Annons

Erfarenheter av A2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
js1 skrev:
Har du verkligen tänkt igenom det?
Jag har själv gjort den omvända resan, något jag aldrig ångrat en sekund.

Visst saknar du Ani somliga dagar ;-)


js1 skrev:
Deesutom växlar den visning automatiskt mellan sökare/lcd genom en ögonsensor, en kanonfunktion.

Använde du den funktionen? Jag har den avslagen så inte LCD´n ska lysa upp i tid o otid. När jag fotar gör jag det så gott som alltid genom sökaren. För att inte sökaren ska starta upp ideligen vinklar jag den uppåt när jag promenerar runt med Ani över axeln...
 
8000i skrev:
Jag funderar på att byta från D5D till något kompaktare, så jag har örjat kolla lite på a2 eller a200, är det någon som har koll på vad som skiljer dem åt förutom att a200 verkar vara lite mindre?


Uhm... *host* Jag ska sälja min A200 *harkel* ;)
 
HDFS) (KGS skrev:
Visst saknar du Ani somliga dagar ;-)

Hoppas jag inte gör dig (eller Ani) alltför besviken men jag gör faktiskt inte det, eller jo kanske lite, jag saknar det bakre inmatninghjulet.


Använde du den funktionen?

Alltid.
Använde sökaren för att komponera och ta bilden, sen kollade jag skärpa, histogram osv på lcd:n.
(Allt för att få ett så systemkameralikt beteende som möjligt *s*)


För att inte sökaren ska starta upp ideligen vinklar jag den uppåt när jag promenerar runt med Ani över axeln...

Är du inte rädd att du vickar sönder flatkabeln till sökaren. Verkar vara ett vanligt förekommande fel på A1/A2
 
Senast ändrad:
Själv har jag en Minolta A1 med väska och 256Mb minneskort som jag tänkte sälja till en bekant. Vad är ett rimligt pris för det paketet; 50kr, 500kr eller 1500kr?
 
js1 skrev:
Alltid.
Använde sökaren för att komponera och ta bilden, sen kollade jag skärpa, histogram osv på lcd:n.
(Allt för att få ett så systemkameralikt beteende som möjligt *s*)


För att inte sökaren ska starta upp ideligen vinklar jag den uppåt när jag promenerar runt med Ani över axeln...

Är du inte rädd att du vickar sönder flatkabeln till sökaren. Verkar vara ett vanligt förekommande fel på A1/A2


Är det så man gör med systemkameror... där ser man... nåja, en vacker dag ska jag kolla det. Den enda systemkamera jag har idag har ingen display *s*

Nä, jag gjorde likadant på min D7 och A1 o jag har aldrig upplevt nåt problem med den där flatkabeln. Å andra sidan kan den inte vara så svår att byta om det skulle bli nödvändigt. Har faktiskt aldrig läst eller hört att nån haft problem med den o jag har läst ett o annat om de här kamerorna...
 
HDFS) (KGS skrev:
Är det så man gör med systemkameror... där ser man... nåja, en vacker dag ska jag kolla det. Den enda systemkamera jag har idag har ingen display *s*

Men det har du väl sett på tv när pressfotograferna jobbar. De tar några bilder, ner med kameran, kollar och fipplar lite med inställningarna.

HDFS) (KGS skrev:
Har faktiskt aldrig läst eller hört att nån haft problem med den o jag har läst ett o annat om de här kamerorna...

Va, nu blir jag nästan lite besviken, fast okej, även solen har sina fläckar...

Här hittade jag två (2) stycken som beskriver samma problem och det måste ju betraktas som en alarmerande felfrekvens. (*s*)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35780
 
Där ser man. Kabeln kanske behöver daglig motion, det har mina alltid fått *s*

Å andra sidan skulle jag tveklöst betala 1500 för att få Ani (eller för alldel Aette på den tiden) i skick igen. Jag ska höra med vännerna på Zieger om det är ett vanligt problem.
 
A2:an är i många stycken en fantastisk kamera. För när man nu funderar på en systemkamera och börjar granska specifikationerna så inser man att A2 har många fördelar jämfört med samtliga DSLR och, ganska få nackdelar. Ta sökaren som kan vinklas uppåt så man lätt kan ta bilder i grodperspektiv. Eller skärmen som kan fällas ut och vinklas så man kan ta bilder på fri hand ovanför huvudhöjd, till exempel över folksamlingar. Eller småsaker som att den kan leverera okomprimerade bilder i TIFF utan att man behöver RAW-konvertera. Eller blixtsybkronisering på 1/4000 osv osv.
Tänk om man fick önska sig en Sony Beta-1, med A2:s design, men med sensor i DSLR-storlek, och lite vassare autofokus än på A2, och ett pris på.... 5995:-, eller för all del, 6995:- eller till och med 7995:-.....
 
En annan liten, men viktig, detalj man tappar med spegelreflexkamera är A2:ans ljudlösa exponering. DSLR-fotografer på bröllop och barndop är ingen speciellt diskret upplevelse.
Nej, några mutor behövs inte för dessa iaktagelser :)
 
Lugn bara, så småningom kommer det riktiga digitala systemkameror också. Till dess kan vi slita på våra A2:eek:r, de håller länge!

Polarn köpte en Canån Trehundrafemtio o törs knappt använda den för han räknar ner till nästa slutarbyte redan... vojne
 
Mina batterier verkar räcka allt kortare tid. Gissar att det äldsta är ett par år gammalt nu och har laddats åtskilliga gånger, nån som kasserat batterier än? Tydligen så är A1/A2 batterier identiska med nåt Nikon batteri, kan man utnyttja det för att "fynda"?
 
Jag köpte nytt batteri till min A2 för ett tag sedan. Clas Ohlson eller Teknikmagasinet eller nåt liknande har piratbatterier.
 
Ah, hittade det. På "Kjell & Company". Ersättningsbatteri till KonicaMinolta NP-400, artikelnummer 42-560, pris 329:-
 
Beställde just från Kaffebrus... 139:-/st! 1600 mAh original är 1500 mAh, ingen frakt vid förskottsbetalning :)
 
japp, med fem batterier borde man klara en kylig dag... har skaffat laddare för bilen också så bara man kan nå den emellanåt så fixar det mesta sej. Tyvärr kraschade jag min bärbara lagringsenhet :-( OCH min bärbara dator samma vecka!!
 
A2 till salu

Nu har jag lagt upp min A2 på "Köp & sälj". Efter alla lovord ni har öst över den (vilka jag fullt håller med om) räknar jag med att den blir försvinner så gott som strax!

Björn (nybliven ägare till en Canon EOS 400 som väger typ dubbelt så mycket som A2:an). Men spegelrasslet är äkta vara...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.