Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av A2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidningen elktronik världen Ljud & Bild har testat 3 8M kameror i senaste numret, Canon Powershop Pro 1, Konica Minolta Dimage A2 och Nikon Coolpix 8700. Tidigare har man även testat Sony DSC-F828. Så här säger man bl.a. om A2:
Som helhel är detta den bästa kombinationen vi har provat i klassen med 8 miljoner bildpunkter.
På minussidan högt brus vi hög känslighet.
På plussidan: bildstabiliseringen, Manuell zoom som ger snabb start, bäst i klassen.
 
Eftersläpning i EVF

Jag var och kände på en Dimage A2 och det jag tyckte var en nackdel var eftersläpningen i EVF:en. Jag gissar på att det var 2 till 3 tiondelar av en sekund. Jag vet att många andra digitalkameror (med EFV) har ungefär lika lång eftersläpning, men Dimage Z1 har betydligt kortare. Eftersom jag inte hade tid att testa så mycket vet jag inte om jag hade kameran inställd rätt för att minimera eftersläpningen.

Är den eftersläpning jag beskriver ungefär vad en A2:a kan prestera?

Hur lång är eftersläpningen på Dimage A1, är den ungefär samma som A2:an eller mer lik Dimage Z1?
 
Det ska till extrema rörelser med kameran för att jag ska se nån eftersläpning på min A1 i sökaren... och A2 är ännu bättre...
 
Ny firmware till A2
http://www.minoltaeurope.com/magic_...u/custsupp/support_stage.d4w?language=english

Klicka dej fram via "Firmware"

har varit ute några dagar så alla A2-ägare kanske har hämtat sin redan... men snubblade över den när jag kollade efter nyheter till Aette...

Vad gör den för nytta, jo:

"1. Improved the symptom that visibility of LCD decreases depending on the subject brightness while using the Flex Digital Magnifier function. 2. Improved the symptom that LCD turns off or the camera cannot focus on the high brightness subject with the Flex Focus Point at the focal length of 100mm. 3. Improved the flash metering accuracy. 4. Changed the viewfinder operation from the viewfinder turns off immediately after leaving the eye to it remains 10 sec. when the display mode switch is at EVF. ? This firmware supports Telephoto Converter ACT-100, Wide-angle Converter ACW-100, and DiMAGE Capture DCA-200, and updating to this firmware is recommended for the users of these accessories."
 
Ni som har testat firmwaren, är det några märkbara förbättringar?
Hur gör man för att "installera den"?
 
anwa skrev:
Ni som har testat firmwaren, är det några märkbara förbättringar?
Hur gör man för att "installera den"?

Har precis uppdaterat min A2, men inte hunnit att prova den än.
Det finns en PDF-fil med instruktioner (på engelska) att ladda hem. Min engelska är mycket dålig men jag klarade det hela utan problem.
 
HDFS) (KGS skrev:
Ny firmware till A2
http://www.minoltaeurope.com/magic_...u/custsupp/support_stage.d4w?language=english

Klicka dej fram via "Firmware"

har varit ute några dagar så alla A2-ägare kanske har hämtat sin redan... men snubblade över den när jag kollade efter nyheter till Aette...

Vad gör den för nytta, jo:

"1. Improved the symptom that visibility of LCD decreases depending on the subject brightness while using the Flex Digital Magnifier function. 2. Improved the symptom that LCD turns off or the camera cannot focus on the high brightness subject with the Flex Focus Point at the focal length of 100mm. 3. Improved the flash metering accuracy. 4. Changed the viewfinder operation from the viewfinder turns off immediately after leaving the eye to it remains 10 sec. when the display mode switch is at EVF. ? This firmware supports Telephoto Converter ACT-100, Wide-angle Converter ACW-100, and DiMAGE Capture DCA-200, and updating to this firmware is recommended for the users of these accessories."

Tack för tipset, jag hade ingen aning om att man kunde uppdatera kameror - ändå är jag rätt så datavan - men det är mycket som man inte vet :)
 
jorå, datorer e som kameror o vice versa, det är värt att hålla koll på Minoltas uppdateringar. En gång i tiden levererade de en uppdatering som med några klick lyfte urmodellen i Dimageserien från urmodell till nästan senaste modell, kameran fick massor av nya funktioner och dessutom blev den påtagligt snabbare!

Tror inte nån gjort en så radikal uppdatering varken förr eller senare.
 
Michael Johansson skrev:
Åjo, den brukar dyka upp då och då på tyska eBay.

Jag är mycket nöjd med min Konica Minolta A2, men kan nog tänka mig att sälja den inom överskådlig tid eftersom jag ämnar gå över till systemkamera. Så är någon i denna tråd intresserad går det bra att lägga en trevare innan jag sätter in annons.

Björn
 
Michael Johansson skrev:
Åjo, den brukar dyka upp då och då på tyska eBay.

jorå, på svenska annonssidor med, så omöjligt är det inte. Fattade folk hur bra den är så skulle det bli ännu svårare. En kompis till mej fick tag i ett välvårdat ex för 4000... o då ingick både vidvinkel- och telekonverter, väska o minne!

Det roliga är att den killen har en D7D, som han tyckte blev alldeles för tung att ha med på en resa till Estland. När han kom hem o printade ut sina bilder såg han (förstås) ingen skillnad. Så nu hovrar jag kring hans D7D som kanske säljs billigt endera veckan... Kan ju vara bra att ha som backup ;-)
 
Jag funderar på att byta från D5D till något kompaktare, så jag har örjat kolla lite på a2 eller a200, är det någon som har koll på vad som skiljer dem åt förutom att a200 verkar vara lite mindre?
 
Det finns en lång tråd om A2 vs A200.
A2 har bättre sökare o möjlighet till batterigrepp. A200 är bättre på att filma... ska leta länk sen.
 
8000i skrev:
Jag funderar på att byta från D5D till något kompaktare, så jag har örjat kolla lite på a2 eller a200, är det någon som har koll på vad som skiljer dem åt förutom att a200 verkar vara lite mindre?

Har du verkligen tänkt igenom det?
Jag har själv gjort den omvända resan, något jag aldrig ångrat en sekund.

A2 har mer direkt access till olika inställningar genom speciella knappar och vred på huset. Mer menyfipplande i A200, men framför allt är det sökaren som skiljer. A2 har en evf (electronic view finder) helt i en klass för sig.

Deesutom växlar den visning automatiskt mellan sökare/lcd genom en ögonsensor, en kanonfunktion.

Här har du en sida vid sida jämförelse:

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaa200/
 
Senast ändrad:
Ok, tack för svaren, ska leta lite i forumet. Hade inte tänkt nåt permanent avsteg från systemkamerorna, snarare byte i väntan på rätt läge att köpa en nyare modell eller annant märke...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.