ANNONS
Annons

Ersätta EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla inputs!

Jag har börjat titta lite på EOS 77D, varför vet jag inte men tyckte det var en bra prisbild och en ganska bra kliv i funktioner mm om man jämför med 400D. Det finns säkert de som är mycket bättre men som sagt, jag gillade skärmen. Sen resterande typ WIFI och BT mm.
77D saknar mikrojustering av autofokus. Välj då hellre 80D.

Vore dock tråkigt att falla på mållinjen om kombinationen av objektiv och kamera inte fokuserar som det ska. Då kan det vara skönt att kunna mikrojustera autofokusen.

Sant, eller jag får säga att för tillfället är det lite grekiska men får nog plugga på lite... jag tar till mig det du säger och tackar igen för inputs!

77D saknar mikrojustering av autofokus. Välj då hellre 80D.
Om jag har förstått det rätt så har 77D ett felaktigt namn om man ska följa Canons namngivningsstandard enligt principen ju lägre nummer desto finare kamera. Den hamnar, tror jag, snarare nånstans mellan 700D och 850D än strax under 80D, så 80D är ett ganska stort kliv uppåt från 77D, och därmed även en prismässig skillnad. Men 80D har ju efterföljaren 90D så det är tänkbart att det finns en fördelaktig begagnatmarknad eller att någon återförsäljare vill göra sig av med ett nytt exemplar till reducerat pris. Jag har faktiskt sett en ny 80D för strax under 8000Kr på MediaMarkt, men jag tror det gällde ett demoexemplar.

Får kolla lite med expertisen.

Om jag skulle blicka på en 6D Mark II, skulle de objektiven jag har passa rätt av då? Om jag skulle kolla på en Canon RP så behöver jag en adapter eller?

Frågan är lite jag tänker högt...

EF-S passar inte till en 6D Mark II. Däremot går de att använda på en RP, med adapter.
EF passar direkt på 6D Mark II, och med samma adapter på en RP.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar