Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err 99 på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Nu är jag lite förbannad. En del gånger har det hänt när jag ska trycka av en bild är att det står "Err 99" på skärmen ovan. Finns det någon förklaring till detta?

Är tacksam för svar.
Mvh Markus Asp
 
Jag tror att Err 99 är ett generellt felmeddelande. Alltså inget som pekar på något specifikt, utan bara ett meddelande om att något är fel.

Vad har du för minneskort? Det finns ett problem med vissa minneskort från Lexar som kanske eventuellt skulle kunna ge sådana här symptom. Det sista i föregående mening är mer en gissning. Att det finns problem med minneskorten däremot är officiellt uttalat från Lexar och Canon.

Lexars hemsida:
http://www.lexar.com/support/cust_advisory.html


Och Canon USA:s hemsida (Leta efter 'May 20, 2005'):
http://consumer.usa.canon.com/ir/co...ct&keycode=2112&fcategoryid=215&modelid=10598

Där står förvisso inget om att korten skulle orsaka Err 99, så det är antagligen inte så sannolikt att det är detta som är ditt problem.

För övrigt kan jag bara rekommendera att du kontaktar Canon angående problemet. De erfarenheter jag har av kontakt med deras support är goda.

Lycka till!
 
Err.på canon

Med vilken optik uppstår problemet?,jag vet att vissa äldre sigma-gluggar har ibland problem med de digitala husen och en del av dessa byggs om kostnadsfritt av auktoriserad verkstad (läs Zieger-teknik),det är dock inte alla som går att bygga om.
Är det så att det är Canon-optik på och det har fungerat bra förut så är det väl dags för verkstadsbesök om inte några av tipsen i forumet hjälper.
m.v.h.
Janne
 
Hej, tack för ditt svar Janne. Har en 18-55 kilglugg. Är det där problemen sitter. Vad är det då för fel på objektivet?

Mvh Markus Asp
 
err.99

Är det canon efs-18-55 kit så är det ju knappast kompabilitetsproblem.. kör in den på garanti-rep.
m.v.h.
Janne
 
err.99

Är det canon efs-18-55 kit så är det ju knappast kompabilitetsproblem.. oavsett var felet sitter så har du väl garanti antar jag, och då länge det inte är yttre åverkan så kostar det ju inget att köra in den på garanti-rep.utom möjligen fraktkostnader om det är sidoimport/ postorder.
Innan humöret blir lidande...
m.v.h.
Janne
 
Felkoder

I manualen till 20D listas följande felkoder.

Err 01: Kommunikationen mellan kameran och objektivet fungerar inte korrekt. Rengör objektivets kontakter.

Err 02: Ett fel som berör CF-kortet har inträffat. Prova något av följande: Ta ur och sätt i minneskortet igen. Formatera CF-kortet. Använd ett annat CF-kort.

Err 04: CF-kortet är fullt. Ta bort bilder som du inte behöver eller sätt i ett annat CF-kort.

Err 05: Något hindrade den inbyggda blixten från att fällas upp. Ställ strömbrytaren i läge ON.

Err 99: Annat fel än ovanstående har inträffat. Ta ur och sätt i batteriet igen. Felet kan uppstå om ett objektiv från en annan tillverkare och kameran inte fungerar korrekt tillsammans.

Vidare så skriver man i manualen att om samma fel inträffar ofta är det troligen fel på kameran. Anteckna felkoden och ta med kameran till närmaste Canon Service Center. Om ett fel inträffar efter att du tagit en bild kan det hända att kameran inte registrerat bilden. Tryck på pilknappen för att se om bilden visas i monitorn.
 
Jag har haft min 20D i drygt en månad nu, och är mycket nöjd. När jag testade med en kompis favoritglugg till hennes analoga Canon, fick jag efter ett tag Err 99. Hittade så småningom felkoderna i brukanvisningen.

Vet inte om detta hjälper, ville bara dela med mig av min erfarenhet.

Lise-Lott
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.