** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för fel info om vara!?

Produkter
(logga in för att koppla)
swordsman skrev:
Även om du släppt det tycker jag spåret är intressant så jag vidareutvecklar lite. Nej, någon ångerrätt av den typ som lagstadgas i den sk. distansavtalslagen finns inte. Men eftersom inget avtal kommit till stånd deponeras bara prylarna/pengarna hos motstående parten... Det innebär att kunden rent teoretiskt kan komma långt efter ångertidens utgång och begära att insatserna skall återgå. Detta eftersom äganderätten aldrig övergått.....

Ups...krokade fast på sidospåret igen (för att jag också tycker det är intressant):)

När anses avtalet ha kommit till stånd då? Jag trodde att det var när jag fått varan och betalt för den, men att jag sedan kan säga upp avtalet inom föreskriven tid (ångerrätten).

Arne S skrev:
Ups...krokade fast på sidospåret igen (för att jag också tycker det är intressant):)

När anses avtalet ha kommit till stånd då? Jag trodde att det var när jag fått varan och betalt för den, men att jag sedan kan säga upp avtalet inom föreskriven tid (ångerrätten).

Ska jag vara ärlig (och det är jag alltid) så vet jag inte exakt! Efter en viss tid är det ju rimligt att man accepterat varan i det skick den är nämligen. Exakt hur praxis är här vågar jag dock inte svara på, och jag är inte sugen på att lägga in några gissningar!

swordsman skrev:
Ska jag vara ärlig (och det är jag alltid) så vet jag inte exakt! Efter en viss tid är det ju rimligt att man accepterat varan i det skick den är nämligen. Exakt hur praxis är här vågar jag dock inte svara på, och jag är inte sugen på att lägga in några gissningar!

Låter klokt, som sagt, det är snårig terräng...

Paul.r.Lindqvist skrev:
verkligen ? ja det är ju verkligen synd om vederbörande, han startar en "hat" tråd mot scp, gud förbjude att någon inte håller med... eller ska man hålla med honom bara för att det är synd om stackarn ?...

/P.L

Synd, nä det kan jag inte påstå att jag tycker. Vad jag tycker är att det kunde sköts smidigare.

Jag tycker inte att SP har behandlat vederbörande fel, men i längden är jag övertygad om att de själva förlorar på det. Även om detta bara är en kund kan det finnas liknande fall, gissa om alla dessa kunder har vänner som är beredda att tro på dem.

Visst alla här kanske håller samma linje och köper från PS ändå. Det dock finns något som heter "bad word of mouth" som trådskaparen förmodligen sprider till sina vänner vilka kanske inte handlat där, gissa om de kommer att göra det i framtiden - NEJ. Allt kretsar ju inte kring de köpare som finns här på fotosidan och som har bra erfarenhet av SP.

Grejen är den kunden som ni säger kanske har fel, säger man det till kunden vinner man antagligen dagens slag bara för att förlora morgondagens. Med det som grund kanske ni förstår varför jag säger att kunden alltid har rätt.

Hur som helst, det jag har sagt är inte mina egna åsikter utan har förankringar hos en tjockare bunt böcker plus undervisning i just detta ämne. Ni som har läst ekonomi vet t.ex vem Herr Kottler är. Men vem vet, de lärda herrarna kanske har fel. Och som bekant kan man inte dra likhetstecken mellan verklighet och teori men i detta fall är jag nog beredd att i stort sett göra det.

I vilket fall som helst var inte min mening att på något sätt kasta skit på SP, själv har jag aldrig haft några problem med dem. Vad jag försökt göra var bara att försöka förmedla en del grundläggande marknadsföringskunskap som kan vara till stor nytta.

Jag tror fortfarande inte att det handlar så mycket varken om de 1000:- eller 500:- som de flesta verkar ha hakat upp sig på. Det hade förmodligen räckt med mindre vilket lett till att den här tråden aldrig hade skapats eller trådskaparens vänner hade fått höra historien. I stället kanske de hade fått höra vilken otroligt bra service vederbörande fått av SP. Ni får själva dömma vilken utgång av alternativen ni tycker är bäst.

/Kalle

kmelin skrev:
...

Jag tycker inte att SP har behandlat vederbörande fel, men i längden är jag övertygad om att de själva förlorar på det. Även om detta bara är en kund kan det finnas liknande fall, gissa om alla dessa kunder har vänner som är beredda att tro på dem.

...

/Kalle

Tänk om alla dessa kunder skulle begära 1000:- i ersättning varje gång nått skitfel uppstått? Låter som en genväg till konkurs om man frågar mig.

Saker och ting blir fel, det finns praxis hur detta ska hanteras och så har oxå gjorts. Läser man vidare i de flesta böcker om företagsekonomi så brukar det framgå att det inte är goda affärer att betala kunderna för att bli av med prylarna.

Min gissning till varför felet uppstod från början är att leverantören ändrat måtten mot vad det var från början. Med de priser som SP och andra internetföretag håller så är nog inte marginalerna särskilt stora vilket innebär att det inte finns tid att kontrollera alla artiklar. Det blir inte lönsamt. De ägnar nog mest dagarna åt att packa kartonger för att de ska budas iväg. Trenden är ju tydlig i att priset är viktare än servicen för många så det är ju märkligt att folk blir förvånade.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar