men...

Jag tycker dock ämnet är principiellt intressant, eftersom motivet för att ladda upp bilden är just att andra skall leta andra vinklingar, komma med kreativa ideer osv.

Roine
 
Nu vet vi inte vilka tjänster personen erbjöd i helhet,att det skulle handla om något affärsmässigt verkar väl vara långsökt.Men att ta in en bild i PS och göra en beskärning t.ex eller någon annan smärre förbättring för att sedan skicka bilden till ägaren och på det sättet "kommentera" bilden tycker jag inte strider mot något.Jag har själv gjort så och fått mycket positivt gensvar tillbaka.Jag raderar givetvis bilden omedelbart när jag är klar.Det är inte alltid så lätt att i ord visa vad en tänkt förändring skulle innebära.
Det är väl enkelt gjort av Carola att skicka ett mejl och klart säga ifrån att hon inte vill ha dom tjänsterna.
mvh/gunte..
 
Det gällde mina mörka bilder (som en del tycker).Att dom skulle vara uppljusade. Men det spelar väl ingen roll vad det eg gällde...

Varför jag tog upp en diskussion här var för att höra om någon mer än jag tycker att på en sådan här sait som innehåller tusentals bilder av hundratals fotointresserade...ska man inte här kunna
hålla en högre nivå vad gäller etik och moral??
 
Etik och moral ?? vill personen ha betalt så ge vederbörande stora fingret, vill personen bara vara snäll och hjälpsam så förklara på ett trevligt sätt att du inte är intresserad.
mvh/gunte..
 
Hej igen Carola

Som jag skrev så respekterar jag din ståndpunkt/åsikt.

Men, jag håller inte med om att om det är på det sättet som beskrivits strider mot moral/etik. Man har försökt tydliggöra syftet med bildkritikalbumet på ett handgripligt sätt bara.

Det är dock en helt annan sak att du inte uppskattar just det sättet, vilket vi nu förstår och förhoppningsvis respekterar, men har det med etik o moral att göra innan man vet din iställning till metoden att ge kritik?

Roine
 
roinek skrev:


Men, jag håller inte med om att om det är på det sättet som beskrivits strider mot moral/etik. Man har försökt tydliggöra syftet med bildkritikalbumet på ett handgripligt sätt bara.


Varför finns då en spärr att ladda hem bilder??
 
Hej Carola

Det vet jag inte, men en misstanke kan ju vara stöld, dvs att använda bilderna kommersiellt.

Dock riktar mina inlägg inte sig mot dig eller ditt inlägg. Jag har full förståelse för det du skriver, jag jagar principen, inte saken i detta fallet.

Roine
 
Nu förstår jag inte...Det är väl principen jag är ute efter oxå...Hoppas innerligt det framgått???
 
Hej

OK, då missförstod jag nog lite. Vad anser du då gränser går i kritiken kring bilderna?

Går det vid kommentarer typ:
- gör si o så vid fotograferandet
- Om du beskär si eller så
- om du i fotoshop / scanningen gör si och så (dvs efterbearbetning)


Detta bara du inte vet hur personen kommit fram till detta, dvs han/hon kan gott o väl laddat ner bilden, provat, enbart känt det i maggropen osv, bara du inte vet det eller...

(OBS stressar nu frågan medvetet)

Roine
 
Jag är nog kanske tyvärr rätt godtrogen.har lixom tagit för givet att här på Fs så låter vi bli bilderna.

Jag har trott/och vill tro att kommentarerna kommer från att man tittat på bilderna och då gjort dej en uppfattning...att ladda hem bilden utan att fråga går klart över gränsen enl min uppfattning.
 
Nedladdningar

Tycker själv inte om att ens egna bilder kan laddas ned utav andra men de är väl inget att säga om då man väljer att lägga upp dem ute på webben. De innebär ju att bilden blir tillgänglig och förmodligen kommer att hamna på mångas hårddiskar. Är man rädd om sina bilder. vilket jag är bör man nog välja att inte visa upp de bilderna som är extra dyrbara eller helt avstå från att lägga upp dem på webben. För övrigt är väl enklaste sättet att sno en bild att klicka fast bilden å dra ut den på skrivbordet bara.
 
Tänk att min fråga skulle bli ett forum till hur man tar hem bilder från nätet..Det var minsann inte min tanke *besviken*

Så när kassörkan vänder sej om och du kan stoppa handen i kassaapparaten och ta pengar så är det helt legitimt.Bara för att du inte blir upptäckt???

Ja då får väl man råda folk att inte ladda in bilder här på Fotosidan...iaf inte såna som man är rätt nöjd över.Bedrövligt tycker jag!!
Måste säga att min stora entusiasm för denna sait har fallit som en sten idag.Trist..väldigt trist.
 
Re: Re: Etik & moral??

FotoZ skrev:
Du äger dina egna bilder, du har upphovsrätten. Den som laddar ner dina bilder har gjort sig skyldig till ett brott, såvida du inte tillåter detta. Du bestämmer vad andra får göra med dina bilder.

Man får inte ladda ner andras bilder, man får inte förändra dem - om inte innehavaren av upphovsrätten uttryckligen givit sitt medgivande om att detta är OK.

Där har du faktiskt fel. Såhär står det i lagtexten:

"Kopiering för enskilt bruk

Var och en har rätt att framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk 12 § (URL). Med enskilt bruk menas förutom framställning för eget behov att framställa enstaka kopior till familjen och närmaste vänkretsen. Det är dock inte tillåtet att göra kopior av dataprogram, databaser och byggnadsverk. Det är inte heller tillåtet att för eget bruk låta en utomstående framställa exemplar av musik- eller filmverk, bruksföremål eller skulpturer eller att låta någon utomstående genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk."

---------------

(http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM)

Annars skulle ju alla människor ständigt bryta mot lagen då bilderna alltid hamnar på ens dator i cachen när du tittat på dem!

Men det är olagligt att publicera verket på annan plats utan tillåtelse!

Däremot tycker jag att det hör till god ton att fråga om man får ladda hem bilden.
 
Senast ändrad:
Att ta pengar ur kassan är olagligt, att ladda hem en bild för eget bruk är lagligt.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad som upprör, jag tycker det låter snällt om någon vill ta sig tid att exemplifiera vad en bildbearbetning kan åstadkomma.
 
Om du inte förstår Jim tror jag inte du läst allt jag skrivit denna dag..det borde framgå..

Men är det så att det är fritt fram att ladda hem andras bilder för att testa förändringar som man sen föreslår så förstår jag inte varför man ,när man högerklickar för att spara hem bilden, får upp en ruta att man ska fråga fotografen...Är det kanske något du kan svara på?

*känner mej fruktansvärt tjatig och känner oxå att nu är JAG på den anklagades bänk...vilket jag inte tycker mej vara förtjänt av*
 
Rutan finns förmodligen där som en påminnelse för folk som tänker ladda ner bilderna i fulare syften.

Fulare syften är enligt min definition om man planerar att i sin tur publicera bilden på annat sätt.
 
Personligen ser jag det högerklicksskyddet mer som en påminnelse att det hör till god ton att fråga, för som tidigare nämnt så är det ju inget stopp för att få hem bilden.
Inte ska du känna dig anklagad. Det är säkert fler som undrar om detta.
 
Carola, jag tycker du verka ha fått detta med detta med ”upphovsrätt om bakfoten. Du kan ju inte jämföra stöld med en laglig handlig.

Eftersom du har publicerat och offentliggjort ditt verk, har var och en rätt att framställa enstaka kopior av din bild. Det är ju det som är det underbara med upphovsrättslagen. Du har ju själv utnyttjat den rättigheten när du tog bilden ”Järnpojken”. I flera länder är faktiskt såna avbildningar olagliga.

/Pingo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.