Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err 99 på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det ett äldre piratobjektiv typ Sigma så är det nog det som är problemet. Dom är inte kompatibla men nyare digitaslr-kameror typ 350D m.fl.
 
Jo det ska jag göra. Hade du läst hela diskutionen så hade du nog fått veta att det är ett kilobjekiv från Canon.
Om felet kommer upp igen så ska jag nog lämna in den på GarantiService.

Mvh Markus Asp
 
Fick det jag med...

Vilket jävla skit! Nu fick jag Err 99 jag med. Enligt Canon Service så finns det inget man kan göra. Det är något kommunikationsproblem mellan kameran och objektivet. Så nu är det bara att åka till sthlm och fixa det fort som bara den (kameran är ju död). Så att jag hinner klart min deadline...

P.S. Jag har ett Canon EFS 17-85/4-5.6 IS USM objektiv på min 20D. D.S.
 
Jag har fått Error 99 en gång, och då stängde jag ner kameran och tog ur och stoppade tillbaks batteriet igen. Efter det funkade den som vanligt. Men jag tar för givet att du har testat detta redan. Hoppas det löser sig. //mvh Glenn
 
En kompis fick error 99 när bländarpaketet i hennes objektiv packat ihop. När kameran försökte stänga bländaren så kom error 99 upp. Men på max bländare fungerade allt bra. Vilket inte gjorde felet helt lätt att diagnostisera på ett f5.6-objektiv, eftersom det så ofta var helöppet och allt fungerade.

Testa med ett annat objektiv.
 
Nu är den inlämnad...

Snabba ryck! Nu har jag vart i STHLM o lämntat in den dirkt hos teknikerna. Först sa dom att det skulle ta ett par veckor, men då förklarade jag hur mycket jag hade att göra och böla lite. Så dom skulle prioritera mitt ärende först : )
 
Re: Nu är den inlämnad...

BeJi skrev:
Snabba ryck! Nu har jag vart i STHLM o lämntat in den dirkt hos teknikerna. Först sa dom att det skulle ta ett par veckor, men då förklarade jag hur mycket jag hade att göra och böla lite. Så dom skulle prioritera mitt ärende först : )

Var i Stockholm lämnar man in Canonprylar för garantiärenden? Kan ju vara bra att känna till för framtiden...
 
Re: Nu är den inlämnad...

BeJi skrev:
Snabba ryck! Nu har jag vart i STHLM o lämntat in den dirkt hos teknikerna. Först sa dom att det skulle ta ett par veckor, men då förklarade jag hur mycket jag hade att göra och böla lite. Så dom skulle prioritera mitt ärende först : )

Så det är såna som du som gör att det tar så förbannat lång tid för min kamera? Jag har varit utan den i 6 veckor och de har inte ens rört skiten!
 
Re: Re: Nu är den inlämnad...

videren skrev:
Var i Stockholm lämnar man in Canonprylar för garantiärenden? Kan ju vara bra att känna till för framtiden...

Ja det är ju helt klart bättre att åka dit direkt istället för att lämna in den hos butiken som i sin tur sedan skickar den dit.
Man kan ju då förklara felet personligen för teknikern, och vara lite extra trevlig så kanske dom är trevliga tillbaka och gör det lite fortare, ingen vill ju vänta i 3 veckor. Jag tror det heter Canon Service Center och har nu flyttat från Hägersten till Upplands Väsby på Optimusvägen 12. Ingen idé att försöka ringa, det är bara att åka direkt dit som gäller. Ta med dig en kopia på kvittot. Lycka till!
 
Re: Re: Nu är den inlämnad...

Godsmack skrev:
Så det är såna som du som gör att det tar så förbannat lång tid för min kamera? Jag har varit utan den i 6 veckor och de har inte ens rört skiten!

Ha ha ha, Jag hoppas inte det. Kanske prioriterade dom mig för att jag använder kameran i jobbet och att ägaren av kameran är företaget. Det står Yrkeskamera i mina papper. Men nu ska jag inte säga för mycket, jag har ju inte fått tillbaka kameran ännu...

P.S. Hoppas att du får tillbaka din snart.. D.S.
 
Re: Re: Re: Nu är den inlämnad...

BeJi skrev:
Ha ha ha, Jag hoppas inte det. Kanske prioriterade dom mig för att jag använder kameran i jobbet och att ägaren av kameran är företaget. Det står Yrkeskamera i mina papper. Men nu ska jag inte säga för mycket, jag har ju inte fått tillbaka kameran ännu...

P.S. Hoppas att du får tillbaka din snart.. D.S.

Haha, jaa..det får vi hoppas, för din skull.. ;P

Kollade just på min servicestatus och det stod fortfarande att den bara var registrerad på verkstaden, men någon har plitat dit

"brådis TA DEN DET ÄR AKUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Så mina telefonsamtal kanske inte har varit helt förgäves.

Ajja, jag hoppas att det inte tar 6 veckor för din kamera att komma tillbaka iaf!
 
Error 99 - Canon 20D

Hejsan!
Jag vill bara dela med mig av min tråkigaste händelse som fotograf.
Efter att jag jobbat till 05.00 imorse så åkte jag direkt upp från Göteborg till Ramsviklandet i norra bohuslän. Det skulle bli 15 minusgrader och sol. När jag väl bytt om vid bilen och pulsat i snön upp till låren, så kom jag till första platsen för att fota.
Jag sätter upp stativet och tar första bilden.
Jag tittar i LCD skärmen hur bilden ser ut och därefter kommer ett felmeddelande upp. ERROR 99.
Fan i helvete (m i l t uttryckt) tänker jag.... det är fortfarande mörkt men ljuset kommer så snabbt och jag gör allt för att få bort felmeddelandet.
- Tar ut o sätter i batterierna i batterigreppet.
- Tar ut o sätter i minneskortet
- Tar ut o sätter i objektivet
- Byter objektiv
Ingenting hjälper. Efter 1 timmas försök lägger jag ned det och sätter mig i bilen och åker hem. Jag är ganska trött med tanke på att jag inte sovit ännu.... Men jag ville verkligen få ett par fina bilder med snötäckt kustlanskap innan snön smälter bort...
Hursomhelst, när jag väl är hemma så ska jag ta en sista koll innan jag betämmer för att åka till Canon Svenska och deras service. Nu fattar jag ingenting. Kamerajäveln (m i l t sagt) funkar. Jag går ut på webben och läser om det.
Det finns ett antal olika svar på ERROR 99 men mitt problem var 18 minusgrader. Fy fan sicken skit. Jag ringer YFO imorgon bitti så får vi se om dom har en lösning på kyla och kamerautrustning. Batteriet i mobilen var också helt dött. Det ska finnas en "påse" som bevarar värmen på det man stoppar i. En sådan lär jag köpa imorgon så slipper man förhoppningsvis detta igen.

Kom ihåg dessa rader.
Får ni Error 99 och prövar allt mitt ute i naturen. Åk för guds skull i n t e hem. Försök och få kameran "varm" igen. Funkar det ändå inte så är det ju läge att åka hem eller ha ett andra kamerahus.

Det var en jäkla tur att detta hände på västkusten (hemmavid) och inte i Abisko & Lofoten som jag åker till inom några veckor.

Hälsningar Michael Jönsson.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.