ANNONS
Annons

Eos 5d....

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Det är ju liksom det som är finessen med tumfokus: att man kan ha kameran i AI servo hela tiden och slipper byta...

Nackdelen är ju att man inte får af-ljus (med vissa kameror) och att automatiken kan balla ur. Men riskerar att låsa mätvärdet påfel ställe.

Men när man väl fått rätt påautomatiken är det en bra metod. Jag kör mest det till sport då jag ändå har kameran på manuellt.

froderberg skrev:
Nackdelen är ju att man inte får af-ljus (med vissa kameror) och att automatiken kan balla ur. Men riskerar att låsa mätvärdet påfel ställe.

När du skriver "mätvärdet", menar du fokus då Magnus?

För exponeringslåset kan man ju sätta på avtryckaren och sedan släppa avtrycket helt om man vill mäta om exponeringen.

Egentligen borde det ju skapas en tråd med "tips hur man mäter ljus och fokus snabbast och enklast". Vore roligt att läsa om olika smarta tips för snabba situationer...

Slowfinger skrev:
När du skriver "mätvärdet", menar du fokus då Magnus?

Nej, jag menar exponeringsmätvärdet.

För exponeringslåset kan man ju sätta på avtryckaren och sedan släppa avtrycket helt om man vill mäta om exponeringen.

Min poäng var att det kräver lite inkörning att byta plats på exponeringslåset, om man nu ens är van att köra med exponeringslås.

Visst finns det mycket att lära sig av varandra. det här med ljusmätning pratas det lite för lite om.

Hörnskärpa

Min största orsak till beslutsångest över att köpa en 5D eller inte är skärpan i hörnen av bilden. Jag plåtar mycket med en Canon28-105USM.
Har även ett fast 28mm från Canon.
Nån som har nån åsikt om detta och vilken kvalité
man måste ha på sina objektiv för att det skall vara lönt att uppgradera från en 350D som jag har nu?

/Roger

Re: Hörnskärpa

RogerN skrev:
Min största orsak till beslutsångest över att köpa en 5D eller inte är skärpan i hörnen av bilden. Jag plåtar mycket med en Canon28-105USM.
Har även ett fast 28mm från Canon.
Nån som har nån åsikt om detta och vilken kvalité
man måste ha på sina objektiv för att det skall vara lönt att uppgradera från en 350D som jag har nu?

/Roger

Snälla sätt inte 28-105:an på 5D:n. 5D är en skön kamera men kräver vassare optik än 28-105. Köp några fasta gluggar eller vänta. 350D är en mkt kompetent kamera faktiskt. Har haft den före min 5D. Utnyttja brännviddsförlängningen så länge du kör med 350D:n. Saknar den ibland på 5D. Konstigt nog.

Re: Re: Hörnskärpa

c5j skrev:
Snälla sätt inte 28-105:an på 5D:n. 5D är en skön kamera men kräver vassare optik än 28-105. Köp några fasta gluggar eller vänta. 350D är en mkt kompetent kamera faktiskt. Har haft den före min 5D. Utnyttja brännviddsförlängningen så länge du kör med 350D:n. Saknar den ibland på 5D. Konstigt nog.

Men om jag kör med mina 28:2.8 och compactmacro 50:2,5? Jag har ett 300:4L och det vet jag funkar bra.
Ser att jag skrev fel. Jag har en 300D inte 350D.

Jag tror att CJU har tittat för djupt i pixelglaset.
28-105an är inte alls någon dålig glugg, särskilt inte på 5D där dess brännvidd passar bäst.

hornavan skrev:
Jag tror att CJU har tittat för djupt i pixelglaset.
28-105an är inte alls någon dålig glugg, särskilt inte på 5D där dess brännvidd passar bäst.

Har inte tittat i några "pixelglas"(?). Uttryckte bara min åsikt om det objektivet. Har bara jämfört mina bilder tagna med 28-105 och bilder tagna med mina fasta (obs! samma hus). Och 28-105-bilderna känns sorgliga i jämförelse, rent generellt.

Hehehe

Som vanligt så finns det olika uppfattning om allt. Hade varit bra om min zoom hade funkat annars så saknar jag ett fast objektiv som motsvarar 105mm området. 28mm o 50mm har jag ju i fasta objektiv.

Tror att jag kommer gå till en fotobutik med mina objektiv och ett minneskort o provplåta.

Hur uppfattar ni oskärpan i hörnen på dom olika objektiven?? Enligt alla tester så finns ju oskärpa i hörnen på kameran.

RogerN skrev:

Hur uppfattar ni oskärpan i hörnen på dom olika objektiven?? Enligt alla tester så finns ju oskärpa i hörnen på kameran.
Det är nog inte riktigt uppfattat eller rätt testat.

Eos 5D är väldigt krävande när det gäller optik.

Det krävs riktigt bra optik för att göra kameran rättvisa. En del vidvinklar är oskarpa i hörnen och det visar sig direkt.

Det har pratats om att kameran kan mer vinjettering med vidvinklar pga att ljuset når pixlarna i hörnen snett. Det kanske kan vara så i några fall, men då rör det sig om extrema vidvinklar och inte generellt. Det känns som det var en del snack om detta när kameran kom ut, men ägarna verkar nöjda.

Jag har märkt väldigt kraftig vinjettering med 16-35/2,8 i 16-läget med 2,8. Som jag uppfattar det är den vinjetteringen kraftigare än med en analog kameran, men det stör mig inte. 2,8 används ju sällan till bilder som ska vara tekniskt perfekta.

Skärpeproblem i hörnen har har jag upplevt med 24-70/2,8, men då var det nog optiken som var boven.

RogerN skrev:
Att oskärpa i hörnen skulle bero på den stora sensorn är till stor del en gammal myt - oskärpan kommer av optiken. Med APS-C-sensor och optik för 24x36 kommer inte "hörnen" med och allt ser bättre ut men med optik för APS-C (=mindre bildcirkel) så kommer ofta problemen tillbaka även med det mindre formatet om man inte har bra objektiv. Jag har objektiv som ger god eller utmärkt hörnskärpa på 5D och jag har haft objektiv som inte gör det (t ex EF 17-40 http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/html/eos5d_sample_2e.html).

Tidskriften Foto jämförde förra eller förrförra året samma optik på film och digitalkamera och såg samma objektivaberrationer på båda, men att filmens sämre återgivning gjorde att det inte blev lika tydligt.

Herrarna får ju inte glömma att vinjettering ofta är snyggt! :-D Personligen lägger jag på redigt med vinjettering på nästan alla bilder. Men det är ju verkligen icke önskvärt ibland förstås.

Makten skrev:
Herrarna får ju inte glömma att vinjettering ofta är snyggt! :-D Personligen lägger jag på redigt med vinjettering på nästan alla bilder. Men det är ju verkligen icke önskvärt ibland förstås.

Och när det är störande är det lika lätt att ta bort..bara dra vredet i PS åt höger.

Re: Re: Re: Hörnskärpa

RogerN skrev:
Men om jag kör med mina 28:2.8 och compactmacro 50:2,5? Jag har ett 300:4L och det vet jag funkar bra.
Ser att jag skrev fel. Jag har en 300D inte 350D.

Då tror jag du kommer att få ypperliga kort. Canons 28/2.8 är bland dom skarpaste 28:eek:r jag känner till (lite mörka hörn bara, men det går ju som sagt att rätta till om man nu inte tycker om dom), 50:an ska väl vara riktigt skarp ut i hörnen den också likväl 300:an.

Skulle kanske komplettera med:
85/1.8 eller 135/2L så är du komplett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar