Annons

Eos 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Sämre synk och ISO

froderberg skrev:
Synk på 1/250 på mk II mot 1/500 på mk I...

3200 ISO på mk II och 6400 på Nikon N2H.

Tänka sig det finns några punkter kvar att förbättra...

VEt ej om jag är ute ochg cyklar.. Men kan det vara så att den sämre ISO hänger ihop med större antal pixlar?? Och att man vill minska risken för taskiga/brusiga bilder?? Men jag kan som sagt vara ute och cykla...

Re: Sämre synk och ISO

froderberg skrev:
Synk på 1/250 på mk II mot 1/500 på mk I...

3200 ISO på mk II och 6400 på Nikon N2H.

Tänka sig det finns några punkter kvar att förbättra...
Men Digic-processorn, som ju ger bilder som ser bättre ut än Nikons motsvarighet, har uppgraderats till en ny generation (om jag tolkat franskan rätt ;-)). Ska bli intressant att se bildresultatet och ännu intressantare att se 10D II eftersom 1D II ligger utom räckhåll för mig ekonomiskt (och många andra här på FS, skulle jag gissa)...

Re: Re: Sämre synk och ISO

Maverick28 skrev:
VEt ej om jag är ute ochg cyklar.. Men kan det vara så att den sämre ISO hänger ihop med större antal pixlar?? Och att man vill minska risken för taskiga/brusiga bilder?? Men jag kan som sagt vara ute och cykla...
Är det inte mindre pixelstorlek som ger mera brus och inte antalet? Och mindre lär de inte vara (inte mycket, i alla fall) eftersom sensorn ju nu är större (1.3x). Kanske just därför som sensorn blivit större (jfr Sony 828), för att minska brus? Att brännvidderna i optiksortimentet sedan ger bilder mer som vi är vana vid är ju en bonus...

D1 mk I hade väl också motsvarande 1.3x i sensorstorlek så pixlarna lär ju vara mindre.
Sedan verkar den nya sensorn vara en CMOS medans den gamla var en CCD. Men å andra sidan så gick det ju bra att öka upplösningen lika mycket från D30 till 10D utan att bildkvalitén eller känsligheten blev lidande :).

Senast ändrad:
froderberg skrev:
1D är ett enkelt och starkt varumärke som Canon säkert vill vara rädd om. De menar väl att det inte är en ny modell, men det är det ju.

Verkar inte som jag beställt grisen i säcken, det är ju ingen Nikon.

Kommer bli jobbigt för D2H nu... D2X kanske klarar 8MP på sin höjd.... he, he

Oj oj, e du rentav en sån .....sist?
E lite trött på dessa slängar o gliringar, vi får väl använda vilken kamera vi vill, eller ska de bli lag på att ha canon?

Ilkka

Finland skrev:
Oj oj, e du rentav en sån .....sist?
E lite trött på dessa slängar o gliringar, vi får väl använda vilken kamera vi vill, eller ska de bli lag på att ha canon?

Ilkka

Allvarligt talat vore det synd om Canon slog Nikon för mycket. Utvecklingen mår bäst av konkurrens.

froderberg skrev:
Allvarligt talat vore det synd om Canon slog Nikon för mycket. Utvecklingen mår bäst av konkurrens.

Håller med dig fullständigt, konkurrens är både på gott och ont. I det här fallet mår "våra" två kameramärken bara bra av att fajtas med varandra. Det håller den tekniska utvecklingen på topp, eller?
Men vad jag menar är att, valet av fotoverktyg är fortfarande fritt, för det är väl ett fototekniskt verktyg du har?
Där det är ditt oerhörda kunnande som skapar bilden, och inte om kameran kan spruta iväg 150 bilder i sekunden eller har filstorlek på 45mb.
Och i valet av verktyg så är det upp till var och en att välja vilken sorts verktyg man väljer.
I mitt fall blev det Nikon, för just då var Nikon det enda vettiga alternativet.
Ilkka

andgi skrev:
D1 mk I hade väl också motsvarande 1.3x i sensorstorlek så pixlarna lär ju vara mindre.
Sedan verkar den nya sensorn vara en CMOS medans den gamla var en CCD. Men å andra sidan så gick det ju bra att öka upplösningen lika mycket från D30 till 10D utan att bildkvalitén eller känsligheten blev lidande :).
Hoppsan, glömde visst göra hemläxan... ;-)

Skillnaden mellan CMOS och CCD kan jag inget om. Kan du utveckla det?

niklasl skrev:
Hoppsan, glömde visst göra hemläxan... ;-)

Skillnaden mellan CMOS och CCD kan jag inget om. Kan du utveckla det?

Några skillnader är att CCD ger hög kvalitet men är dyrt. CMOS är billigare men kräver elektronik som korrigerar för ojämna signaler över ytan vilket i sin tur kräver batterikraft. Canon har varit ledande på att få bukt på problemen med CMOS och därmed kunnat göra bra och billiga senorlösningar.

Nikon N2X har valt JFAT som ska ha lågt brus och vara energisnål

Det finns säkert nån som kan detta bättre än jag.

Finland skrev:
Men vad jag menar är att, valet av fotoverktyg är fortfarande fritt, för det är väl ett fototekniskt verktyg du har?
Där det är ditt oerhörda kunnande som skapar bilden, och inte om kameran kan spruta iväg 150 bilder i sekunden eller har filstorlek på 45mb.
Och i valet av verktyg så är det upp till var och en att välja vilken sorts verktyg man väljer.

Du har helt rätt. Men det är lätt att få en felaktig bild av mig när jag går igång för fullt över en kamera.

Jag har ett visst teknikintresse när det gäller foto som jag helt släpper när jag plåtar. Även när jag väljer utrustning utgår jag helt från mitt fotograferande och inte ifrån vad jag tycker är kul prylar.

Jag har medvetet avstått från att satsa på digitalt eftersom jag blivit alltför begränsad av de digitala kameror som funnits hittills. I jobbet har jag delvis tvingats använda en D60, men använt mina analoga när det funkat tidsmässigt.

Nu har det äntligen kommit en kamera som stämmer med mina krav och då blir man ju lätt ganska entusiastisk.

ta och titta på mina bilder så ser du nog snabbt att mitt fotograferande är helt bildorienterat. Jag använder hellre ett billigt plastigt normalobjektiv än en jätte L-zoom om det blir bäst för bilden.

Jag har också andra kameror som Canon Dial, Holga 120S, en allväders Nikon-kompakt och två gamla Canon FTb som jag använder då de är känns rätt. Att använda en enkel kamera kan vara väldigt befriande.

Samtidigt har jag en roll av producerande professionell fotograf och då är Eos 1V HS den bästa kamera jag hittat. Jag antar att 1D II också kommer att präglas av samma kompromisslöshet som jag uppskattar.

Jag vill inte ringakta Nikon, men Canon konstruerar kameror som jag vill ha dom.

Tråden handlar om Canons nya kamera så märkeskrig är knappast på sin plats. Jag tog bort de helt substanslösa inläggen i den riktningen för att det inte skall spåra ur. Men inlägg som mer seriöst diskuterar förhållandet mellan fabrikerna lät jag stå kvar, det är ju trots allt intressant i sammanhanget. Tråden blir med säkerhet lång, så det är ju bra om den kan hålla kvalitet hela vägen.

Magnus, i glädjeyran över åtta miljoner glada megapixlar bjussar vi nikoniter gärna på att agera slagpåse ett tag. Som i "allvarligt talat, det vore synd om Canon slog Nikon för mycket", eller "Jag vill inte ringakta Nikon, men...".

Kör hårt, men stava för bövelen våra modellbeteckningar rätt. Ryck inte den sista lilla gnuttan av värdighet ifrån oss. ;-)

D2h heter det, inte N2h. Och någon "N2x" har vi ännu inte hört talas om.

Lycka till med den nya kameran. Jag är precis som du lite kameranördig mot min vilja (fast på den mörka sidan då), så jag kan ana att du är lite glad. Du kommer säkert att ta många sköna bilder med den.

Jim, låt stå. Det här är inte märkeskrig, det är bara lite folkbildning för canoniter.

Senast ändrad:
Snyggt jobbat Magnus!

Det är alltid lika kul att få reda på vad som komma skall! Jag antar att diskussionen går hög på dpreview nu... Själv ser jag fram emot att få klämma på det på CeBit i vår...

Kameran ska komma ut i april, men finns väl med på mässor efter PMA.

Längtar efter också efter att få klämma - och att få hämta ut mitt exemplar.

gors skrev:
D2h heter det, inte N2h. Och någon "N2x" har vi ännu inte hört talas om.

Lycka till med den nya kameran. Jag är precis som du lite kameranördig mot min vilja (fast på den mörka sidan då), så jag kan ana att du är lite glad. Du kommer säkert att ta många sköna bilder med den.

Ber om ursäkt för namnsjabblandet... :)

Jag gissar att en välmatad D2X inte är långt borta. Då får du säkert också något att dräggla över.

froderberg skrev:
Ber om ursäkt för namnsjabblandet... :)

hmmm... låt gå då, för den här gången.

froderberg skrev:
Jag gissar att en välmatad D2X inte är långt borta. Då får du säkert också något att dräggla över.

Alltså, det här kommer ju att låta som "surt sa räven", men faktum är att fyra D2h-megapixlar räcker för 95 procent av mina jobb. Resten får jag köra med Fuji S2 eller mellanformat.

Vad jag är mest nyfiken på angående 1D mkII är prestanda vid höga ISO. Det är inte längre CCD, och varje pixel är rimligen halverad i storlek (till ytan).

Och så är jag nyfiken på hur Canon löst hastighetsproblemet - 8*8 megapixlar i sekunden kräver en hel del.

Kommer förresten 1D finnas kvar som en parallell modell? Har du hört något du som har lite koll?

Senast ändrad:
gors skrev:
Vad jag är mest nyfiken på angående 1D mkII är prestanda vid höga ISO. Det är inte längre CCD, och varje pixel är rimligen halverad i storlek (till ytan).

Och så är jag nyfiken på hur Canon löst hastighetsproblemet - 8 bilder i sekunden i 8 megapixlars hastighet kräver en hel del.

Kommer förresten 1D finnas kvar som en parallell modell? Har du hört något du som har lite koll?

Jag uppkattar pixlarna, men hade varit nöjd med 6 och hellre sett fullformat sensor.

ISO-talet är ju "bara" 3200 mot D2H:s 6400. Så där har Canon fått göra avkall.
Canon 1D mk I har i ett ingående test visat sig vara aningen bättre (men bara lite) än D2X vid höga ISO-tal.
Hur 1D mk II presterar vet man ju inte än, men visst måste pixlarna vara mindre och därmed har man skapat sig ett problem. Men Canon kanske har hittat en lösning.

Canon 1D finns inte längre i listorna och tillverkas inte länge.

De pressfotografer som kör D2X är säkert nöjda, fördelen med 1D mk II är att den kan attrahera en större kundrets av naturfotografer m fl.

När det gäller ISO och brus hos 1D mk II så kan det vara värt att notera att pixlarna fortfarande är större än de på 10D (121 pixlar/mm mot 135pixlar/mm om jag räknade rätt) så mer brus än hos den bör det inte bli.

froderberg skrev:
ISO-talet är ju "bara" 3200 mot D2H:s 6400. Så där har Canon fått göra avkall.

Handen på hjärtat, att kalla D2h:s 6400-läge för "användbart" vore att tänja på begreppet. Vi får väl se vad som händer när och om vi får en firmwarerevision.

Canon 1D (mkI) går också "bara" upp till 3200, och den har bra prestanda vid höga ISO. Siffrorna säger ju som bekant inte allt.

ANNONS