Jag förstår tankegången i de inlägg som förespråkar att det inte får speglas i kommentarerna hur erfaren en fotograf är. Att alla ska behandlas lika och med samma stora dos hänsyn och respekt. Och att man därför ogillar den nya "mycket erfaren" kritikpoolen. jag kan som sagt förstå tankegången, men jag håller inte med riktigt.
Inom alla sporter, hobbyn och med vad som helst som människan håller på med, så vill människan av naturen utvecklas, det är medfött så att säga. Spelar man schack i ett antal år så blir man förmodligen duktigare och vill ha mer krävande motståndare. Spelar man fotboll på elitnivå kan det kännas som att en korpenmatch inte ger tillräckligt med utmaning. Fotograferar man i åratal och känner att man blivit rätt så duktig mot vad man var som en nybörjare, så kanske man vill ha mer avancerat kritik på sina bilder än kommentaren "bra jobbat, fin bild".
Därför ser jag den nya kritikpoolen som en välkommen nyhet. Där kan personer som i åratal jobbat för att utvecklas, få ställa ut sina bilder för en grundligare värdering. Jag menar, är bilden i kritikpoolen för nybörjare, så behöver man inte i kommentaren anmärka på saker som ändå är för avancerade för att fotografen ska kunna ta till sig av kritiken. Då räcker det istället om man påpekar på saker som har med den grundläggande fototekniken att göra.
Är bilden däremot i kritikpoolen för mycket erfarna fotografer, så kan man exempelvis fråga om och kommentera saker som har med val av färger eller med val av motiv att göra. Det är inte brist på hänsyn, utan snarare tvärtom, om man bara kommenterade "baskunskaperna", som med nybörjare, så skulle det mera vara brist på hänsyn.
Man kan naturligtvis kommentera val av färger eller val av motiv i nybörjarpoolen också, men då mer övergripande, utan att gå in i en massa detaljer som man kan med erfarna fotografer. Därför att man måste hålla på med fotografernadet ett antal år, eller åtminstone utvecklas till en viss nivå och få baskunskaperna att sätta sig i ryggraden, innan man kan förstå, eller i vart fall ta till sig, mer avancerade saker. Som med precis allt annat.
Det har ingenting att göra med att "skapa grupperingar på FS" eller för att se ner på nybörjarna. Nej, istället är det till för att ge en möjlighet även för avancerade fotografer att utvecklas ännu mer. För är man tillräckligt duktig, så tror jag att de flesta då vill att betraktaren ska veta det och inte komma med kommentarer som inte tillför honom/henne något mer. Kommentarer som i nybörjarskeendet skulle ha varit mycket värdefulla. Samma sak med om man är nybörjare, så är det roligt om betraktaren är medveten om det och kan då kommentera baskunskaperna och bastekniken i bilden.