Annons

Eos 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
gors skrev:
Jämförde såklart med företrädaren, den excellenta EOS 1D (med CCD). När det gäller höga ISO har den alltid varit Canons bästa kamera. Hur förhåller det sig jämfört med den?
1D har CCD-sensor, 1DmkII har CMOS-sensor, så det är kanske svårare att försöka jämföra brusnivåer med bara pixelarea, men 1D har ca 116 * 10^-6 mm2 / pixel.
 
sagan skrev:
7mp tror jag inte på..det skulle bara vara 0.7mp mer än på 10D..minst 8mp.



Vet inte om jag är ute och snurrar här.

Men att öka från 6 till 8 mp på 10D och ligga kvar på 1.6 sensorn, då undrar jag; finns det några objektiv som fixar den upplösningen?

Man använder ju samma lilla yta av objektivet som tidigare. Det låter som ett rent pixelrace och det går väl inte riktigt hem bland köparna i den här klassen?
 
müsli skrev:
1D har CCD-sensor, 1DmkII har CMOS-sensor, så det är kanske svårare att försöka jämföra brusnivåer med bara pixelarea, men 1D har ca 116 * 10^-6 mm2 / pixel.

Det går inte att jämföra brusnivåer med bara pixelarea mellan CMOS och CMOS heller eftersom det är så mycket mjukvara involverad.

Men pixelarea betyder ändå en hel del. Hoppas att "gamla" 1D får vara kvar i sortimentet.
 
gors skrev:
Men pixelarea betyder ändå en hel del. Hoppas att "gamla" 1D får vara kvar i sortimentet.

Den är tydligen discontinued, vilket jag uppfattar som tagen ur produktion. Men man kommer säkert att hitta nya för en 25.000:- ett tag till..
 
$4200

Naturfotografen Art Morris som är oficiell Canon fotograf lär ha beställt 3 st mk II och till priset 4 200 dollar per styck. Det motsvarar 30 000. Med högre moms och kostnadsläge i Sverige kanske den går loss på 35 000 i Sverige. *hoppas*
 
Nej.. jag vill ha ditt högra pekfinger, så du får svårt att ta bilder ;)

Det är ju lätt med vänster fot.

Börjar detta spåra ur eller?
 
Mellanlagring

Eos 1D II lär ju sluka minne. Om man ska satsa på en mellanlagringsenhet, vad ska man då köpa. 20GB borde väl räcka?
 
RAW-filerna blir väl uppåt en 7MB.. Skönt att man kan stänga av den inbäddade jpg-filen helt.

Med en 20GB tripper så får du således plats med typ 1300 bilder, efter formatering, problemet är mer att batteriet i dessa små grunkor oftast inte räcker mer än till 4GB överföring, vilket iofs motsvarar runt 500 bilder.

Något som jag tycker är kasst, är att den levereras utan minneskort ;)

De kunde ju slängt med ett 4GB CF-kort :)
 
Vad kostar Trappern och extra batteri? Har den USM 2 eller firewire?

Hur är batterikapaciteten på X-drive?

Man kanske kan nöja sig med 2-3 512:eek:´r Ultra II om man skaffar mellanlagring.
 
Batterikapaciteten på X-Drive II är 4 GB från fullladdat. Men jag gillar inte riktigt den. Den är otroligt stötkänslig, förvisso, det är ju ändå en hårdisk.

Men jag upplever Trippern som ett bättre val iom att displayen visar lite mer info. USB II har båda modellerna.


www.zebramedia.biz
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.