Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersätta EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Hej,

Finns det någon sida etc. där jag kan kan se vilka modeler som blitt ersatt av vad.

Jag vill som sagt kunna se där om jag möjligen kan ta med mig mina tillbehör till nästa generation av kamera. Jag har en EOS 400D som jag nu skulle vilja uppgradera och tittar då på begagnatmarknaden så jag tänkte om någon vet någon sida eller rent av hur stegen med modeller ser ut från min EOS 400D fram tills idag

Tackar!
 
Vad är det för tillbehör? Canons EF-objektiv passar på alla Canons spegelreflexer.
EF-S passar på alla nyare med liten bildsensor (APS-C). Alltså upp till 90D och 7D Mark II.

Är det andra tillbehör brukar de fungera om de är från Canon, och oftast även om de är av andra fabrikat.
 
Vad är det för tillbehör? Canons EF-objektiv passar på alla Canons spegelreflexer.
EF-S passar på alla nyare med liten bildsensor (APS-C). Alltså upp till 90D och 7D Mark II.

Är det andra tillbehör brukar de fungera om de är från Canon, och oftast även om de är av andra fabrikat.

Ja, det är väl egentligen de jag har idag till min EOS 400D som jag sen vill lyfta över till den "nya" Jag vill inte börja om att kitta upp om man säger så, det var min tanke. Ja bara byta huset :)
 
Det har verkligen hänt rätt mycket sen 400 D. Den var min första systemkamera efter det analoga. Ju längre fram i tiden du går så är det framförallt brus på höga ISO som har blivit så mycket mindre. Begagnade Canon APS-C-kameror av de senare modellerna är heller inte så dyra begagnat, så du är i en bra sits.
Om man ser till den "familj" av kameror som är fortsättningen på 400D så är det 450D, 500D, 550D, 600D, 650D, 700D, 750D, 760D, 800D, 850D, och 77D. 760D och 77D var mina sista APS-C-kameror innan jag gick över till fullformat. De var bra kameror, och du skulle uppleva en stor skillnad mot 400D. Såg att en 77D kan man få för c:a 4000, kanske billigare också.
Lycka till!
 
Det har verkligen hänt rätt mycket sen 400 D. Den var min första systemkamera efter det analoga. Ju längre fram i tiden du går så är det framförallt brus på höga ISO som har blivit så mycket mindre. Begagnade Canon APS-C-kameror av de senare modellerna är heller inte så dyra begagnat, så du är i en bra sits.
Om man ser till den "familj" av kameror som är fortsättningen på 400D så är det 450D, 500D, 550D, 600D, 650D, 700D, 750D, 760D, 800D, 850D, och 77D. 760D och 77D var mina sista APS-C-kameror innan jag gick över till fullformat. De var bra kameror, och du skulle uppleva en stor skillnad mot 400D. Såg att en 77D kan man få för c:a 4000, kanske billigare också.
Lycka till!

Stort stort tack Lars!!! Nu har jag verkligen en del att gå på!
 
Det jag vet som kan skilja är kontakten för trådutlösare och batteri format. 400D E3-kontakt 7D N3-kontakt. N3 brukar finnas på de lite "proffsigare" varianterna. Exakt vilka som har vad vet jag inte.
 
Ja, det är väl egentligen de jag har idag till min EOS 400D som jag sen vill lyfta över till den "nya" Jag vill inte börja om att kitta upp om man säger så, det var min tanke. Ja bara byta huset :)
OK. Ja, vill du inte tala om vad det är för prylar får du själv prova om de fungerar ihop med nästa kamera.
 
CF-kort kommer inte passa med 90D som använder SD-kort. 7D II tar både SD såväl som CF. Batterigreppet till 400D kommer inte passa 90D eller 7D II och inte heller batteriet.
 
Batterigreppet funkar inte
Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 kommer inte hålla måttet med en bättre sensor, byt gärna ut mot den senaste versionen av EF-S 18-55 STM (jag tror det är mark II), den är mycket skarpare. Brukar säljas billigt lätt begagnade de de oftast följer med som kitobjektiv.
 
Tack Jan
Låter som att jag nästan får köpa ett nytt "kitt" och se om jag kan sälja min 400D till någon som fil ha en instegs kamera :)
 
Att du behöver köpa ett nytt kit verkar överdrivet då du har 50 mm och telexxoom samt blixt som fungerar på senare modeller och håller en hyfsad kvalité.
 
Att du behöver köpa ett nytt kit verkar överdrivet då du har 50 mm och telexxoom samt blixt som fungerar på senare modeller och håller en hyfsad kvalité.
Jag kör också med APS sensor, fotade med 15-85 och insåg att 90% av mina bilder är tagna med zoom under 35 mm. Köpte 16-35/4L i stället och saknar väldigt sällan område över 35 mm (Jag har även teleobjektiv från 70 mm och uppåt). Så jag tror inte att det funkar med APS sensor att starta på 50 mm.
Ett alternativt EF-S objektiv som fått höga betyg är 17-55/2.8 IS STM, under 3000 på Blocket begagnat.
 
Ja, det är väl egentligen de jag har idag till min EOS 400D som jag sen vill lyfta över till den "nya" Jag vill inte börja om att kitta upp om man säger så, det var min tanke. Ja bara byta huset :)
Om något av tillbehören är vinkelsökaren Canon Angle Viewer B, så passar den på EOS 400D / 40D / 50D (är 50D en lämplig uppgradering? Finns säkert på marknaden till överkomligt pris!) som är den sista (?) EOS-en där denna original vinkelsökare passar…Min 7DMk2 kräver en senare vinkelsökare, nämligen C.

F.ö.vore förstås en 7DMk2 ett riktigt ”lyft” om budgeten tillåter det….beakta t ex snabb flerbildstagning, fokuspunkter, sökarbild mm
 
Senast ändrad:
En lite vågad idé; varför inte en EOS RP med adapter om du inte behöver många bilder per sekund
Alla objektet passar och du tar ett rejält kliv framåt tekniskt med af , ögonföljning etc.
 
Det har verkligen hänt rätt mycket sen 400 D. Den var min första systemkamera efter det analoga. Ju längre fram i tiden du går så är det framförallt brus på höga ISO som har blivit så mycket mindre. Begagnade Canon APS-C-kameror av de senare modellerna är heller inte så dyra begagnat, så du är i en bra sits.
Om man ser till den "familj" av kameror som är fortsättningen på 400D så är det 450D, 500D, 550D, 600D, 650D, 700D, 750D, 760D, 800D, 850D, och 77D. 760D och 77D var mina sista APS-C-kameror innan jag gick över till fullformat. De var bra kameror, och du skulle uppleva en stor skillnad mot 400D. Såg att en 77D kan man få för c:a 4000, kanske billigare också.
Lycka till!
"Höga ISO" är väl att ta i när det gäller 400D, jag vill minnas att max iso var 1600. Jag har haft en sådan jag med, det var min första digitala EOS-kamera också, och just fotografering i dåligt ljus var ett problem minns jag. Jag håller med om att det har hänt en del sedan 400D, men för det är inte 400D särskilt dålig och den levererade fina bilder. All utrustning som passade på 400D utom möjligtvis batteriet passar på nästan alla andra Canon EOS D med mer än en siffra i modellbeteckningen, plus 7D, nyckelordet är "APS-C" eller en vit fyrkant på objektivfattningen, men har man objektiv som var moderna när 400D var ny eller ännu äldre så är inte heller objektiven lika moderna nu kanske, det har hänt en del med utvecklingen även med dem, även om det kanske inte är lika drastiskt, men utöver bildkvalitet så är bildstabilisteringen oftast bättre och autofokus är snabbare och tystare.
 
Tack för alla inputs!

Jag har börjat titta lite på EOS 77D, varför vet jag inte men tyckte det var en bra prisbild och en ganska bra kliv i funktioner mm om man jämför med 400D. Det finns säkert de som är mycket bättre men som sagt, jag gillade skärmen. Sen resterande typ WIFI och BT mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.