Ett nog så gott argument, Leif. Bättre kvalitet ...? Möjligen om personen bakom spakarna har råkoll på allt som rör färgprofiler, skärmkalibrering, papper osv. Och har en superduperskrivare. Om så inte är fallet, är jag skeptisk. Vore kul om några (t.ex. ett print"-blåbär, en medelmåtta, och en expert) här på FS fick bildbehandla och printa en RAW-bild på hemmadatorn och hemmaskrivaren, och även skicka filen för utskrift via t.ex. Crimson och ett par andra kvalitetslabb. Sen kan ju några proffs få jämför printkvaliteten på de olika utskrifterna.
Men, oavsett detta – ni som har kul, får det resultat ni vill ha och trivs bland färgpatroner och fotopapper, fortsätt printa själva.
Nu kom jag på att det faktiskt finns en sak som skulle motivera mig att börja sätta mig in i printandets ädla konst: nämligen att kunna producera egna fotoböcker i udda format och bindningar ...
/ mvh, FiCa1
Jag använder Apple för att printa kalendrar och Crimson för att göra böcker. De är båda bra och levererar vad jag förväntar mig.
För att de skall det skall bli så krävs några förutsättningar. Att min skärm är kalibrerad/profilerad. Att färgerna jag ser och tonen är den jag önskar.
Fast den kvalité de levererar är inte alls i nivå vad jag får ut av min egen skrivare.
Det min Epson 3880 levererar är klart mycket bättre. Den har klarare färger och mycket högre upplösning.
Nu kan den inte göra böcker eller kalendrar.
Att lära sig hantera en avancerad skrivare samt att ta en bild från exponering till en färdig print är en hög tröskel.
Fast den tröskeln blir inte lägre bara för man låter någon annan sköta utskriften.
Jag vet att mina bilder inte blir för ljusa eller mörka,. Jag vet att kontrasten blir korrekt och tonen i bilden blir det jag önskar. Skälet till det är att jag vet vad jag får ut av min egen skrivare.
Det händer att man inte får till det man kalibrerar/profilerar sin skärm.
Fast skriver man ut själv upptäcker man det snabbt.
Är det billigare och bättre att inte göra detta och tro att Crimson fixar problemet. Tror inte det.
Just beställt en bok från Crimson för 700 kr. Jag vet at den kommer blir exakt vad jag förväntar mig.
Vet den inte är lika bra som mina egna printar och bara klarar sRGB. Tryckt i offset och har lägre upplösning.
Fast har man bara lite ambition så kan man snabbt lära sig.