** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för fel info om vara!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agonotheta

Aktiv medlem
Förra veckan beställde jag ett stativ från scandinavian photo.
på deras sida stod det DÅ att maxhöjden är 199 cm, nu när jag fått stativet mätte jag det till 163 cm med utfällda ben och mittpelaren uppe.
om man skulle vinkla in benen så stativet liknar ett enbensstativ blir höjden 174 cm.
alltså på något vis har scandinavian photo "råkat" lägga till 36 cm på maxhöjden.

när jag idag ringed och frågade dom varför det är en sån lögn på dras sida (som de nu har ändrat) fick jag ett förlåt och en fråga om jag ville skicka tillbaka stativet.
just då var jag inte bered på den frågan så jag bad om att återkomma.

efter några timmar och lite letande på deras sida ringde jag upp och frågade om jag kunde byta det mot ett gitzo 1320 (som Magnus Fröderberg för övrigt ville ha mig att köpa tidigare).
jovisst det var inga problem men när jag då uttryckte mitt missnöje med att jag skulle behöva betala mellanskillnaden på 1000 kr blev det andra toner.
ett direkt nej blev det.
så som jag ser det är jag helt oskylldig, och hade dom haft lite koll på vad som står på deras hemsida hade jag haft ett stativ som jag hade varit nöjd med idag.
självklart kan alla göra fel men det ska aldrig vara på kundens bekostnad!!!
jag sa till killen att er hemsida är för övrigt riktigt dålig (!), på varannan produkt saknas det information, och cirka var tionde har dom bild på.
svaret var, jo det vet vi men vi kan inte ta denna mellanskillnaden.
okej sa jag om vi möts halvvägs (som jag tycker var bussigt av mig, alltså betala vars 500) blev det igen ett direkt nej.

och efter det kände jag att dom ska fan inte ha en krona av mig, så jag sa till honom att jag skickar tillbaka stativet och vill ha pengarna tillbaka.
då var det inga problem.


men hur dåligt är inte detta? ett så pass stort företag som helt avser sig från sina rent ut sagt lögner, eller falsk marknadsföring som jag faktiskt vill kalla det!

sen försökte han förklara varför det kan ha blivit så, han trode att de tittat på siffrorna på kartongen och sen laggt till pelarhöjden.
men nu när jag är hemma ser jag att på kartongen står det inget om pelarlängd.
bara en bild på stativet med mittpelaren tydligt utsträckt och längden 174 cm (vilket inte heller är rätt, 163 är den "användbara" maxhöjden)
men då sa jag att ni har ju stativen på lager, varför inte öppna en låda och titta själv vilka mått som är rätt? det är deras information som är deras försäljningsargument, stämmer inte informationen finns det ingen anledning att ha nån sida!

jag tycker detta är ett uruselt sätt att behandla kunder på och speciellt en förstagångskund som mig.
aldrig mer att jag ens kommer titta på deras hemsida!

efter att pratat med några av arbetskollegorna så är det flera stycken som sagt åt mig att anmäla det till allmänna reklamationsnämden.
vad tycker ni, ska jag göra det? jag har en utskrift på hur deras sida såg ut tidigare.


sist vill jag uppmana alla som tänker handla på scandinavian photo att tänka om. om ni verkligen måste handla där så tro inte på det som står skrivet på deras sida, kolla upp det själv!
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det vore rimligt om de betalade fraktkostnaderna i samband med att du byter stativ. Självklart ska du betala tusenlappen i mellanskillnad själv...
//Anders
 
Re: Scandinavian photo tar inte ansvar för sina lögner!

Varför så aggresiv?
Förstår inte riktigt varför Scandinavianphoto skall bjuda dig på 1000:- när tryckfelsnisse har varit framme.
ScandinavianPhoto
Vi reserverar oss för fel i texter, på bilder och eventuella prisfel.

Jag har handlat och kommer att handla av ScandinavianPhoto igen. :)
 
Jag förstår inte riktigt problemet.. det låter som att en av anledningarna till att du valde Velbonstativet är att det var 1000 kr billigare..
Är det inte självklart att du ska betala för det dyrare stativet? Portot kan man ju diskutera...

Jag har enbart bra erfarenheter av Scandinavian och avråder inte någon från att handla därifrån.
 
Bjuda på tusen spänn i mellanskillnad för ett, visserligen nog så irriterande, tryckfel är väl i mesta laget.
Bjuda på extra fraktkostnader plus någon småpryl för strulet hade jag nöjt mig med.
Men jag kan hålla med om att det är skralt med information om många artiklar hos Scandinavian.
Detta är anledningen till att jag anlitar min lokala fotohandlare trots att det blir lite dyrare. Man kan klämma på prylarna, snacka lite skit och ha tumstocken med sig.
 
Senast ändrad:
så där kan man agera mot ett företag för att ofta vinna fördelar men att behålla känslorna efter att du lagt på luren känns rätt så konstigt. Du gjorde ett tappert försök att spela på pathos men de synande och du gick tomhänt från kampen, släpp det och gå vidare. De gjorde inget fel alls utifrån DIN utsago. Ibland ökar respekten när INTE företagen, i rädsla för att mista en kund, ställer sig på alla fyra och låter sig ¤#%#&¤ på rabatter, att säga nej inger respekt - men säg det inte till dem, jag har tjatat till mig massor av rabatter och prylar genom åren.
 
Naturligtvis är du besviken över att varan inte stämde med det utlovade. Fel uppstår då och då och din leverantör åtog sig att ta tillbaka stativet och erbjuda dig pengarna i retur samt erbjuda att köpa en annan vara som bättre löser ditt krav.

Jag tycker de har skött det hela enlig skolboken och erbjuder sig att ta tillbaka stativet i och med att det inte stämnde med din förväntning och returnera pengarna i utbyte, samt justera katalogtexten. Är man sedan vänlig när man talar med leverantören så brukar det mesta gå att ordna tilll ett för båda parter godtagbart sätt.
 
Senast ändrad:
visst, en ytterst liten del av anledningen till att jag valde velbonstativet var priset.
de stora anledningarna var att den hade rätt höjd, rimlig vikt (vilket också är fel på deras sida, 2,14 kg står det på lådan), kolfiberstativ istället för aluminium och benvärmrmare sitter på stativet.


hur skulle ni känna er om ni fått en lögn upptryckt i ansiktet?
tryckfel? jovisst, hela deras sida är ett enda tryckfel! minimumhöjden stämmer inte heller jämfört med lådan, på deras sida står det 17,5 cm lådan 23,8 cm.
hopfälld enligt sidan 60 cm, på lådan 68 cm.
mittpelaren har jag inte mätt så jag vet inte om den stämmer. men att ha alla fel är ganska imponerande!


ni menar alltså att jag bara ska dra upp mungiporna och svälja deras skit?
om jag nu skulle valt ett annat stativ och det igen är "lilla tryckfelsnisse" som varit framme ska jag då knyta mungiporna runt öronen och vara änu gladare eller?
det är ganksa uppenbart att man inte kan lita på deras sida.

hur mycket ska man behöva ta enligt er?


visst "Vi reserverar oss för fel i texter, på bilder och eventuella prisfel." det såg jag med men ska detta betyda att dom får göra hur som helst?
den enda rätta siffran var priset för det var visst väldigt noga!

var går gränsen mellan marknadsföringstrix och tryckfelsnisse och att reservera sigfrån eventuella fel?
jag anser det vara ganska klart när inga siffror stämmer mer än priset att det är någo som är fel!
jag menar inte att jag anklagar dom för lagbrott eller nått men jag tycker det är mycket dålig stil att dom inte ens kan kolla så sina siffror stämmer innan man marknadsför det med dessa siffror.


själv jobbar jag inom frukt och grönsaksbranchen, när en låda äpple eller citroner håller fel mått får vi böta för det.
vissa av våra kunder är så petiga så är en vara dålig/fel storlek skickar dom tillbaka allt dom beställt!

nu begär jag en kompensation för att jag fortfarande inte har ett stativ och att dom har (enligt mig) ljugit för mig som kund!
 
Håller med många andra.
Att kräva 1000:- av dem är inte rimligt.
Dem har flera tusen artiklar och ibland blir det fel.
Bit i det sura äpplet och gå vidare.

Håkan
Som även jag är väldigt nöjd med SP
 
Om Scandinavian Photo ber om ursäkt och står för alla extra fraktkostnader, ja då tycker jag att de sköter sig exemplariskt. Mer kan man faktiskt inte begära.
 
Jag förstår att du är irriterad och bitter, vem hade inte varit det när man beställt något, det äntligen kommer och det visar sig vara fel? Till på kuppen så är det ju faktiskt så att Scandinavian Photos hemsida är riktigt dålig när det kommer till info, dels saknas väldigt mycket, dels är det en hel del som är fel. Tyvärr är det väl så med många fotoåtersäljares hemsidor. Jag brukar alltid kolla uppgifterna med tillverkarens sida alternativt B&Hs hemsida som faktiskt är väldigt nogrant ihopsnickrad.
Att SP inte vill ge dig någon mindre rabatt eller någon pryl som plåster på såren är ju deras egen förlust. Det behövs inte så mycket för att man som kund ska känna sig nöjd samt känna att man fått upprättelse (1000kr rabatt är dock på tok för mycket).
Vad gäller att anmäla till allmänna reklamationsnämden så föreslår jag att du besparar dig besväret. Du har inte en tillstymmelse till mål där. Har de erbjudit sig att betala full ersättning för varan samt all frakt så har de gjort vad de är skyldiga att göra. Att sedan inte erbjuda dig en rabatt på ett annat stativ (inom rimliga gränser) är ju dumt då de dels förlorar en försäljning, dels en kund.

Men för din egen skull... ta ett djupt andetag... släpp det... köp ett stativ hos din lokala handlare.
 
Humm

Självklart har de gjort fel!

Men Alla kan göra fel! Jag tycker de ska bjuda på frakten och lägga med nått litet i packetet!
Som de förmodligen skulle göra !


De finns stunder i livet man bara måste lägga bakom sig, Och jag tycker inte det är snällt att hänga ut dem här på detta sätt,

Ring och prata med dem så ska du se att de löser sig


Mvh
 
Agonotheta skrev:
själv jobbar jag inom frukt och grönsaksbranchen, när en låda äpple eller citroner håller fel mått får vi böta för det.
vissa av våra kunder är så petiga så är en vara dålig/fel storlek skickar dom tillbaka allt dom beställt!

[/B]


Det företag du jobbar för inom frukt- och grönsaksbranschen har säkerligen ett underliggande avtal med sina kunder som föreskriver hur leveransen ska se ut och hur det ska ageras när den inte gör det.

Varför skickade du inte tillbaka stativet direkt till leverantören, det var ju fel på det, inte på katalogtexten, som du var upprörd på när du kontaktade dem?

De erbjöd sig att ta tillbaka stativet, ett erbjudande du inte ens var beredd på att få. Vad hade du egentligen förväntat dig?
 
för det första så är inte 1000 kr så mycket för ett så här stort företag och precis som henrik säger det krävs mycket för att vinna en kund men lite för att förlora en.

för det andra så gav jag även förslaget att vi skulle dela på kostnaden (som jag skrev innan) så vi betalade 500 vars. detta är enm mycket liten kostnad även för en liten butik i ingenmansland!

när jag köpte min fujikamera fick jag 64 MB minneskort, 16 MB XD kort, uppladdningsbara batterier och batteriladdare + mina passfoto som jag tog samtidigt som jag köpte kameran gratis!
detta kan jag tycka är en stor rabbat till en kund som knappt vågade säga något innan det också ingick i priset.
och detta var i lilla Landskrona, ingen stor butik.
så vinner man en kunds förtroende! men att snåla med för deras del frukostpengar är till förlora kunder
 
Agonotheta skrev:


och detta var i lilla Landskrona, ingen stor butik.
så vinner man en kunds förtroende! men att snåla med för deras del frukostpengar är till förlora kunder

Men ändå handlar du från SP när du behöver ett stativ...

//A
 
Jag håller med tidigare talare, naivt...klart att de inte betalar mellanskillnaden. Alla kan göra fel.
 
RolandM skrev:
Det företag du jobbar för inom frukt- och grönsaksbranschen har säkerligen ett underliggande avtal med sina kunder som föreskriver hur leveransen ska se ut och hur det ska ageras när den inte gör det.

Varför skickade du inte tillbaka stativet direkt till leverantören, det var ju fel på det, inte på katalogtexten, som du var upprörd på när du kontaktade dem?

De erbjöd sig att ta tillbaka stativet, ett erbjudande du inte ens var beredd på att få. Vad hade du egentligen förväntat dig?


de enda avtalen vi har med kunder är "specialkunder", vissa affärer i sverige har köpt ensamrätt på en viss produkt och då skriver vi avtal på att inte sälja den till andra.
ett annat sorts avtal är bestämmelser om höjd på pallar, rullburar, plastpall/eurpall.
detta är de enda avtal vi har med kunder, visst finns det vissa undantag men inga om hur produkterna ska se ut! det handlar om färskvaror, det SKA vara bra.
jag sitter som ordförande och bolagsstyrelseledamot på företaget så jag kan en del om vilka avtal som finns.


för jag fick stativet igår, och posten stängde klockan 1800. idag har jag inte haft tid eftersom jag hämtade bilen från verkstan och jag ville kontakta dom först.
där är inget fel på stativet, det är texten på internetsidan som är fel.

för att svara helt ärligt så var jag bara förbannad och ville få det ur världen... hehe..
 
WFS) (Graylingman skrev:
Men ändå handlar du från SP när du behöver ett stativ...

//A



förstår din synpunkt, men det är en expertbutik. och expertbutiker har sitt expertsortiment.
när jag var i butiken senast och handlade, drygt två veckor sen, såg jag att de inte har några stativ alls i butiken så om jag skulle köpa ett stativ där blir det till att peka i en katalog.
typ samma sak som att peka på en skärm enligt mig
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar