Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS1D Mark II officiella bilder mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: 520

Janne H skrev:
Kodak 520 Canon 2000 var bara på 2 mp.
Gav brusiga bilfiler på 6 mb.

Vänligen.

/Besservisserjanne ;-)

Aah, nostalgi! Hade en sådan förut ;) Är nu lycklig ägare till en D100, en liten kamera!! Den väger nu med en 80-200/2.8 lika mycket som kodaken med normaloptik.

..även om bildkvalitén på DCS520:n var otrolig på pixelnivå, om man körde på 100 asa, bortplockat antialiasingfilter osv så inte såg man något brus inte, och riktigt fina bilder på pixelnivå! Tänk hur lite brus det blir på en aps-sensor, med 2 Mp, stooora fotoceller..
 
38.000 exkl. moms! Jippi, nu blir det ny kamera! :-D

Kul att de dubbla kortplatserna kan användas för att dubbelspara bilderna. Ger ökad trygghet i de fall man är paniskt rädd för att ett kort ska paja innan man hunnit tanka ned.
 
Dyr historia

-96 eller om det var -97 hyrde jag en Kodak/Canon DCS3(?). Brusiga bildfiler på 4 mb....pris 340.000:plus moms. Var nog bara några få tidningar som kunde köpa den.
Gick åt 20 min i Photoshop med varje bildfil för att få användbara hudtoner :-(
 
Re: Jag och MKII...

:)

En undring jag har är i vilken omfattning Canon påverkas av diskussioner på nätet om olika önskemål? Vad gäller 1D II tycks man ju ha fixat mycket av det som tidigare klagats på vad gäller prylar och program. Är du här på FS som privatperson eller "Canon-spion"? Både och? ;-) I vilket fall tycks man ju med nya modellen gjort åtskilliga av oss klart upphetsade...
 
Bäva månde Nikon,hur bra blir inte "nya"
10D mk II eller vad den nu kommer att heta.
Men en sak är säker det var enklare förr när man inte behövde byta kamera 1 gång per år utan bara uppdatera med bättre film.
m.a.o mest grejer när han dör vinner får bli mitt motto, nu skall det köpas kamera.

// Håkan
 
Verkar som om (fotosidan.se)är en intresseklubb för Canonägare.
Kanske dags att dra sig ur gemenskapen och avsluta medlemskapet, då jag fortfarande och troligtvis för alltid kommer att använda Nikon.
 
Finland skrev:
Verkar som om (fotosidan.se)är en intresseklubb för Canonägare.
Kanske dags att dra sig ur gemenskapen och avsluta medlemskapet, då jag fortfarande och troligtvis för alltid kommer att använda Nikon.
Jag håller me dig om det.
//leand
 
SPION ? Näe du...

Absolut inte som spion då det är yrkesfotogarefers behov som man lyssnar på.
Jag är medlem som privatperson.

Canon påverkas ingenting av det som sägs på nätet. Och det skall ni veta, att inte ens jag fick veta och se kameran fören igår.

Det är klart att all Canonfreak på FS blir galna... ! Det vore väl konstigt annars ?!

:eek:)//patrik
 
Senast ändrad:
Finland skrev:
Verkar som om (fotosidan.se)är en intresseklubb för Canonägare.
Kanske dags att dra sig ur gemenskapen och avsluta medlemskapet, då jag fortfarande och troligtvis för alltid kommer att använda Nikon.
Detta är en Canon-tråd och då får man nog acceptera att det skrivs mycket om Canon och att det kommer en och annan gliring mot Nikon. Men även bland Canon-ägare har det, åtminstone tidigare, funnits en "hackordning" (10D vs 300D) av liknande slag. Man får nog ta det med en nypa salt, även om det blir tjatigt i längden. Titta istället på bildrecensionerna. Där står aldrig att bilden är dålig för att den är tagen med Nikon/Olympus/märke x eller att den är bra för att Canonobjektiv använts. Så fortsätt använda Nikon, det är inget dåligt märke. Och stanna gärna som medlemmar på FS.
 
Håller med er att detta är ju trots allt en Canontråd.
Så egentligen borde jag stunta i att öppna tråden helt enkelt, men man är ju nyfiken av naturen.
Men ibland blir man faktiskt ganska trött på alla gliringar även om dessa bör ses med glimten i ögat.
Har plåtat yrkesmässigt sedan ungefär 1987 och varit Nikonanvändare sedan 1982. Trivs med mina prylar, kommer ihåg vilket ramaskri det var bland kollegorna när EOS kamerorna kom. Då de stod där med sina nyinköpta F1:eek:r och gluggarna inte passade. Men det var då de.
Men det är väl med valet av utrustning som det är med val av allt annat, behovet styr!

Ilkka
 
Canonklubben
Nikonklubben
Minolta-Pentax-Övrigaklubben
Analogklubben
Digitalklubben
Klubben för inbördes beundran
Mosebackes Fotografiska Sällskap
Naturfotoklubben
etc..

Det finns många olika grupperingar på fotosidan som kan göra att en del personer känner sig utanför. Det bästa man kan göra är att antingen strunta i det hela eller själv sluta sig till gruppen.. ;=)

Men visst förstår jag din reaktion Ilkka. När det sker något framsteg med en ny modell (oavsett märke skulle jag tro) blir det en väldig hysteri i forumen. Nya Canonmodeller verkar dock orsaka större hysterier än modeller från andra märken. Kanske beror det på att Canon oftast ligger steget före sina konkurrenter både vad gäller prestanda och pris!?

Det digitala generellt verkar annars uppmana till hysteri. Man skulle helt klart varit född i en annan tid så att man kunde köpt sig en bra kamera och sedan haft den i 50 år eller något liknande. Nu verkar folk byta kamerahus som en annan byter underkläder..dvs 1 gång/år :=))

Fast jag tror vi ska glädjas med de glada istället för att bli sura, frustrerade eller avundsjuka.

Själv ska jag nu klappa min fina analoga kamera, vilken troligtvis kommer att vara med i några år till.. :=)
 
Scandinavian har prissatt den. Gissningarna här var tämligen rätt. Hamnar vär runt 55000:- då för den som startar från scratch.......om nu någon gör det. 41,5 för enbart hus.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.