Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Det är nog inte alltför ovanligt att erotiska bilder tas i parrelationer. Det flesta alster hamnar nog i skrivbordslådan eller på datorn men en del publiceras också. De flesta av oss skulle förmodligen tycka det är helt ok medan en del andra skulle tycka att det är lite konstigt.

Men vad händer om t.ex en fotograf producerar och publicerar bilder av erotisk/sensuell karaktär på sin egen unga dotter - är det fortfarande ok eller är det olämpligt?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Men vad händer om t.ex en fotograf producerar och publicerar bilder av erotisk/sensuell karaktär på sin egen unga dotter - är det fortfarande ok eller är det olämpligt?

/Johan
Högst olämpligt tycker jag. Jag tycker alltså inte det är sunt att ens tänka tanken att vilja ha sina barn framför kameran till erotiska bilder. De bör man se annorlunda på. Oavsett hur gamla de hunnit bli..
 
att fotografera en ung tjej/kille erotiskt överhuvud taget är fan fel.

Erotik är Erotik, inget fel med det.. men eftersom det just är erotik så är det alltså inte förenligt med barn, spelar ingen roll o mdet är en segen unge eller en annans.
 
Vilken dum fråga.
Är du bara ute efter att provocera eller undrar du uppriktigt vad folk tycker?
/Martin
 
Håller med ! Om man har sådana ideér skall man nog söka hjälp. Det är aldrig att OK att blanda barn och erotik.

Anders (Som har två barn)
 
Maron skrev:
Vilken dum fråga.
Är du bara ute efter att provocera eller undrar du uppriktigt vad folk tycker?
/Martin

Hörru, sådär säger man inte! Ingen fråga är för dum!
Jag håller med Lotta och Kalle om att det är olämpligt att fota sin egen dotter! Men att ta erotiska bilder på unga tycker inte jag är fel, om de är över 18år alltså!
/Victor
 
Maron skrev:
Vilken dum fråga.
Är du bara ute efter att provocera eller undrar du uppriktigt vad folk tycker?
/Martin

Naturlig och spontan reaktion av dig, Martin. Men eftersom det förekommer vill jag veta vad folk tycker i frågan.

/Johan
 
Frågan är kanske inte nödvändigtvis dum ...

Var drar man gränsen "ung" ??

Sedan kan det tyckas underligt att vilja fota sin egen dotter i en "erotisk" sitiuation!

Samtidigt kan man kanske dra paralellen att : Ja ska hon fotas av en "snuskgubbe" så kan jag göra det istället!

Jag bara försöker se det ur två vinklar, så hoppa inte på mig ;)
 
Ung är väl om man är övér 18 år, under 18 är man "barn".
Sen tycker jag nog att det är mer än underligt att vilja fotografera sin dotter i erotiska situationer, det är mer sjukt än underligt !
 
[email protected] skrev:
Ung är väl om man är övér 18 år, under 18 är man "barn".
Sen tycker jag nog att det är mer än underligt att vilja fotografera sin dotter i erotiska situationer, det är mer sjukt än underligt !

Jag kan hålla med 18 ----> till någon magisk gräns där är man väll ung! och får rent lagligt göra det mesta ... utom bolaget...

Men jag undrar lite på erotiskt egentligen (försvarar dock inget) Men i vårt mer och mer hårdhudade samhälle där barn utför gruppvåldtäkter och andra hemskheter, vart går egentligen gränsen "erotik" ??

Jag vill inte dra upp en stor debatt om detta snarare veta vad definationen "erotik" är idag, för min del är erotik "lättklätt" underkläder och dolda delar som lämnar en hel del åt fantasin! Vad tycker ni?
 
hansen2 skrev:
Men vad händer om t.ex en fotograf producerar och publicerar bilder av erotisk/sensuell karaktär på sin egen unga dotter - är det fortfarande ok eller är det olämpligt?

Det händer säkert ingenting sålänge den unga dottern är tillräckligt gammal... sen kanske omgivningen kastar långa blickar efter dej, men det är en helt annan historia. Kul att se hur fort en del fördömer.

En "ung dotter" kan mycket väl vara 25, fortfarande fel!?
 
Re: Re: Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

HDFS) (KGS skrev:
En "ung dotter" kan mycket väl vara 25, fortfarande fel!?
Min åsikt är =JA.

Det handlar om relation förälder/barn och hur man ser/vill se sitt barn och bli sedd som förälder. Föräldraskapet försvinner inte när barnet är 25 år.
 
man måste kunna skilja på olika roller... o kanske hellre att du fotar henne än att nån som jag kommer o gör det ;-)
 
De flesta, även jag, anser nog att det vore fel att fota sitt eget barn erotiskt, men paradoxer uppstår när man drar det till sin spets som KGS gör.

En 55-årig son till exempel? Är det fel av den 75-årige pappan att fota honom erotiskt?

MEN.. Jag tror inte det går att argumentera rationellt för att det är fel/rätt att fota ens barn sådär. Åsikter kan man såklart ha, men debatten blir rätt tunn. Som tur är håller väl de flesta med varandra.
 
jorå, jag gör inlägget för att jag gillar en debatt o att vända o vrida på saker o ting, det som verkar helt fel kan plötsligt bli ganska rimligt, o tvärtom... jag skulle inte komma på tanken att fota min egen unga dotter erotiskt... hur gammal hon än blir...

Edit: hörde Bingo diskutera detta med anledning av att han tillverkat en alldeles egen blivande fotomodell (?) o han fotade hellre själv än släppte henne till "vargarna" o han borde väl veta ;-)
 
HDFS) (KGS skrev:
man måste kunna skilja på olika roller... o kanske hellre att du fotar henne än att nån som jag kommer o gör det ;-)
Eller så kanske sån fotografering "öppnar portar" så snuskgubbar kryllar runt "den unga dottern" sedan.. Det beror ju på hur bilderna ska användas och hurdana de är förstås (vad som är erotik kan ju skifta liksom), men risken att de lockar snuskgubbar genom viss exponering finns ju och såna lockelser skulle jag inte vilja att mitt barn utsattes för.

Och varför skulle inte dottern kunna låta sig plåtas av andra förresten? Det är väl fotografer vi snackar om?

Tycker du det är sunt att se sin unga dotter som ett sexobjekt? (för så måste man väl kunna se för att framställa såna bilder?)
 
ja precis, så om jag fotar min dotter så gör jag det i rollen som fotograf... samtidigt skyddar jag henne från snuskisar som varandes far ;-)

Att fota andras döttrar har hittills inte varit nåt problem...

edit: näää jag har mycket svårt att se henne som ett sexobjekt... men andra kanske kan. Så jag har inga planer på att fota just min dotter på just det viset, men jag diskuterar förstås principen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.