Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av A2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Undrar om någon hunnit skaffa sig praktiska erfarenheter av A2 och kan ge en liten "fältrapport". En intressant fråga bland andra är hur det står till med bruset....
 
Hej, du har ingen bild med iso 100 och full upplösning (8 miljoner)? Skulle va kul att se...

Mvh Martin
 
Ser onekligen ut som om Minolta förvaltat Sonys processor bättre än Sony själva... men än har jag sett för få bilder för att ropa hej...
 
Allt är ju relativt...

Brusproblem har funnits & finns även idag på denna typ av kamera med liten sensor, allt beror ju dock på vad man jämför med.

Den digitala hypokondrin sprider sig ju dock som en löpeld när nya modeller släpps & det letas efter fel på ett sätt som ofta blir helt patetiskt. Optik, kameror & film har alltid haft sina begränsningar, detta gäller självfallet dom digitala kamerorna också.

Genom att man utan kostnad kan testa alla möjliga ljus & motivmöjligheter så gör många det också & hittar små fel & begränsningar, tänk om man gjort samma sak med dom analoga kamerorna för 20 år sedan & dessutom kunnat läsa om detta på internet! Antar att hypokondrin varit densamma då...

Jag är ingen stor vän av att bedömma bilder på skärm (allra minst den skärm jag sitter vid nu) men tycker att det ser ut som att Minolta lyckats riktigt bra med A2, fina bilder Stig!

/Larsa
 
Mera brus

...har haft kameran en dryg vecka och har lätt för att bli van vid den, kommer från en 7Hi.
Sökaren är ett stort lyft och antiskak ett ännu större. Jag har tagit skarpa bilder med 1/5 sek vid ca 50 mmm!
Jag tror mig ha hittat ett fel i programvaran, när jag väljer Adobe RGB får jag sRGB och jpg-filer! För att få Adobe RGB måste jag välja läget embedded Adobe RGB. FEL, eller har jag missuppfattat något?

Så det där med brus, man måste ju testa lite för att se var gränserna går. Att använda ISO 200 ASA liger på gränsen, jag kommer nog att vänja mig av med vanan att välja AUTO och mestadels köra ISO 100. Kameran tycks vara duktigast på att dölja bruset i mörka partier, i ljusare partier störs jag mer.
LJUD & BILD har i senaste numret jämfört kompakta 8miljoners-kameror alla brusar, A2 är minst dålig...

Några exempel-bilder från mig, alla är Extra Fine:
iso200, bl 7,1 brännvidd 13,9 mm
http://www.folkezon.com/a2test/PICT0018.JPE

iso200, bl 11 brännvidd 7,2 mm
http://www.folkezon.com/a2test/PICT0031.JPE

iso200, bl 5,6 blixt brännvidd 8.4 mm
http://www.folkezon.com/a2test/PICT0095.JPG

iso64, bl 11 brännvidd 22,1 mm
http://www.folkezon.com/a2test/PICT0032.JPE

/Christer
 
RAW

Efter att ha följt tråden om RAWs bökighet-möjlighet blev jag nyfiken och provade att öppna en Raw-fil från A2. Det lyckades endast i den medföljande programvaran Dimage Viewer men där finns alla justeringsmöjligheter för färg skärpa osv. Allt är lättanvänt och det finns mycket att vinna i bildkvalite. Ett prov att skärpa en ISO800-bild och därefter köra den i NeatImage(demo) gav följande resultat:

http://www.stigmylfalk.com/A2/clock_filtered.jpg
 
folkezon, använd inte bländare f11 för mycket för du förlorar skärpa i form av diffraktion. Jag gjorde lite tester på min A1 och på bländare f8 och mindre så såg man rätt klart att detaljer försvann.
 
Re: RAW

kryptus skrev:
Raw-fil från A2 + Dimage Viewer...
Ett prov att skärpa en ISO800-bild och därefter köra den i NeatImage(demo) gav följande resultat:

Ser ju användbart ut!
Jag hade gissat att man skulle skärpa efteråt?
Om man skärper innan borde det väl gå hyfsat att bearbeta även en JPEG?

Använde Du den brus-profil till A2, som fanns på NetImage-sidan?

Kanske dags att börja köra RAW+JPEG (å köpa större minneskort...)!
 
skärpning

Skärpningen gjordes innan filen sparades som TIFF(High frequency och 1.0 Contrast). Neat Image(demo) klarar inte att spara i TIFF därför blev det en JPEG. Ingen speciell profil användes vid brusreduceringen. Det finns säkert bättre varianter.
Använd enbart RAW vid fotograferingen, det funkar bra.
 
Förutom pixlarna är sökaren rejält förbättrad. Somliga hävdar att autofokusen är snabbare, men det är inget jag upplevt de gånger jag kramat A2.
 
Bättre upplösning, dvs du ser tydligare vad du siktar på, lättare att ställa skärpan, snabbare uppdatering.
 
Re: skärpning

kryptus skrev:
Skärpningen gjordes innan filen sparades som TIFF(High frequency och 1.0 Contrast). Neat Image(demo) klarar inte att spara i TIFF därför blev det en JPEG. Ingen speciell profil användes vid brusreduceringen. Det finns säkert bättre varianter.
Använd enbart RAW vid fotograferingen, det funkar bra.

Jag skulle föreslå att ni gör egna profiler till er kamera & använder dem, profilerna på NI:s sida till exempelvis D7i håller en bedrövlig kvalite (åtminstone för ett halvår sedan).

När profilerna används så är det viktigt att inte skärpa bilden före, så här gör ni profiler.

/Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.