Finland skrev:
Men vad jag menar är att, valet av fotoverktyg är fortfarande fritt, för det är väl ett fototekniskt verktyg du har?
Där det är ditt oerhörda kunnande som skapar bilden, och inte om kameran kan spruta iväg 150 bilder i sekunden eller har filstorlek på 45mb.
Och i valet av verktyg så är det upp till var och en att välja vilken sorts verktyg man väljer.
Du har helt rätt. Men det är lätt att få en felaktig bild av mig när jag går igång för fullt över en kamera.
Jag har ett visst teknikintresse när det gäller foto som jag helt släpper när jag plåtar. Även när jag väljer utrustning utgår jag helt från mitt fotograferande och inte ifrån vad jag tycker är kul prylar.
Jag har medvetet avstått från att satsa på digitalt eftersom jag blivit alltför begränsad av de digitala kameror som funnits hittills. I jobbet har jag delvis tvingats använda en D60, men använt mina analoga när det funkat tidsmässigt.
Nu har det äntligen kommit en kamera som stämmer med mina krav och då blir man ju lätt ganska entusiastisk.
ta och titta på mina bilder så ser du nog snabbt att mitt fotograferande är helt bildorienterat. Jag använder hellre ett billigt plastigt normalobjektiv än en jätte L-zoom om det blir bäst för bilden.
Jag har också andra kameror som Canon Dial, Holga 120S, en allväders Nikon-kompakt och två gamla Canon FTb som jag använder då de är känns rätt. Att använda en enkel kamera kan vara väldigt befriande.
Samtidigt har jag en roll av producerande professionell fotograf och då är Eos 1V HS den bästa kamera jag hittat. Jag antar att 1D II också kommer att präglas av samma kompromisslöshet som jag uppskattar.
Jag vill inte ringakta Nikon, men Canon konstruerar kameror som jag vill ha dom.