skogsbaronen
Aktiv medlem
Hur hårt jag ens försöker kan jag inte förmå mig att ställa mig på din sida. Trodde faktiskt att du skämtade.
SP har/hade ett tryckfel på sin sida. Du fick en vara som inte motsvarade informationen på sidan. SP erbjuder sig ta tillbaka varan. Du går med på detta och kräver dessutom att de formligen skall skänka dig 1000kr.
SP säger nej, och du kan inte förstå varför.
Exempel.
Bengt vill ha en bil. Han har som krav att den skall ha 600hk. Han ser i ett reklamblad från Sizuku Auto OY att deras modell 360Z har 600hk. Han köper den.
Tyvärr har Sizuku Auto OY skrivit fel. En extra 0:a har smugit sig in. Bilen har egentligen 60hk. Bengt blir arg och kräver att biltillverkaren skall ta tillbaka bilen och dessutom ge honom pengar så att han har råd att köpa en bil med 600hk. Ett par miljoner är ju inte så mycket för ett stort företag.
Företaget säger nej men återbetalar Bengts utgifter.
Slut exempel.
Så skulle det ju kunna se ut. Visserligen något överdrivet, men ändå handlar det om samma sak.
Du nämnde:
"9 § Vid marknadsföring som syftar till distansavtal skall näringsidkaren ge information om
/../
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper"
Jag nämner:
"Velbon Stativ kolfiber Sherpa Pro El Carmagne 630EL
• Maxhöjd: 163 cm
• Tillägg för mittpelare 32,5cm
• Minimumhöjd: 17,5 cm
• Höjd ihopfällt: 60cm
• Vikt: 1,6 kg
Stativ med 3-sektions ben i Kolfiber som är 1/3 lättare än aluminium och har en överlägsen styrka jämfört med järn och aluminium. Passar utmärkt med alla 35mm systemkameror."
Dom ger namn på varan. Dom säger att det är ett stativ som passar utmärkt med alla 35mm systemkameror. Dom ger olika mått osv.
Det är en rätt så generell beskrivning (läs: huvudsakliga egenskaper) av varan enligt mig, även om en av punkterna var felaktiga.
"SP har reserverat sig för eventuella fel".
Om man tycker att sidan är så pass kass och att det saknas så pass mycket information, kanske man borde undvika att handla där. Om det är så lite information och en så kass sida, kanske den information som finns inte är bra.
Man kan ju nästan tro att du visste om felet, och försökte komma lite billigare undan.
Hade du krävt något annat för sveda och värk, tex en putsduk eller en blåsbälg för en ringa summa av symboliskt värde hade du kanske fått det. SP kanske rent ut av TÄNKTE ge dig något för sveda och värk, INNAN du kom med orimliga krav.
"jag tycker detta är ett uruselt sätt att behandla kunder på och speciellt en förstagångskund som mig.
aldrig mer att jag ens kommer titta på deras hemsida!"
Jag hoppas för din skull att du inte drabbas av detta felet fler gånger, för då har du snart inga ställen kvar att handla på. Jag kan inte tänka mig att det finns någon firma som går med på dina krav.
"sist vill jag uppmana alla som tänker handla på scandinavian photo att tänka om."
Jag brukar handla av cyberphoto, men i ren protest tänker jag handla nästa grej av SP.
Det ÄR irriterande när man får fel grejer, men detta är nästan värre!
//bullen
SP har/hade ett tryckfel på sin sida. Du fick en vara som inte motsvarade informationen på sidan. SP erbjuder sig ta tillbaka varan. Du går med på detta och kräver dessutom att de formligen skall skänka dig 1000kr.
SP säger nej, och du kan inte förstå varför.
Exempel.
Bengt vill ha en bil. Han har som krav att den skall ha 600hk. Han ser i ett reklamblad från Sizuku Auto OY att deras modell 360Z har 600hk. Han köper den.
Tyvärr har Sizuku Auto OY skrivit fel. En extra 0:a har smugit sig in. Bilen har egentligen 60hk. Bengt blir arg och kräver att biltillverkaren skall ta tillbaka bilen och dessutom ge honom pengar så att han har råd att köpa en bil med 600hk. Ett par miljoner är ju inte så mycket för ett stort företag.
Företaget säger nej men återbetalar Bengts utgifter.
Slut exempel.
Så skulle det ju kunna se ut. Visserligen något överdrivet, men ändå handlar det om samma sak.
Du nämnde:
"9 § Vid marknadsföring som syftar till distansavtal skall näringsidkaren ge information om
/../
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper"
Jag nämner:
"Velbon Stativ kolfiber Sherpa Pro El Carmagne 630EL
• Maxhöjd: 163 cm
• Tillägg för mittpelare 32,5cm
• Minimumhöjd: 17,5 cm
• Höjd ihopfällt: 60cm
• Vikt: 1,6 kg
Stativ med 3-sektions ben i Kolfiber som är 1/3 lättare än aluminium och har en överlägsen styrka jämfört med järn och aluminium. Passar utmärkt med alla 35mm systemkameror."
Dom ger namn på varan. Dom säger att det är ett stativ som passar utmärkt med alla 35mm systemkameror. Dom ger olika mått osv.
Det är en rätt så generell beskrivning (läs: huvudsakliga egenskaper) av varan enligt mig, även om en av punkterna var felaktiga.
"SP har reserverat sig för eventuella fel".
Om man tycker att sidan är så pass kass och att det saknas så pass mycket information, kanske man borde undvika att handla där. Om det är så lite information och en så kass sida, kanske den information som finns inte är bra.
Man kan ju nästan tro att du visste om felet, och försökte komma lite billigare undan.
Hade du krävt något annat för sveda och värk, tex en putsduk eller en blåsbälg för en ringa summa av symboliskt värde hade du kanske fått det. SP kanske rent ut av TÄNKTE ge dig något för sveda och värk, INNAN du kom med orimliga krav.
"jag tycker detta är ett uruselt sätt att behandla kunder på och speciellt en förstagångskund som mig.
aldrig mer att jag ens kommer titta på deras hemsida!"
Jag hoppas för din skull att du inte drabbas av detta felet fler gånger, för då har du snart inga ställen kvar att handla på. Jag kan inte tänka mig att det finns någon firma som går med på dina krav.
"sist vill jag uppmana alla som tänker handla på scandinavian photo att tänka om."
Jag brukar handla av cyberphoto, men i ren protest tänker jag handla nästa grej av SP.
Det ÄR irriterande när man får fel grejer, men detta är nästan värre!
//bullen