Annons

Erfarna kritiker, missa inte chansen

Produkter
(logga in för att koppla)
Kritikpoolerna ger fel signaler och förvirrar

Det diskuteras som vanligt här hur en bra och en mindre bra bildkommentar ska se ut.

Och antagligen är det bara "kärngänget" som läser tråden.....

Jag skulle vilja ge poolkritik i mitt inlägg. Och det blir mkt såga såga...

På kort tid har jag gjort ett par observationer, då från "nybörjare".

DE HÖGRE KRITIKPOOLERNA GER FEL SIGNALER

Nybörjare drar sig överhuvudtaget för att lämna bildkritik i andra pooler än nybörjarpoolen. Ett exempel på detta är en kommentar jag såg som innehöll följande mening, citat: "Får man kommentera som den amatör jag är"

Bara den kommentaren gör att jag skulle dra mig för att lägga bilder i de två övre poolerna (är säker på att jag skulle resonera likadant även om jag vore högre klassad än den amatörfotograf jag är). Varför? Jo, för att jag anser kommentarer från "vanligt folk" är minst lika viktiga som kommentarer från bild/kritikproffs. De första ger ju bra indikationer om min bild "går hem" eller ej,


NYBÖRJARPOOLEN GER FEL SIGNALER

Jag har haft ett par maildiskussioner med ett par fotografer som har lagt ut "familjealbumsbilder" där efter att jag har ifrågasatt varför. Och då har jag fått svaren att de trodde att just den poolen var till för "oss som bara går omkring och knäpper".....

Sen har jag kikat runt bland bilderna i de två övre poolerna och har svårt att se varför just vissa bilder läggs än i den ena poolen, än i den andra. Alltså inga större skillnader, bara förvirrande. Enda nyttan med dessa pooler är väl att de ger en indikation om vad fotografen anser
om sig själv som fotograf...

Så för min egen del kommer jag nu alltid att välja nybörjarpoolen. Dels för att jag inte tycker att jag själv kan avgöra om jag kvalificerar för högre pooler, dels för att jag som sagt vill ha bildkritk och eller enkla bildkommentarer från "fotosvensson" oxå..

Istället för klassindelade pooler hade de varit kul med en ANONYM pool som har efterfrågats och diskuterats här i ett par år. Men den förblir visst anonym...
 
opejo skrev:
Det här är inte riktat direkt till dig Lotta men jag lånar dina argument.

Om jag har samma tankar som Lotta här men inte anser mig vara en Mycket erfaren fotograf så är jag alltså hänvisad till de lite "jolmigare" polerna.

Det hade ju varit bra om man kunde lägga in vissa bilder i en pol där man kunde få tuffare kritik oavsett hur erfaren man är som fotograf.
Absolut. Jag var faktiskt inte 100% på att jag heller vill kalla mig mycket erfaren eg. (trots att det är mitt levebröd.) Jag har inte plåtat en evighet.. Fast vid en eftertanke sedan så tittade jag mer på poolbeskrivningen än på pooltiteln och då såg jag det mer självklart. Kanske det skulle kunna var det för dig med?

Fast i övrigt så tror jag på något jag sagt förr också. På upptummar för att bedöma kommentarer (både mottagare och andra skulle kunna tycka till) samt framlyftande av utvalda bra kommentarer till förstasidan och såna knep för att kanske kunna påverka kommenterandet i alla pooler.
 
cw-op: Jag är inte på semester :)

Jag har följt tråden på håll men hållt mig borta då jag tycker tråden utvecklats på ett mycket bra sätt. Mitt intryck är ibland att en del, per automatik, ser rött när jag hoppar in och tycker någonting ;)

Men jag tycker det här är mycket lovande och ger hopp om fs's framtid.

/Johan
 
cw-op skrev:
Du gör misstaget att jämföra konstarten foto med olika sporter, Eero. Vi är väl inte motståndare här på fs snarare medspelare om man nu ska hålla fast vi idrottstänkandet?

Du kan naturligtvis förvränga min metafor till sporten precis som du vill. Men om vi då följer din version av det, så är det ju så att exempelvis i fotboll som är så aktuellt just nu, där har du inte enbart motståndare, du har även medspelare. Om vi överför den "tävlingen" till en metafor om FS så kan vi säga att medspelarna och publiken är alla andra medlemmar på FS och att motståndaren till dig, det är du själv. Det gäller alltså att vinna över sig själv, utvcklas och bli bättre. Som du ser, det går även att tolka saker positivt, bara man har den inställningen.

F.ö. verkar det som om du högaktningsfullt fnyser åt allt som har med tävlingsinstinkt och deltagande i tävlingar att göra. Men tänkt på att för alla av oss är inte tävlande någonting fult och tabu. Tvärtom, för de flesta av oss är den instinkten medfött, skillnaden är att de flesta förnekar det då det anses som någonting fult här i skandinavien. Det gäller att komma över skammen och att erkänna att man blir vid gott mod när det går bra för en själv. Att man själv lyckas och känner stolthet av det, behöver inte betyda att man ser ner på de som lyckats mindre bra.

Jag kommer att tänka på en amerikans studetska som var på besök här i Sverige. Hon åkte runt och höll föredrag för elever i svenska grundskolor. När jag efter ett föredrag pratade med henne, så berättade hon att det finns en avgörande skillnad på svenska och amerikanska barn: Det är när man frågar ungarna vad de är bra på, så säger en amerikansk unge blixtsnabbt exempelvis att "Jag är bra på baseboll och i skolämnen är jag bra i matematik och engelska. I idrott ät jag bäst i klassen!". När hon frågar svenska barn, så svarar de tvekande typ att, "Jaaa... jag är dålig i matte och i slöjd, men sämst är jag ändå i idrott!".

Så svarar alltså redan mellanstadie elever! Ingen tillåts visa stolthet över vad man är bra på. Skulle en svensk elev inför sina klasskamrater berätta vad han/hon var bäst på, så skulle denne bli betraktad som en minst sagt udda fågel och riskera mobbning. Det är denna mentalitet jag har svårt att smälta just här på fotosidan, vi är trots allt vuxna männiksor och dessutom är vi engagerade i ett hobby/yrke där resultatet ofta mäts i responsen från betraktaren, alltså kan det spela stor roll beroende på hur bra man är.

Folk laddar upp de bilder de lyckats bra med, men ingen tillåts säga att "den här bilden lyckades jag bra med, eftersom jag utvecklats till en rätt så duktig fotograf inom just detta område". Istället låtsas man som att det regnar när berömmet haglar in och försöker visa lite falsk blygsamhet.

Står man på golvet i margarinfabriken och fyller askar med margarin, så spelar det inte så stor roll vem som gör finaste påfyllningar, där är det istället kvantiteten som efterfrågas. Inom fotoyrket är det tvärtom kvaliteten som efterfrågas och kunnandet kan göra skillnaden mellan att kunna leva på fotograferandet och att inte kunna det.

Så för att äntligen svara på din fråga, jo, i viss mån är vi även motståndare medlemmar emellan, eftersom vi "tävlar" i att få uppmärksamhet för våra bilder. Både här på FS och i yrkeslivet. Det gäller förstås inte alla, vissa fotografera enbart för sitt höga nöjes skull och visar inte ens sina fotografier för andra. De är nöjda med att själv få betrakta sina alster. Men de som är "tävlingsmänniskor", de ska inte behöva känna att det är någonting smutsigt eller fult i det, de är inte socialt handikappade eller något i den stilen. Istället borde folk kunna få njuta av välförtjänat beröm, utan att behöva känna tyngden av jantelagen över axlarna.
 
Eeros skrev:

Jag kommer att tänka på en amerikans studetska som var på besök här i Sverige. Hon åkte runt och höll föredrag för elever i svenska grundskolor. När jag efter ett föredrag pratade med henne, så berättade hon att det finns en avgörande skillnad på svenska och amerikanska barn: Det är när man frågar ungarna vad de är bra på, så säger en amerikansk unge blixtsnabbt exempelvis att "Jag är bra på baseboll och i skolämnen är jag bra i matematik och engelska. I idrott ät jag bäst i klassen!". När hon frågar svenska barn, så svarar de tvekande typ att, "Jaaa... jag är dålig i matte och i slöjd, men sämst är jag ändå i idrott!".
Den där jantelagen är ett dilemma..
Jag har en 6-åring och det är underbart att höra "kolla vad fin jag är mamma" eller att höra ivern att få berätta för kompisar, pappa, mormor, mostrar och gammelmormor och "hela världen" att han drog nerför svarta backen eller om målen han gjorde på fotbollen. Hoppas att det aldrig försvinner..

Att veta vad man är bra på är viktigt för både yrkesliv och annat. Hur sjutton ska folk marknadsföra sig om de inte törs tro på sig själva? Att våga tro och få erkänna sig bra borde vara obligatoriskt att försöka förmedla nyttan av i uppfostran/undervisning tycker jag. Men även om man vågar tro/erkänna sig bra så är "osäkerhet" och att kunna våga be om och ta emot råd/andras åsikter också ibland ett sundhetstecken enligt mig.
 
Tomasz skrev:
För att inte peka ut någon parafraserar jag några exempel: "Är det för oskarpt, eller för ljust?", "Vad tycker ni om kompositionen?"

Jag menar att en erfaren fotograf bör ha tagit sig förbi sådana frågor. Visst kan man fortfarande vara tveksam, men man bör åtminstone kunna ställa frågan mer specifikt och tex. kunna berätta om de alternativ man i sin erfarenhet har tänkt sig.

Jag frågar ibland sådana saker, trots att jag ser mig som en erfaren fotograf. Anledningen att jag frågar är att mina bilder ofta innehåller mycket sparsamt med skarpa saker. Jag tycker de är fina ändå, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker - en del kanske tycker att det är för mycket oskärpa, och då är det kul att få veta det.
 
måste få lägga mig i ...

Eeros skrev:
Ett annat förslag från mig är att det utses ett par, tre poolvärdar "med rätt att rensa".

Oj skall 3 stycken bestämma om tycke o smak..
hmm låter inget vidare du trodde att alla såg på bilder på olika sätt och att alla har rätt till att tycka.. så även du.. men i detta fall håller jag inte med..


Ang. ordväxling mellan eza o lotta.. Lotta.. att ewa får mkt kommentarer betror nog på flera saker.. hon är mkt duktig, väldigt trevlig och desstuom så tar hon sig enormt mkt tid för andra.. så visst du kanske inte tycker att hon förtjänar kommentarer.. eller att du gör det .. eller att jag gör det.. men det är så det funkar och att vara aktiv hjälper ju till och det är ewa :)

jag vet att detta inlägg kanske inte var så relavant nu.. men var tvungen att lätta mitt hjärta :p

/satu
 
Re: måste få lägga mig i ...

satu_h skrev:
Ang. ordväxling mellan eza o lotta.. Lotta.. att ewa får mkt kommentarer betror nog på flera saker.. hon är mkt duktig, väldigt trevlig och desstuom så tar hon sig enormt mkt tid för andra.. så visst du kanske inte tycker att hon förtjänar kommentarer.. eller att du gör det .. eller att jag gör det.. men det är så det funkar och att vara aktiv hjälper ju till och det är ewa :)

jag vet att detta inlägg kanske inte var så relavant nu.. men var tvungen att lätta mitt hjärta :p

/satu
Det handlar inte om just Eva även om några väljer att tolka saker så (Eva själv verkade dock koppla bättre.) Det handlade om mer generellt än en persons antal mottagna kommentarer.


Vänligen (riktas till alla, inte till en speciell,) försök sätt er in i vad som skrivs så missförstånd pga av andras tolkningssvårigheter kan undvikas. Börjar faktiskt bli tjatigt det här.
 
DÅ får jag be om ursäkt Lotta om jag missförstod :)

HAndlade mest om att besvara på varför vissa får så många kommentarer.. vissa som i fler än Ewa :)

/satu
 
Ok, jovisst:) Jag har ju också angett teorier om varför vissa får det.. (Bl.a i näst sista inlägget på sidan 7.) Så vi är nog överens?
 
Att det finns så många "dåliga" bilder i erfaren-poolen tror jag beror på att människor ÄR KORKADE!

Förlåt, men jag måste bara få beklaga mig lite.. Fattar inte folk någonting?
Ser din modebild ut som i Vouge eller Harper´s?? NähehehehäääääNixnixnixnixPIX!!! Alltså lägger du den inte i "erfaren"-poolen.

Punkt slut.
 
Re: måste få lägga mig i ...

satu_h skrev:
Oj skall 3 stycken bestämma om tycke o smak..
hmm låter inget vidare du trodde att alla såg på bilder på olika sätt och att alla har rätt till att tycka.. så även du.. men i detta fall håller jag inte med..

Hur många ska det vara då? Allihopa, det är väl rättvist? Alla får plocka bort varandras bilder om de tycker att de inte platsar i poolen... ;)

Jag sa aldrig att tre stycken ska bestämma om tycke och smak, det är du som försöker lägga in de orden i mitt mun. Inte sa jag heller någonting om att alla inte skulle se bilder på olika sätt, det är också endast dina ord. Istället menade jag att poolvärdarnas funktion skulle vara att plocka bort foton som uppenbart inte platsar och uppfyller kraven att delta i poolen. Det säger ju sig självt, är man totalt nybörjare som fotograf så kan man knappast samtidigt göra anspråk på att vara en mycket erfaren fotograf, eller?

Att ha domare, juryn, poolvärdar och dylikt i olika sammanhang, exemplvis i tävlingar, utsällningar osv. är inte för att alla andra människor skulle vara inkompetenta att göra urval i den aktuella frågan. Istället är det för att det blir omständigare ju fler som ska vara med och välja. Visst, det går ju att ha allmänna omröstningar om egentligen vad som helst, men det blir lite väl omständigt.
 
Re: Re: måste få lägga mig i ...

Eeros skrev:
Att ha domare, juryn, poolvärdar och dylikt i olika sammanhang, exemplvis i tävlingar, utsällningar osv. är inte för att alla andra människor skulle vara inkompetenta att göra urval i den aktuella frågan. Istället är det för att det blir omständigare ju fler som ska vara med och välja. Visst, det går ju att ha allmänna omröstningar om egentligen vad som helst, men det blir lite väl omständigt.

I sann demokratisk anda och stolt Svensk tradition;
Kan inte alla medlemmar få sin alldeles egna pool som han/hon kan pyssla med och styra efter eget tycke och smak? Det borde väl gå att fixa i dataåldern men det kanske blir fööör omständligt? JANNE
 
Det här med olika erfarenhetsgrader borde även gälla själva bilden och dess innehåll, tolkning, association. Inte bara att den är tjusig eller tekniskt lämpligt utförd. En bild som inte ger några tankar annat än att den är vacker eller effektfull av olika slag, hör den hemma i poolen "Mycket erfaren"? Som jag ser det, nej. En mycket erfaren bildskapare nöjer sig inte med bara det. Bilder av erfarna bildskapare måste ha något mera som jag tolkar begreppet "erfaren", det är min åsikt.
 
Det är intressant åsikt, som jag tenderar att hålla med om. Jag läste en mycket intressant artikel i nya numret av Kamera&Bild där Göran Segeholm diskuterar en fotografs utveckling genom 4 "stadier" där den första handlar om att Slumpen styr, sen Konventioner, sen Regler och sist Intuitionen.

Applicerar man detta på de tre nuvarande poolerna så är pool 1 (nybörjare) = Slumpen, pool 2 (medel) = Konventioner/Regler och pool 3 (erfaren) = Intuitionen. Väldigt förenklat naturligtvis eftersom de kan finnas överlappning.

Jag tycker att det matchar ganska bra och lite av syftet med poolerna. Det skall finnas ngt för alla i alla stadier av sin utveckling. Sen kan man finnas parallellt i olika stadier. Att jag fotograferat mycket cykel och känner mig erfaren där, innebär ju samtidigt att jag är en fullständig rookie på hundfotografering (eller nåt). Därför bör jag förstå att olika bilder lägger jag i olika pooler. Kanske detta sista skall in i förklaringen kring tänket om poolerna.
 
Graal skrev:
Det här med olika erfarenhetsgrader borde även gälla själva bilden och dess innehåll, tolkning, association. Inte bara att den är tjusig eller tekniskt lämpligt utförd. En bild som inte ger några tankar annat än att den är vacker eller effektfull av olika slag, hör den hemma i poolen "Mycket erfaren"? Som jag ser det, nej. En mycket erfaren bildskapare nöjer sig inte med bara det. Bilder av erfarna bildskapare måste ha något mera som jag tolkar begreppet "erfaren", det är min åsikt.
Fotograf och erfaren sådan kan man ju vara inom olika områden. Bröllop, studio, natur, gatufoto, nude art, mode, konstfoto, press/reportage och kanske tom som "vykortsfotograf" mm. Den blandningen i erfarenkritikpoolen eller de andra kritikpoolerna stör mig inte alls, men jag kan ju (som vanligt) anse att lite tänk och självrannsakan om varför bilder laddas upp är på sin plats i stället.


David. Ja, att olika pooler kan vara lämpligti vissa lägen tycker jag är klokt att ta med i beskrivningen. Erfaren inom ett-erfarenpoolen, oerfaren/exprimenterande med "testbilder" till mellan.
 
Senast ändrad:
De kan ju vara klokt att lägga till i beskrivningen också hur kommentarerna ska se ut...
Eftersom bilderna eller jag kanske ska säga de olika stadierna skiljer ju sej rätt mycke var man är någonstans som fotograf, och då givetvis tänket med bilden.

Jag tänker att vid erfaren poolen kanske man ska vara lite mer vidsynt och inte så "fyrkantig" i sitt sätt att kommentera en bild. Utan se bilden som lite större (väldigt svårt märker jag att få ner i text hur jag menar, hoppas de går att begripa ändå).
Kanske att regler inte behövs kommenteras lika mycke (bla.) i just den erfaren poolen.



Sen reagerade jag på en sak här ovan... för att bilden inte platsar i erfaren poolen, ska den då automatiskt läggas i nybörjare? De låter lite märkligt måste jag ju säga.
Alla modebilder ser väl inte ut som dom i Vouge eller Harper's. Bara en sak jag reagerade på.


Vill också tillägga att jag tycker att dessa olika pooler som vi diskuterar här skapar konflikter av alla de slag.
Och mycke just för att folk ska vara som små poolpoliser överallt. Låt saker ha sin gång och va inte med pekpinnarna så fort de är någon som gör något som du (vem som helst alltså) inte skulle gjort.
Vi är ju olika!


Hoppas ni får en bra dag!
Och ta vara på den, för den kommer aldrig tillbaks. :eek:)
 
Polis behöver man inte vara, men det är inget fel i att ha åsikter som saker och ting, och det är inget farligt med konflikter. Allt är inte mys här i livet. Diskussionerna är ju trots allt om bilderna så det lär vara utvecklande i vilket fall, och så länge diskussionerna håller sig till reglerna så tror jag det blir bra.
 
Eeros skrev:
Du kan naturligtvis förvränga min metafor till sporten precis som du vill. Men om vi då följer din version av det, så är det ju så att exempelvis i fotboll som är så aktuellt just nu, där har du inte enbart motståndare, du har även medspelare. Om vi överför den "tävlingen" till en metafor om FS så kan vi säga att medspelarna och publiken är alla andra medlemmar på FS och att motståndaren till dig, det är du själv. Det gäller alltså att vinna över sig själv, utvcklas och bli bättre. Som du ser, det går även att tolka saker positivt, bara man har den inställningen.

cw-op Vi ser olika på saken. Att göra framsteg och vilja lära sig och att utvecklas är naturligt för människan och det gäller alla.Hur skulle det annars se ut, jo folk skulle krypa runt på gatorna med nappflaskor i nävarna och prata babyspråk?

cw-op Det här med sig själv som motståndare är intressant! Det låter krystat på nåt sätt och får mig att tänka på maratonlöparen som löper mot klockan ungefär? Väldigt ansträngande och självplågande. För mig är foto njutning och jag tror inte på mig själv som motståndare eller som vinnare över mig själv. Jag vill hellre "åka med"
i samklang med mina känslor. Det kanske inte ALLTID är så men i optimalfallet om man säger så. Som du ser det går bra att tolka saker positivt bara man har den inställningen!

Eero F.ö. verkar det som om du högaktningsfullt fnyser åt allt som har med tävlingsinstinkt och deltagande i tävlingar att göra. Men tänkt på att för alla av oss är inte tävlande någonting fult och tabu. Tvärtom, för de flesta av oss är den instinkten medfött, skillnaden är att de flesta förnekar det då det anses som någonting fult här i skandinavien. Det gäller att komma över skammen och att erkänna att man blir vid gott mod när det går bra för en själv. Att man själv lyckas och känner stolthet av det, behöver inte betyda att man ser ner på de som lyckats mindre bra.

cw-op Fan du talar med en äkta tävlingsmänniska,Eero! Det har nästan varit ett problem för mig tidigare i livet om jag ska va ärlig. Alla är inte som du o jag dock och var sak på sin plats diskussionen nu gäller kritik & elitpoolen, right?

Eero Jag kommer att tänka på en amerikans studetska som var på besök här i Sverige. Hon åkte runt och höll föredrag för elever i svenska grundskolor. När jag efter ett föredrag pratade med henne, så berättade hon att det finns en avgörande skillnad på svenska och amerikanska barn: Det är när man frågar ungarna vad de är bra på, så säger en amerikansk unge blixtsnabbt exempelvis att "Jag är bra på baseboll och i skolämnen är jag bra i matematik och engelska. I idrott ät jag bäst i klassen!". När hon frågar svenska barn, så svarar de tvekande typ att, "Jaaa... jag är dålig i matte och i slöjd, men sämst är jag ändå i idrott!".

cw-op Ytterligare en angelägen grej när du jämför barnen borta i stateside med lilla Sverige. Allt som finns i staterna kommer hit förr eller senare. Den amerikanska stilen du refererar till finns redan här och den är inget jag är särskilt glad över iaf. Det är en jäkla skillnad på att VARA bra på nåt utan att förhäva sig och att SÄGA att man e bra på nåt eller hur?

cw-op Kolla dig runt i Svedala år 2006! Är du ung men inte syns på TV4 så finns du inte ungefär. Bevare mig väl för den amerikanska påklistrade självsäkra attityden med vita jämna tandrader som klistrats på sen barnsben. Äkta självtillit e nåt helt annat nåt som kommer i takt med en inre harmoni, dvs. ett tillstånd som inte kan köpas för pengar. Likaså e jag rätt kritisk till mainstreamtänkandet inom foto eftersom det ska handla om foto här. Nån kommer på en egen grej o så apar alla copycats efter, hur kul e de?

Eero Så svarar alltså redan mellanstadie elever! Ingen tillåts visa stolthet över vad man är bra på. Skulle en svensk elev inför sina klasskamrater berätta vad han/hon var bäst på, så skulle denne bli betraktad som en minst sagt udda fågel och riskera mobbning. Det är denna mentalitet jag har svårt att smälta just här på fotosidan, vi är trots allt vuxna männiksor och dessutom är vi engagerade i ett hobby/yrke där resultatet ofta mäts i responsen från betraktaren, alltså kan det spela stor roll beroende på hur bra man är.

cw-op Jag fattar inte vad du tänker på här ärligt talat? Skulle nån på fs bli mobbad för att den gör bra bilder? Ja det stämmer kanske i ett fall som jag kan komma på men inget generellt stort problem just för fotosidan väl?


Eero Står man på golvet i margarinfabriken och fyller askar med margarin, så spelar det inte så stor roll vem som gör finaste påfyllningar, där är det istället kvantiteten som efterfrågas. Inom fotoyrket är det tvärtom kvaliteten som efterfrågas och kunnandet kan göra skillnaden mellan att kunna leva på fotograferandet och att inte kunna det.

cw-op Det är just det. När det gäller fotografi så kanske man ska skilja mellan "brödfotografering" och lite mer konstnärlig fotografi? Men det krävs naturligtvis gedigna fotokunskaper och kreativt bildtänkande inom alla disciplinerna och det blir nog inte lättare framöver med ökad konkurrens etc? JANNE

.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.