Annons

eos 1D mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Tjoho..

Funderar på att köpa en ny kamera, och det skulle innebära att byta system *blä, jobb*

Dock är det bara 1 kamera som är ett alternativ för mig (tycker jag)..

Nu skulle jag vilja höra från nån/några, som verkligen äger den, ärligt om ni är riktigt, riktigt nöjda..

Inte bara säga att den är bra, för det vet vi att den är..

Men verkligen värd att göra sig besvär för..

/ En från Nikon forumet...

Har kollat (tro mig)..

men jag tror oxå folk har en tendens att gulligulla lite i dessa reviews..

Har man betalat dyrt för en kamera, kanske man inte skriver helt objektivt?

1D mark II är verkligen en genomtänkt och lättjobbad yrkeskamera. Jag trivs jättebra med min även om jag har en del synpunkter.

Plus:
- Enorm kvalitet. Håller för allt
- Superb bildkvalitet. Går t o m att köra efter iso 6400 med bra resultat genom raw-pressning. Grymt dynamiskt omfång.
- Genomtänkt. Fungerar precis som den ska ur en fotografs perspektiv.
- Snabb och säker autofokus
- bra med inspelning regniga dagar (så man slipper anteckna namn utan kan prata in dem)
- vältätad mot regn

Minus:
- Tung
- Stort tungt batteri och enormt stor laddare
- Onödigt komplcerat menysystem
- lite kantig design
- 20D ger samma bildkvalitet till lägre pris

Jag kan inte annat än rekommendera kameran för den som vill ha det bästa och snabbaste.
Själv funderar jag på en till och ersätt 20D som andrakamera.

Jag hoppas dock att efterträdaren blir mindre, smidigare och lättare

Tack för svaret, och ditt inlägg hos mig Magnus..

Om det nu inte dyker upp nån som påstår att den tappar foton, lr buggar i mjukvaran, kanske jag dyker upp härinne och förpestar luften, lika fint som jag gjort inne i Nikons forum..

Är lite vidvinkel-bög, så jag ska sälja mitt 17-35 2,8d, och tänkte försöka ersätta det med vad jag tror är ganska likvärdigt från Canon. 16-35 2,8L ?

Känns som ett enormt företag.....

Ps: Det är nog lite därför jag hållit mig kvar "på andra sidan", för optiken varit så oerhört skön...

tomasbz skrev:

Inte bara säga att den är bra, för det vet vi att den är..

Men verkligen värd att göra sig besvär för..

I min test i Fotografisk Tidskrift skrev jag att det var den bästa kompromiss i pris och prestanda jag hade hittat i en digitalkamera för professionella fotografer.

MVH/Stefan

Inte för att jag är proffs, utan bara för att det är skojsigt att fota..

Känner jag mig själv, har jag nog redan bestämt mig..

Bara att våga starta en tråd härinne vore vansinne annars....

/ Gröna hälsningar Tomas

tomasbz skrev:
Är lite vidvinkel-bög, så jag ska sälja mitt 17-35 2,8d, och tänkte försöka ersätta det med vad jag tror är ganska likvärdigt från Canon. 16-35 2,8L ?

Behöver du inte ljusstyrkan så har 17-40/4L USM samma kvalitet optiskt och mekaniskt till halva priset mot 16-35/2,8.

16-35/2,8:an är det objektiv jag använder mest och motsvarar 21-45 vilket passar mig utmärkt.

Finns inga konstiga buggar eller konstigheter.

Var nere nu och fick en offert på kameran med 17-40..

Tror jag gör en beställning nästa vecka, det var dock lite leveranstid..

Vet inte hur turerna kring Canon går, men finns det risk att man köper "en gammal" modell, som snart kommer att ersättas inom kort?

1D MkII är nu nästan 1½ år gammal och Canons pro-hus brukar ha en turn-over på 2 år.. Men 1D MkII är en ruskigt kompetent kamera. Jag tror att även om vi får se en pixelökning på en mkIII så tror jag att hastigheten blir lite minskad. Kanske 6,5fps istället för 8,3, för att klara av det ökade dataflödet.

Canon 1D Mk II är en enormt bra arbetshäst.
Vill bara instämma i tidigare positiva inlägg om kameran. Det finns som jag ser det bara en nackdel och det är tyngden, 200-300 gram lättare och kameran hade varit felfri.

Nej jag tror inte du ångrar dig om du köper kameran nu, den har en kvalitet och prestanda som räcker till det mesta som kommer att funka en lång tid framåt.
1D Mk II är den första digitala kamera som enligt mig inte behöver bytas ut/uppdateras vid introduktionen av en ny modell. Den håller ett bra tag framåt.

Bytte själv från ett Nikonsystem med digitalt och analoga hus till Canon för två år sen. Ett val som jag inte ångrar.

Lite negativt då.....

2 knappars tryckningar för ändring av ISO, drive etc är riktigt kass.
Kameran är kalas på höga ISO och det blir därför viktigt att kunna ändra snabbt med kameran till ögat men det funkar dåligt.

Skulle även vilja ha flytande visning av ISO i sökaren för snabbare ryck och bättre kontroll.

Jerry

20D

Har funderat på en 20D för sport-plåtning, kan inte heller se någon större bildskillnad jämfört med Mark II, den enda haken med 20D tycker jag att den har 1.6x i crop, samt lite för plastig.

Men 20D kostar ju knappt en bråkdel av en Mark II, så det är ju ett bra andra hands alternativ.

1,6x cropen är ett problem samtidigt som det är en fördel.

Fördelen med att få längre brännvid ska ställas mot det längre skärpedjupen man får.
Min erfarenhet av just sportfotografering, som är ca 50 procent av alla jobb jag gör, är just att det längre skärpedjupet är störande, då jag inte kan få bagrunden så oskarp som jag vill ha. Det leder till att bilderna blir rörigare än vad jag vill ha dem.

Re: 20D

tonykollberg skrev:
Har funderat på en 20D för sport-plåtning, kan inte heller se någon större bildskillnad jämfört med Mark II, den enda haken med 20D tycker jag att den har 1.6x i crop, samt lite för plastig.

Skillnad i bildkvalitet ser du bara vid iso 3200 där 20D kan vara lite randig i bruset. Sen som sagt skillnad i skärpedjup.

Känslan är visst billigare, men 20D håller för proffsjobb och funkar rätt bra. Om förnuftet ska tala så är det svårt att förbise 20D.

Jeppe skrev:
Hur menar du nu?

Jag menar så här:

Nere i sökaren har du visning av tid, bländare och isotal.
När du ändrar tid eller bländare så ser du ändringarna direkt i sökaren.
Skulle du däremot lyckas med konststycket att trycka ner båda knapparna samtidigt med vänsterhanden för ändring av ISO så slocknar visningen för ISO under tiden du gör ändringen och du vet inte var du hamnar förrän du trycker ner avtryckaren halvvägs nästa gång.

Handhåller man dessutom ett 500 så är ju vänsterhanden lite upptagen.
Nu går det kanske att få över ISO till högersidan, men ändå.

En kamera med så bra brusegenskaper och brett ISO register borde vara betydligt lättare och snabbare att manövrera gällande inställningar.

Dessutom borde det finnas lite fler programkombinationer där ISO ändras automatiskt.

Jerry

tomasbz skrev:

Om det nu inte dyker upp nån som påstår att den tappar foton, lr buggar i mjukvaran,

senaste Firmware uppdateringen skall det vara fixat i... enl. Canon... hade dock inte problem med det innan heller, men en del har haft det...

Skulle också uppskatta ett bättre sätt att ändra ISO, och kanske även en ISO-automatik. Det händer ofta att exponeringen ändras radikalt i naturfoto beroende på moln, skugga under lövverk m.m.

Ytterligare en sak som jag inte kan begripa hur dom krånglat till är hur man låser spegeln uppfälld, för t.ex. macro eller telefoto. Där skulle jag vilja ha en knapp eller spak på utsidan, inte en funktion långt ner i menysystemet.

Beställt i dag nu..

Då är det bara att vänta på summertime tomten nu då.....

/ Gröna hälsningar Tomas B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar