ANNONS
Annons

Eos 5d....

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur mycket snabbare är 5D:s AF jämfört med min 350D då? Det borde väl skilja rätt mycket med tanke på prisskillnaden. :eek:)

Photocon skrev:
Tror det är en del av svaret,Martin!
Jovisst, det är möjligt. Men jag tror också att väldigt många ställer massa krav på kameran som de sen aldrig utnyttjar. "Jag kanske kommer att fota sport nångång". Det är knappast bara proffs som köper 5D om man kollar runt på bilderna på Fotosidan, hehe.
Själv har jag en kamera med 5 bps som jag aldrig utnyttjat. Jag har bara provat hur fort det går för kul;-) Att jag köpte en så fin kamera var egentligen mest för att jag hatar plastiga saker och vill kunna komma åt funktioner utanpå kameran.

Sans skrev:
Hur mycket snabbare är 5D:s AF jämfört med min 350D då? Det borde väl skilja rätt mycket med tanke på prisskillnaden. :eek:)

5D:s AF är ungefär lika snabb som den på en 20D/30D. Jag lånade en 350D och fann den i praktiska sammanhang bara mariginellt långsammare än 20D.

Går inte att jämföra pris här, tror jag. För sina prestanda är 5D fortfarande att betrakta som en billig kamera. Allt krut har lagts på en högkvalitativ FF-sensor (och de är mycket dyrare att göra än en APS-C sensor). Sedan ska elektroniken hinna mata den stora mängd data en FF-sensor på 12,7 mp kräver. 5D har en hyfsat snabb AF, 3 bps i sekvens som räcker i de flesta fall.

Den verkligt stora skillnaden, bortsett från FF, mellan 20D/30D/350D/400D är en sökare med riktigt ljusstarkt prisma. Prisskillnaden är helt motiverad tycker jag. Lägg därtill en brusfrihet utan like på höga isotal så är en 5D egentligen inte speciellt dyr.

Men det är min åsikt.

Makten skrev:
Själv har jag en kamera med 5 bps som jag aldrig utnyttjat. Jag har bara provat hur fort det går för kul;-) Att jag köpte en så fin kamera var egentligen mest för att jag hatar plastiga saker och vill kunna komma åt funktioner utanpå kameran.

Det är du inte ensam om, tror jag. Känns likadant för mig i de flesta fall.

Hälsn/LA

Photocon skrev:
5D:s AF är ungefär lika snabb som den på en 20D/30D. Jag lånade en 350D och fann den i praktiska sammanhang bara mariginellt långsammare än 20D.
Bara 5D räcker till nedanstående typ av actionbilder så är jag nöjd! ;o)

Bilagor

• cataction-dagens.jpg
    cataction-dagens.jpg
    70.5 KB · Visningar: 329
Har själv katt och har plåtat den med en 5D när den skuttat upp i luften efter en lågflygande sparv. Hann bara bli 2 exponeringar, men med en usm-optik hann AF med. Kör bara med en AF-punkt aktiverad (den i cntrum). Blev hyfsat skarpt. Med fler AF-punkter aktiverade riskerar man ibland att missa, men ibland är de en fördel. Men visst räcker 5D till för snabbare action än så, Susanne.

Ja det bra!

LA

Vad har denna uppfattning om att 5D skulle vara långsam kommit ifrån?

Jag har en 5D och en 20D och visst är serietagningsfrekvensen snabbare med 20D.
Men autofokusen är rappare och mer exakt med 5D och 3 bilder/sekund år inte precis långsamt det heller.

Det stämmer inte att autofokussystemet är samma mellan 5D och 20D, jag upplever 5D som betydligt bättre på den punkten. Dessutom finns dom extra fokuspunkterna runt mittpunkten för hjälp vid AI servo fotande av snabbrörliga saker, dom finns inte på 20D eller 30D.

Under samma tidsperiod får jag minst lika många lyckade bilder på action med 5D som med 20D när alla förutsättningar är lika. Det beror helt enkelt på att jag inte behöver kasta så många felfokuserade bilder.

Du har rätt, Björn. Har tidigare skrivit att sekvensen på 5D är tillräcklig med 3bs, fast när jag önskat ett rappare AF har jag haft 1D-serien som referens.

Däremot upplever jag att 5D vs 20D/30D är ganska lika vad gäller AF. Men det kan ju vara skillnad på exemplar.

Menar att de tar ungefär samma tid på sig att ställa in AF.

Däremot håller jag gärna med dig om att AF på 5D är något träffsäkrare med aktiverade hjälpfokuspunkter. Om du läser mina tidigare inlägg är jag ingen anhängare av snabb sekvens däremot AF.

Jag har också betonat att 5D är en bra actionkamera.

Så med min parantes undantagen ger jag dig helrätt. MVH/Lennart

Lennart,

Mitt inlägg var inte någon invändning mot dina på något sätt.

Det känns som det blivit en etablerad uppfattning att 5D är en utmärkt porträttkamera vilket den också är. Många verkar tolka det som att den därmed skulle vara dålig till actionfoto vilket är helt fel.

Det är denna uppfattning jag (liksom tror jag du) vill utmana och inte dina inlägg i debatten som jag tycker är sunda.

Björn!

Tror vi egentligen är rörande överens i den här frågan och jag uppfattade inte ditt inlägg som ngn invändning alls. Egentligen underströk det vad många redan vet: Bättre allroundkamera än 5D får man leta rejält länge efter.

Ha det bra/Lennart

Photocon skrev:
....Däremot upplever jag att 5D vs 20D/30D är ganska lika vad gäller AF. Men det kan ju vara skillnad på exemplar.

Menar att de tar ungefär samma tid på sig att ställa in AF.

Däremot håller jag gärna med dig om att AF på 5D är något träffsäkrare med aktiverade hjälpfokuspunkter. Om du läser mina tidigare inlägg är jag ingen anhängare av snabb sekvens däremot AF.
Jag har själv en EOS 20D och upplever att jag ofta får felfokuserade bilder då jag änvänder stor bländare. Menar du att AF är ungefär lika snabb mellan 5D, 20D och 30D men att den är träffsäkrare med 5D?

matnyttige skrev:
Jag har själv en EOS 20D och upplever att jag ofta får felfokuserade bilder då jag änvänder stor bländare. Menar du att AF är ungefär lika snabb mellan 5D, 20D och 30D men att den är träffsäkrare med 5D?

Ja, det menar jag, men det är min personliga erfarenhet av de ex jag har/har haft. Min 5D är såld så jag kan inte göra en praktiskt jämförelse nu. Men när jag tittar på mer kritiska bilder när motiven varit i rörelse har jag i alla fall fått högre "träffprocent" med 5D än 20D. Har nu bytt till 1DsMkII och dess AF är naturligvis betydligt raskare än 5D.

Men jag upplevde ssv 5D som "säkrare" vad gäller AF än 20D. 30D har jag ingen.

Mvh/Lennart

matnyttige skrev:

Det är inte samma AF-modul i 20D/30D som i 5D. Det är främst vid AI Servo som skillnaden märks till fördel för 5D.

/M

froderberg skrev:
Det är inte samma AF-modul i 20D/30D som i 5D. Det är främst vid AI Servo som skillnaden märks till fördel för 5D.

/M
Observera att Canon rekomenderar att man använder AI Servo även för stillastående motiv av detta skäl. Med de sex extra fokuspunkterna blir autofokusen "säkrare", det vill säga den hittar i princip alltid något att fokusera på. Läget One Shot ger däremot dig större kontroll över vart i bilden fokus skall ligga, men finns det inte tillräcklig kontrast i fokuspunkten kan autofokusen inte låsa vilket hindrar exponeringen. Autofokusen kan i detta läge upplevas som mer "osäker", när det egentligen är ett problem med att fokuspunkterna har lite för bra precision (de är helt enkelt för små).

/Daniel

Så du menar att jag i min 20D ska ha alla fokuspunkter?
Har kört med enbart den i mitten för att jag trodde den var säkrast.

Bussmicke skrev:
Så du menar att jag i min 20D ska ha alla fokuspunkter?
Har kört med enbart den i mitten för att jag trodde den var säkrast.

Nej. Den i mitten är säkrast. Det är bara vid extremt rörliga motiv som man har nytta av att ha alla fokuspunkter aktiva för att huvudtaget få någon del av motivet skarpt.

I 5D är däremot ytterpunkterna exaktare vid AI Servo än utan. Så är det inte med 20D/30D som inte ha de extra fokuspunkterna.

froderberg skrev:
I 5D är däremot ytterpunkterna exaktare vid AI Servo än utan. Så är det inte med 20D/30D som inte ha de extra fokuspunkterna.

Jag antar att detta gäller när man låter kameran välja fokuspunkt, eller har man någon fördel av att köra med AI Servo på 5D även när man själv väljer fokuspunkt?

AFE skrev:
Jag antar att detta gäller när man låter kameran välja fokuspunkt, eller har man någon fördel av att köra med AI Servo på 5D även när man själv väljer fokuspunkt?

Ja. Punkterna är dubblerade vid AI Servo för extra precision i fokuseringen.

froderberg skrev:
Ja. Punkterna är dubblerade vid AI Servo för extra precision i fokuseringen.

Å fan! Jag visste att den hade extra punkter, men inte att de satt så tätt så de gör nytta vid manuellt val av fokuspunkt.

Eftersom jag kör med tumfokus ställer jag genast om min 5D till AI Servo :)

Tack Magnus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar