Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson R1900? R2880?

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag funderar på att byta upp mig på skrivarsidan och tittar då bl a på Epson R1900. Jag ser även att det finns en R2880 som inte är så mycket dyrare... Kan någon med erfarenhet hjälpa mig och svara på vilken som är det bästa valet, dels med tanke på utskriftskvalitet, möjlighet att välja olika papper o.d. men även sett till utskriftsekonomi? Eller skulle ni hellre rekommendera någon annan skrivare? Jag har lite fått för mig att det är Epson som gäller om man ska ha en riktigt bra skrivare...?

Jag har idag en enkel Canonskrivare, en Pixma ip4200, som för sitt pris ger imponerande utskrifter men jag skulle vilja ha möjlighet att skriva ut lite större än A4 samt även kunna välja lite mer "exotiska" papperssorter...

/Per
 
R1900

Hej
Har ägt en R1900 i två år och är mycket nöjd. R2880 har ett "bättre" bläck och en ytterligare patron (ljussvart!?!) som gör att s/v-utskrifter förmodligen är ännu bättre. Den kan också skriva på DVD vilket gör att man kan lämna ifrån sig proffsigt mtrl om man sysslar med sånt...

Vilken du än väljer kommer du att bli riktigt nöjd.

Däremot är kostnaden för utskrift betydligt högre än på A2 skrivaren 3880 som har 80 ml patroner isf 11 ml.

/nic
 
bläckkostnad

Hej, har en R1900 och är nöjd. R1900 kan också skriva ut på DVD och har såvitt jag vet något större färgomfång (gamut) än 2880. Bläckkostnaden, om jag inte minns fel på 2880/11ml är ca 16:- på en A3 med 50% täckning och ca 10:- med en 3880/80ml enligt Epson / Network Innovation.
mvh/Kalle P
 
OK... Har du någon koll på utskriftskostnaden, dvs vad kostar exvis en blank a4?

/Per

Gör bedömningen att bläckkostnad för 3880 är ca 60% av dito för 1900. Så fundera över hur mycket du kan skriva med en mindre skrivare om skrivarpriset skiljer 10000,- och hoppas att du inte frestas att skriva några A2 ifall du väljer 3880.

Vill man ha bra printpriser så välj Crimson, vill man kunna se resultatet direkt välj egen Epson.

Lycka till!
/nic
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.