Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för fel info om vara!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Agonotheta skrev:


för att svara helt ärligt så var jag bara förbannad och ville få det ur världen... hehe..

He he he... vi har alla varit där. Tack för underhållningen! Så här kul har jag inte haft sedan vi draggade efter svärmor i fel sjö!

;)

PS: Nu tycker jag ALLA ska ta ett djupt andetag (alt. en grogg) och lugna ner sig. Det är ju SOMMAR!!!
 
Agonotheta skrev:
de enda avtalen vi har med kunder är "specialkunder", vissa affärer i sverige har köpt ensamrätt på en viss produkt och då skriver vi avtal på att inte sälja den till andra.
ett annat sorts avtal är bestämmelser om höjd på pallar, rullburar, plastpall/eurpall.
detta är de enda avtal vi har med kunder, visst finns det vissa undantag men inga om hur produkterna ska se ut! det handlar om färskvaror, det SKA vara bra.
jag sitter som ordförande och bolagsstyrelseledamot på företaget så jag kan en del om vilka avtal som finns.


för jag fick stativet igår, och posten stängde klockan 1800. idag har jag inte haft tid eftersom jag hämtade bilen från verkstan och jag ville kontakta dom först.
där är inget fel på stativet, det är texten på internetsidan som är fel.

för att svara helt ärligt så var jag bara förbannad och ville få det ur världen... hehe..


Jag är glad att jag inte är fruktbranschen där kunden är den som avgör vad som rätt kvalité och kunden vet att leverantören inte kommer processa om det.

Bra att det löste sig med stativet.
 
Hur lång är du?

Kan säga att jag aldrig har utnyttjat maxhöjden med mitt stativ.. å då menar jag utan mittpelare.
Om du nu inte har de där extra 1000 kronorna så får du väl antingen acceptera det stativ du har fått eller skicka tillbaka det och fortsätta spara?

Tryckfel händer ibland, självklart ska det rättas till när det upptäcks.
 
Clouseau skrev:
PS: Nu tycker jag ALLA ska ta ett djupt andetag (alt. en grogg) och lugna ner sig. Det är ju SOMMAR!!!
Bra idé, ska bara beställa ett nytt polfilter från SP först, efter en liten olycka på klinkergolvet i hallen...
 
RolandM skrev:
Jag är glad att jag inte är fruktbranschen där kunden är den som avgör vad som rätt kvalité och kunden vet att leverantören inte kommer processa om det.

jag förstår vad du menar, men om vi börjar räkna på det.
vi tar in ett gäng apelsiner i lagret, de kvalitetskontrolleras och godkänns.
tre dagar senare beställer en kund några lådor.
en dag (i minsta laget) går åt till göra det till en order, packa, frakta det till kunden.
kunden upptäcker att det är dåligt och kontaktar oss.
här slutar det typ för oss, men du vill:
ta ytterligare en dag till att frakta tillbaka det för att kolla varorna. (vilket vi ganska ofta gör men kunden har ALLTID rätt oavsätt vad)

då är det alltså fem dagar sen vi "kollade" på dessa apelsiner, mycket händer med organsika ting på fem dagar.

tänk hur det ligger till för oss, vi beställer från spanien (fyra dagars frakttid), turkiet (fem dagar), egypten, sydafrika, nya zeland, sydamerika..... osv.
tror du kunden blir glad om vi skickar tillbaka jord till dom?
 
SmurfMolly skrev:
Hur lång är du?

Kan säga att jag aldrig har utnyttjat maxhöjden med mitt stativ.. å då menar jag utan mittpelare.
Om du nu inte har de där extra 1000 kronorna så får du väl antingen acceptera det stativ du har fått eller skicka tillbaka det och fortsätta spara?

Tryckfel händer ibland, självklart ska det rättas till när det upptäcks.

185.

visst, jag förstår vad du vill komma till. men jo jag känner att jag behöver ett högre stativ.

jo visst har jag de där 1000 kronorna, men det handlar inte om det! jag anser inte att en kund ska behöva betala för ett slarvigt företag
 
Nu blev det cirkelreferens, eller?

Mitt sabbade polfilter är extremt mycket mitt eget fel, det var f ö också från SP.
 
Agonotheta skrev:
jo visst har jag de där 1000 kronorna, men det handlar inte om det! jag anser inte att en kund ska behöva betala för ett slarvigt företag

Men du betalar väl inget, eller? Såvitt jag förstår kompenserar SP dig för dina utlägg?

Att det sedan blir lite extra besvär med att returnera varan, det är sånt man får stå ut med.
 
acke skrev:
Men du betalar väl inget, eller? Såvitt jag förstår kompenserar SP dig för dina utlägg?

Att det sedan blir lite extra besvär med att returnera varan, det är sånt man får stå ut med.


han skulle skicka en returfraktslapp.
men sen vet jag inte om jag får tillbaka pengarna för frakten som jag betalde när ajg fick paketet.
om inte ska dom få höra från mig igen! är dom snåla kan jag också vara det!


EDIT: glömde svara på nedre halvan :)

stå ut med... jo visst... men som sagt hade dom haft koll på vad dom sysslar med så hade jag inte behövt ha detta besväret som jag känner att jag inte har tid med just nu. (nästan) både dag och natt går åt mina fackliga uppdrag i dagsläget.
dessutom är det en 1,5 mil till närmsta postkontor.
 
Du ska självklart ha alla pengar tillbaka, inklusive alla fraktkostnader. Det skulle förvåna mig om inte SP betalar tillbaka allt.
 
Jag fattar faktist inte varför du är så arg på SP, dessutom så är din rubrik helt vilseledande.

SP har gjort helt rätt, nästan mer än vad man kan kräva.
- Du har köpt något som inte levde upp till dina förväntningar.
- SP erkänner direkt att det var ett skrivfel på hemsidan och erbjuder dig att häva köpet.
- Du försöker få rabbat på en annan produkt, den du egentligen vill ha men inte vill betala för.
- SP nekar dig rabatt eftersom den är orimligt hög. Även 500kr är orimligt.

Om du är missnöjd med hur SP agerat rekomenderar jag du att du tar kontakt med din lokala konsumentvägledare. Men jag betvivlar att de kommer göra något annat än att konstatera att SP sköt sig exemplariskt.
 
Pengarna tillbaka är rimligt, 1000kr rabatt är inte rimligt.

Jag tycker SP har agerat helt rätt.

Ett tryckfel är inte "hur mycket skit som helst" enligt mig. Det finns en viss risk med att köpa prylar via nätet, det är så det är bara.

/Henri
 
Det ser ut som att SP agerar helt och fullt upp till vad som regleras i Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal länk

Att hålla på och leva om för en tryckfelsnisse och kräva en kompensation som motsvarar drygt 30% av den initiala överkommelsen är ju (väl??) ganska oskäligt.

I min mening får jag väl istället säga att det kanske var lite klantigt att titta bara på säljarens uppgifter/produktspecifikationer, just med tanke på att de friskriver sig tryckfelsnissar.

Men visst är det surt att råka få hem en pryl som inte motsvarar förväntningarna, men så är det med distansköp. Och som någon/några andra redan skrivit: Vill du vara säker på att det blir rätt pryl så är det väl bäst att du också handlar den i en vanlig butik.
 
Men du får ju pengarna tillbaka. Vad är problemet? Varför skulle de ge dig ett dyrare stativ utan att du betalar mellanskillnaden, när du inte lidit någon skada?

Få en lögn upptryckt i ansiktet? Det gick ganska brutalt till där i butiken va... ;-)
 
Man vinner ganska mycket på att hålla en schysst ton med dem. När jag skulle köpa en monopod visade det sig att huvudet som var på bilden inte ingick. Jag kontaktade dem och talade vänligt till dem och de bytte ut det mot ett annat dyrare (mitt älskade Manfrotto) där huvudet ingick.

Problemet löst och alla var nöjda.Nu var inte prisskillnaden lika hög i mitt fall utan snarare 2-300 kr. Väldigt schysst av dem tyckte jag i alla fall eftersom de erbjöd det spontant.
 
I min erfarenhet står det fel på bra många säljsidor på internet. Många företag skulle inte ta tillbaka en pryl efter ångerveckan pga ett tryckfel. Scandinavian Photo är ett seriöst företag som bryr sig om sina kundrelationer och därför står de för alla kostander och erkänner när de gjort fel. Jag tycker du överreagerar något enormt. Klart du inte ska ha ett 1000kr dyrare stativ för att någon råkat skriva fel höjd på sidan. Om höjden är så avgörande för köpet får du väl kolla på tillverkarens sida innan du beställer, eller gå till din lokala handlare istället och betala lite mera. Det är ju alltid en risk att varan inte motsvarar förväntningarna när man beställer på postorder. Då får man vara beredd att acceptera pengarna tillbaka.

/Pontus
 
visst jag kan hålla med om det är dumt att bara titta på leverantörens sida.
men gå in på www.velbon.com och försök själv hitta stativet innan ni sitter och hackar på andra. vore inte det lämpligt?
stativet står inte med på velbons sida, det finns ett stativ där som heter sherpa pro cf-630, men det är inte det stativet jag har. siffrorna skiljer lite och nu i efterhand kan jag även se att streckkodsnummret inte är det samma.


att en produkt inte lever upp till förväntnigar ser jag inte detta som.
att en produkt inte lever upp till förväntan är enligt mig om det känns plastigt, skrangligt eller liknande. att det saknas 36 cm är iochförsig också att det inte lever upp till mina förväntningar, men skillnaden är att det är SP som har byggt upp denna förväntan i detta fallet.
om dom skrivit 163 cm maxhöjd, rätt vikt, rätt minimumhöjd, rätt längd vid ihopfällt läge hade produkten uppfyllt mina förväntningar.
det är inte jag som har för höga förväntningar/krav detta är vad DOM informerat mig om detta stativ. detta är inte jag som trodde att det inte skulle vara så plastigt, skrangligt... osv.


det är möjligt att SP har följt lagen Johan.
men ibland måste man faktiskt även göra det bättre än lagen för det ska bli bra.
jag antar att du har lön för det arbete du gör åt din arbetsgivare. var glad för det hade han följt lagen skulle du inte haft nått betalt.
reglerna för löneutbetalning och minimumlöner står i kollektivavtalet som arbetsgivaren "frivilligt" skriver på.
och som jag sa innan Johan: det finns inga butiker i närheten som har stativ uppställda på rad häromkring. den (vad jag vet) affär med störst sortiment i närheten är yfo i malmö, cirka sex mil härifrån. har varit där och såg inte särskillt många stativ att känna på.


jag höll en schysst ton hela tiden Maria. det var bara då när jag precis innan vi skulle avsluta samtalet frågade om betalningen som det inte gick som säljaren ville. även då var jag fortfarande trevlig i tonen, jag förklarade mina synpunkter men det var som att prata med en vägg.
det är möjligt att det beror på att jag sitter i många förhandlingar att jag lätt slår på en högre växel än vad andra är vana vid.
men det var absolut inte min mening om det var så, jag tyckte inte det. jag tycker jag var ovanligt snäll.
 
Trots medvetenheten om att det mästa är utrett ang detta stora problem, så vill jag tillägga några personliga åsikter. Först och främst, varför inte handla av din lokala fotohandlare?
där kan du i lugn och ro mäta upp stativet och kontrollera att det uppfyller dina förväntningar
innan du betalar. Säkerligen har fotohandlaren inte det du vill ha i lager, men få av oss "vanliga" fotografer behöver inta varan omgående så vi kan vänta några dagar.

Att sedan ha mage att begära hundratals kronor i rabatt för ett sk: skrivfel är magstarkt !!

Postorderföretag, det är väl kanske bra att dom finns, men lägger man till fraktkostnaden som ofta uppgår till vesäntliga summor och samtidigt lägger till osäkerheten om vi får vad vi vill ha och sedan på toppen lägger till att vi betalar paketet utan att veta vad det innehåller, så är nog förtjänsten "microskopisk"

Med detta menar jag: Köp där du kan se varan innan du betalar.

"I,m not young enoug to know everything yet"
/ Thomas.
 
Nome Nescio skrev:

- Du försöker få rabbat på en annan produkt, den du egentligen vill ha men inte vill betala för.


när har jag sagt detta?
detta är rent skitsnack! håll dig till sanningen om du ska skriva i denna tråden!
jag kan mycket väl betala dom pengarna men det är fortfarande inte det det handlar om
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.