Annons

EOS 60D - 50mm f/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!
Det är såhär att jag har funderat på att uppgradera mig ifrån min 400D till en 60D.
Jag äger just nu ett 50mm f/1.8 II, det var en som jag kände som berättade att det fasta 50 blir som 85(?) i 60D. Stämmer detta? vad beror det på? är det bara 60D som det blir så med?

Det var ett tag sedan som jag fotade senast, så har glidit ifrån både utveckling och de olika termerna:)
MVH
Robin
 
bildutsnittet motsvarar 85mm och det samma på 400D så du kommer inte se någon skillnad

Okej! Tack för svaret! förstod inte riktigt vad du menar med "bildutsnittet motsvarar 85mm" du får gärna förklara djupare om du orkar,

Vill även ha lite råd, är 60D något att ha, har ju hört att den inte fått bästa kritiken pga, lite plastigare samt mindre än 50D och byte av minneskort m.m. Men jag är ju ingen proffsfotograf så ett byte ifrån 400 till 60D är kanske bra?
 
Jag har en 60D och är kanon nöjd! Den största anledningen var för att få den vinklingsbara skärmen. Det är så bekvämt att kunna stå normalt och fota med liveview utan att behöva kräla på backen för att se så komponeringen är som man vill ha det. Vad gäller rycktet att 60D ska kännas plastig kan jag inte hålla med om. Den känns robust och en lättare vikt är ingen nackdel enligt mig.
Vad gäller bildkvalité så är skillnaderna inte så stora om man jämför 50D med 60D, men de skillnader som är, är åt 60Ds favör (ex. lite mindre brus på höga iso). Jag tror att du använder SD kort till din 400D? i så fall du behöver inte köpa nya för att kunna fota (50D använder compact flash). En annan stor skillnad mellan 50D och 60D är att 60D kan filma i full HD, 50D har ingen filmfunktion överhuvudtaget. Och jag måste säga att kvalitén kan man inte klaga på..... --> http://vimeo.com/search/videos/search:60D/2458c03b/sort:likes/format:thumbnail

Om du har pengarna köp helt klart 60D. Den vinklingsbara skärmen är guld värt att ha, gör liveview fotandet så mycket lättare. Sen att den känns plastig är bara ett ryckte enligt mig. För hållbarhetens skull så är plast till och med starkare.
Blev ett väldigt rörigt inlägg men hoppas att du förstått lite av det jag skrivit :)
 
Tack för svaret! och äntligen få höra ur ett perspektiv ifrån en 60D ägare:)

Jag kommer troligtvis att köpa 60D tror att det fyller mina krav på en kamera, räcker väl till mig som "hobbyfotograf".

//robin
 
Jämfört med 400D är 60D ett bra steg framåt. Jag provade en i två veckor, och den fungerade utmärkt. Det som saknades jämfört med min 7D var främst snabbheten och mer avancerad autofokus. Men det är inte alls till alla motiv man har någon användning för det.
Däremot är det så att minneskorten till 400D inte passar, då 400D fortfarande använde CF-kort. Så du får köpa minst ett nytt SD-kort, om du inte har några sedan tidigare. 16 GB är ganska kostnadseffektivt.

Det här med objektiven behöver du inte fundera på, då effekten är identisk med den du får idag på din 400D. Men det är alltså så att jämfört med om du sätter ditt EF 50mm f/1,8 på en kamera för film, eller en digital kamera som har lika stor sensor som negativformatet är på filmen (s.k. fullformat), då verkar ditt 50mm som ett 80mm, när du använder det på en kamera med sensor i formatet APS-C. Något som både 60D och 400D har.
 
Okej! Tack för svaret! förstod inte riktigt vad du menar med "bildutsnittet motsvarar 85mm" du får gärna förklara djupare om du orkar,

Nu är jag inte han men 400D och 60D har samma storlek på sensor därför kommer du inte se skillnad. Referenserna kring millimetrar baserar sig på forntida kemifilmstandard och det är helt enkelt så att ett 50mm objektiv får en tele-effekt på cropkameror som 400D, 60D och tex 7D och därför motsvarar 1.6x50mm. Även 550D, ja alla XXXD och XXXXD och XXD från Canon - dessa kallas också för "cropkameror". Brännvidden ska multipliceras med 1.6 för att motsvara det som kallas fullformat. Uttryckt på ett annat sätt så får du alltså mer vidvinkel på en fullformatskamera (tex 5D) än du får på 400D och 60D. Hoppas det gav något.

Vill även ha lite råd, är 60D något att ha, har ju hört att den inte fått bästa kritiken pga, lite plastigare samt mindre än 50D och byte av minneskort m.m. Men jag är ju ingen proffsfotograf så ett byte ifrån 400 till 60D är kanske bra?

Jag håller inte med alls. Jag önskar att min 5DMkII och 7D var lika små och smidiga som 60D och att dom dessutom hade den vikbara skärmen. Jag är inte mindre bekymrad i regn med någon av mina kameror än jag skulle vara med 60D. Och plastig? "Plast" kommer i alla möjliga former och 60D liksom de "ännu plastigare" nyare XXXD tycker jag har en utmärkt quality-feel (de nyare XXXD har lyfts några snäpp från 400D). Och det mindre minneskortet är bara en fördel tycker jag, de större "Compact Flash" kommer fasas ut och nymodigheter fokuseras till de mindre SD(HC) som tex wifi-funktionalitet och annat användbart.
 
Tack för alla svar och tack för att ni gjorde mitt beslut lättare!:)

Nu är jag både klokare och (visare(?)).
Riktigt roligt att man får bra och riktig hjälp på detta Forum! underbart

//Robin
 
Här är ännu en nöjd 60D-ägare. Tänkte bara komplettera med ett tips på ett riktigt trevligt och prisvärt minneskort, Transcend SDHC 32GBClass 10. Köpte det själv från Sweburn för knappa 500 kr och det fungerar ypperligt.
 
Du kommer märka större skillnad på dina bilder om du lägger pengarna på objektiv i första hand. Det är objektiven som ger de stora bildmöjligheterna.

60D har bättre hög-ISO-egenskaper, högre upplösning och snabbare serietagning. Till action- och sport kan det göra stor skillnad, men de flesta får rätt lika bilder med de båda kamerorna.
 
Du kommer märka större skillnad på dina bilder om du lägger pengarna på objektiv i första hand. Det är objektiven som ger de stora bildmöjligheterna.

60D har bättre hög-ISO-egenskaper, högre upplösning och snabbare serietagning. Till action- och sport kan det göra stor skillnad, men de flesta får rätt lika bilder med de båda kamerorna.

Ja, jag köpte till ett 15-85 (Inget L men nästan). Spelar ingen roll vad du läser i tester eller vad andra säger. Du kommer aldrig vilja plocka av det! Har ett 50 1.8 när jag filmar och ett 55-250 i nödfall. Jag tror du ångrar dig om du köper den med 18-135.
 
Angående plastighet så är det som sagt skillnad på plast och plast. Jag har en EOS 50E, en väldigt plastig kamera, som trots många års användande i bitvis ganska tufffa miljöer, fortfarande fungerar utmärkt utan några sprickor eller andra märken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.