Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err på min D50. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

JudgeDesign

Medlem
Efter exakt 7 dagar så säger bara kameran, en D50: "Err"
Manualen säger "frigör slutaren"
Kan någon förklara för mig hur det går till?

Helt knäckt är man. Skulle hämta lite godis som har kommit imorgon. Hur kul blir det med en kamera som bara kör svarta bilder. Har väl tagit en sisådär 130 bilder här hemma bara.

Det är väl troligen slutaren som fastnar i uppfällt läge. Hittade ingen lösning på min D70 när jag stötte på detta problem så jag fick skicka in kameran på garantiservice efter samtal med Nikon.

JudgeDesign skrev:
Vilket piss!!! jaja. Inget att göra åt. Skall man ta det direkt med Nikon eller höra med Affären man köpt den i?

Självfallet så ska du lämmna kameran till den du köpte den av, det är han som ska skicka den till Nikon. Den kostnaden och besväret ska inte du stå för. Sedan bör/ska säljaren ge dig en annan kamera som du får använda under tiden din kamera repareras. Detta med tanke på att din kamera är ca: en vecka gammal. Vi konsumenter får inte vara för "snälla" och medgörliga när vi har köpt en vara som inte fungerar.
/Thomas.

ThomK skrev:
Självfallet så ska du lämmna kameran till den du köpte den av, det är han som ska skicka den till Nikon. Den kostnaden och besväret ska inte du stå för. Sedan bör/ska säljaren ge dig en annan kamera som du får använda under tiden din kamera repareras. Detta med tanke på att din kamera är ca: en vecka gammal. Vi konsumenter får inte vara för "snälla" och medgörliga när vi har köpt en vara som inte fungerar.
/Thomas.
Tyvärr är det ofta "omöjligt" att få låneprodukter när ens prylar är på reparation har jag märkt. Med kameror har jag ingen erfarenhet, men annan hemelektronik.
Vad fan gör man om butiksinnehavaren bara säger "det går tyvärr inte"? Kan man inte lagboken utan och innan är det ju inte mycket att göra förutom att bli förbannad:-(

Körde mina 6 mil ner till OnOff idag och fick en helt ny kamera istället. Tusen tack för det. Hade det här med bortskickad kamera flera veckor i tankarna men det löste sig ju. Tack för tipsen. Ett kanonforum det här.

mvh
En glad amatörfotograf :)

Det påminner om när en hemmanalle jag hade gick sönder efter bara en dryg vecka. Laddad till tusen med bra argument och kampvilja åker jag till affären för att lämna in nallen.
Istället säger killen bakom disken "jaha, då får du väl en ny då" och jag kom av mig helt...

(Det kändes ungefär som om man är på väg att nysa men det aldrig blir nåt!)

Fick precis samma fel på min, men spegeln hoppade tillbaks igen :)

Blev lite orolig där.

Är detta ett vanligt problem eller är det rare?

//Lorry

Fick samma fel i början med min D50 var nog inte en vecka gammal. Har för mig att jag slog av kameran och knäppte på den igen tryckte på avtryckaren och då släppte den ner slutaren ( lät det som ) sen dess har den fungerat utan problem. Verkar som D50 kärvar när den är ny

Ny och ny...

Min är änvänd i ca 6mån. Används dagligen dessutom = många tagna bilder.

Har faktiskt för mig att jag drabbades av detta i början också. Samma sak då, den hoppade ner igen.

Underligt.

//Lorryquai

Har också fått felmeddelandet "Err" ett par gånger.

Främst i samband med manuell vitbalans.
Och en gång när jag skulle testa ett ersattsbatteri, Då låste den sig var enda gång när jag skulle ta den andra bilden med det batteriet.
Var tvungen att byta tillbaka till orginal för att kunna frigöra slutaren.
Spegeln hade fastnat i ett mellanläge mellan uppe och nere.

Nu senare släpper den direkt när jag trycker på slutarknappen en gång.
Har även fått en konstig bild ibland när jag frigort slutaren den har varit samma som bilden innan spegeln låst sig, en av gångerna med ett fult raster över.
Detta har bara hänt nu i vinter, och då oftast med anknytning av att ha varit utomhus.

Brukar låta kameran ligga kvar i väskan rätt länge, men kanske ändå kan ha med temperaturskillnaden att göra?

Den övre bilden är bilden som togs innan spegeln fastnade en gång, den undre är den som blev när jag frigjorde den.
Vid det tillfället riktade jag kameran neråt, tog inte på samma motiv.

Bilagor

• untitled-small.jpg
    untitled-small.jpg
    99.7 KB · Visningar: 174
Jag kan tillägga att den är inte ny, köpte den begagnad i slutet av 2005 och sedan dess har jag nog hunnit ta en 3-4000 bilder innan jag stötte på detta problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar