Annons

Ersättning för fel info om vara!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur hårt jag ens försöker kan jag inte förmå mig att ställa mig på din sida. Trodde faktiskt att du skämtade.
SP har/hade ett tryckfel på sin sida. Du fick en vara som inte motsvarade informationen på sidan. SP erbjuder sig ta tillbaka varan. Du går med på detta och kräver dessutom att de formligen skall skänka dig 1000kr.
SP säger nej, och du kan inte förstå varför.

Exempel.
Bengt vill ha en bil. Han har som krav att den skall ha 600hk. Han ser i ett reklamblad från Sizuku Auto OY att deras modell 360Z har 600hk. Han köper den.
Tyvärr har Sizuku Auto OY skrivit fel. En extra 0:a har smugit sig in. Bilen har egentligen 60hk. Bengt blir arg och kräver att biltillverkaren skall ta tillbaka bilen och dessutom ge honom pengar så att han har råd att köpa en bil med 600hk. Ett par miljoner är ju inte så mycket för ett stort företag.
Företaget säger nej men återbetalar Bengts utgifter.
Slut exempel.

Så skulle det ju kunna se ut. Visserligen något överdrivet, men ändå handlar det om samma sak.


Du nämnde:
"9 § Vid marknadsföring som syftar till distansavtal skall näringsidkaren ge information om
/../

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper"

Jag nämner:
"Velbon Stativ kolfiber Sherpa Pro El Carmagne 630EL

• Maxhöjd: 163 cm
• Tillägg för mittpelare 32,5cm
• Minimumhöjd: 17,5 cm
• Höjd ihopfällt: 60cm
• Vikt: 1,6 kg

Stativ med 3-sektions ben i Kolfiber som är 1/3 lättare än aluminium och har en överlägsen styrka jämfört med järn och aluminium. Passar utmärkt med alla 35mm systemkameror."

Dom ger namn på varan. Dom säger att det är ett stativ som passar utmärkt med alla 35mm systemkameror. Dom ger olika mått osv.

Det är en rätt så generell beskrivning (läs: huvudsakliga egenskaper) av varan enligt mig, även om en av punkterna var felaktiga.


"SP har reserverat sig för eventuella fel".
Om man tycker att sidan är så pass kass och att det saknas så pass mycket information, kanske man borde undvika att handla där. Om det är så lite information och en så kass sida, kanske den information som finns inte är bra.
Man kan ju nästan tro att du visste om felet, och försökte komma lite billigare undan.

Hade du krävt något annat för sveda och värk, tex en putsduk eller en blåsbälg för en ringa summa av symboliskt värde hade du kanske fått det. SP kanske rent ut av TÄNKTE ge dig något för sveda och värk, INNAN du kom med orimliga krav.

"jag tycker detta är ett uruselt sätt att behandla kunder på och speciellt en förstagångskund som mig.
aldrig mer att jag ens kommer titta på deras hemsida!"

Jag hoppas för din skull att du inte drabbas av detta felet fler gånger, för då har du snart inga ställen kvar att handla på. Jag kan inte tänka mig att det finns någon firma som går med på dina krav.

"sist vill jag uppmana alla som tänker handla på scandinavian photo att tänka om."

Jag brukar handla av cyberphoto, men i ren protest tänker jag handla nästa grej av SP.

Det ÄR irriterande när man får fel grejer, men detta är nästan värre!
//bullen
 
Dajo skrev:
Lite lästips...
I marknadsföringslagen står koncekvenserna om man bryter mot den lagen (marknadsstörnignsavgift och/elelr vitesföreläggande dvs ingen ersättnign till kunden).

Distans och hemförsäljningslagen
http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF

Marknadsföringslagen (relevant är §7 och §7 samt §4 andra stycket).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM

Tja, i brist på annat att göra en semesterkväll så... ;)

Skämt åsido, SP har uppfyllt sina skyldigheter enligt DoHf-lagen (som jag ser det). Man har låtit konsumenten häva avtalet/köpet och låtit denne få pengarna tillbaka. Därmed är det inget brott mot lagen utan helt i sin ordning. Det är inte ens ett avtalsbrott då man på sin sida (under köpvillkor) uppger att man tillämpar DoHf-lagen, man t.o.m. länkar till den. Jag är som konsument skyldig att läsa köpvillkoren. Godtar jag inte dem avstår jag från köp, annars accepterar jag och köper. That´s it.
 
bullen_ skrev:
Hur hårt jag ens försöker kan jag inte förmå mig att ställa mig på din sida. Trodde faktiskt att du skämtade.
SP har/hade ett tryckfel på sin sida. Du fick en vara som inte motsvarade informationen på sidan. SP erbjuder sig ta tillbaka varan. Du går med på detta och kräver dessutom att de formligen skall skänka dig 1000kr.
SP säger nej, och du kan inte förstå varför.

Exempel.
Bengt vill ha en bil. Han har som krav att den skall ha 600hk. Han ser i ett reklamblad från Sizuku Auto OY att deras modell 360Z har 600hk. Han köper den.
Tyvärr har Sizuku Auto OY skrivit fel. En extra 0:a har smugit sig in. Bilen har egentligen 60hk. Bengt blir arg och kräver att biltillverkaren skall ta tillbaka bilen och dessutom ge honom pengar så att han har råd att köpa en bil med 600hk. Ett par miljoner är ju inte så mycket för ett stort företag.
Företaget säger nej men återbetalar Bengts utgifter.
Slut exempel.

Så skulle det ju kunna se ut. Visserligen något överdrivet, men ändå handlar det om samma sak.


Du nämnde:
"9 § Vid marknadsföring som syftar till distansavtal skall näringsidkaren ge information om
/../

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper"

Jag nämner:
"Velbon Stativ kolfiber Sherpa Pro El Carmagne 630EL

• Maxhöjd: 163 cm
• Tillägg för mittpelare 32,5cm
• Minimumhöjd: 17,5 cm
• Höjd ihopfällt: 60cm
• Vikt: 1,6 kg

Stativ med 3-sektions ben i Kolfiber som är 1/3 lättare än aluminium och har en överlägsen styrka jämfört med järn och aluminium. Passar utmärkt med alla 35mm systemkameror."

Dom ger namn på varan. Dom säger att det är ett stativ som passar utmärkt med alla 35mm systemkameror. Dom ger olika mått osv.

Det är en rätt så generell beskrivning (läs: huvudsakliga egenskaper) av varan enligt mig, även om en av punkterna var felaktiga.


"SP har reserverat sig för eventuella fel".
Om man tycker att sidan är så pass kass och att det saknas så pass mycket information, kanske man borde undvika att handla där. Om det är så lite information och en så kass sida, kanske den information som finns inte är bra.
Man kan ju nästan tro att du visste om felet, och försökte komma lite billigare undan.

Hade du krävt något annat för sveda och värk, tex en putsduk eller en blåsbälg för en ringa summa av symboliskt värde hade du kanske fått det. SP kanske rent ut av TÄNKTE ge dig något för sveda och värk, INNAN du kom med orimliga krav.

"jag tycker detta är ett uruselt sätt att behandla kunder på och speciellt en förstagångskund som mig.
aldrig mer att jag ens kommer titta på deras hemsida!"

Jag hoppas för din skull att du inte drabbas av detta felet fler gånger, för då har du snart inga ställen kvar att handla på. Jag kan inte tänka mig att det finns någon firma som går med på dina krav.

"sist vill jag uppmana alla som tänker handla på scandinavian photo att tänka om."

Jag brukar handla av cyberphoto, men i ren protest tänker jag handla nästa grej av SP.

Det ÄR irriterande när man får fel grejer, men detta är nästan värre!
//bullen

Saken var ju den att maxhöjden som SP angett var felaktig vilket föranledde hela den här cirkusen.

Men det förpliktigar inte SP att skänka bort prylar utan vidare.

Kunden har rätt att häva köpet vilket han också fått erbjudande om att göra.
 
Det är jag medveten om. Jag kanske var otydlig. SP är skyldiga att ta tillbaka varan och ersätta kundens utgifter. Det är dessa 1000kr som mitt inlägg behandlar.
 
Agonotheta skrev:
som en liten parantes kan jag tycka det verkar märkligt att ni inte tycker jag har rätt till ersättning för detta som handlar om som mest 1000 kr.
men här är en tråd om ett annat lagbrott, 35 sidor om att hon ska stämma företaget på flera hundra tusen.
ett lagbrott är ett lagbrott, det finns inga undantag.
visst kan jag förstå att Carina ska ha ersättning för bildstöld och att det är olika former av lagbrott, men jag tycker det verkar som ni har personlighetsklyvningar.
inga namn nämnda, inga namn glömda

Lagbrott? Vad jag kan förstå har det inte skett något lagbrott. Det verkar ha skett en felskrivning utan att man kan påvisa uppsåt eller oaktsamhet. Däremot uppfylls inte nämnd paragraf i distansavtalslagen om information om varans egenskaper. Eftersom du har gjort köpet baserat på felaktig information från försäljaren innebär detta att ni INTE HAR NÅGOT AVTAL (i sverige tillämpas konsensusavtal - dvs när man är överens om förutsättningarna har man ett avtal, oavsett form). Således har inget inköp skett, stativet är inte ditt utan deponeras bara hos dig och skall snarast skickas tillbaka till försäljaren. På samma sätt är pengarna du lagt ut för köpet inte säljande företagets utan skall snarast skickas tillbaka till dig. Eftersom skrivfelet skett på säljarens sida får denne också kompensera dig för övriga utgifter du haft.

MEN, märk väl... Försäljaren har ingen som helst skyldighet att ge någonting utöver ersättning för dina utgifter. Att bjuda på ett dyrare stativ är inte att ersätta utgifter, det är att ge presenter!!!

Gällande felskrivningar på hemsidor etc. (lite OT men kanske ändå intressant eftersom du verkar nyfiken på lagar) så kan också nämnas att en hemsida riktad till flera potentiella kunder räknas som ett "utbud", inte som en offert. Således skulle de kunna skriva att stativet kostade 15 spänn, sen när du ringde skulle de kunna säga "Nej, det kostar 2000kr." Först när du köper det har de förbundit sig till någonting - och då har de primärt förbundit sig till de uppgifter ni utväxlat, inte främst de som står i utbudet. Utbud av den typen (precis som skyltfönster!) är inte på något sätt bindande... Och MFL lär knappast vara tillämplig så länge det handlar om misstag. Marknadsstörningsavgift blir först aktuell då det handlar om uppsåt eller oaktsamhet (MFL 22§) och andra konsekvenser (förbud/ålägganden) baseras på att man skall bryta mot god marknadsföringssed. Ett skrivfel som omedelbart rättas till då det upptäcks tror jag inte marknadsdomstolen skulle anse vara brott mot god marknadsföringssed.

Gällande detta inlägget vill jag slutligen klarlägga att jag inte är jurist! Jag har däremot läst ett antal poäng juridik (inte så intressant i sammanhanget) och är läskunnig (mycket intressant i sammanhanget).

Ha en trevlig helg! :)
 
swordsman skrev:
Lagbrott? Vad jag kan förstå har det inte skett något lagbrott. Det verkar ha skett en felskrivning utan att man kan påvisa uppsåt eller oaktsamhet. Däremot uppfylls inte nämnd paragraf i distansavtalslagen om information om varans egenskaper. Eftersom du har gjort köpet baserat på felaktig information från försäljaren innebär detta att ni INTE HAR NÅGOT AVTAL (i sverige tillämpas konsensusavtal - dvs när man är överens om förutsättningarna har man ett avtal, oavsett form). Således har inget inköp skett, stativet är inte ditt utan deponeras bara hos dig och skall snarast skickas tillbaka till försäljaren. På samma sätt är pengarna du lagt ut för köpet inte säljande företagets utan skall snarast skickas tillbaka till dig. Eftersom skrivfelet skett på säljarens sida får denne också kompensera dig för övriga utgifter du haft.

MEN, märk väl... Försäljaren har ingen som helst skyldighet att ge någonting utöver ersättning för dina utgifter. Att bjuda på ett dyrare stativ är inte att ersätta utgifter, det är att ge presenter!!!

Gällande felskrivningar på hemsidor etc. (lite OT men kanske ändå intressant eftersom du verkar nyfiken på lagar) så kan också nämnas att en hemsida riktad till flera potentiella kunder räknas som ett "utbud", inte som en offert. Således skulle de kunna skriva att stativet kostade 15 spänn, sen när du ringde skulle de kunna säga "Nej, det kostar 2000kr." Först när du köper det har de förbundit sig till någonting - och då har de primärt förbundit sig till de uppgifter ni utväxlat, inte främst de som står i utbudet. Utbud av den typen (precis som skyltfönster!) är inte på något sätt bindande... Och MFL lär knappast vara tillämplig så länge det handlar om misstag. Marknadsstörningsavgift blir först aktuell då det handlar om uppsåt eller oaktsamhet (MFL 22§) och andra konsekvenser (förbud/ålägganden) baseras på att man skall bryta mot god marknadsföringssed. Ett skrivfel som omedelbart rättas till då det upptäcks tror jag inte marknadsdomstolen skulle anse vara brott mot god marknadsföringssed.

Gällande detta inlägget vill jag slutligen klarlägga att jag inte är jurist! Jag har däremot läst ett antal poäng juridik (inte så intressant i sammanhanget) och är läskunnig (mycket intressant i sammanhanget).

Ha en trevlig helg! :)

Ditt exempel med stativet som kostar 15kr på hemsidan och 2000kr i verkligheten är nog inte det bästa.
Min åsikt är att man bryter mot MFL eftersom en så stor skillnad knappst kan anses vara ett misstag utan en ganska grov oaktsamhet.

Ett bättre exempel är om man glömt lägga på momsen vilket mindre slarvigt och torde undgå åtgärd om felet rättas till så snart man fått vetskap om det.

I övrigt har du helt rätt.

Jag har också några juridikkurser bakom mig men vill itne heller kalla mig för jurist då mycket saknas fortfarande.
Dock är jag en djävel på att ta tillvara på mina rättigheter då speciellt med KKL och närstående lagar då jag aktivt arbetat med tolkning av dom (som butikschef på ett av Sveriges då största "datorföretag") utan en enda motgång i ARN.

Det här fallet är så solklart att det inte ens är ett fall...
 
Dajo skrev:
Ditt exempel med stativet som kostar 15kr på hemsidan och 2000kr i verkligheten är nog inte det bästa.
Min åsikt är att man bryter mot MFL eftersom en så stor skillnad knappst kan anses vara ett misstag utan en ganska grov oaktsamhet.

Ett bättre exempel är om man glömt lägga på momsen vilket mindre slarvigt och torde undgå åtgärd om felet rättas till så snart man fått vetskap om det.

I övrigt har du helt rätt.

Jag har också några juridikkurser bakom mig men vill itne heller kalla mig för jurist då mycket saknas fortfarande.
Dock är jag en djävel på att ta tillvara på mina rättigheter då speciellt med KKL och närstående lagar då jag aktivt arbetat med tolkning av dom (som butikschef på ett av Sveriges då största "datorföretag") utan en enda motgång i ARN.

Det här fallet är så solklart att det inte ens är ett fall...

Jag håller med dig om att det var ett slarvigt exempel. 20 kr och 2000 kr hade varit ett betydligt bättre exempel. För att inte tala om 200 kr och 2000 kr. Men, men.... Grundprincipen att ouppsåtliga misstag inte på något vis kan betraktas som lagbrott verkar vi vara ytterst överens om.
 
swordsman skrev:
Grundprincipen att ouppsåtliga misstag inte på något vis kan betraktas som lagbrott verkar vi vara ytterst överens om.

Absolut, förutsatt att dom rättas till inom rimlig tid efter att företaget gjorts uppmärksamt på felaktigheten.
 
Senast ändrad:
SCP

Har skött det hela exemplariskt.

Kunden har försökt sig på en rövare och blev nekad... och blev sedan bitter.

Jösses vilka människor det finns...


/P.L
 
swordsman skrev:
Lagbrott? Vad jag kan förstå har det inte skett något lagbrott. Det verkar ha skett en felskrivning utan att man kan påvisa uppsåt eller oaktsamhet. Däremot uppfylls inte nämnd paragraf i distansavtalslagen om information om varans egenskaper. Eftersom du har gjort köpet baserat på felaktig information från försäljaren innebär detta att ni INTE HAR NÅGOT AVTAL (i sverige tillämpas konsensusavtal - dvs när man är överens om förutsättningarna har man ett avtal, oavsett form). Således har inget inköp skett, stativet är inte ditt utan deponeras bara hos dig och skall snarast skickas tillbaka till försäljaren. På samma sätt är pengarna du lagt ut för köpet inte säljande företagets utan skall snarast skickas tillbaka till dig. Eftersom skrivfelet skett på säljarens sida får denne också kompensera dig för övriga utgifter du haft.


Jag leder in tråden på ett stickspår..:)

Rasmus, visst finns det ett avtal i grunden. Men i.o.m. att Andreas inte anser att prylarna uppfyller det som lovats väljer han att säga upp avtalet vilket SP också går med på, helt enligt principerna i lagtexten. Han kunde faktiskt också sagt upp avtalet utan att det varit "fel" på prylarna, om jag uppfattar det rätt. Eftersom det är ett distansköp har man rätt att ångra sig utan egentlig anledning.

Så har jag uppfattat det. Är jag helt ute och cyklar?
 
Arne S skrev:
Jag leder in tråden på ett stickspår..:)

Rasmus, visst finns det ett avtal i grunden. Men i.o.m. att Andreas inte anser att prylarna uppfyller det som lovats väljer han att säga upp avtalet vilket SP också går med på, helt enligt principerna i lagtexten. Han kunde faktiskt också sagt upp avtalet utan att det varit "fel" på prylarna, om jag uppfattar det rätt. Eftersom det är ett distansköp har man rätt att ångra sig utan egentlig anledning.

Så har jag uppfattat det. Är jag helt ute och cyklar?

Du har faktiskt fel i fråga om avtal. Eftersom principen om konsensualavtal tillämpas (parterna skall ha uppnått konsensus för att ett avtal skall komma till stånd) i Sverige har man inte nått fram till ett avtal, man har bara trott att man gjort det. Båda parter har rätt att begära att insatserna återställs.
 
Tycker att det är lite intressant att se hur trådskaparens lite beska utalanden om SP kritiseras medans många svar på dessa är lika beska och klarar sig helt utan kritik. Är det okej bara för att det är alla mot en?

Hur som helst, tror som många andra att det är stopp vad gäller ARN och andra lagar. SP har vad jag kan förstått gått rätt tillväga efter de lagar som finns.

Men som jag sagt innan så tror jag att försäljaren kunde ha löst detta både utan att ge hela eller halva mellanskilnaden. Om man nu ska förlita sig på diverse littratur inom marknadsföring så skulle det snarare vara ett praktexempel på dålig behandling.

Kan ta ett exempel på en försäljare som gick in i affären över gatan för att köpa ett par byxor som kunden ville ha men som man själva inte hade i rätt storlek. Jag hade i alla fall aldrig handlat i någon annan affär mer.

Baseline, kunden har alltid rätt så länge han inte mordhotar dig. Att han inte behöver få exakt vad han vill ha är en annan sak, det går alltid att lösa på mer än ett sätt. Är man försäljare ska man helt klart både tåla skäll och skit och göra det bästa av situationen annars kanske det finns andra jobb som man skulle lyckas bättre med.

/Kalle
 
kmelin skrev:
Tycker att det är lite intressant att se hur trådskaparens lite beska utalanden om SP kritiseras medans många svar på dessa är lika beska och klarar sig helt utan kritik. Är det okej bara för att det är alla mot en?

Hur som helst, tror som många andra att det är stopp vad gäller ARN och andra lagar. SP har vad jag kan förstått gått rätt tillväga efter de lagar som finns.

Men som jag sagt innan så tror jag att försäljaren kunde ha löst detta både utan att ge hela eller halva mellanskilnaden. Om man nu ska förlita sig på diverse littratur inom marknadsföring så skulle det snarare vara ett praktexempel på dålig behandling.

Kan ta ett exempel på en försäljare som gick in i affären över gatan för att köpa ett par byxor som kunden ville ha men som man själva inte hade i rätt storlek. Jag hade i alla fall aldrig handlat i någon annan affär mer.

Baseline, kunden har alltid rätt så länge han inte mordhotar dig. Att han inte behöver få exakt vad han vill ha är en annan sak, det går alltid att lösa på mer än ett sätt. Är man försäljare ska man helt klart både tåla skäll och skit och göra det bästa av situationen annars kanske det finns andra jobb som man skulle lyckas bättre med.

/Kalle

verkligen ? ja det är ju verkligen synd om vederbörande, han startar en "hat" tråd mot scp, gud förbjude att någon inte håller med... eller ska man hålla med honom bara för att det är synd om stackarn ?...

"ScandinavianPhoto
Vi reserverar oss för fel i texter, på bilder och eventuella prisfel."

Det bad om ursäkt även fast han kallade dem lögnare.. blir tagen på sängen av scp helt korrekta respons. sedan sitter han och tycker lite synd om sig själv och kommer på den utmärkta iden att han vill att de skall bjuda honom på tusen kronor i rabatt....


Och nej, kunden har inte alltid rätt.(det finns lagar som skyddar både konsument och näringsidkar) Jag är själv försäljare och jag tål en hel del, men fortfarande så arbetar jag inom vissa ramar. det innebär t.e.x. att jag ger inte bort pengar till höger och vänster. Det få fall detta händer, ja då har kunden blivit lidande på ett eller annat sätt, och det skall mer till än att en vara är felmärkt..

När det gäller felmärkat/felinformation varor, t.e.x. Köper ett par skor på stadium står 40 på kartongen men i själva verket så är det par 38:eek:r. Ja inte skulle jag be stadium ge mig en tusenlapp i rabbatt på ett par andra skor...

Människor är olika, en del hetsar upp sig över ingenting, andra har lite perspektiv.

/P.L
 
swordsman skrev:
Du har faktiskt fel i fråga om avtal. Eftersom principen om konsensualavtal tillämpas (parterna skall ha uppnått konsensus för att ett avtal skall komma till stånd) i Sverige har man inte nått fram till ett avtal, man har bara trott att man gjort det. Båda parter har rätt att begära att insatserna återställs.

OK, som sagt, ett stickspår.

Men då innebär det att konsumenten i detta fallet inte har någon ångerrätt eftersom han inte har något avtal att frånträda... Citerar lagen:

"9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att
till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar
från den dag som anges i 10 § (ångerfrist)."

Men jag litar helt på dig, Rasmus. Jag har inga egentliga kunskaper på dessa områden, som ju är ganska snåriga. Jag släpper detta nu, tack för ditt svar.
 
Håller klart med er som anser att trådskaparen INTE ska få 1000:- pga tryckfelsnisse vart i farten. Hade däremot denna Nisse kränkt kunden på ngt sätt hade de hamnat ett helt annat läge, tex en fruktansvärt felaktik text till en bild i AB...
Men om alla postorderföretag skulle skänka kunden 500:- eller 1000:- för ett tryckfel / leveransfel så skulle vi snart vara hänvisade att köpa allt över disk. Även om man bodde långt upp i lapplandsfjällen med en 2 dygnsetapp till närmsta shellmack...
 
Min sammanfattning av tråden så här långt:

* Kunden har inte alltid rätt...

* Vissa kunder klarar man sig bättre utan...

--jalle
 
Arne S skrev:
OK, som sagt, ett stickspår.

Men då innebär det att konsumenten i detta fallet inte har någon ångerrätt eftersom han inte har något avtal att frånträda... Citerar lagen:

"9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att
till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar
från den dag som anges i 10 § (ångerfrist)."

Men jag litar helt på dig, Rasmus. Jag har inga egentliga kunskaper på dessa områden, som ju är ganska snåriga. Jag släpper detta nu, tack för ditt svar.

Även om du släppt det tycker jag spåret är intressant så jag vidareutvecklar lite. Nej, någon ångerrätt av den typ som lagstadgas i den sk. distansavtalslagen finns inte. Men eftersom inget avtal kommit till stånd deponeras bara prylarna/pengarna hos motstående parten... Det innebär att kunden rent teoretiskt kan komma långt efter ångertidens utgång och begära att insatserna skall återgå. Detta eftersom äganderätten aldrig övergått.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.