Annons

Erfarna kritiker, missa inte chansen

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:

Utan det var bara en undran från min sida. :eek:)
Och en rak fråga utan moraliska värderingar. (Tror det börjar vara dags för den.) Visst spelade det lite roll att det stod Lotta W Elofsson under bilden att undran uppkom också? Jag kan ha fel, men erkänner att det ju ibland känns som att vissa inlägg i forumet skrivs (av 3-4st) beroende på namn snarare än innehåll/vad diskussionerna rör. (Lite utifrån förutfattade meningar från tidigare diskussioner kanske? Frågan riktas till cw-op också)
 
lottawe skrev:
Och en rak fråga utan moraliska värderingar. (Tror det börjar vara dags för den.) Visst spelade det lite roll att det stod Lotta W Elofsson under bilden att undran uppkom också? Jag kan ha fel, men erkänner att det ju ibland känns som att vissa inlägg i forumet skrivs (av 3-4st) beroende på namn snarare än innehåll/vad diskussionerna rör. (Lite utifrån förutfattade meningar från tidigare diskussioner kanske? Frågan riktas till cw-op också))

Nä absolut inte Lotta.
Det har inget med att de va din bild, utan just en fråga.
Sen som jag skrivit tidigare till dej, är jag nyfiken på dina bilder. Och skulle gärna se fler.

Jag skriver i forumet när jag har något jag vill säga eller undrar över något. Annars håller jag mej mest vid bilderna.
 
Makten skrev:

Jag ska försöka gå lite varligare fram:) Jag vill inte vara en otrevlig fan.

Sakta i backarna nu Martin! Självklart ska du verka som vanligt o skriva som du vill! Du är ju en eldsjäl som jag har fattat det och dom behövs här ja överallt i samhället egentligen.

Ta gärna åt dig vad jag tycker, det är inte fel att vara ödmjuk men fan så svårt. Det vet man ju själv hehe! Avslutningsvis så snor jag ditt citat; Jag ska försöka gå varligare fram. Jag vill inte heller vara en otrevlig fan. JANNE
 
Jag förstår tankegången i de inlägg som förespråkar att det inte får speglas i kommentarerna hur erfaren en fotograf är. Att alla ska behandlas lika och med samma stora dos hänsyn och respekt. Och att man därför ogillar den nya "mycket erfaren" kritikpoolen. jag kan som sagt förstå tankegången, men jag håller inte med riktigt.

Inom alla sporter, hobbyn och med vad som helst som människan håller på med, så vill människan av naturen utvecklas, det är medfött så att säga. Spelar man schack i ett antal år så blir man förmodligen duktigare och vill ha mer krävande motståndare. Spelar man fotboll på elitnivå kan det kännas som att en korpenmatch inte ger tillräckligt med utmaning. Fotograferar man i åratal och känner att man blivit rätt så duktig mot vad man var som en nybörjare, så kanske man vill ha mer avancerat kritik på sina bilder än kommentaren "bra jobbat, fin bild".

Därför ser jag den nya kritikpoolen som en välkommen nyhet. Där kan personer som i åratal jobbat för att utvecklas, få ställa ut sina bilder för en grundligare värdering. Jag menar, är bilden i kritikpoolen för nybörjare, så behöver man inte i kommentaren anmärka på saker som ändå är för avancerade för att fotografen ska kunna ta till sig av kritiken. Då räcker det istället om man påpekar på saker som har med den grundläggande fototekniken att göra.

Är bilden däremot i kritikpoolen för mycket erfarna fotografer, så kan man exempelvis fråga om och kommentera saker som har med val av färger eller med val av motiv att göra. Det är inte brist på hänsyn, utan snarare tvärtom, om man bara kommenterade "baskunskaperna", som med nybörjare, så skulle det mera vara brist på hänsyn.

Man kan naturligtvis kommentera val av färger eller val av motiv i nybörjarpoolen också, men då mer övergripande, utan att gå in i en massa detaljer som man kan med erfarna fotografer. Därför att man måste hålla på med fotografernadet ett antal år, eller åtminstone utvecklas till en viss nivå och få baskunskaperna att sätta sig i ryggraden, innan man kan förstå, eller i vart fall ta till sig, mer avancerade saker. Som med precis allt annat.

Det har ingenting att göra med att "skapa grupperingar på FS" eller för att se ner på nybörjarna. Nej, istället är det till för att ge en möjlighet även för avancerade fotografer att utvecklas ännu mer. För är man tillräckligt duktig, så tror jag att de flesta då vill att betraktaren ska veta det och inte komma med kommentarer som inte tillför honom/henne något mer. Kommentarer som i nybörjarskeendet skulle ha varit mycket värdefulla. Samma sak med om man är nybörjare, så är det roligt om betraktaren är medveten om det och kan då kommentera baskunskaperna och bastekniken i bilden.
 
Det är inte ofta jag bara skriver för att hålla med, men ditt inlägg är banne mig värd lite hurrarop så.. Skitbra skrivet!

/Lotta (fd bl.a elitsimmande, numer bildmakare, men oavsett vad det sysslas med och nivå alltid i utvecklingsstadie. Allt kan alltid bli bättre även om "träningslokalen" byts/byggs om/ut ibland:))
 
cw-op skrev:
Sakta i backarna nu Martin! Självklart ska du verka som vanligt o skriva som du vill! Du är ju en eldsjäl som jag har fattat det och dom behövs här ja överallt i samhället egentligen.

Ta gärna åt dig vad jag tycker, det är inte fel att vara ödmjuk men fan så svårt. Det vet man ju själv hehe! Avslutningsvis så snor jag ditt citat; Jag ska försöka gå varligare fram. Jag vill inte heller vara en otrevlig fan. JANNE
Gott! Vi har nog ungefär samma syn på det hela trots allt:)
Det är lärorikt med såna här diskussioner. Jag som sur jävel lär mig att försöka vara ödmjukare, och nån annan kanske lär sig att kritik kan vara rättvis även om den är benhård;-)

Eeros inlägg här ovan tycker jag är väldigt bra. Det är precis vad jag anser att det bör handla om. Att lägga sig själv på en högre nivå bör också innebära att man vill ha mer "finstilt" kritik, och hårdare sådan. Mer snack om små detaljer som annars inte hade varit så noga, och mer dragning åt "den perfekta bilden", hur diffust det uttrycket än må vara.
 
Nu verkar alla vara överens och ingen har ens hetsat upp sig, så att oroa sig för elakheter och påhopp verkar onödigt för tillfället.
Då törs man kanske sticka ut hakan och påstå att det finns många fotografer i poolen som inte verkar så erfarna trots allt. Bilderna håller god klass, där har jag inget att klaga på. Men när man efterfrågar kritik som att man nyss har börjat skolan, det ger inget intryck av erfarenhet. För att inte peka ut någon parafraserar jag några exempel: "Är det för oskarpt, eller för ljust?", "Vad tycker ni om kompositionen?"

Jag menar att en erfaren fotograf bör ha tagit sig förbi sådana frågor. Visst kan man fortfarande vara tveksam, men man bör åtminstone kunna ställa frågan mer specifikt och tex. kunna berätta om de alternativ man i sin erfarenhet har tänkt sig.

Har jag fel, är jag för strikt, ...? Eller kanske vi ska sluta diskutera här och i stället tycka lite under bilderna.
 
Eeros skrev:
""Inom alla sporter, hobbyn och med vad som helst som människan håller på med, så vill människan av naturen utvecklas, det är medfött så att säga. Spelar man schack i ett antal år så blir man förmodligen duktigare och vill ha mer krävande motståndare. Spelar man fotboll på elitnivå kan det kännas som att en korpenmatch inte ger tillräckligt med utmaning. Fotograferar man i åratal och känner att man blivit rätt så duktig mot vad man var som en nybörjare, så kanske man vill ha mer avancerat kritik på sina bilder än kommentaren "bra jobbat, fin bild".""

Du gör misstaget att jämföra konstarten foto med olika sporter, Eero. Vi är väl inte motståndare här på fs snarare medspelare om man nu ska hålla fast vi idrottstänkandet? Lotta har också snuddat vid det där när hon har skrivit om "tävlingsinstinkten". Vill man tävla med sina foton så finns det ju en uppsjö av tävlingar både nationellt internationellt ja tom. competitions här på fs. Jag var själv inne o röstade på några pics i Stockholmsmästerskapet för naturfoto förresten!

""Är bilden däremot i kritikpoolen för mycket erfarna fotografer, så kan man exempelvis fråga om och kommentera saker som har med val av färger eller med val av motiv att göra. Det är inte brist på hänsyn, utan snarare tvärtom, om man bara kommenterade "baskunskaperna", som med nybörjare, så skulle det mera vara brist på hänsyn.""

Men om man kräver att fotografen i "elitpoolen" ska vara jätteduktig etc. då måste man väl göra ett urval vilka som ska kommentera oxo? Annars blir det väl missmatch och som det är nu dvs. att alla kan kommentera alla? Det finns väl redan nu en elitsatsning på fs iom bildbyrån kan man inte använda sig av det urvalet i poolen? Klubben för inbördes beundran, lås in dom o kasta nyckeln! (C;)
Som jag ser det i dagsläget så lägger fler av de mer namnkunniga ut ganska udda bilder? Tycker nästan man anar glimten i ögat på sina håll? Prettovarning på poolen alltså å vilken konstnär/bildskapare vill va pretto - egentligen? JANNE

 
cw-op skrev:
Du gör misstaget att jämföra konstarten foto med olika sporter, Eero. Vi är väl inte motståndare här på fs snarare medspelare om man nu ska hålla fast vi idrottstänkandet? Lotta har också snuddat vid det där när hon har skrivit om "tävlingsinstinkten". Vill man tävla med sina foton så finns det ju en uppsjö av tävlingar både nationellt internationellt ja tom. competitions här på fs.
Janne, Eero menar väl att stadierna både i idrotten och i konsten/fotografin varierar och att utrymme för alla stadier att utvecklas vidare på kan vara viktigt.

I konstskolor krävs inträdesprov+intervjuer, på konsthögskolor krävs förutom det samma även att man utbildat sig inom konst på lägre nivå först så det finns mer som tyder på trappsteg även inom konst än vad som talar mot det. Självklart kan man vara självlärd också, men övning ger färdighet så.. Kanske färdigheten uppkommer i olika små trappsteg oavsett?

Det där om tävlingsmänniska jag uttrycker.. Det handlar om viljan att utvecklas och sikta framåt. Att man alltid kan göra saker ännu bättre nästa gång.. Jag satsar på det, men är inte ett dugg intresserad av att tävla mot andra än mig själv (och konkurrenter i yrket så klart) vad gäller foto/bild.


PS. Du undvek frågan i första inlägget på denna sidan som var kollektiv till dig och Eva. Jag undrar ännu mer nu eftersom du uppenbart inte alls verkar läsa vad jag skriver eller iaf allt. (Du har väl missat tilläggen om att tävling sker mot mig själv varje gång jag skrivit det om tävlingsmänniska?) DS.
 
Senast ändrad:
Ärligt talat jag tycker att allt det här snacket om kritik hit och dit tyder på en stor osäkerhet och den osäkerheten finns knappast hos dom som är verkligt bra och som är påtänkta för den där pölen! Som vägledning för hur deras bild ska se ut tror jag allvarligt talat att poolen saknar relevans.

Visst kan man diskutera en bild men det finns det ju forum för, möjligtvis så skulle avdelningen ge besökarna ett lättnavigerat alternativ till det bästa inom foto som fs medlemmar kan bjuda på? Om det blir det önskescenario som fs-ingenjörerna har tänkt sig då förstås? Kan bli "modern" underhållning om inte annat ... JANNE
 
cw-op skrev:
...
Visst kan man diskutera en bild men det finns det ju forum för, möjligtvis så skulle avdelningen ge besökarna ett lättnavigerat alternativ till det bästa inom foto som fs medlemmar kan bjuda på? Om det blir det önskescenario som fs-ingenjörerna har tänkt sig då förstås? Kan bli "modern" underhållning om inte annat ... JANNE
Det låter som att det inte är ett önskescenario för dig, men hur skulle du vilja ha det då?

Jag skulle älska att ha ett ställe dit jag kunde gå och alltid vara säker på att bli bedårad och imponerad, och kunna känna mig bra när jag skrivit en klok kommentar.

Och diskutera vill man ju, helst om/med bilder. Jag tycker inte att forumen funkar tillräckligt bra för det, de bilder man kan visa i forumen är så små.
 
lottawe skrev:
Det där om tävlingsmänniska jag uttrycker.. Det handlar om viljan att utvecklas och sikta framåt. Att man alltid kan göra saker ännu bättre nästa gång..

Självklart är det så men dettta gäller nog de flesta människor oavsett verksamhet? Men alla har inte samma förutsättningar med tid och kanske inte riktigt samma höga ambitionsnivå och genuina intresse som du har, Lotta. Du är dessutom privilegierad som kan ha foto som yrke vilket är få förunnat idag. Därmed inte sagt att dom jag talar om är väldigt intresserade o seriösa i sitt fotograferande.



PS. Du undvek frågan i första inlägget på denna sidan som var kollektiv till dig och Eva. Jag undrar ännu mer nu eftersom du uppenbart inte alls verkar läsa vad jag skriver eller iaf allt. (Du har väl missat tilläggen om att tävling sker mot mig själv varje gång jag skrivit det om tävlingsmänniska?) DS.

Nä jag såg det där med "gäller cw-op" osv. men det har varit så mycket med fotboll andra kommentarer så jag glömde bort det bara. Ffflåt ...
Njaeaee ... Det kanske verkar så på bägge sidor isf? Har iofs inte sett till dina vapenbröder Johan & Gunlaug på ett tag, trodde dom skulle dyka upp härinne men dom e kanske på semester?

Det gick ju nästan att rucka klockan efter dom här på forumet - Bättre än atomuret i Paris! (C;?
Trevliga grabbar hursomhelst, hoppas inte dom har lämnat fs bara? Ett långt svar på en kort fråga Själv har jag inga bundsförvanter eller vänner via internet mina enda vänner är mina hojpolare numera. JANNE
 
cw-op skrev:
Ärligt talat jag tycker att allt det här snacket om kritik hit och dit tyder på en stor osäkerhet och den osäkerheten finns knappast hos dom som är verkligt bra och som är påtänkta för den där pölen! Som vägledning för hur deras bild ska se ut tror jag allvarligt talat att poolen saknar relevans.
Men om jag nu faktiskt önskar kritik utifrån att jag själv anser mig ha nått ett stadie där jag inte utvecklas värst av endast "hurrarop" i gamla bildkritikpoolen då? (och jo, de är tacksamma de med, men inte utvecklande enkomt och för alla.) Då bör jag välja andra fotokritiksidor, fråga fotografvänner och så i stället eller? Vad göra när jag vill veta vad andra tycker om en specifik bild då? Varför skulle det inte räcka med att man bara anser sig "mogen" nog att ta kritiken som kan uppstå i den poolen samt anse sig ha erfarenhet/bilder så som beskrivs i poolbeskrivningen?

Att kunna fråga och erkänna sig osäker då och då tror jag till skillnad från dig att det är en positiv egenskap dessutom. Oavsett frågan kommer från proffs, bra, halvbra eller mindre bra..

Jag tror mig faktiskt kunna bli hjälpt av den poolen. Du kan ju slopa den om du inte anser att den passar dig eller tillför dig något.




Och jag är självtänkande och fungerar som enskild individ så några "vapenbröder" har jag inte att hålla reda på;)
 
Senast ändrad:
QUOTE]Tomas Engström (Tomasz) skrev:
Det låter som att det inte är ett önskescenario för dig, men hur skulle du vilja ha det då?

cw-op För mig personligen är inte poolen nåt problem, fan Tomas 273 tittar å 6 kommentarer på två dar e ju lysande så jag har fått mersmak!
Tack för ditt tips förresten! Allvarligt om jag har nån kioskvältare, nån riktig rökare att bjuda på så varför inte poolen för mycket erfarna - Jag skulle inte tveka!

Jag skulle älska att ha ett ställe dit jag kunde gå och alltid vara säker på att bli bedårad och imponerad, och kunna känna mig bra när jag skrivit en klok kommentar.

cw-op Skaffa dig en fru, Tomas! (C;
Jag tycker fotosidan är bra för mig som den är nu och allra roligast när det blir såna här diskussioner av lite mer filosofisk karaktär varvat med en lagom portion käbbel så lättroad e jag.

Och diskutera vill man ju, helst om/med bilder. Jag tycker inte att forumen funkar tillräckligt bra för det, de bilder man kan visa i forumen är så små.

cw-op Jag vet inte, SNACKA foto blir man inte så mycket bättre fotograf av egentligen men det kan ju vara kul det medges. Jo bildstorleken i forumen kunde vara minst 600 pixlars bredd det skulle ge bilden mer rättvisa helt klart!

[/QUOTE]
 
Tomasz skrev:
Nu verkar alla vara överens och ingen har ens hetsat upp sig, så att oroa sig för elakheter och påhopp verkar onödigt för tillfället.
Då törs man kanske sticka ut hakan och påstå att det finns många fotografer i poolen som inte verkar så erfarna trots allt. Bilderna håller god klass, där har jag inget att klaga på. Men när man efterfrågar kritik som att man nyss har börjat skolan, det ger inget intryck av erfarenhet. För att inte peka ut någon parafraserar jag några exempel: "Är det för oskarpt, eller för ljust?", "Vad tycker ni om kompositionen?"

Jag menar att en erfaren fotograf bör ha tagit sig förbi sådana frågor. Visst kan man fortfarande vara tveksam, men man bör åtminstone kunna ställa frågan mer specifikt och tex. kunna berätta om de alternativ man i sin erfarenhet har tänkt sig.

Har jag fel, är jag för strikt, ...? Eller kanske vi ska sluta diskutera här och i stället tycka lite under bilderna.

Det där beror på att det för inte så länge sedan var lååånga klagomål i forum över att folk lade upp bilder i kritikpoolerna utan att skriva vad dom vill ha kritik på. Jag gjorde det själv oftast, för jag vill inte leda in betraktaren i ett speciellt tänkande utan vill ha spontana kommentarer. För att slippa den formen av kritik i forumen började jag för en tid sedan försöka skriva enkla frågor vid uppläggning i pooolerna, nu verkar det som det är fel också...
 
Arleklint skrev:
Eftersom fotosidan valt att segregera utifrån duktighet så avstår jag framöver från att lägga bilder i kritikpoolerna. Jag vill att mina bilder skall kommenteras fristående från vem jag är som fotograf.

Mina bilder kommer framöver att ligga i Biofoto-poolen.

Trots att denna diskussionen i slutändan blev ganska bra och konstruktiv får jag nog säga att jag sedan en längre tid tillbaka har börjat tänka i dina banor också Janne. Jag har utvecklats enormt med stor hjälp av fotosidan, och jag vill fortsätta med det men har nu kört fast. Jag har varit en flitig, och i mina egna ögon, konstruktiv kommentator på fotosidan. Jag kan ta negativ kritik på mina bilder och finner alla typer av spontana kommentarer värdeful feedback. Men om varje kommentar som ges, varje bild som laddas upp, och varje poolval som görs upp skall vara föremål för kritiska diskussioner i forum känns det varken konstruktivt, lärofullt eller kul längre.

Redax har länge utlovat specialpooler för oss som har valt inriktning inom fotografin. Det har sedan länge efterfrågats pooler för natur, landskap och makrofotografering. Men inget händer. Eftersom dessa råkar vara de områden jag verkar inom, men poolerna saknas, kan jag inte lägga bilderna någon annanstans än i kritikforumen (Biofoto är jag heller inte medlem av). Jag tycker själv att jag fotografiskt har passerat både nybörjar och mellanstadiet, men jag har inget behov att utmärka mig som erfaren eller "bra" fotograf. Dom bilder jag lägger upp här är inga mästerverk - det är bilder jag har valt ut för att jag antingen är tveksam över dem själv (men kan inte sätta fingret på vad det är) eller för att jag vill pejla responserna och se om den teknik jag valt för att framställa bilden är den "riktiga". Någonstans har jag också en förhoppning om att en annan kunnig fotograf skall ge mig tips om vad jag kunde gjort annorlunda i den givna situationen (men den typen av kommentarer är nästan utrotade numera).

Kritikpoolerna har därför blivit ett nödvändigt ont för mig - det jag vill ha är pooler där fotografer som har annan erfarenhet inom samma områden som jag verkar inom, kan kommentera varandras bilder och utveckla varandra. Utan att vi ska behöva försvara våra bilder, kommentarer och poolval i forumen. Och utan att vi ska behöva titulera oss som erfarna eller nybörjare. Och utan några krav på att bilden som läggs upp ska vara ett mästerverk.

Jag tror fler fotografer än jag har ett genuint behov att att vidareutveckla oss inom våra specialområden. En pool för varje bildkategori som finns på Fotosidan vore det naturliga steget.
 
jkene skrev:
För att slippa den formen av kritik i forumen började jag för en tid sedan försöka skriva enkla frågor vid uppläggning i pooolerna, nu verkar det som det är fel också...
Du hittar på enkla frågor bara för att andra i någon tråd (?) tyckt att man ska det? Varför inte strunta i vad andra tycker i stället och slopa det om det tillåts i poolen du väljer? eller kanske skriva verkliga orsaken till att du laddar upp i stället för en enkel fråga bara för att? (Om det inte är vad som är orsaken.)

Jag tycker inte att enkla frågor är fel om man undrar, men däremot tycker jag det är fel att hitta på dem bara för att..
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
cw-op Skaffa dig en fru, Tomas! (C;
Jag tycker fotosidan är bra för mig som den är nu och allra roligast när det blir såna här diskussioner av lite mer filosofisk karaktär varvat med en lagom portion käbbel så lättroad e jag.
Been there, done that;-) Men jag var och kollade på motorcykel igår, kan vara ett alternativ till FS.
cw-op Jag vet inte, SNACKA foto blir man inte så mycket bättre fotograf av egentligen men det kan ju vara kul det medges.
Håller inte med dig riktigt där, men kul är det.

Nu har jag häckat alldeles för mycket här de senaste dagarna, så är det när man sveps med av alla som tycker. Dags att gå ut i verkligheten ett tag och göra något nyttigt, vi hörs!
 
lottawe skrev:
Men om jag nu faktiskt önskar kritik utifrån att jag själv anser mig ha nått ett stadie där jag inte utvecklas värst av endast "hurrarop" i gamla bildkritikpoolen då? (och jo, de är tacksamma de med, men inte utvecklande enkomt och för alla.)


Det här är inte riktat direkt till dig Lotta men jag lånar dina argument.

Om jag har samma tankar som Lotta här men inte anser mig vara en Mycket erfaren fotograf så är jag alltså hänvisad till de lite "jolmigare" polerna.

Det hade ju varit bra om man kunde lägga in vissa bilder i en pol där man kunde få tuffare kritik oavsett hur erfaren man är som fotograf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.