Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för fel info om vara!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag rekommenderar forumvärden att byta rubrik på denna diskussion. Jag tycker att rubriken helt onödigt pekar ut och kränker företaget SP.
 
Johan Okker skrev:
Det ser ut som att SP agerar helt och fullt upp till vad som regleras i Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal länk


kan väl inte påstå att de uppfyller §9 (mom?) 2.
tycker dom bommar den kopiöst:

"9 § Vid marknadsföring som syftar till distansavtal skall näringsidkaren ge information om
/../

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper"

räknas inte höjder och vikt in under huvudsakliga egenskaper? skulle inte kunna tänka mig andra egenskaper på ett stativ som är mer huvudsakliga förutom stabilitet, men det är inget man kan beskriva anser jag.
 
Andreas, vad är det du vill uppnå här i forumet?
Att vi alla skall gå ut på gatorna och manifestera mot SP, vilket inte många kommer att göra eftersom de flesta anser att dem har agerat rätt.

Du får nog tänka om lite i vad du själv skriver.

Du skriver själv:
när har jag sagt detta? detta är rent skitsnack! håll dig till sanningen om du ska skriva i denna tråden!
I var ligger SP´s lögn? Att de har skrivit fel på deras hemsida är ingen lögn, utan ett troligt tryckfelsnisse grej. Att de inte tar ansvar ljuger du om, de verkar ta fullt ansvar i frågan. De erbjuder dig att häva affären, de erbjuder dig att skicka en returfrakt sedel.
Visst fan tar de ansvar.

Sen att du lipar över att inte få 1000:- i plåster på sårenrabatt handlar inte om att dem inte tar ansvar, skulle de ge rabatter till höger och vänster så är det jag och alla andra nöjda kunder få betala det i slutändan.

Åter igen släpp det, du får itne ut något av det och du mår bara dåligt av det själv.

Håkan
Som för två veckor sedan köpte en bil som inte går att köra med, 6000:- fattigare men vad fan........ :)
 
Lite tråkig historia det här. Både för dig och SP. Visst dom kanske följer lagen utan massa gnäll och problem, men för att få nöjda kunder kanske det krävs lite mer. Nu Måste jag dock hålla med om att få hela mellanskillnaden är lite mycket, halva också för den delen.

Men om försäljaren hade varit lite smart så hade han erbjudit gratis frakt plus en rabatt på kanske 200kr. Frakten åker han på i vilket fall som helst och den lilla bonusen skulle förmodligen göra dig nöjd och få dig att känna att försäljaren lyssnar på dig vilket nog var det egentliga problemet.

Din erfarenhet av problemhantering vid kundklagomål inom frukt & grönt ställer nog till det lite, tyvärr behandlas inte privatpersoner lika bra som företag. De bästa försäljarna söker sig givetvis också till business to business då möjligheterna är större och lönen med för den delen.

Det finns dock en sak som är säker, företagets förmåga att lösa kundens problem bidrar stort till att skapa trogna kunder och behålla dem. Med tanke på att det sägs kosta allt mellan 4-10 gånger så mycket att skaffa nya kunder än att behålla gamla förefaller det otroligt dumt att bara tänka på ett enda köp vid sådana här ärenden.

/Kalle
 
Enfotograf skrev:

Sen att du lipar över att inte få 1000:- i plåster på sårenrabatt handlar inte om att dem inte tar ansvar, skulle de ge rabatter till höger och vänster så är det jag och alla andra nöjda kunder få betala det i slutändan.
[/B]

Skulle man ge en ersättning, okej 1000:- är enligt mig att ta i en hel del skulle man nog snabbt se till att skapa rutiner för att minimera sådana här misstag. Vi andra skulle knappast få betala deras misstag då vi bara skulle köpa någon annanstans om de blev allt för dyra.

/Kalle
 
kmelin skrev:
Skulle man ge en ersättning, okej 1000:- är enligt mig att ta i en hel del skulle man nog snabbt se till att skapa rutiner för att minimera sådana här misstag. Vi andra skulle knappast få betala deras misstag då vi bara skulle köpa någon annanstans om de blev allt för dyra.

/Kalle
Vart tror du dem kommer att ta ut ersättningen i från då? Killens lön som gjorde "felet"? Nä min vän, det är du och jag som får betala i slutändan.

Håkan
 
Enfotograf skrev:
Vart tror du dem kommer att ta ut ersättningen i från då? Killens lön som gjorde "felet"? Nä min vän, det är du och jag som får betala i slutändan.

Håkan

Problemet är nog att det förs statistik på vad var och en av försäljarna bidrar med ekonomiskt så väl som vad de ger för rabatter. Skulle en försäljare ge sådana här rabatter vid fel som detta som företaget bär ansvar för skulle sannolikt leda till att kunden köper mer av företaget. Detta till stor sannolikt dock inte till försäljarens nytta då det enda som syns i hans statistik är de summer företaget förlorat pga. att han gett kompensationer. Detta leder till en missvisande bild där försäljarens som gör att många kunder köper mer på pappret ser ut till att generera dåligt med pengar.

Ovanstående kan vara ett starkt incitament för försäljaren att tänka på sig själv, tänka kortsiktigt, detta på goda grunder då han lär få skäll av ledningen.

Detta var givetvis bara ett scenario, det behöver inte alls gå till så här på SP, men det är inte alls osannolikt att det skulle kunna förhålla sig så här.

Kontentan av detta är att man kan få helt olika resultat av hur man samlar in data. Den data man får av mätningarna skall sedan tolkas vilket kan leda till fler fel. Med andra ord, det går inte att dra så snabba slutsatser som att vi andra skulle få betala kalaset.

Det kan tvärt om vara så att genom att ge denna ersättning skapar man nöjda kunder som återkommer, företaget får en större omsättning och därmed förhoppningsvis också en större vinst. De blir därmed konkurrenskraftigare och det borde tvärtemot prishöjningar finnas utrymme för sänkningar. Sänka kommer man dock givetvis inte att göra om marknaden inte kräver det och om inte konkurrenterna går ner i pris.

Detta handlar givetvis om strategiska beslut som inte enbart kan tas med hjälp av ekonomiska kalkyler, det finns mycket annat som också måste övervägas. Men faktum kvarstår att det är svårt för någon av oss att tala om hur det ser ut idag på PS utan att ha insyn i företaget men man bör inse att det finns många olika möjligheter och det alternativ som till en början ser bäst ut behöver inte alls vara det på lite längre sikt.

/Kalle
 
Visst kan det vara så att man räknar med att ge ersättning för att på sikt "vinna" tillbaks kunden och på så vis tjäna tillbaks pengarna.
Det fungerar om det är ett fåtal "fall" på ett år, någonstans går det en brytpunkt där det inte lönar sig.

Sen tar de nog i beräkningen hur stor kund du är och framför allt som någon sa i tråden, hur man är när man ringer till dem.
Nu vet jag inte hur Andreas var emot SP men det vet man av egen erfarenhet, ringde en kund till mig och bufflade så fick han inte det där lilla extra som den trevliga kunden får.

Håkan
 
Enfotograf skrev:
Visst kan det vara så att man räknar med att ge ersättning för att på sikt "vinna" tillbaks kunden och på så vis tjäna tillbaks pengarna.
Det fungerar om det är ett fåtal "fall" på ett år, någonstans går det en brytpunkt där det inte lönar sig.

Sen tar de nog i beräkningen hur stor kund du är och framför allt som någon sa i tråden, hur man är när man ringer till dem.
Nu vet jag inte hur Andreas var emot SP men det vet man av egen erfarenhet, ringde en kund till mig och bufflade så fick han inte det där lilla extra som den trevliga kunden får.

Håkan

Visst ska man hålla en trevlig ton, där håller jag till fullo med dig Håkan, man har mycket större chanser att lyckas då. Och funkar inte det har man större chans om man ringer upp igen och får tag på en annan försäljare än om man börjar vara otrevlig bara för att man inte kan komma överrens med den första.

Du har också givetvis rätt i att man inte kan ge vilka ersättningar som helst eller hur många som helst. Men har man problem med att detta händer så pass frekvent att det skulle bli en ekonomisk börda att kompensera kunderna ligger felet nog snare i att det slarvas alldeles för mycket på företaget. Detta är självklart ett ansvar för företagets ledning och inte säljarna, förutom att säljarna bör upplysa ledningen om de frekventa misstagen som görs.

Sen är det tyvärr så att det i ett större företag kan vara svårt att göra sin röst hörd och får man inte respons så slutar man att försöka. Så jag har all förståelse för att säljare har det svårt när de så att säga kommer i kläm mitt i mellan. För övrigt är ju säljare ett poppolärt mål för ledningen när det går dåligt.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i mina tidigare inlägg, så jag bör tillägga att jag inte på något sätt klankar ner på säljarna, att de gör fel beror nog i många fall på att de inte får den feedback och det stöd de behöver av sina chefer och då tvingas de se till sitt eget bästa.

/Kalle
 
Jag tror att SP vinner fler kunder än de förlorar på den här diskussionen. Ärendet är visserligen inte avslutat, men SP tycks ha bemött kunden artigt och allt tyder ju på att de kommer att ersätta kunden fullt ut. Då har de hanterat ärendet föredömligt.

Jag gillar leverantörer som sköter sig, så jag kan tänka mig att handla ännu mer hos SP i fortsättningen. ;-)
 
min tanke med denna tråden vara att upplysa er om att SP inte tar ansvar för sina fel och att de uppenbarligen inte heller bryr sig när de gör fel.
om man går in och tittar på stativets siffror idag så ser man att det fortfarande står fel på alla andra siffror än just maxhöjden, vilket de har ändrat till vad jag sa.
de har inte lyft på sina feta rövar och tittat efter själv, det vore ju jobbigt eller hur?

jag tycker: om en kund säger till dom att de har fel siffror om ett stativ så borde man åtminstone visa så pass mycket intresse för sitt jobb att man kollar upp det själv också.
det hade kostat ca 4 kvadratccentimeter papper, lite bläck och kanske en kvarts timlön för att kolla. men det görs tydligen inte.

och att då påstå att jag har hängt ut företaget, hoppat på dem och allt vad ni nu skrivit tycker jag är märkligt.
ska man ha en internetsida så ska den också skötas.
och precis som Karl Melin, att ge ut ersättningar är ett effektivt sätt att få ordning på sina artiklar. när de börjar slänga ut mer pengar i månaden på ersättningar än löner får dom nog börja ta sig i kragen.

@David Elmfeldt: missvisande, okej. härsk, nej de har sig själv att skylla.
men du är chefen! :)

sen förstår jag inte det med att dom resververar sig mot eventuella fel. tycker ni som konsumenter verkligen det är rätt? om er chef hade skrivit det på ert anställningsbevis eller lönelapp hade ni gått med på det då?
man ska aldrig kunna frånskriva sig sitt ansvar, de har ett ansvar att det ska vara korrekta uppgifter på deras sida.
ni som konsumenter måste väl ändå tycka det hade varit mycket lättare om ni visste att uppgifterna de ger dig är rätta.



som en liten parantes kan jag tycka det verkar märkligt att ni inte tycker jag har rätt till ersättning för detta som handlar om som mest 1000 kr.
men här är en tråd om ett annat lagbrott, 35 sidor om att hon ska stämma företaget på flera hundra tusen.
ett lagbrott är ett lagbrott, det finns inga undantag.
visst kan jag förstå att Carina ska ha ersättning för bildstöld och att det är olika former av lagbrott, men jag tycker det verkar som ni har personlighetsklyvningar.
inga namn nämnda, inga namn glömda
 
aggresiv stämning

jag tror inte att du tjänar på att vara så arg, det är sällan man kommer någon vart med det...
Ersatt dig har de ju redan gjort, när de erbjöd dig att få pengarna tillbaka, tusenkronor extra är väll knappast ersättning...

personlighetsklyvningar... jag vet inte... skärp dig...

har handlat och kommer att fortsätta handla på SP..
 
Senast ändrad:
Agonotheta skrev:
min tanke med denna tråden vara att upplysa er om att SP inte tar ansvar för sina fel och att de uppenbarligen inte heller bryr sig när de gör fel.
om man går in och tittar på stativets siffror idag så ser man att det fortfarande står fel på alla andra siffror än just maxhöjden, vilket de har ändrat till vad jag sa.
de har inte lyft på sina feta rövar och tittat efter själv, det vore ju jobbigt eller hur?

jag tycker: om en kund säger till dom att de har fel siffror om ett stativ så borde man åtminstone visa så pass mycket intresse för sitt jobb att man kollar upp det själv också.
det hade kostat ca 4 kvadratccentimeter papper, lite bläck och kanske en kvarts timlön för att kolla. men det görs tydligen inte.

och att då påstå att jag har hängt ut företaget, hoppat på dem och allt vad ni nu skrivit tycker jag är märkligt.
ska man ha en internetsida så ska den också skötas.
och precis som Karl Melin, att ge ut ersättningar är ett effektivt sätt att få ordning på sina artiklar. när de börjar slänga ut mer pengar i månaden på ersättningar än löner får dom nog börja ta sig i kragen.

@David Elmfeldt: missvisande, okej. härsk, nej de har sig själv att skylla.
men du är chefen! :)

sen förstår jag inte det med att dom resververar sig mot eventuella fel. tycker ni som konsumenter verkligen det är rätt? om er chef hade skrivit det på ert anställningsbevis eller lönelapp hade ni gått med på det då?
man ska aldrig kunna frånskriva sig sitt ansvar, de har ett ansvar att det ska vara korrekta uppgifter på deras sida.
ni som konsumenter måste väl ändå tycka det hade varit mycket lättare om ni visste att uppgifterna de ger dig är rätta.



som en liten parantes kan jag tycka det verkar märkligt att ni inte tycker jag har rätt till ersättning för detta som handlar om som mest 1000 kr.
men här är en tråd om ett annat lagbrott, 35 sidor om att hon ska stämma företaget på flera hundra tusen.
ett lagbrott är ett lagbrott, det finns inga undantag.
visst kan jag förstå att Carina ska ha ersättning för bildstöld och att det är olika former av lagbrott, men jag tycker det verkar som ni har personlighetsklyvningar.
inga namn nämnda, inga namn glömda

Kan du förklara lite mer ingående varför du ska ha 1000kr av SP?
Hur kom du fram till just den summan?

Det du har rätt till enligt KKL är pengarna tillbaka inkl fraktkostnaderna dvs du ska hållas skadefri.
Du har ju fått erbjudande om att betala mellanskillnaden till det stativ du ville ha egentligen och om du inte vill det få alla pengar tillbaka så att du kan handla ditt stativ hos någon annan.
klockrent...

Jag brukar inte vara sen att kritisera företag som inte sköter sig men här har jag svårt att hitta något att kritisera. Såvitt jag kan bedömma har SP följt spelreglerna.

Angående din jämförelse med bildstöld så kan du inte jämföra det med vad du råkat ut för.

Angående personlighetsklyvningar så hoppas jag du har en annan än den du visar upp här.
Så mycket aggressioner och bitterhet är inte nyttigt i längden.
 
Senast ändrad:
Dajo skrev:
Kan du förklara lite mer ingående varför du ska ha 1000kr av SP?
Hur kom du fram till just den summan?

Det du har rätt till enligt KKL är pengarna tillbaka inkl fraktkostnaderna dvs du ska hållas skadefri.
Du har ju fått erbjudande om att betala mellanskillnaden till det stativ du ville ha egentligen och om du inte vill det få alla pengar tillbaka så att du kan handla ditt stativ hos någon annan.
klockrent...

Jag brukar inte vara sen att kritisera företag som inte sköter sig men här har jag svårt att hitta något att kritisera. Såvitt jag kan bedömma har SP följt spelreglerna.

Angående din jämförelse med bildstöld så kan du inte jämföra det med vad du råkat ut för.

Angående personlighetsklyvningar så hoppas jag du har en annan än den du visar upp här.
Så mycket aggressioner och bitterhet är inte nyttigt i längden.



har du provat läsa tråden?
1000 kr är mellanskilladen mellan det stativ jag ville ha (men som tydligen endast finns i SPs värld) och det som blev mitt andrahandsval.

ja visst, kkl säger att jag ska ha mina pengar tillbaka men distansköplagen (eller vad den nu hette) säger också att leverantören är skylldig att informera om varans huvudsakliga egenskaper.
men det tycks som att ingen vill svara på det, alla fokuserar på att jag har fel och att de följt kkl. dkl är minst lika viktig, men det är ingen som svarat på det.


Du har ju fått erbjudande om att betala mellanskillnaden till det stativ du ville ha egentligen


va?? LÄS TRÅDEN!! jag har sagt tidigare, och jag får visst säga det igen, jag vill egentligen inte ha gitzostativet.
om det funnits ett alternativt stativ som var billigare än velbonstativet jag beställde hade jag precis lika gärna bytt ´velbonstativet till det stativet istället.
ni tror tydligen detta är nått sätt för mig att lura mig till ett dyrare stativ, JAG SKITER I VAD DET KOSTAR, hade det funnits ett stativ som kostat 20 kr med samma egenskaper som det påhittade velbostativet hade jag lagt fram det som förslag istället för gitzostativet.

ni får gärna komma med förslag på vilket stativ jag skulle sagt istället för gitzostativet om det ska ha lkiknande egenskaper.
det finns ytterst få stativ i den klassen, och de få som finns väger normal runt 5-6 kg vilket inte är intressant.

det jag blir bitter och agr på är när folk inte lyssnar eller skriver inlägg i en tråd utan ha läst hela tråden. utan det hade jag varit hur lugn som helst.
 
Jag har läst hela tråden och jag kan fortfarande inte förstå din ståndpunkt Andreas (och jag är ändå uppväxt i Landskrona ;))....

Fakta: Du beställde ett stativ i tron på att det uppfyllde dina krav. detta visade sig vara fel, pga av att affären angivit fel data.

Fakta: De har erbjudit dig att lämna tillbaka stativet och återbetala dina utlägg.

Du bestrider detta och hänvisar till diverse instanser.. och dina arbetskollegor verkar också ha klart för sig hur det ska vara. Eftersom de tycker att du ska anmäla det till ARN.

ARN kommer garanterat INTE att gå på din linje, då företaget skött ditt ärende helt enligt gällande lagstiftning.

Om du nu verkligen vill ha ett stativ som uppfyller dina krav så får du självklart betala för det.

Ta det lungt ta en valium..
 
Agonotheta skrev:


det jag blir bitter och agr på är när folk inte lyssnar eller skriver inlägg i en tråd utan ha läst hela tråden. utan det hade jag varit hur lugn som helst.

Jag har läst hela tråden...


distansköplagen (eller vad den nu hette) säger också att leverantören är skylldig att informera om varans huvudsakliga egenskaper.

Javisst, och om dom inte gör det eller om infon är felaktig så har man rätt att returnera varan även om man använt varan mer än vad distansavtalslagen stipulerar.
Det betyder i ditt fall att du har rätt att ångra ditt köp vilket ju SP gått med på utan förbehåll.
Vad var problemet?

JAG SKITER I VAD DET KOSTAR, hade det funnits ett stativ som kostat 20 kr med samma egenskaper som det påhittade velbostativet hade jag lagt fram det som förslag istället för gitzostativet.

Det låter ytterst ogenomtänkt.
Om det funits ett stativ som var billigare så hade du väl velat ha mellanskillnaden tillbaka?
Då är det väl ganska naturligt att det fungerar så åt andra håller också?

Vill du ha Gitzostativer får du väl köpa dig ett sådant eller så låter du bli.
Varför ska SP skänka dig prylar?


jag har sagt tidigare, och jag får visst säga det igen, jag vill egentligen inte ha gitzostativet.

Varför blir du så upprörd när någon inte vill ge dig något du inte vill ha?

dkl är minst lika viktig, men det är ingen som svarat på det.

På vilket sätt hävdar du att du inte fått rätt enligt Distansavtalslagen?
Distansavtalslagen reglerar i princip endast under vila omständigheter en konsument får ångra sitt köp och få pengarna tillbaka.
Det är inte straffsanktionerat att bryta mot Distansavtalslagen.

ja visst, kkl säger att jag ska ha mina pengar tillbaka

Det har du väl fått besked om att du ska få?
Vad är problemet?
 
Senast ändrad:
Agonotheta skrev:
.

ja visst, kkl säger att jag ska ha mina pengar tillbaka men distansköplagen (eller vad den nu hette) säger också att leverantören är skylldig att informera om varans huvudsakliga egenskaper.
men det tycks som att ingen vill svara på det, alla fokuserar på att jag har fel och att de följt kkl. dkl är minst lika viktig, men det är ingen som svarat på det.



Hej Andreas.

Vill minnas att lagen heter "Distans- och hemförsäljningslag" . Jag har inte kollat vad det står om "huvudsakliga egenskaper" mm, utgår från att du citerar rätt. Jag skulle vilja veta vad det står i samma lag om vilka skyldigheter näringsidkaren/företaget har om inte varan uppfyller de specifikationerna. För det är först när man inte uppfyller de skyldigheterna/kraven som det är fråga om ett eventuellt avtalsbrott (inte lagbrott).
Det är min fasta övertygelse att SP inte har brutit mot ingånget avtal. Jag tillhör själv de som krigar hårt för min rätt, ibland ligger jag på gränsen. Men i ditt fall hade jag nog låtit det bero nu. Som jag ser det har SP fullt ut fullgjort sina skyldigheter gentemot dig, även om inte uppgifterna var/är rätt på deras hemsida.

Tycker också att du skall be SP´s personal om ursäkt för uttrycket (citat)"sina feta rövar" som du hade i ett tidigare inlägg. Inte speciellt trevligt och på gränsen till kränkning som jag ser det.


/Arne
 
Arne S skrev:
Hej Andreas.

Vill minnas att lagen heter "Distans- och hemförsäljningslag" . Jag har inte kollat vad det står om "huvudsakliga egenskaper" mm, utgår från att du citerar rätt. Jag skulle vilja veta vad det står i samma lag om vilka skyldigheter näringsidkaren/företaget har om inte varan uppfyller de specifikationerna. För det är först när man inte uppfyller de skyldigheterna/kraven som det är fråga om ett eventuellt avtalsbrott (inte lagbrott).
Det är min fasta övertygelse att SP inte har brutit mot ingånget avtal. Jag tillhör själv de som krigar hårt för min rätt, ibland ligger jag på gränsen. Men i ditt fall hade jag nog låtit det bero nu. Som jag ser det har SP fullt ut fullgjort sina skyldigheter gentemot dig, även om inte uppgifterna var/är rätt på deras hemsida.

Tycker också att du skall be SP´s personal om ursäkt för uttrycket (citat)"sina feta rövar" som du hade i ett tidigare inlägg. Inte speciellt trevligt och på gränsen till kränkning som jag ser det.


/Arne

Lite lästips...
I marknadsföringslagen står koncekvenserna om man bryter mot den lagen (marknadsstörnignsavgift och/elelr vitesföreläggande dvs ingen ersättnign till kunden).

Distans och hemförsäljningslagen
http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF

Marknadsföringslagen (relevant är §7 och §7 samt §4 andra stycket).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.