Annons

EOS1D Mark II officiella bilder mm

Produkter
(logga in för att koppla)
ejeklint skrev:
41.495:- på Scandinavian. Sådär, då har man lagt en beställning! :)
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatör :) Lägger man till några bra gluggar som matchar den blir det lika mycket till... å andra sidan har jag polare som köper motorcyklar för ännu mer än så :)
 
Linmajon skrev:
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatör :) Lägger man till några bra gluggar som matchar den blir det lika mycket till... å andra sidan har jag polare som köper motorcyklar för ännu mer än så :)

Smakar det så kostar det! Jag tror nog att Per själv vet om han har råd att lägga de beloppen på ett kamerahus eller ej. Även om han liksom många av oss andra är amatörer. Han verkar dessutom redan ha diverse fina gluggar i sin väska. Betänk att beloppet är väl inte så mycket mer än en 10D + en fin och dyr telezoom. Och det verkar folk ha råd med.. ;=)
 
PIC-ke skrev:
:)) Grattis !!
Själv slängde jag bara in beställning på nya 70-300 DO IS USM men den verkar intressant.
eller vad säger ni ?

Det verkar vara ett mycket intressant objektiv. Egentligen försöker jag hålla mig till fasta gluggar, men en så kompakt och kompetent telezoom skulle onekligen passa bra när man vill resa lite lättare.

Ska bli mycket spännande att se hur det mottages.
 
Proboarder skrev:
Ulf: hur menar du, från scratch?
Nej, inte alls menat som någon spydighet, rena rama fakta
Det jag menar är precis vad jag säger, alltså har du ingen kamerautrustning/eller annat märke står du på scratch i Canonland.
För 41,5 papp får man ett hus.
Det lär inte göra någon lycklig i sig.
Det skall till ett hyfsat stort minne och ett/några b r a objektiv - helst givetvis original i den högre skolan, för mekaniken i dessa om inte annat.
Tror du inte det hela landar på 55 papp??
Det vet jag att det gör, lågt räknat.
Us
 
Fast de som köper en 1D MkII från scratch är nog ganska lätträknade tror jag. Förmodligen har de haft en 1D eller möjligtvis 10D sedan tidigare och har därför gluggarna redan..eller så säljer de av sina Nikon/Minolta/Pentax-grejor och investerar i ett Canonsystem istället. I båda fallen får man ju en del för sina gamla grejor i alla fall. De som byter upp sig från en digitalkompakt eller är rena nybörjare satsar nog på 300D/10D.
 
Men Ulf då! Tänk på att den har en bps på 8,5! Om du låter slutaren arbeta lite, säg 10000 exponeringar i månaden, har du tjänat in det jämfört med småbildsdia på ett kvartal. Inte illa! Och bra bilder blir det, med åtta megapixlar ;-)
 
Linmajon skrev:
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatör :) Lägger man till några bra gluggar som matchar den blir det lika mycket till... å andra sidan har jag polare som köper motorcyklar för ännu mer än så :)
Jepp, min Honda VFR 750F kostade ca 45.000 beg. "Livet börjar vid 200"... :))))
 
Sonnaren skrev:
Nej, inte alls menat som någon spydighet, rena rama fakta
Det jag menar är precis vad jag säger, alltså har du ingen kamerautrustning/eller annat märke står du på scratch i Canonland.
För 41,5 papp får man ett hus.
Det lär inte göra någon lycklig i sig.
Det skall till ett hyfsat stort minne och ett/några b r a objektiv - helst givetvis original i den högre skolan, för mekaniken i dessa om inte annat.
Tror du inte det hela landar på 55 papp??
Det vet jag att det gör, lågt räknat.
Us

ahh, det va SÅ du mena med scratch :D
förstod inte hur du menade. nu vet jag att du menade + optik :D
 
Scratch-spelare i golf (nix, spelar inte själv men man hör ju.....;-) ) lär vara en som har handicap = 0. Man har alltså inget i utgångsläget.
Us
 
mganga skrev:
Men Ulf då! Tänk på att den har en bps på 8,5! Om du låter slutaren arbeta lite, säg 10000 exponeringar i månaden, har du tjänat in det jämfört med småbildsdia på ett kvartal. Inte illa! Och bra bilder blir det, med åtta megapixlar ;-)
Jaa, 16 timmar om dagen alla dagar under den månaden blir knappt 210 bilder i timman, det borde gå eftersom den tydligen är rasande snabb. Men man bör ha gott om minne och en assistent som kör in det i datorn......äh, varför det förresten, det är ingen som ids sitta och titta på alla dessa ogenomtänkta bilder, bättre att radera och köra i ett - så behövs ingen assistent heller. Huvudsaken är väl att det rasslar om slutaren.
Us
 
Sonnaren skrev:
Jaa, 16 timmar om dagen alla dagar under den månaden blir knappt 210 bilder i timman, det borde gå eftersom den tydligen är rasande snabb. Men man bör ha gott om minne och en assistent som kör in det i datorn......äh, varför det förresten, det är ingen som ids sitta och titta på alla dessa ogenomtänkta bilder, bättre att radera och köra i ett - så behövs ingen assistent heller. Huvudsaken är väl att det rasslar om slutaren.
Us

Ja, det är väl ungefär så det ser ut när våra fotografer åker på fotoresa, tror att de lätt kommer upp i 10000 exponeringar på två veckor, och det är trevligare att låta datorn framkalla än att lägga i en miljard galgar i det förbannade labbet :p
 
Tycker det låter mycket med 10000 exponeringar på en resa men kanske är det så. Själv var jag på Irland i 2 veckor och kom hem med ett 100-tal exponerade rullar i 120-format, d.v.s. i runda tal 1400 rutor. Bara det tyckte jag var i mesta laget att titta igenom. Hade inte varit ett dugg roligare att göra med digitala bilder i datorn. Dessutom hade diabilderna (det mesta), i projektion blivit av en undermålig kvalité i jämförelse........och väldigt många B/W kopior hade haft alldeles för litet tonomfång enligt mitt sätt att se det. Men det blir väl bättre allteftersom......skulle jag tro.
Us
 
Räkna lågt, 10-15 bilder om dagen, ofta två rullar, per bild, alternativvinklar och dyl. Är det flera modeller på samma bild tas det ibland ännu mer bilder. Det blir ganska många knäpp...

Ärligt talat så undrar jag ibland hur man klarade det på storformatstiden. Att det blev bilder ö.h.t. är ett under, endast två knäpp per bild. :-D
 
Hmm. räknar man dia så är priset ungefär 100-120 kr per rulle.
333 rullar inkl framkallning för 40k.
dock ej inräknat ramar, eller diverse digital lagring.
 
För att inte tala om tidsåtgången om man vill ha det på papper eller i digital form ovanpå det andra. Och mängden data det blir av bra diascanningar.
 
Copy_Con skrev:
Räkna lågt, 10-15 bilder om dagen, ofta två rullar, per bild, alternativvinklar och dyl. Är det flera modeller på samma bild tas det ibland ännu mer bilder. Det blir ganska många knäpp...

Ärligt talat så undrar jag ibland hur man klarade det på storformatstiden. Att det blev bilder ö.h.t. är ett under, endast två knäpp per bild. :-D
Det hänger ihop med att man vet vad man gör och inte kör "trial and error" metoden.
Eftertänksamhet och kunskap helt enkelt......suverän kombination, kan ej överträfffas.
Us
 
forstheim skrev:
Fast de som köper en 1D MkII från scratch är nog ganska lätträknade tror jag. Förmodligen har de haft en 1D eller möjligtvis 10D sedan tidigare och har därför gluggarna redan..eller så säljer de av sina Nikon/Minolta/Pentax-grejor och investerar i ett Canonsystem istället.

42 000 för en yrkesfotograf är visserligen en del pengar, men ändå rätt överkomligt. För mig blir mark II första digitalkameran. Det har inte funnits något tidigare som matchat 1V HS när det kombinationen av snabbhet och bildkvalitet.

Andra kollegor slänger ut sina Fuji S2 och satsar på Canon.

Bland amatörer tror jag säkert att den katergorin som köper mark II redan har en 10D eller 1D. De är väl digitalentusiaster. Men hur många av dem behöver 8,5 b/s?
 
froderberg skrev:
Bland amatörer tror jag säkert att den katergorin som köper mark II redan har en 10D eller 1D. De är väl digitalentusiaster. Men hur många av dem behöver 8,5 b/s?

Precis! Därför vill vi gärna köpa 10D markII :) och den bör med tanke på 1DmII inte kosta mer än 20-25 tkr......eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.