Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Estelle - Kungahusets Bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr kan man inte lägga bort alla titlar. Det är ju titlarna som är själva poängen här. Det är en kronprinsessa, en prins och en prinsessa som det hela handlar om. Tycka vad man vill om det, men så är det, och då ska världen för sjutton kunna förvänta sig bilder som höjer sig vida över en standard som är att beteckna som amatörmässiga facebook bilder.

Det är i alla fall en ny liten familj -trots titlar - och inom hemmets väggar tror jag inte det är annorlunda för den här familjen, tösens bajs luktar lika som alla andras och de blir väckta flera gånger om natten precis som alla andra. Om de vill lägga ut egna bilder på den lilla så är det helt upp till dem. Det hade säkert varit några som retat sig på om det dök upp studiobilder av proffs, typ "varför ska vi skattebetalare betala för detta". Det har det redan gjort i den här tråden.

Men snälla nån då vad ni gnäller. Vem bryr sig om vitbalans när dessa bilder säljs för hur mycket pengar som helst. Nej, vi satsar på att rekrytera Kungen, Daniel och C-P till FS istället. Så kanske de lär sig nåt från alla våra givande trådar.....Jag säger Grattis till den lilla prinsessan!

Det är i alla fall en ny liten familj -trots titlar - och inom hemmets väggar tror jag inte det är annorlunda för den här familjen, tösens bajs luktar lika som alla andras och de blir väckta flera gånger om natten precis som alla andra. Om de vill lägga ut egna bilder på den lilla så är det helt upp till dem. Det hade säkert varit några som retat sig på om det dök upp studiobilder av proffs, typ "varför ska vi skattebetalare betala för detta". Det har det redan gjort i den här tråden.

I just den här lilla familjen är det ingen som behöver fundera på ifall föräldraledigheten påverkar karriären negativt. I just den här lilla familjen är barnen en del av karriären.

Petter ...

Men snälla nån då vad ni gnäller. Vem bryr sig om vitbalans när dessa bilder säljs för hur mycket pengar som helst. Nej, vi satsar på att rekrytera Kungen, Daniel och C-P till FS istället. Så kanske de lär sig nåt från alla våra givande trådar.....Jag säger Grattis till den lilla prinsessan!

Bilderna hade nog kunnat säljas för en del, fast nu råkar de vara fria för publicering (med vissa förbehåll) ;)

Jag tror inte att världen i stort bryr sig om vitbalansen i några bebisbilder.

Det tror inte jag heller. Men bland fotointresserade bryr man sig nog lite mer.

Dessutom är inte dessa tre Estellebilder det enda sorgliga. Den första bilden är ju ett skämt. Man ser ett stelt par i tråkiga kläder med hemsk bakgrund som gemensamt håller i någonting.

Vad är detta?!

Alla dessa bedrövliga bilder utgör en skam för det svenska kungahuset och indirekt för det svenska folket.

Kungahuset har släppt bilder på allas vår Estelle. Se här.

Men kära nån, fanns det då ingen fotokunnig på hela kungahuset som kunde upplysa om att vitbalansen behövde ändras på två av de tre bilderna?

Låt världens alla damtidningar bekymra sig över den biten!

Håller på kungafamiljen, men tar i alla fall en näve Estelle chips, för att göra något viktigare, än att diskuttera hur, var, när, varför, andra tar sina bilder!

Estrelle chips är väl kryddade, bra rökig smak, utsökta till kött, men även till fisk, tillsammans med rött eller vitt vin.
Vad tycker du?

Gillar inte chips. Möjligen kan det slinka ned nåt vid den tredje bastuölen. Vad gäller bilderna så är dom helt kass. Apanaget borde räcka till att hyra in en schysst plåtslagare som kan sina saker. Btw...eftersom jag själv är statstjänsteman så är det ni (vi) som betalar mina Nikons.....

Jag har också reagerat på de dåliga bilderna och jag tycker man kan diskutera saken ur ett seriöst perspektiv.

Varför är de bilder som publicerats hittills av så uppenbart urusel kvalité?

Det tycker jag är en berättigad fråga, inte minst med tanke på att familjen har ett dokumenterat fotointresse.

En teori är att det hela en medveten strategi från hovet sida. Det skall framstå som folkligt, äkta och aktuellt. Jag tycker det verkar långsökt.

En annan möjlighet är att detta är vad som finns att tillgå. Familjen har undanbett sig all form av proffsfotografering och de enda de lämnar ut är sina egna bilder. I så fall kan man konstatera att intresset och kunskaperna i familjen tydligen inte är så stort som man kunnat tro.

Om jag vore presschef på hovet och detta var det enda bildmaterial som jag kunde ge till de jagande mediauppbådet så skulle jag vara rätt frustrerad.

Eller, som sagt, att de iallafall de första dagarna efter födseln vill vara ifred.

Vad jag menar är att både kungen och Carl Philip är ju erkänt fotointresserade. Man kan väl utgå ifrån att om familjen tagit bilderna själva så är det sannolikt att någon av dem hållit i kameran och i så fall tycker jag man kan konstatera att deras kompetens inte riktigt motsvarar intresset.

Till och med jag skulle ju ha tagit bättre bilder om jag fått några dagar på mig och varit medveten om att bilderna skulle valsa runt i all världens press.

Vad jag menar är att både kungen och Carl Philip är ju erkänt fotointresserade. Man kan väl utgå ifrån att om familjen tagit bilderna själva så är det sannolikt att någon av dem hållit i kameran och i så fall tycker jag man kan konstatera att deras kompetens inte riktigt motsvarar intresset.

Ärligt talat så tror jag att båda nämnda Bernadotter har bättre doningar än det som använts till dessa bilder*. Inte för att det i sig skulle göra bilderna bättre automatiskt, men däremot talar det för att någon annan kan tänkas vara skyldig. Sedan kan man ju fråga sig vad det spelar för roll hur fräsiga bilderna är... Vem bryr sig? Det lär säkert dyka upp mer professionella bilder i sinom tid. Problemet lär nog inte vara bristen på folk som kommer vilja fotografera flickan.

* Bildstorleken talar för t ex D100/D70/D50/D40 som den stämmer in på pixeln för. Inte det senaste som kommit från kameraingenjörerna i Japan direkt. ;) Objektivet är enligt kvarvarande EXIF ett vanligt ljussvagt 18-55.

* Bildstorleken talar för t ex D100/D70/D50/D40 som den stämmer in på pixeln för. Inte det senaste som kommit från kameraingenjörerna i Japan direkt. ;) Objektivet är enligt kvarvarande EXIF ett vanligt ljussvagt 18-55.

Tittade på de två andra bilderna och den som har kyligare vitbalans är enligt EXIF tagen med 50/1,4@2,8. Har utrustningen betydelse? :p Vilken kamera eller märke (det finns bl a gamla KM och Pentax som har samma antal pixlar) som det är fortsätter att vara höljt i dunkel. Den har heta pixlar i alla fall så man skulle nog kunna lista ut vilket exemplar det är om man får en "lineup". :)

Det är ju inte så förvånande:)

Du menar att du sett något motsvarande på en stor fotosida nära dig? ;)

Sedan kan man ju fråga sig vad det spelar för roll hur fräsiga bilderna är... Vem bryr sig? Det lär säkert dyka upp mer professionella bilder i sinom tid.

Personligen bryr jag mig inte. Alla spädbarn är lika fula - utom ens egna! :)

Däremot tycker jag att kungahusets främsta uppgift är att representera och då vore det väl naturligt om man la lite mer krut på det bildmaterial man släpper ifån sig.

Antagligen har dom tagit fler bilder med en nyare systemare,
för eget bruk.
Enda förklaringen till iso missbruket måste vara folklighet...

Personligen bryr jag mig inte. Alla spädbarn är lika fula - utom ens egna! :)

Hehe...så sant. Mina bebisar var vackra men alla andra var fula som stryk. Men varför inte fokusera mer på mostern som inte var där (Madeleine). Hon har ju tydligen uttalat att Sverige inte har något som ger henne nåt. Intressant...... men kanske FÖR ot....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar