Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5d....

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Vi kan väl samla oss till ett upprop och skicka det till Canon:

Ropen skalla - dynamik åt alla!

När jag pratade med detta engelska herrar var jag förvånad över hur lyssnande de var. Så nog kan det vara värt att be snällt.

En rolig kommentar från en av killarna "Det finns så många objektiv vi skulle vilja göra, men vi har inte möjlighet att göra hur många nya objktiv på en gång som helst. Vilket objektiv tycker du att vi ska komma med?"

En raktecknande 17mm önskade jag mig.
 
Photocon skrev:
Har gjort det ett par gånger och funnit flera inlägg som ber om bättre dynamic range på internationella engelskspråkiga forum. Men pixlarna bara öser ned i alla fall.

Tyvärr har väldigt få av kunderna någon vidare koll. Därför styr pixlarna. Men det är väl ingen nyhet.

Samtidigt är ju Canon rätt okej när de gäller de dyrare husen (30D och uppåt) och flirtar inte med kunderna utan att ha teckning för det. Tyvärr föll de för det med G7.

En sak Canon jobbar med iaf är egna CMOS-sensorer i kompakterna. Lär ge bättre bildkvalitet, lägre pris och lägre batteriförbrukning. Nu köper de CCD:er från Sony som alla andra.
 
froderberg skrev:
Tyvärr har väldigt få av kunderna någon vidare koll. Därför styr pixlarna. Men det är väl ingen nyhet.

Samtidigt är ju Canon rätt okej när de gäller de dyrare husen (30D och uppåt) och flirtar inte med kunderna utan att ha teckning för det. Tyvärr föll de för det med G7.

En sak Canon jobbar med iaf är egna CMOS-sensorer i kompakterna. Lär ge bättre bildkvalitet, lägre pris och lägre batteriförbrukning. Nu köper de CCD:er från Sony som alla andra.


I så fall hoppas jag de petar i RAW i G7..
Kanske ett önsketänkande men i alla fall....
 
froderberg skrev:

En sak Canon jobbar med iaf är egna CMOS-sensorer i kompakterna. Lär ge bättre bildkvalitet, lägre pris och lägre batteriförbrukning. Nu köper de CCD:er från Sony som alla andra.

Ja, det är verkligen märkligt. Men tydligen är inte bildkvalitet högpriorierat i kompakterna. Självklart skulle en kamera motsvarande G7 ha en lite större CMOS-sensor och vidvinkel från 28 mm och råformat. Då hade det ju NÄSTAN varit en liten Leica M8-konkurrent. Problemet är kanske att den då också hade konkurrerat med Canons systemkameror...

För övrigt är det väl inte Canon som tillverkar kompaktkamerorna utan det är utlagt på.... fasen - nu kommer jag inte på vilka det är.
 
Slowfinger skrev:
Ja, det är verkligen märkligt. Men tydligen är inte bildkvalitet högpriorierat i kompakterna. Självklart skulle en kamera motsvarande G7 ha en lite större CMOS-sensor och vidvinkel från 28 mm och råformat. Då hade det ju NÄSTAN varit en liten Leica M8-konkurrent. Problemet är kanske att den då också hade konkurrerat med Canons systemkameror...

Sånna där internkonkurrensargument tror jag inte mycket på. Snarare är Canon i dagsläget tvugna att använda vad Sony erbjuder. Jag fick en stor suck från en canonchef när jag pekade detta, men han hävisade till de kommande cmos-kompakterna.

En kompakt med systemkamerakvalitet skulle knappast konkurrera med Canons systemkameror, snarare komplettera och locka folk från andra märken som till slut kanske byter märke helt. Som ipod fått fler att gå från PC till mac.
 
Det kommer säkert. När systemkameraboomen peakat och 60% av alla nyblivna systemkameraägare inte längre orkar släpa omkring på tung utrustning är det dags för kvalitetskompaktboomen.

Det kommer att ligga många dyra gluggar i garderober och samla damm om några år ;-)
 
Sigma har ju redan visat vägen med en kompakt med APS-C-format.

Detta är en kameratyp att se fram emot.
 
Magnus inte har den väl lanserats än? Blev den inte fördröjd och fördröjd och? Själv har jag länge varit sugen på en 5D så tack för en intressant diskusion. Men det som jag hakat upp mig på är 3 bild/sek.Räcker ju att ställa ner sin 30D så märker man skillnaden. Visst för det mässta räcker det säkert, men vill man ibland fota lite sport och kanske fågel så kan skillnaden vara betydande. Förvånande ingen tagit upp detta i denna diskusion? Beror det på att i praktiken har det ingen betydelse eller fotar ni inget där hastigheten betyder så mycket?
Har jag gått och väntat helt i onödan? För har man ju redan en kamera som funkar bra kan man ju kanske kosta på sig att vänta och se om efterföljaren uppfyller fler krav. Skulle vara kul att höra hur ni upplever just hastigheten, är den begränsande?
Mvh. Lasse
 
Själv har jag satt ner min 30D till tre bilder per sekund. Det är så jobbigt när det bara smattrar till när man bara ska ta en bild.

5D är ju en typisk reportagekamera, ingen sportkamera.

Och ja, kompakten som Sigma visade på Photokina var i princip en ren mockup och långt från produktionsfärdig.
 
Indy skrev:
Skulle vara kul att höra hur ni upplever just hastigheten, är den begränsande?
Mvh. Lasse
Tycker själv att det är den största anledningen till att jag inte uppgraderat. Fotograferar mycket basket på våren, och skillnaden mellan 3 och 5 bilder är då mycket stor. Hade förut en D30 med 3b/s och lyftet till 20Ds 5b/s var verkligen som natt och dag. Får säkert 30% fler bilder som sitter där dom ska.
 
Håller delvis med att det kan räcka med 3 bild/sek. men i den prisklassen tycker jag inte man ska behöva hålla två kamerer för att uppfylla ett allsidigt krav. Blir det en uppgradering så tror och hoppas i alla fall jag på bättre hastighet.
/Lasse
 
Vad jag förstår, efter att ha läst intervjuer med duktiga sportfotografer, så föredrar de att ta en bild i rätt ögonblick framför att hoppas att någon av alla 8 bilder per sekund blir rätt.

Visst, jag själv är inte i närheten av att ha det ögat, men personligen tror jag inte att _jag_ skulle träna upp det seendet om jag kunde förlita mig på serietagningen. Så jag sneglar mycket på 5D som huvudkamera...
 
Att 5D inte klarar mer än 3 bps beror nog främst på att den använder processorn från 20D/30D. Med fler pixlar får det bli lägre bildfrekvens.

Hur det blir i nästa generation får vi se. Men 5 bps är knappast en omöjlighet. Det blir nog en semiproffsstandard. Se D200.

Jag ser gärna 5 bps. Ibland behövs det.
 
Någon som kan sia om vad som kommer hända med priset på 5D när det kommer en ny kamera?

Just nu känns det riktigt jobbigt att köpa den eftersom pengar tillbaka kampanjen på 5:an har gått ut. Att få 2800kr tillbaka som man inte behöver ta in i företaget är ju riktigt sweet.

/M
 
martinh skrev:
Någon som kan sia om vad som kommer hända med priset på 5D när det kommer en ny kamera?

Just nu känns det riktigt jobbigt att köpa den eftersom pengar tillbaka kampanjen på 5:an har gått ut. Att få 2800kr tillbaka som man inte behöver ta in i företaget är ju riktigt sweet.

/M

I USA forlangdes cash back promon till 19e februari.
 
StefanN skrev:
Vad jag förstår, efter att ha läst intervjuer med duktiga sportfotografer, så föredrar de att ta en bild i rätt ögonblick framför att hoppas att någon av alla 8 bilder per sekund blir rätt.

Visst, jag själv är inte i närheten av att ha det ögat, men personligen tror jag inte att _jag_ skulle träna upp det seendet om jag kunde förlita mig på serietagningen. Så jag sneglar mycket på 5D som huvudkamera...

Jo, jag håller med. Och visst f-n går det att plåta hockey, fotboll, bandy ...i princip all sport (även rally o gyttjebrottning):) med en 5D. Och det beror mycket på seendet plus att många av dessa skickliga fotografer dessutom fokuserar manuellt. 5D har en bra sökare. Men till 5D:s nackdel i actionsammanhang tycker jag (som sällan fokuserar manuellt) den slöare AF är. Sekvenshastigheten betyder mindre utom i extrema sammanhang.

Blicka bara bakåt lite o kolla de fantastiska actionbilder som tagits med olika kameror som bara haft winder med max 2bps. Och utan AF.

Men visst är det skönt att utvecklingen ibland går framåt till fotografernas fromma.

Sedan en bekännelse: Jag fångade inte situationerna i en hockeymatch bättre de gånger jag använde en 1DMkII med 8,5 bps. Däremot blev bilderna skarpare tack vare en bättre AF.

Jag slutade upp att använda höghastighetsläget. Blev bara en massa bilder som inte sa något att sortera. körde därefter på 3bps. Så för mig hade 5D räckt som actionkamera, men tyvärr inte dess AF.

Sedan vet jag att många verkligen behöver snabba sekvenser, men jag anser att man får ta 5D som den är. Hade den varit snabbare och haft samma pris skulle fabrikanten fått göra avkall på bildkvaliten. Annars hade det blivit pristillägg för annan processor och AF. Och att skyffla iväg rawfiler på en FF-kamera fortare än 3bs fordrar mycket kraft och större prislapp. Lägger man till 40.000:- får man en 1DsMkII med FF och endast 4 bps o snabbare AF.
 
Man får ibland uppfattningen att merparten av alla fotografer på FS ofta fotar sport. Ändå ser man knappt några sportbilder. Hur kommer det sig?
 
Makten skrev:
Man får ibland uppfattningen att merparten av alla fotografer på FS ofta fotar sport. Ändå ser man knappt några sportbilder. Hur kommer det sig?

Tror det beror på att de flesta är självkritiska. Jag har iofs lagt ut ett antal, men när jag betraktar dem känner man sig i skuggan av de stora klassiska sportbilderna man sett. Men jag har stuckit ut hakan i alla fall.

Sedan har jag ju sett ett antal lysande sport/actionbilder här på FS, Så visst finns det några som sänder in till FS och dessutom är mycket skickliga.

Ta hockey t ex. Det är svårt att få andra motiv än rena målskott, tacklingar o dyl. Även om bilderna är bra blir det "visst, okej men vi har sett dem förut". Bilderna som illustrerar känslor och udda händelser är svårare att fånga på en idrottsarena. Tycker mig bara lyckats en gång:

En div 3 match i forboll. En svart katt letade sig in i målgården. Bilden blev när målvakten konkande iväg med katten och skyllde förlusten på att svarta katter betyder otur vilket också stod i rubriken när den publicerades. Finns någonstans imitt negativarkiv från sent 80-tal.

har sett andra sådana bilder av högre kvalisort, men de är sällsynta.

Tror det är en del av svaret,Martin!

Hälsningar/Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.