Annons

Erfarenheter av Nikon 1 J3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwen

Medlem
Hej!

Är det någon som har nån erfarenhet av 1 J3? Hur bra är den?
Bra som komplement till en Nikon D7000 de gånger man inte känner för att kånka runt på en sådan?

Jag har givetvis med mig min D7000 då jag planerar att ta bra bilder, men lämnar den ofta hemma om jag ska gå på stan och shoppa eller ta en fika. Ibland vore det praktiskt med en mindre "ifall att det råkar dyka upp ett fototillfälle-kamera" om ni förstår vad jag menar.

Ska eventuellt testa en i butik men tänkte höra med er redan nu vad ni tycker.

Jag har ingen erfarenhet av just den men väl av 1 V1. Skillnaden är väl inte så stor, tror det är litet nyare och mer högupplöst sensor i 3an. Bilderna blir väldigt bra om man har koll på begränsningarna. Min ligger alltid i ryggsäcken, som jag alltid har med mig.

Jag har tre objektiv, 10-30 som jag fick med (bra), 30-110 (mindre bra) men funkar om det kniper och 6,7-13 som är mycket bra och det är nästan alltid den som sitter på.

Har du bra objektiv till din D7000 tycker jag du skall kosta på dig konvertern så att du kan använda även dem på kameran. Har du standardzoom till D7000 kanske det inte är värt det.

De här bilderna har jag tagit med V1an och 70-200/2,8
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/vadret-ar-stabilt.htm

Alla bilder här är tagna med V1an, de flesta med vidvinkelzoomen
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/pa-kurs-i-istanbul.htm

Jag tycker den är ett bra komplement till större systemkamera. Själv vill jag absolut ha vanlig sökare och i så fall är du hänvisad till 1 V2. Nu har det också kommit en ny variant som är vattentät och det kan ju vara kul :)

/Frode

Jag har ingen erfarenhet av just den men väl av 1 V1. Skillnaden är väl inte så stor, tror det är litet nyare och mer högupplöst sensor i 3an. Bilderna blir väldigt bra om man har koll på begränsningarna. Min ligger alltid i ryggsäcken, som jag alltid har med mig.

Jag har tre objektiv, 10-30 som jag fick med (bra), 30-110 (mindre bra) men funkar om det kniper och 6,7-13 som är mycket bra och det är nästan alltid den som sitter på.

Har du bra objektiv till din D7000 tycker jag du skall kosta på dig konvertern så att du kan använda även dem på kameran. Har du standardzoom till D7000 kanske det inte är värt det.

De här bilderna har jag tagit med V1an och 70-200/2,8
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/vadret-ar-stabilt.htm

Alla bilder här är tagna med V1an, de flesta med vidvinkelzoomen
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/pa-kurs-i-istanbul.htm

Jag tycker den är ett bra komplement till större systemkamera. Själv vill jag absolut ha vanlig sökare och i så fall är du hänvisad till 1 V2. Nu har det också kommit en ny variant som är vattentät och det kan ju vara kul :)

/Frode

Jag har vunnit en Nikon 1 J3 faktiskt ( :D ) så det handlar egentligen om ifall jag ska behålla den eller om jag ska sälja den. Men dina bilder var ju jättefina (älskar bilden på moskén i solnedgången!) så det ser ju lovande ut! Vet inte vilket objektiv som följer med så det blir en överraskning.

J3 har 14mp - ingen praktisk skillnad mot 10mp i J1/V1. Den har också HDR som saknas i V1/J1. Jag skulle satsat på V1 som har EVF sökare i synnerhet om man skall ha FT1 adapter och köra F optik då det blir en rejäl teleeffekt som blir svårt att fota med bara TFT skärm.

Den kommer troligtvis med 10-30 som är en ganska bra standardzoom. Jag tycker du skall behålla den, jag tror inte du får så mycket om du skulle sälja, just nu säljs den på kampanj till ett relativt lågt pris.

/Frode

Jag har sen en månad ungefär en S1 som komplement till min D700. Bra minikamera som ger riktigt bra kvalitet då man anstränger sig lite, och är inte heller fy skam på iso upp till ca 1600, inte illa med tanke på att sensorn är ca 8 gånger mindre till arean. Därefter börjar bilderna se för brusiga ut tycker jag, åtminstone om man ser på dem i stort fysiskt format. Har svårt att tänka mig nån annan lika liten kamera som en bättre point and shoot än den här. Snabbare än alla kompakter jag testat.

Kul att se lite bilder med vidvinkelzoomen också, själv har jag 10/2,8, 18,5/1,8 och 11-27,5/3,5-5,6, alla riktigt trevliga och bra objektiv. Saknar dock en MF-ring på objektiven. Det går att använda MF via kameran på nåt vis men det är så krångligt att det inte är värt det, tycker jag...

Trevliga bilder! Nikon 1 serien är inte så dum inom sitt användningsområde och bilderna visar också att det är personen bakom kameran som är viktigast och inte redskapet - bra jobbat! Har du kört HDR? Det måste varit något kontrastrikt ljus i de två sista.

Trevliga bilder! Nikon 1 serien är inte så dum inom sitt användningsområde och bilderna visar också att det är personen bakom kameran som är viktigast och inte redskapet - bra jobbat! Har du kört HDR? Det måste varit något kontrastrikt ljus i de två sista.

Nejdå, inget HDR-tjafs ;o) På låga ISO går det att hämta upp förvånansvärt mycket även från den relativt lilla sensorn. Magnus skrev att han kan gå upp till ISO 1600 om det kniper men jag går inte gärna över 200!!! Alla tre bilderna är tagna på ISO 100 och det är där jag helst håller mig.

Kom på att jag har ett antal bilder här också som jag tycker har funkat fint med V1an
http://www.fotosidan.se/blogs/fwdfoto/tid-over-i-stockholm.htm

/Frode

Nejdå, inget HDR-tjafs ;o) På låga ISO går det att hämta upp förvånansvärt mycket även från den relativt lilla sensorn. Magnus skrev att han kan gå upp till ISO 1600 om det kniper men jag går inte gärna över 200!!! Alla tre bilderna är tagna på ISO 100 och det är där jag helst håller mig.

Jag håller mig också helst på iso 100-200 om det ska vara kvalitet jämförbar med vad jag får med D700 på iso under 1000. Helst även stativ, i och med att pixeldensiteten är väsentligt högre vilket ställer högre krav på stabilitet. Här är några bilder jag tagit med S1, alla faktiskt med 11-27,5mm objektivet (åtminstone fram till idag) på iso 100 eller 200. Har bländat ner lite på alla bilder, den svartvita ända till f/16 för att få lång slutartid:
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/sets/72157639608718565/

Men minst hälften av det jag fotar med den här kameran är situationsbilder, festbilder o.dyl. som jag inte har lika höga krav på. Jag tar hellre med mig den här lilla kameran på fester än storkameran, och har med mig kameran betydligt oftare än D700 som mest är hemma nuförtiden utom då jag är ute på fotoutfärd. S1:an presterar förstås märkbart sämre på höga isotal, men en fördel med den lilla sensorn är att jag får längre skärpedjup, vilket jag ofta önskar på festbilder. Totalt sett är det en vinst i kvalitet, då jag med D700 skulle behöva blända ner tre steg för att med fullformat få motsvarande skärpedjup vilket i sin tur skulle förstås tvinga upp ISO i motsvarande grad. ISO 3200 på S1 ser bättre ut tycker jag än ISO 25600 på D700.

Snygga bilder du har tagit med 6,7-13mm vidvinkelzoomen Frode! Väcker lite habegär. :) Synd att den är så pass dyr bara. FT-1 adaptern ligger främst på min Nikon 1-önskelista, vill definitivt ha en sån till sommaren så jag kan förvandla kameran till ett riktigt makromonster i kombination med mitt AF-S 60/2,8 makro. Förstoringsgrad 2:7:1 med samma skärpedjup som jag får på FF med 1:1. Inte illa. :)

Jag har en J3 som komplement till min D7100. Den är liten och smidig. Sökare saknar jag inte, inte ens med F-optik på. Då är det snarare något att hålla i som saknas. En beskärningsfaktor på 2,7 lovar gott när det gäller tele och jag har använt 70-300 på den med gott resultat. Tyvärr saknar den både fjärrutlösare och självutlösare, så på stativ med lång slutartid är den ingen hitt.

Jag har en J3.... Tyvärr saknar den både fjärrutlösare och självutlösare, så på stativ med lång slutartid är den ingen hitt.

Gör det verkligen det? Min S1 som borde vara en enklare modell har tidsutlösare, med alternativen 2, 5 och 10 sekunders fördröjning, kanske också 20s, minns inte. Jag behöver i fotograferingsläget bara trycka på vänstra knappen på multiväljaren och ratta motsols ett steg, så får jag 2s tidsutlösare aktiverad. Synd bara att man måste göra det skilt för varje bild.

Jag håller mig också helst på iso 100-200 om det ska vara kvalitet jämförbar med vad jag får med D700 på iso under 1000. Helst även stativ, i och med att pixeldensiteten är väsentligt högre vilket ställer högre krav på stabilitet. Här är några bilder jag tagit med S1, alla faktiskt med 11-27,5mm objektivet (åtminstone fram till idag) på iso 100 eller 200. Har bländat ner lite på alla bilder, den svartvita ända till f/16 för att få lång slutartid:
http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/sets/72157639608718565/

Men minst hälften av det jag fotar med den här kameran är situationsbilder, festbilder o.dyl. som jag inte har lika höga krav på. Jag tar hellre med mig den här lilla kameran på fester än storkameran, och har med mig kameran betydligt oftare än D700 som mest är hemma nuförtiden utom då jag är ute på fotoutfärd. S1:an presterar förstås märkbart sämre på höga isotal, men en fördel med den lilla sensorn är att jag får längre skärpedjup, vilket jag ofta önskar på festbilder. Totalt sett är det en vinst i kvalitet, då jag med D700 skulle behöva blända ner tre steg för att med fullformat få motsvarande skärpedjup vilket i sin tur skulle förstås tvinga upp ISO i motsvarande grad. ISO 3200 på S1 ser bättre ut tycker jag än ISO 25600 på D700.

Snygga bilder du har tagit med 6,7-13mm vidvinkelzoomen Frode! Väcker lite habegär. :) Synd att den är så pass dyr bara. FT-1 adaptern ligger främst på min Nikon 1-önskelista, vill definitivt ha en sån till sommaren så jag kan förvandla kameran till ett riktigt makromonster i kombination med mitt AF-S 60/2,8 makro. Förstoringsgrad 2:7:1 med samma skärpedjup som jag får på FF med 1:1. Inte illa. :)

Fina bilder Magnus :) Inte bara tekniskt, jag är för dålig på att ta vara på liknande motiv. Återigen håller jag med om användandet. När jag är ute på promenader är den alltid med och då stoppar jag ner min vidvinkelzoom och normalzoomen och mitt 70-200. Jag har gjort allvarliga försök att fota fågel och annat men där ser man begränsningarna tydligt, det blir för svårt att hitta skärpan på rätt ställe.

Filmar gör jag gärna med lillen, tycker det blir riktigt bra.

/Frode

Gör det verkligen det? Min S1 som borde vara en enklare modell har tidsutlösare, med alternativen 2, 5 och 10 sekunders fördröjning, kanske också 20s, minns inte. Jag behöver i fotograferingsläget bara trycka på vänstra knappen på multiväljaren och ratta motsols ett steg, så får jag 2s tidsutlösare aktiverad. Synd bara att man måste göra det skilt för varje bild.

Du har rätt, det har den faktiskt. Jag misslyckades dock med att hitta den inställningen när jag behövde den. Mycket irriterande.

Du har rätt, det har den faktiskt. Jag misslyckades dock med att hitta den inställningen när jag behövde den. Mycket irriterande.

Miniatyrisering är på gott och ont, när kamerorna görs mindre finns det mindre plats för tydliga reglage och en del göms i menyer som kan vara svåra att hitta i.

Jag har en Nikon v1, och är mycket nöjd med optiken för 1 serien. Använder mest 10mm/2.8 och 1,5/1.8 båda är riktigt skarpa även på full öppning. Det är inget fel på deras 10-30 heller vad det gäller skärpa men den är lite i ljussvagaste laget för det jag vill använda den till. Måste säga att jag är imponerad av den kvalitet man kan få ut ur en så liten sensor, och J3:an lär ju vara ännu bättre i det avseendet.

Miniatyrisering är på gott och ont, när kamerorna görs mindre finns det mindre plats för tydliga reglage och en del göms i menyer som kan vara svåra att hitta i.

Jag skulle säga precis tvärt om. Hade självutlösaren funnits i menyn så hade jag hittat den ganska fort, men när den gömmer sig bakom en mikroskopisk liten krumelur på funktionsvredet är den i stort sett omöjlig att hitta.

Jag skulle säga precis tvärt om. Hade självutlösaren funnits i menyn så hade jag hittat den ganska fort, men när den gömmer sig bakom en mikroskopisk liten krumelur på funktionsvredet är den i stort sett omöjlig att hitta.

Ja, det har du rätt i. Det är faktiskt likadant på v1:an ser jag nu. För en gångs skull måste jag faktiskt säga att den lilla kameran har det bättre användargränssnittet i vart fall om jag jämför med min D800. På v1:an (och förmodligen även J3:an?) poppar det direkt upp en meny där man kan välja fördröjningstid när man trycker på krumeluren. På D800 får man själv fatta att man ska gå in i menyn och välja fördröjningstid, å andra sidan minns den vilken tid som ställts till nästa bild. Vet inte riktigt vilket jag gillar bäst.

Men rent generellt ju mindre och behändigare kamera, desto kluddigare blir det att styra avancerade funktioner, men om som jag bara har den som en kamera som kan vara med alltid räcker det oftast med att där finns en avtryckarknapp att trycka på. Tittar man t.ex. på krumeluren bredvis självutlösar krumeluren på J3 finns där även en serietagningskrumelur. Hur ska man bara genom att titta på krumelurerna veta vad dom händer om man trycker på vänstersidan av ratten?
Litenhet och bra användbarhet går sällan bra ihop.

Sätter man kameran i "A" läget och kör råformat behöver man inte gå in i menyer egentligen och då slipper man oftast de pilliga reglagen.

Har Nikon J3. Det absolut sämsta är att det inte finns någon knapp för exponeringslås. Sen så är bandningen på högre iso rätt så hopplös, där är Nikon J1 MYCKET bättre. Ljusmätningen är alldeles för långsam, tar ca 3-5 sekunder för den att anpassa sig till en ny ljussituation, med centrumvägd tar det ca 1-2 sekunder vilket gör att kameran faktiskt går att använda, även om man också då ibland får stå och vänta på kameran - den extremt snabba autofokusen blir ju liksom meningslös om man måste vänta flera sekunder på Ljusmätningen. Extremt dålig byggkvalité. Redan första månaden hade sprickor uppstått på flera ställen i chassit OCH i batteriet. Skärmen är extremt känslig för tryck, färger och menyer blir helt fucked up om man bara håller kameran i ett stadigt grepp.

Trots allt det negtiva så är jag ändå nöjd då jag köpte den för 1750kr inkl moms från Electroworld. Raw-filerna är underbara till svartvitt och det är riktigt roligt att kunna lägga in egna custom picture controls. Men, hade jag vetat att de tagit bort exponeringslåset (som finns på J1) hade jag nog aldrig köpt den..

Tänker uppgradera till J5 i vår, förutsatt att den har knapp för exponeringslås.

För min del är den största nackdelen att den inte går att fjärrutlösa på något vettigt sätt. J2 kan utlösas med ML-L3 (infrarött) och J4 kan utlöas med WiFi. Det gjorde att jag inte kunde använda den som drönarkamera som jag hade tänkt. Jag fick köpa en NEX-5R i stället. Väger nästan lika mycket, men den har APS-C sensor och infraröd fjärrutlösare.

Med FT-1 adaptern och ett teleobjektiv den dock väldigt användbar. Tyvärr blir inte ergonomin något vidare med den kombinationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar